|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?Jeg kjenner jo Frøkna såpass at jeg vet det kommer diskusjoner på hvem sine penger det er og hvordan de er ervervet, men nei, fri disposisjonsrett kan hun drømme om. De pengene kommer til å stå på en sparekonto, så må vi diskutere oss frem til hva de kan benyttes til. Kino, kafébesøk og russefeiring ansees ikke som gode investeringsobjekter.
|
|
|
#22 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?Her får de nesten 50 000 kr til sammen, så det er helt uaktuelt å benytte dem til hva de vil. En liten sum er helt ok å bruke som man vil, resten blir satt på høyrentekonto, og brukes etter avtale. Den største flytter for seg selv til høsten, og hun har fortsatt en god slump med penger igjen.
|
|
|
#23 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?Jeg mener å huske at jeg fikk rundt 10 000. Det var sånn midt på tre, den gang.
|
|
|
#24 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?De pengene som ikke var til å brukes var gitt med det forbeholdet og satt inn på sperret konto (de så jeg først igjen da jeg var 20 år). Alle pengegaver gitt uten forbehold var fritt vilt. Jeg kjøpte videokamera. Det ble ødelagt på reise etter 1 år, jeg fikk penger igjen på forsikringen og så kjøpte jeg brukt moped. Etter to år solgte jeg mopeden for mer enn jeg gav for den og så kjøpte jeg bil. Bilen var et tapsprosjekt, men det var gøy så lenge det varte. Solgte med tap etter 2 år, men summa sumarum fikk jeg mye gøy for konfirmasjonspengene som var gitt uten restriksjoner.
|
|
|
#26 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?Jeg brukte mine konfirmasjonspenger på hest (den ga avkastning, om man ikke tar med kostnadene for å holde den
|
|
|
|
#27 |
|
lettere utlada
|
Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?Det er (heldigvis) lenge til, men jeg kommer nok til å formane dem om å spare en del, alt etter hvor mye de får.
|
|
|
#28 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?
Jeg hadde foretrukket shopping og fjas fremfor hest. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
|
Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?Mesteparten er satt til side, litt med tanke på sparing og evt kjøp av moped. Noe fikk han på konto til fri forlystelse. Mesteparten står der ennå. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
|
Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?Jeg husker at jeg fikk bruke litt penger på shoppingtur etter konfirmasjonen. Jeg kjøpte meg ei dongeribukse på tilbud. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Trallallaa
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?Storebror fikk kjøpe seg endel dyrere ting han ønsket seg for noe av pengene han fikk. Han kjøpte speilreflesk, videokamerea, laptop og ny x-box. Resten brukte han på førerkort da han ble 18.
|
|
|
#32 |
|
fri
|
Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?Kom på denne tråden da jeg så denne artikkelen om designervesker på skolen. Viktig å lære ungene pengebruk: |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?
Haha, helt identisk!
|
|
|
#34 |
|
ctrl+z
|
Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?Fasiten her i huset er at pengene havnet på sparekontoen. Designerveskene det er linket til over her har hverken jeg eller konfirmanten noensinne hørt om.
|
|
|
#35 |
|
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?Konfirmanten her i huset har brukt noe av pengene på videokamera og det hadde hun sagt hun ønsket seg for pengene hun fikk, hun har brukt noe på litt klær. Ellers har hun masse igjen og vi setter det inn på konto da hun ikke har noe flere ønsker. Hun er autistisk og det kan ha noe med att hun ikke hvet helt hva masse penger i henda betyr. Jeg ga hun ukepenger for og bruke i kantina på skolen ol dem kunne hun ha i ukesvis så det droppet jeg. Nå settes det inn på konto til fremtiden så får hun penger om hun spørr noe jeg ikke har opplevd ennå. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Hekta
Hvor: Indre Østlandet
Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?Jeg fikk ikke bruke pengene fritt, bare en liten del av de. Det samme gjelder barna her. De har fått ca 40-50 000 kr hver, og den eldste som konfirmerte seg for 4 år siden har nå fått seg hybel i Oslo, og brukte endel av pengene til depositumet.
95, 99, 04 Sist redigert av Erica : 16-06-14 kl 22:35. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
bits and pieces
|
Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?Jeg fikk ingen stor sum (5000,- mener jeg) og mener jeg brukte opp alt. Et kamera som ble brukt mye og en TV til rommet mitt. Begge deler virker vel fortsatt tror jeg.
|
|
|
|
#38 |
|
Ferdig!
Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?Her kom det ikke store summer inn og pengene har stått på konto til nå foruten de pengene som ble brukt til å kjøpe iPhone. Nå har fjorårets konfirmant kjøpt seg mac for omtrent resten av pengene. Og det synes jeg er en fornuftig nok sak til å bruke de pengene på. Tull og tøys og dyre disigner vesker hadde hun ikke fått bruke penger på. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?Jeg kommer til å være restriktiv på pengene, det er jeg sikker på. Heldigvis er det mange år til enda.
|
|
|
#40 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?Storesøster fikk ikke så mye (mindre enn jeg fikk for 30 år siden), men hun har ikke snakket om annet enn å spare dem i grunnen. Hvis hun kommer på noe hun vil ha kommer hun til å diskutere det med oss først.
|
![]() |
|
|