Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Er konfirmasjonspengene til fri bruk?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-04-14, 11:50   #21
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?

Jeg kjenner jo Frøkna såpass at jeg vet det kommer diskusjoner på hvem sine penger det er og hvordan de er ervervet, men nei, fri disposisjonsrett kan hun drømme om. De pengene kommer til å stå på en sparekonto, så må vi diskutere oss frem til hva de kan benyttes til. Kino, kafébesøk og russefeiring ansees ikke som gode investeringsobjekter.

Gammel 14-04-14, 12:18   #22
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Her får de nesten 50 000 kr til sammen, så det er helt uaktuelt å benytte dem til hva de vil. En liten sum er helt ok å bruke som man vil, resten blir satt på høyrentekonto, og brukes etter avtale. Den største flytter for seg selv til høsten, og hun har fortsatt en god slump med penger igjen.

Gammel 14-04-14, 12:57   #23
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener å huske at jeg fikk rundt 10 000. Det var sånn midt på tre, den gang.
Jeg kjøpte stereoanlegg med CD-spiller (o'lykke!) og to cd-er. Resten sparte jeg, og kjøpte tv for et par år senere.

Det er helt uaktuelt at konfirmasjonspengene skal brukes på skillingsboller og cola til lunsj, så fri disposisjon skjer ikke.

Gammel 14-04-14, 13:19   #24
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De pengene som ikke var til å brukes var gitt med det forbeholdet og satt inn på sperret konto (de så jeg først igjen da jeg var 20 år). Alle pengegaver gitt uten forbehold var fritt vilt. Jeg kjøpte videokamera. Det ble ødelagt på reise etter 1 år, jeg fikk penger igjen på forsikringen og så kjøpte jeg brukt moped. Etter to år solgte jeg mopeden for mer enn jeg gav for den og så kjøpte jeg bil. Bilen var et tapsprosjekt, men det var gøy så lenge det varte. Solgte med tap etter 2 år, men summa sumarum fikk jeg mye gøy for konfirmasjonspengene som var gitt uten restriksjoner.

Gammel 14-04-14, 15:39   #25
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, de har ikke vært til fri bruk, men det har vært mulig å avtale hvis de ønsket å bruke dem på en stor ting. En av guttene kjøpte seg en liten båt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-14, 15:54   #26
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg brukte mine konfirmasjonspenger på hest (den ga avkastning, om man ikke tar med kostnadene for å holde den ), og søsteren min dro på språkreise. Slike ting ville jeg nok godkjent selv også, men ikke bare fri bruk i form av shopping og fjas. Her kunne jeg nok tenke meg å øremerke pengegaver til førerkort.

Gammel 14-04-14, 16:22   #27
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Det er (heldigvis) lenge til, men jeg kommer nok til å formane dem om å spare en del, alt etter hvor mye de får.
Selv fikk jeg 7000,- og syntes det var MYE. Noe ble satt inn på høyrentekonto og noe fikk jeg disponere fritt.
Det min mor husker best var at når jeg fikk pengene som jeg fikk bruke fritt, så dro jeg sporenstreks til byen og kjøpte en kjempestor blomsterbukett og gav til henne som takk for konfirmasjonen. Det drar hun opp med jevne mellomrom....ofte når jeg har sagt/gjort noe hun er sterkt uenig i. Som om hun vil minne seg selv om at dattera ER ganske ok også innimellom.

Gammel 14-04-14, 17:20   #28
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg brukte mine konfirmasjonspenger på hest (den ga avkastning, om man ikke tar med kostnadene for å holde den ), og søsteren min dro på språkreise. Slike ting ville jeg nok godkjent selv også, men ikke bare fri bruk i form av shopping og fjas. Her kunne jeg nok tenke meg å øremerke pengegaver til førerkort.

Jeg hadde foretrukket shopping og fjas fremfor hest.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-14, 19:14   #29
Libra

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Mesteparten er satt til side, litt med tanke på sparing og evt kjøp av moped. Noe fikk han på konto til fri forlystelse. Mesteparten står der ennå. Har en fornuftig kar når det gjelder penger. Han kommer til å få stor innflytelse på hvordan pengene skal brukes, men vi vil ha siste ordet. Enn så lenge har han bestemt seg for at det som ikke brukes på moped skal spares til han skal flytte for seg selv.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-14, 19:19   #30
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker at jeg fikk bruke litt penger på shoppingtur etter konfirmasjonen. Jeg kjøpte meg ei dongeribukse på tilbud.
Resten brukte jeg til å delfinansiere førerkort og det som ble til overs etter det ble satt på bsu.
Mopedlappen/traktor og båtførerprøven fikk jeg av foreldrene mine. Det var fordi de syntes det var nødvendig. De hadde moped og båt som jeg brukte litt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-14, 20:33   #31
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Storebror fikk kjøpe seg endel dyrere ting han ønsket seg for noe av pengene han fikk. Han kjøpte speilreflesk, videokamerea, laptop og ny x-box. Resten brukte han på førerkort da han ble 18.

