|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
ekstremt trøtt
|
![]() Sv: Hvor mye i konfirmasjonsgave til eget barn?Eldste fikk bunad m/sølv, selskap og en langweekend i en storby med meg. Nr 2 vil vente noen år med å få bunad fordi hun håper hun skal vokse litt til og det respekterer jeg. Hun vil da få ett pent antrekk, tilbud om langweekend og selskapet. Tror ikke vi kommer til å gi noe mer for en gang i fremtiden skal hun da få bunad og de andre vil da ikke få tilsvarende gave.
![]() |
#22 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Hvor mye i konfirmasjonsgave til eget barn?
Takk for tips.
![]() |
#23 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Hvor mye i konfirmasjonsgave til eget barn?Jeg vil tro de anbefaler at en venter med jakke og vest til guttene er utvokst over ryggen, men hør med bunadsdamen. Min 20-åring er 185 cm og 67 kg, mao en lang tynn ting. Han har tilbud om bunad, men ikke før han er utvokst slik at jakke og vest sitter pent. Jeg tipper det ennå er 5 år til han er utvokst over nakke og rygg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Personlig pessimist
|
Min tante er bunadsyerske, og hun sier også 25. Rogalandsbunad.
![]() |
![]() |
#25 |
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor mye i konfirmasjonsgave til eget barn?Jentene her fikk begge bunad. Pluss litt ekstra penger bare fra meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Hvor mye i konfirmasjonsgave til eget barn?Tviler på jeg tenkte på det som gave den gang, men å leie selskapslokale på hotell og middag til hele slekten koster jo litt, ja.
![]() |
![]() |
#27 |
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Hvor mye i konfirmasjonsgave til eget barn?Ja, jeg vet det koster. Men har selv tenkt at "sånn er det bare". |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Hvor mye i konfirmasjonsgave til eget barn?Vi har selskap hjemme, derfor blir det jo litt reduserte kostnader. Vi har bestilt mat, men det er fordi jeg har en hysterisk eksamensvår og ikke orker stresset med mat i tillegg. Det er ikke konfirmantens valg. Å gi etter hva man har evne til er helt selvsagt, tenker jeg. Jeg ventet meg aldri noe særlig gave fra foreldrene mine når jeg var konfirmant, rett og slett fordi jeg visste at vi hadde dårlig råd. Vi har da allerede spart opp summen til gave, vi hadde ikke tatt opp lån liksom.
![]() |
#29 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Hvor mye i konfirmasjonsgave til eget barn?Egentlig regner vi ikke verken selskap eller antrekk som gave, selv om jeg skrev det. Gaven fra oss er et kontantbeløp. Men klart: antrekket er dyrt og selskapet koster jo også litt. Vi kunne hatt selskap hjemme for de aller nærmeste, men har valgt selskap ute med ca 40 gjester. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Personlig pessimist
|
Ja, det tenker jeg også. Men da jeg konfirmerte meg så hadde den ene venninnen min kun besteforeldrene hjemme på middag hos dem (fadderne tror jeg var invitert, men de kunne ikke komme). I deres familie var det ikke tradisjon med stor ståhei på slike dager. Jeg synes det var stas med det store selskapet, og i vår familie er det tradisjon med store selskap på slike dager. Men noen selvfølge er det jo ikke. Nå har mine gutter så stor "nærmeste familie" at vi uansett må ut av heimen for å feire...
![]() |
![]() |
#32 |
~~~~~~~
|
Selskapet + antrekk kommer på ca kr 50.000,- (vi sparer ca 15-20k fordi jeg syr bunaden selv), vi syntes det er kostbart nok. Hun har valgt å konfirmere seg og ønsker ett selskap som vi selvfølgelig bekoster med hva hun ønsker av forberedelser, kaker, hårfrisør, antrekk, mat, blomster og dekorasjoner. Hun har fått invitere de hun ønsker å feire dagen sammen med dvs. det kommer folk utenom familien.
![]() |
#33 |
Bedreviter
|
Det spiser jo av potten, enkelt og greit. Hvis man bruker 20-30-40 000 på selskap, så blir det jo 20-30-40 000 å bruke på andre ting, som for eksempel gave. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() Sv: Hvor mye i konfirmasjonsgave til eget barn?Jeg ser ikke for meg den største pengegaven til mine unger når de konfirmerer seg. Det er ikke så big deal for meg. Håper det blir borgerlig.
![]() |
#35 |
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor mye i konfirmasjonsgave til eget barn?Vår eldste går i paralellklasse med kusinen sin, og kommer til |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Tittel og tittel....
|
Min mor prøvde seg med at jeg ikke fikk noe selskap i håp om at jeg ikke skulle konfirmere meg. For min del var ikke selskap viktig, så jeg hadde konfirmert meg uansett. Jeg fikk selskap og syns det var en fin gave.
![]() |
#37 |
I mål
|
![]() Sv: Hvor mye i konfirmasjonsgave til eget barn?Jeg fikk bunad. Har ikke tenkt over hvordan vi gjør det her , men det blir tilbud om bunad i alle fall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
© All rights reserved
|
Jeg ser absolutt behovet. Nå er min 15, og hun sparer kamera, Mac, scooter og lappen for å kjøre den. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Hvor mye i konfirmasjonsgave til eget barn?Verken selskap eller antrekk som gave? Jøss. Folk har jaggu god råd i dette landet. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|