|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
Se resultatene: Når få bunaden? | |||
Til våren - som forskudd på konfirmasjonsgave |
![]() ![]() ![]() ![]() |
81 | 83,51% |
Til høsten - kjøp kjole til vårselskapene |
11 | 11,34% |
Usikker.. |
5 | 5,15% |
Deltakere: 97. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når bør hun få bunaden?Vi har også høstkonfirmasjon og blant mine elever fikk de fleste bunaden til 17. mai. Det kommer yngstedattera også til å få når det blir hennes tur. Kjole i konfirmasjon/17.mai hadde ikke vært et alternativ. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Når bør hun få bunaden?Det var et godt forslag å vente med det ekstra sølvet til konfirmasjonen og gitt det som må være der nå.
![]() |
![]() |
#23 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Når bør hun få bunaden?Jeg hadde latt henne velge. Syns det var en god ide å holde igjen noe av sølvet, så blir det en ekstra overraskelse til konfirmasjonsdagen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Når bør hun få bunaden?Jeg har ikke noe spesielt forhold til bunader og slike høytidsdager, så for meg blir det et praktisk spørsmål. Jeg ville latt henne få bunaden nå siden det er nå framover hun har mest behov for den.
![]() |
#25 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Når bør hun få bunaden?Jeg synes at å gi henne bunaden nå når den er klar og kan brukes er en god ide. Og så heller gi henne ekstrasølvet til konfirmasjonsdagen. Bunaden er jo uansett ikke en overraskelse, og å la den henge i skapet gjennom mange bunadsanledninger virker rart. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Når bør hun få bunaden?
Samme her.
![]() |
![]() |
#27 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Når bør hun få bunaden?Jeg ville latt henne få den til våren så hun kan bruke den. Er bunaden komplett uten alt sølvet? Sånn at hun kan bruke den uten at det er noe som mangler? Jeg hadde i tilfelle spart noe av sølvet og gitt det til konfirmasjonene, det sølvet som er "ekstra".
![]() |
#28 |
Glamorøs
|
Jeg er også litt der. Bunaden blir jo ikke mindre fin av at hun har hatt den på noen ganger. Skal man følge dne logikken er den oppbrukt etter konfirmasjonen da. Syns det var en god idé å vente med deler av sølvet, slik at hun blir ekstra fin på konfirmasjonen sin.
![]() |
#29 |
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Når bør hun få bunaden?Jeg tenker at så moro å få brukt bunaden så mange ganger på bare noen måneder for henne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
![]() Sv: Når bør hun få bunaden?Min datter skal konfirmere seg om mindre enn to uker. Gaven er en Romeriksbunad, og den har hun allerede fått og brukt, siden hun selv ønsket å bruke den ved en annen anledning tidligere i år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Når bør hun få bunaden?De ungdommene jeg har sett som har fått bunad rundt her, har alltid fått den så de kan bruke den på 17. mai (og evt. andre festlige anledninger) samme år de konfirmeres.
![]() |
#32 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() Sv: Når bør hun få bunaden?For meg virker det veldig fremmed å vente med å bruke bunaden til konfirmasjonen. Det er jo ingen overraskelse og ikke blir den brukt opp av å bruke den noen ganger først heller. Den skal jo vare et helt liv.
![]() |
#33 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Når bør hun få bunaden?Jeg hadde gitt bunaden nå på våren, og heller ventet med det ekstra sølvet til konfirmasjonen.
![]() |
![]() |
#34 |
Medlem siden: Mar 2008
Jeg har tenkt og synes nå det samme. Fint at den kan bli brukt mange ganger.
![]() |
#35 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Når bør hun få bunaden?Jeg ville nok ventet. Alternativt bare gitt det mest nødvendige av søljer/mansjettknapper, og holdt igjen resten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Epikur
|
![]() Sv: Når bør hun få bunaden?Kjempelurt å få den nå som det er mange bunadsanledninger.
![]() |
#38 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() Sv: Når bør hun få bunaden?Jeg hadde gitt bunaden nå - helt klart. Det er en fantastisk flott gave, og et plagg som er superflott å ha på i disse konfirmasjonene og 17.mai. Det blir ikke mindre flott og gjevt selv om hun begynner å bruke den nå, på ingen måte synes jeg. Synes faktisk det vil være rart å la den henge i skapet nå som den er ferdig og anledningene byr seg
![]() |
![]() |
#39 |
|
![]() Sv: Når bør hun få bunaden?Jeg hadde også gitt den nå. Det er ikke så mange bunadsanledninger i løpet av et vanlig år, så siden det er mange nå er det jo kjekt å få bruke den med en gang. Jeg husker konfirmasjonsdagen som stor av mange grunner, og jeg tror ikke bunaden var den viktigste. Hun føler seg nok fin den dagen selv om hun har brukt bunaden før.
![]() |
#40 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Når bør hun få bunaden?Jeg svarte "vent" i pollen, men tror heller jeg ville gjort som flertaller: Bunad nå, kestrasølvet til dagen (og hvis sølvbeltet er konebelte: Sølvbelte i dåps/barsels/flytte-sammen-gave).
![]() |
|
|