Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Når bør hun få bunaden?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Når få bunaden?
Til våren - som forskudd på konfirmasjonsgave 81 83,51%
Til høsten - kjøp kjole til vårselskapene 11 11,34%
Usikker.. 5 5,15%
Deltakere: 97. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-04-14, 05:47   #21
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når bør hun få bunaden?

Vi har også høstkonfirmasjon og blant mine elever fikk de fleste bunaden til 17. mai. Det kommer yngstedattera også til å få når det blir hennes tur. Kjole i konfirmasjon/17.mai hadde ikke vært et alternativ.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-14, 07:52   #22
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var et godt forslag å vente med det ekstra sølvet til konfirmasjonen og gitt det som må være der nå.

Jeg ville latt henne få bunaden nå.

Gammel 23-04-14, 08:03   #23
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde latt henne velge. Syns det var en god ide å holde igjen noe av sølvet, så blir det en ekstra overraskelse til konfirmasjonsdagen.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-14, 08:07   #24
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke noe spesielt forhold til bunader og slike høytidsdager, så for meg blir det et praktisk spørsmål. Jeg ville latt henne få bunaden nå siden det er nå framover hun har mest behov for den.

Gammel 23-04-14, 08:41   #25
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes at å gi henne bunaden nå når den er klar og kan brukes er en god ide. Og så heller gi henne ekstrasølvet til konfirmasjonsdagen. Bunaden er jo uansett ikke en overraskelse, og å la den henge i skapet gjennom mange bunadsanledninger virker rart.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-14, 08:56   #26
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Jeg hadde gitt den nå, men holdt igjen det sølvet som kunne holdes igjen slik at hun fikk en ekstra overraskelse når konfirmasjonen står.

Samme her.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-14, 09:04   #27
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ville latt henne få den til våren så hun kan bruke den. Er bunaden komplett uten alt sølvet? Sånn at hun kan bruke den uten at det er noe som mangler? Jeg hadde i tilfelle spart noe av sølvet og gitt det til konfirmasjonene, det sølvet som er "ekstra".

Gammel 23-04-14, 09:05   #28
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg ville latt henne få bunaden nå siden det er nå framover hun har mest behov for den.

Jeg er også litt der. Bunaden blir jo ikke mindre fin av at hun har hatt den på noen ganger. Skal man følge dne logikken er den oppbrukt etter konfirmasjonen da. Syns det var en god idé å vente med deler av sølvet, slik at hun blir ekstra fin på konfirmasjonen sin.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-14, 09:13   #29
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at så moro å få brukt bunaden så mange ganger på bare noen måneder for henne. Skjønner godt at hun er stolt av den og vil bruke den før konfirmasjonsdagen også. Jeg ville latt henne få bunaden nå, også ventet med det ekstra sølvet til konfirmasjonsdagen som hun ikke vet om og som hun ikke må ha for å bruke bunaden.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-14, 09:14   #30
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Min datter skal konfirmere seg om mindre enn to uker. Gaven er en Romeriksbunad, og den har hun allerede fått og brukt, siden hun selv ønsket å bruke den ved en annen anledning tidligere i år.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-14, 09:19   #31
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De ungdommene jeg har sett som har fått bunad rundt her, har alltid fått den så de kan bruke den på 17. mai (og evt. andre festlige anledninger) samme år de konfirmeres.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-14, 09:24   #32
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg virker det veldig fremmed å vente med å bruke bunaden til konfirmasjonen. Det er jo ingen overraskelse og ikke blir den brukt opp av å bruke den noen ganger først heller. Den skal jo vare et helt liv.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-14, 09:38   #33
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde gitt bunaden nå på våren, og heller ventet med det ekstra sølvet til konfirmasjonen.

Gammel 23-04-14, 09:59   #34
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg hadde gitt bunaden nå på våren, og heller ventet med det ekstra sølvet til konfirmasjonen.

Jeg har tenkt og synes nå det samme. Fint at den kan bli brukt mange ganger.

Gammel 23-04-14, 10:02   #35
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville nok ventet. Alternativt bare gitt det mest nødvendige av søljer/mansjettknapper, og holdt igjen resten.

Sånn malapropos : Er beltet konebelte siden du skriver det er komplett? Ser av og til at tenåringer går med konebelte, synes det er rart (medmindre de er gift, men det er såogsi utenkelig heromkring). Kunne vært interessant å høre refleksjoner rundt at barn bruker det som er trad. gift-kvinne-effekter.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-14, 10:51   #36
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Helt enig.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-14, 11:09   #37
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjempelurt å få den nå som det er mange bunadsanledninger.

Konebelte til fjortiser er rart, synes jeg.

Gammel 23-04-14, 12:24   #38
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde gitt bunaden nå - helt klart. Det er en fantastisk flott gave, og et plagg som er superflott å ha på i disse konfirmasjonene og 17.mai. Det blir ikke mindre flott og gjevt selv om hun begynner å bruke den nå, på ingen måte synes jeg. Synes faktisk det vil være rart å la den henge i skapet nå som den er ferdig og anledningene byr seg

Gammel 23-04-14, 12:43   #39
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde også gitt den nå. Det er ikke så mange bunadsanledninger i løpet av et vanlig år, så siden det er mange nå er det jo kjekt å få bruke den med en gang. Jeg husker konfirmasjonsdagen som stor av mange grunner, og jeg tror ikke bunaden var den viktigste. Hun føler seg nok fin den dagen selv om hun har brukt bunaden før.

Gammel 23-04-14, 13:04   #40
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg svarte "vent" i pollen, men tror heller jeg ville gjort som flertaller: Bunad nå, kestrasølvet til dagen (og hvis sølvbeltet er konebelte: Sølvbelte i dåps/barsels/flytte-sammen-gave).

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:48.