Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva gjør dere 17. mai?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-04-14, 08:32   #21
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva gjør dere 17. mai?

Tog med skole og barnehage.
Rømmegrøtservering for diverse familie hjemme hos oss.
Fest og halloi på skolen til Eldste - i år er det vi som står for dette.

Så blir det beina på bordet og total kollaps i sofaen sånn ca kl 20 tror jeg.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-14, 08:37   #22
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 182
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror at vi har laget oss en tradisjon nå med skolebarn. Det er tidlig oppmøte på skolen og ungene går med klassen sin til byen (bare snuppa i år, førsteklasse får ikke gå i toget på vår skole). Det er veldig langt å gå, så de blir slitne.

Så står vi i byen og ser på at toget passerer. Vi har pleid å stå sammen med faren min og hans kone. Så plukker vi opp unge(r) fra toget og spiser en svindyr lunsj på Aker Brygge. Deretter drar vi hjem og opp på skolen hvor det er litt leker og vi kjøper kaker til inntekt for skolekorpset. Så griller vi litt til kveldsmat.

Gammel 28-04-14, 08:39   #23
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Stå opp tidlig for å rekke barnetoget. LilleVenn går, vi ser på. Så er det leker og sånn på skolen. Deretter er det vanligvis lunsj hos min mor, men det utgår i år da hun er bortreist. Så er det folketog. Deretter er det enten å sløve hjemme eller ha besøk/gå på besøk. I år tror jeg vi prøver å orge noe sammen med naboene.

Skulle ønske det bare var et tog, det hadde gjort dagen så utrolig mye mer avslappende....

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-14, 08:48   #24
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Flaggheising og slikt på skolen
Til byen, ser barnetog der storebror går
Kanskje litt mat i byen om vi rekker det, avhenger av hvor tidlig han er i toget
Kanskje hjemom om vi rekker det
Leker og slikt på skolen der hele lokalmiljøet er
Grandiosa i sofaen hjemme

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-14, 08:50   #25
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi står opp når vi gidder, spiser en lang frokost, kler på oss turtøy og pakker tursekken. Så går vi ut i skogen, finner et egnet sted, lager lunsj på stormkjøkken, nyter Norge på sitt beste, før vi går hjem igjen.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-14, 08:52   #26
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Før vi fikk barn dro vi gjerne på tur og hadde skogen helt for oss selv. I barnehageårene hadde vi ansvar for å arrangere 17. mai for borettslaget (betingelse for å få leie bhg-lokaler rimelig). Det var litt styr og baking, i forkant og da det pågikk, men det var et lite og kortvarig arrangement, og helt overkommerlig.

I fjor, Ullungens første skoleår, dro vi til skogs og hadde piknik med rislapper. Om ettermiddagen var vi et par timer på arrangementet på skolen, deretter grillet vi hos mine foreldre. I år er første året klassen til Ullungen skal gå i toget i sentrum. Men det var visst ikke så viktig for henne, for da vi luftet muligheten til å besøke besteforeldre på Nordvestlandet, ville hun aller helst det. ("- Mamma, det toget skal jeg gå i i mange, mange år.")

Så vi har ingen fast tradisjon (bortsett fra at vi ofte er i skogen). Og i år skal vi altså feire i en liten bygd på Sunnmøre. (Det blir sikkert mye kaker. )

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-14, 09:24   #27
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Vi skal feire på Eidsvoll-bygningen i år, og jeg må innrømme at jeg gruer meg litt. Ikke heeelt sikker på hvordan det blir. Yngste er Rosaruss, og jeg skal gå med dem i barnetoget(som rep. fra jobb). Eldste er speider for første gang. Enting er sikkert: det blir mye folk!

Tradisjonen er: god frokost og pyntings. Barnetog, henge litt i parken, så videre til skolen. Deretter bort til svigers for grill. Utfra været så avgjøres det om vi skal tilbake til Eidsvoll-bygningen å se på bunadstog og evnt. underholdning. Så hjem før leggetid.

Gammel 28-04-14, 09:24   #28
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Har ikke skolebarn så det har vært en lite stressende dag frem til nå. I år er vi Spania på dagen og gleder meg stort til ferie. Jeg spilte i korps og var vant til tidlig opp, gå i fire tog for å så dra på fest på kvelden. Neste år blir det nok leker på skolen og invitere til middag hjemme etterpå.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-14, 10:05   #29
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Vi drar inn til sentrum og ser på toget, spiser pølser og is, drar evt på tivoli. Så er det hjem og vi får familiebesøk, griller, spiser masse kake og koser oss. Neste år har vi skolebarn, så da blir det vel tidlig opp for å følge opplegget der.

Gammel 28-04-14, 10:14   #30
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Inn med pakker og flagg til Punktum som har bursdag
2. Frokost hos venner
3. Skoletog og is og pølser og sånn
4. "Lokaltog" opp til skolen
5. Leker på skolen. I år er vi med og arrangerer lekene, så det blir litt ekstra.
6. Grilling hos venner

Gammel 28-04-14, 10:51   #31
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Normalt sett går vi i tog her vi bor (tidenes tristeste 17.maitog) - så er det happening på skolen før vi er hos min bror og spiser og koser oss.

I år er det feiring i sentrum pga 200årsjubileum skal alle skolene gå i byen. Det gleder meg litt og friker meg litt ut - for det kommer til å bli kaos. Storebror vet ikke helt om han har så lyst til å gå i tog - men for at han er skrudd sammen som han er, så tror jeg at han bør utfordre seg litt til å gå i det toget for å erfare at det nok blir veldig fint. - så i år blir det nok frokost i sentrum, tog, is, ballonger og stas før vi drar til min bror.

