Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hva er en rabb?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-02-14, 01:12   #21
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er en rabb?

Bokmålsordboka:

steinet, skrinn jordrygg

Gammel 23-02-14, 01:13   #22
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det er mer enn en tue, vel?

Jeg tror mine assosiasjoner stammer fra mormors molterabber. Og de er de eneste rabbene jeg har sett.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-14, 01:14   #23
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isbjørn, her.

Bokmålsordboka:

steinet, skrinn jordrygg

Hm, da vokser vel ikke molter der?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-14, 01:16   #24
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lærte engang en visestubb i bul. Tror den er fra Nordmøre (trad):

Når det bli sammar og gull oppi bakkan
ska vi føljast åt oppå rabben æ og du,
finnj blåbbær og tyttbær og moltkart og krækling
i en lit'n daill åt'n gammelbæssfar-kaill

Gammel 23-02-14, 01:16   #25
Isbjørn

Isbjørn sin avatar

Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

http://ndla.no/nb/node/62761

Gammel 23-02-14, 01:17   #26
Isbjørn

Isbjørn sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hm, da vokser vel ikke molter der?

Tror ikke det, i følge ordboka og linken under.

Gammel 23-02-14, 01:33   #27
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

rabber finner man på fjellet. Det er små, runde høyder der snøen blåser av, og ofte blir de liggende bare før resten av fjellet. Det er også der reinen beiter midtvinters, og fjellsmellen liker å vokse

Gammel 23-02-14, 02:25   #28
amanas
Bør lage seg en tittel selv

amanas sin avatar

amanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populær
Standard

Aldri hørt ordet før.

Gammel 23-02-14, 02:41   #29
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vanlig i min hjembygd. Haug med jord som stikker opp, stor eller liten.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-14, 09:31   #30
Galathea

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Rabb er velkjent der jeg kommer fra (Trøndelag). Jeg mener sågar at det ble brukt som en vitenskapelig term på universitetet (i Trondheim)da jeg studerte botanikk, som flere er inne på så gjør de spesielle forholdene (tynt jordlag, tørke, snøen blåser av om vinteren osv) at det er enkelte planter som gjerne vokser på rabber; tyttebær, krekling, furu, enkelte lavarter. Molte tror kanskje vokser i skråningen som går fra rabben ned mot den myra som gjerne er under rabben - ihvertfall slik landskapet i min barndoms skog ser ut

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-14, 09:53   #31
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bruker nok ikke ordet, men vet hva min far mener når han ber oss f.eks holde oss unna rabben på skituren i påska. Altså en forhøyning i terrenget med lite/ingen snø på.

Gammel 23-02-14, 10:04   #32
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aldri hørt ordet. Jeg ville nok brukt ordet knaus eller skrent, helling eller rygg alt ettersom hva den var laget av og hvordan den se ut.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-14, 10:17   #33
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isbjørn, her.

Bokmålsordboka:

steinet, skrinn jordrygg

Nynorsk:

1 steinet, låg jordrygg
bergrabb
2 skrint stykke mark
lyngrabb
3 dvergbjørk (som veks på rabb (2))

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-14, 10:21   #34
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det cuya sa.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-14, 10:30   #35
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

Rabb er velkjent der jeg kommer fra (Trøndelag). Jeg mener sågar at det ble brukt som en vitenskapelig term på universitetet (i Trondheim)da jeg studerte botanikk, som flere er inne på så gjør de spesielle forholdene (tynt jordlag, tørke, snøen blåser av om vinteren osv) at det er enkelte planter som gjerne vokser på rabber; tyttebær, krekling, furu, enkelte lavarter. Molte tror kanskje vokser i skråningen som går fra rabben ned mot den myra som gjerne er under rabben - ihvertfall slik landskapet i min barndoms skog ser ut

Rabb er definert som en egen naturtype Har gjort mye feltarbeid på fjellrabber, her i nord er de viktige, spesielt fordi arter som vokser på rabb er så viktige for reindriftsnæringa.

Gammel 23-02-14, 12:07   #36
Isbjørn

Isbjørn sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Det cuya sa.

Hva sa hun? Hvis du siterer er det lettere å finne innlegget

Gammel 23-02-14, 12:17   #37
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Bergknaus. Min farfar brukte ordet.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-14, 14:29   #38
Galathea

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Rabb er definert som en egen naturtype Har gjort mye feltarbeid på fjellrabber, her i nord er de viktige, spesielt fordi arter som vokser på rabb er så viktige for reindriftsnæringa.

Egen naturtype ja, da var ikke hukommelsen helt bak mål altså. Røssyng og fururabb mener jeg var en slik naturtype, vanlig i Trøndelag.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-14, 22:48   #39
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vokst opp med ordet, fordi vi har en "ræbb" som jeg sier på min dialekt, femti meter unna gården her. Men ikke be meg om å definere hva en rabb er, for det vet jeg ikke. Har bare regnet med at det betyr en slags liten skog/kratt på en høyde, siden det er det vi har her.

Gammel 24-02-14, 00:36   #40
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Standard

En rabb står beskrevet på side 99 (som omhandler naturtype C01- kalkrike områder i fjellet) i denne håndboka fra miljødirektoratet som vi rettet oss etter da vi drev med artstelling på fjellet. Sånn i ettertid er det ganske kult å vite at man har vært med på kartlegginga av artsmangfoldet her i landet Jeg savner å jobbe i felt og med botanikk.
http://www.miljodirektoratet.no/old/...080408_LOW.pdf

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:00.