|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Dagtid julaftenUt og sjekke at Nissen har spist grøten, julestrømper, sen frokost, pysj til langt på dag, forberede middag innimellom, spise litt julegrøtrester/risengrynssuppe fra lillejulaften, åpne et par presanger, se på TV (*). Gjestene kommer i firetiden, og dirigeres like bort til treet for første runde med gange og sang. Det hender vi går i kirken og/eller på kirkegården, men det blir stadig sjeldnere. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Borte
|
Sv: Dagtid julaftenVi slækker foran TV - jeg er stor fan av NRK på julaften og har mange ting jeg liker å få med meg innen barne-tv. Så tegner vi litt, pusler litt, dekker til brunsj med alt mulig godt, spiser sjokolade, leser julehefter og går gjerne en tur ut også. I år kommer mine foreldre til tidlig lunsj, så da slår vi ihjel litt tid der. Andre år er vi ute og leverer litt julegaver. Den beste julaftens formiddag jeg har hatt var i fjor da det kom et lag med snø til jul. Vi var ute hele formiddagen og måkte, akte og koste oss i snøen.
|
|
|
#23 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Dagtid julaftenDusjing/ bading på heile gjengen, og så sulle rundt i pysj medan me ser på tv. Me skal på grava til svigerfar, og ein liten tur innom svigermor på sjukeheimen. Så er det heim og setje på pinnekjøtt, og henge ut fuglemat. (Dei må jo få dei og.) Meir sulling før me kler oss, og set oss til bords kl. 17.
|
|
|
#24 |
|
kamerat
|
Sv: Dagtid julaftenSer på tv og spiser grøt med mandel (nøye prikket inn mellom Tre nøtter til Askepott og Disney-kavalkaden). Jeg elsker julaften formiddag.
|
|
|
#25 |
|
Crazy Cat Lady
|
Sv: Dagtid julaftenJeg bruker tradisjonelt sett å forgripe meg på julestrømpen mens man sitter i pysjen og ser på juletegnefilmer med en unge i armkroken, men i år skal jeg i tillegg bruke litt tid på hjelpesentret til Dyrebeskyttelsen hvor vi har 8 katter for øyeblikket som trenger tilsyn julaften også. Tipper julenissen har med ekstra pakke til meg siden jeg har vært snill i år
|
|
|
|
#27 |
|
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Sv: Dagtid julaftenGod frokost, tv, spiller spill og er en tur ute og får frisk luft.
|
|
|
#28 |
|
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Sv: Dagtid julaftenI år blir vi bare husets medlemmer på julaften, og jeg mistenker at sløvegraden blir ganske høy. God frokost, tv, julegodter, grøt, mer tv. En luftetur kan være lurt, ser jeg. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Dagtid julaftenUngene starter dagen i god tid før oss, så de får julestrømper med godteri og nye kosepysjamaser (de sover alltid i bare trusa, og gidder ikke kle på seg når de står opp, så de flyr rundt og blir kalde, så det har jeg tenkt til å gjøre noe med i år). I adventskalenderen får de et tegneseriehefte og et aktivitetshefte hver. Når vi voksne har stått opp spiser vi laaaang frokost med masse deilig mat på bordet. Jeg dekker gjerne på og pynter bordet og forbereder en god del kvelden før. Etter frokosten begynner vi i tur og orden å dusje og pynte oss, og det kan jo ta sin tid. Så holder ungene litt på med det de har fått i kalenderen, og de får ringe rundt/skype og ønske god jul til besteforeldrene og søskenbarna, kikker på pakkene og leser på lappene etc, og tiden rusler og går fram til lunsj. Til lunsj har vi risengrynsgrøt med mandel i, med en stor sjokoladenisse i premie. Etter lunsj begynner jo alt det koselige på tv, så da ser vi på det, knekker nøtter og spiser annet godteri og småkaker, og vi voksne begynner å forberede middagen. Mye spising, og mye tv egentlig, men ungene orker aldri å se hele Reisen til julestjernen, den er for lang. Så etter Askepott gjør vi litt andre ting, som høytlesing av julehistorier, spiller spill e.l. (når lunsjen er plassert av henger litt av når dagen starter). Men vi voksne går jo litt til og fra mens vi ordner i stand middag, dekker bord og sånn. Når Sølvguttene har sunget fra seg spiser vi middag. Etter middagen er vi som regel såpass mette, at vi bestemmer oss for å ta desserten etter pakkeåpningen.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 20-12-13 kl 10:38. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
Sv: Dagtid julaftenDet begynner vel med julekalender og ungene må sjekke at nissen har vært med gaver og spist maten vi satte fram. Så benker de seg foran TVen med julestrømpe, og der blir de vel sittende avbrutt av måltider og leking. Vi voksne traver litt fram og tilbake mellom TV og måltidforberedelser, skravler og leker litt med barna. Skikkelig kos og avslapning.
|
|
|
#32 |
|
passe nerd
Medlem siden: Sep 2010
Sv: Dagtid julaftenJulaften er omtrent slik her på dagtid, litt varierende etter om vi er hjemme eller med mine foreldre osv:
|
|
|
#34 |
|
blid
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Dagtid julaftenJulestrømper, god frokost, forhåpentligvis en luftetur på hele gjengen, litt tv og middagsforberedeler. Gjestene kommer i firetiden og vi spiser klokka fem
|
|
|
#35 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Dagtid julaftenJulefeiring hjemme for første gang, så... mor må lage julemiddag for første gang. (dvs, mor og far)
|
|
|
#36 |
|
Born to run
Medlem siden: Nov 2009
Sv: Dagtid julaftenMannen skal jobbe til 12. Jeg skal stille med både pinnekjøtt- og svineribbemiddag til 12 stk på julaften og har nok å henge fingrene i. Men en god kosefrokost med barna samt en løpetur på dagen hører med.
|
|
|
#37 |
|
lettere utlada
|
Sv: Dagtid julaftenHer blir det å stå opp tidlig så guttene kommer ned til julestua, med lysene tent og hu mor spillende på pianoet.
|
|
|
#38 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Dagtid julaftenSlapper av mest mulig, spiser risgrøt til lunsj. Vår feiring begynner kanskje tidligere enn for mange andre, siden vi går i kirken. Men nå har vi for første gang barn som samlet sett kan fungere på den sene gudstjenesten, noe som jo gir oss lenger formiddag.
|
|
|
|
#39 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Dagtid julaftenÅhh... |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Costa Blanca, Spania
![]() ![]() ![]() |
Sv: Dagtid julaften
Jepp, det gjør jeg også. Satser på at mannen lufter ungene litt innimellom filmer og godterispising.
|
![]() |
|
|