Gammel 28-04-14, 10:57   #32
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Vi har ikke faste tradisjoner enda, ungene er små og de siste par årene har vi feiret på Sunnmøre med min og mannens familie. I år er vi hjemme, men har ikke helt oversikt over hva familie og venner skal enda, så vi har ikke lagt noen planer. Tenker vi sjekker ut litt lokale arrangementer og prøver å avtale med noen andre, men det blir neppe noen store greier. Det blir vel tidsnok travle 17. mai-feiringer, så vi tar det ganske rolig mens de er såpass små. Is og pølser må til, da.

Gammel 28-04-14, 11:06   #33
Trixie

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Det er opp og hopp og de to eldste i toget mens vi andre drar til byen og venter der.
Så er det hjem og avgårde til skolen og etterpå blir det grillings med familie og venner.

jeg gleder meg til å ha på den nye bunaden min.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-14, 11:32   #34
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ungene skal gå i hvert sitt tog, samtidig. Det er årets utfordring, for jeg ville jo gjerne høre eldste spille med korpset. Får høre dem når de er kommet frem om ikke annet, togene ender opp samme sted.

Ellers er planen:
Lunsj hos oss.
Skoletog, evt. med innlagt pølse/rømmegrøt hos mine foreldre.
Grillings hos vennepar, regner jeg med. Av med bunad og opp med beina.

Vi har aldri hatt for vane å dra inn til byen og se toget der, og det sparer oss for mye styr.

Gammel 28-04-14, 12:13   #35
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi feirer vanligvis ikke 17.mai.

De siste årene har datoen falt så fint at det har endt opp med langhelg, så da har vi enten reist til Danmark eller på hytta.

I år faller det jo på en lørdag, og ikke noen fridager hverken fredagen før eller mandagen etter, så da får vi se hva vi gjør. Vil Guttungen gå i tog og henge med kompiser etterpå, skal han få lov til det. Er det pent vær, og skoleopplegget er utendørs, kan det være vi drar dit utpå dagen. Er det dårlig vær, med innendørsopplegg, dropper vi det antakelig.

Neste år er vi pålagt å være med på hele skiten, siden trinnet til Guttungen arrangerer 17.maifeiringa. Kjenner jeg gruer meg dom en hund allerde.

Gammel 28-04-14, 12:20   #36
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg VIL gjøre, er å samle venner og barn på Øen, starte med champagnefrokost klokken 9 og holde steamen derfra.

Det jeg SKAL gjøre, er å følge barn til barnetoget, jogge hjem igjen og sikkert stå på noe kakesalg på skolen (det er 4. og 2. her, så jeg får det 2 år på rad, huhei) og SÅ antagelig ha folk på mat og champis.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-14, 12:27   #37
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi skal på hyttetur! Elleveåringen min liker ikke 17. mai (for mye folk og støy) og siden vi ikke har plikter på skolen i år, kan vi reise bort. O lykke!

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-14, 13:06   #38
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For første gang skal alle barna gå i skoletog. Første året for tvillingene! Så da må alle opp tidlig og komme seg ned på skolen til riktig tid. Deretter får mannen og jeg rusle inn til byen og finne oss en god plass hvor vi kan stå og se på skoletoget, og så har vi ikke helt fastsatt programmet der etter. Det kommer litt an på været. Det er ikke usannsynlig at vi går inn i turnhallen, der det er kafe med kaker, pølser, is og brus til medlemmene av turnforeninga (to av ungene turner). Men er været strålende rusler vi vel bare rundt i sentrum fram til borgertoget som begynner kl 13 (tror jeg). Det må vi få med oss, før vi går til skoleplassen og er med på moroa der. Etterpå går vi vel sikkert hjem og spiser god mat og kake, enten bare oss, eller vi inviterer noen venner. Har ikke kommet så langt enda. I fjor hadde vi noen venner på grilling i hagen.

Gammel 28-04-14, 14:47   #39
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opp grytidlig, få minsten i festdrakten, kjapp frokost før kjøring av mannen og mellomste til oppmøte for korpsene. Så lyne hjem, på med min bunad, og gå med eldste og minste for å se på morgentoget, gå med i toget fra nærmeste veikryss og overvære flaggheising, korps- og kormusikk og tale for dagen. Deretter hjem og hvile bena litt, så oppmøte for minste til skoletoget litt før kl. 10. Gå med klassen rundt hele runden, hjelpe til å holde "orden" i rekkene (I wish ). Så er det leker og underholdning på skolen. Deretter går minste og jeg hjem, ikke så moro når vi ikke er hele familien. Alle har sine der, mens to av våre er på oppdrag med korpsene, eldste er med venner.

Så, fra neste år, satser vi alt på at minste også er korpsjente, så kan både mannen og jeg spille med voksenkorpset. Eldste er da 18, og har som han har hatt noen år, egen agenda med vennene sine. Da blir det oppmøte 6:50, og så er det full rulle hele dagen med spilling i tog og på skoler rundt i kommunen.

På ettermiddagen har vi ofte blitt invitert til en vennefamilie for middag og avslappende samvær. Men i år frykter jeg nok at vi må til Eidsvoll-bygningen, jeg skulle gjerne sluppet, men mannen og svigerfar insisterer på at det er verdens åttende underverk og noe vi ikke kan gå glipp av akkurat i jubileumsåret.

Gammel 28-04-14, 15:50   #40
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har korpsbarn. Say no more.

(Men jeg elsker at han spiller i korps!)

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:06.