|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Tipser dere?
Der tror jeg du tar feil. Likningskontoret legger på det de antar at ansatte i serviceyrker har fått i tips og skattelegger ut fra dette beløpet. Det var i hvert fall sånn før. Hvis det er kommet nye regler gir jeg meg selvfølgelig på det.
|
|
|
#22 |
|
Flax
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tipser dere?Jeg tipser alltid om servicen er tilfredsstillende. Hvor mye varierer etter hvilken type spisested og hvor mye vi har spist for. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Tipser dere?Jeg tipser vanligvis rundt 10 %, men jeg tar ikke fem øre for å droppe det hvis servicen er dårlig. F.eks. på den nye uteserveringen i Spikersuppa, der man ikke kunne få en dobbel espresso – til tross for at det sto på menyen – fordi det ikke lå inne i prislisten deres. Til nød kunne man få to espressoer i samme kopp, og betale for 2 espressoer. Og hvis man ikke var fornøyd, var det bare å klage til sjefen, sådetså! Jadda …
|
|
|
#25 |
|
The Million Dollar Man
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() |
|
|
|
#27 |
|
Pauset
|
Sv: Tipser dere?Jeg gir tips på rundt 10 % eller avrunder til nærmeste hele. Hvis det koster kr. 189,- så avrunder jeg til 200,- kr. for eksempel. Så mye som 20 % gir jeg ikke. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Tipser dere?5-15%, stort sett. Det skjer ytterst sjelden at jeg tipser ingenting. 20% er nok svært uvanlig i Norge. Det er mer standard i USA hvor tipsen faktisk er betalingen for servitørenes jobb, mer eller mindre.
|
|
|
#29 |
|
awesom
|
Jeg deler min tips med kokken som er på jobb. God mat,dårlig service= Ingen tips. Dårlig mat, god service= Ingen tips. Det er samspillet mellom mat og service som gir tips.
|
|
|
#30 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Tipser dere?Jeg er forøvrig norsk nok til å irritere meg over at jeg som kunde skal betale lønnen til servitører på denne "frivillge" måten i USA. Jeg foretrekker virkelig å betale gjennom prisen på maten og kunne gi ekstra når jeg synes det er fortjent. :kjip:
|
|
|
#31 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
jada, jeg vet det... Skulle gjerne startet debatt om dette, for ja, de må skatte på en viss del av tipsen (veeeeeldig liten del i forhold til hva de reellt mottar i tips) men samtidig får man ikke pensjonspoeng eller feriepenger på beskatning av tips, diettgodtgjørelse og andre tillegg som ligningsformynderiet mener er lønn.
|
|
|
#32 |
|
saftig
|
:kjip nordmann:
|
|
|
#33 |
|
Ustabil
|
Sv: Tipser dere?Jeg tipser, men sjelden mye. Jeg er også av dem som irriterer meg over at det forventes at man skal tipse, i tillegg til at alt man kjøper er dyrt nok som det er. Hva er meningen med 29 kroner for et glass med brus, eller 25 kroner for en kopp kaffe - og så skal jeg i tillegg legge på? |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Livsnyter
|
Sv: Tipser dere?Kom på en ting jeg syntes er litt flaut og en uting blant enkelte. Har opplevd at venner "tømmer" myntbeholdningen for kronestykker og femtiører når de skal tipse. Det blir ikke noe bedre at mengden er stor og beløpet lite. Jeg syntes iallefall at det tar seg dårlig ut å slenge på 7 femtiører og en haug kronestykker. Jeg sier ikke at det kun skal ligge 10 og 20 kroner der men alt med måte. |
|
|
|
![]() |
|
|