Gammel 16-06-14, 15:08   #32
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kom på denne tråden da jeg så denne artikkelen om designervesker på skolen. Viktig å lære ungene pengebruk:
http://www.nrk.no/buskerud/ber-forel...end-1.11779154

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-14, 15:14   #33
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg fikk ikke så mye penger (heller ikke etter den tids målestokk). På ingen måte nok til større investeringer som førerkort, moped eller innskudd på bolig. Jeg kjøpte stereoanlegg for pengene, og ingen stilte spørsmål ved om jeg kunne bruke pengene til hva jeg ville, mener jeg å huske.

Graden av frihet vedrørende pengene vil naturligvis avhenge av summen de får. Får de mye penger, vil en del av det ganske sikkert bli satt under administrasjon, men noe skal de nok få bruke mer eller mindre som de vil.

Haha, helt identisk!

Gammel 16-06-14, 15:34   #34
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fasiten her i huset er at pengene havnet på sparekontoen. Designerveskene det er linket til over her har hverken jeg eller konfirmanten noensinne hørt om.

Gammel 16-06-14, 15:59   #35
Maya80

Maya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populær
Standard

Konfirmanten her i huset har brukt noe av pengene på videokamera og det hadde hun sagt hun ønsket seg for pengene hun fikk, hun har brukt noe på litt klær. Ellers har hun masse igjen og vi setter det inn på konto da hun ikke har noe flere ønsker. Hun er autistisk og det kan ha noe med att hun ikke hvet helt hva masse penger i henda betyr. Jeg ga hun ukepenger for og bruke i kantina på skolen ol dem kunne hun ha i ukesvis så det droppet jeg. Nå settes det inn på konto til fremtiden så får hun penger om hun spørr noe jeg ikke har opplevd ennå.

Maya80 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-14, 21:06   #36
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Jeg fikk ikke bruke pengene fritt, bare en liten del av de. Det samme gjelder barna her. De har fått ca 40-50 000 kr hver, og den eldste som konfirmerte seg for 4 år siden har nå fått seg hybel i Oslo, og brukte endel av pengene til depositumet.
Den 4 år yngre søsteren er ikke fullt så fornuftig i sin omgang med penger, så hun kommer nok til å mase mer på å bruke av pengene, men foreløpig har hun fått bruke noen tusen til noe hun har ønsket seg også settes resten på sparekonto, til bruk etter avtale. Og aller helst spares.

Sist redigert av Erica : 16-06-14 kl 22:35.
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-14, 21:15   #37
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg fikk ingen stor sum (5000,- mener jeg) og mener jeg brukte opp alt. Et kamera som ble brukt mye og en TV til rommet mitt. Begge deler virker vel fortsatt tror jeg.
Hva broren min gjorde med sine penger vet jeg ikke. Men vet mamma og pappa var mer restriktive med han enn med meg.

Tror guttene må søke om bruk av sine konfirmasjonspenger når den tid kommer.

Gammel 16-06-14, 21:16   #38
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Her kom det ikke store summer inn og pengene har stått på konto til nå foruten de pengene som ble brukt til å kjøpe iPhone. Nå har fjorårets konfirmant kjøpt seg mac for omtrent resten av pengene. Og det synes jeg er en fornuftig nok sak til å bruke de pengene på. Tull og tøys og dyre disigner vesker hadde hun ikke fått bruke penger på.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-14, 22:58   #39
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kommer til å være restriktiv på pengene, det er jeg sikker på. Heldigvis er det mange år til enda.

Gammel 16-06-14, 23:19   #40
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Storesøster fikk ikke så mye (mindre enn jeg fikk for 30 år siden), men hun har ikke snakket om annet enn å spare dem i grunnen. Hvis hun kommer på noe hun vil ha kommer hun til å diskutere det med oss først.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:16.