Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvor lang tid bruker du på å rydde kjøkkenet etter middag?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-13, 22:50   #1
Husfruen
Erfaren

Husfruen sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Husfruen er litt kul
Standard

Sv: Hvor lang tid bruker du på å rydde kjøkkenet etter middag?

5 minutter? Tror ikke det er stort mer. Vi rydder jo mens vi lager middag og kjøkkenet er rent og ryddig for vi begynner. Alle (bortsett fra 1-åringen) tar sitt og setter i maskinen og så er det en av oss voksne som vasker kasseroller og vasker bordet og koketoppen. Mer trengs jo ikke siden det ble gjort før vi satte oss til bords.

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 20:18   #2
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Maks 10 minutter tror jeg. Vasker opp så mye som mulig underveis, og ryddingen etterpå tar ikke så lang tid. Det kan føles som en evighet siden det er så kjedelig, men i minutter går det relativt fort.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 20:28   #3
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

maks 10 minutter på vanlige dager, ofte har jeg ryddet det meste så da er det bare å sette inn i oppvaskmaskinen egentlig…

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 20:48   #4
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Mannen roter mye når han lager mat, ungene griser mens de spiser, oppvaskmaskinen skal ryddes ut og inn av, om kjøkkenbenkene skal tørkes ordentlig av i tillegg, så tar det fort 40 minutter. Hvis kjøkkenet er bomba og det står ting i vasken fra før, hender det jeg rydder en time før jeg får begynt å lage mat... Men det inkluderer gjerne vask av kjøkkenfronter og sånt, så det blir bare i helgene. Det ryddes stort sett hver dag, noe særlig under en halvtime blir det nok ikke. (Mannen er kjøkkensjef og ryddegutt om dagen, jeg er kvalm og orker ikke).

Gammel 04-12-13, 21:08   #5
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

10-15 minutter kanskje. Vi bare skraper av tallerkner før vi setter de inn, og oppvasken er alltid ren og filtret er aldri fettete og ekkelt.

Men, når sant skal sies, det hender ofte vi bare går fra bordet og synker ned i sofaen en times tid før vi rydder.

Gammel 06-12-13, 09:01   #6
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Alt avhengig hva vi har hatt til middag. Jeg lager middag, mannen rydder. Ungene skal bli flinkere til å delta kjenner jeg...

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-13, 09:07   #7
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner noen som egentlig så å si vasker opp for hånd før de setter ting i oppvaskmaskinen, i tillegg vasker de masse for hånd som f.eks. gryter. Jeg husker denne måten å bruke oppvaskmaskinen på fra vedkommende (og jeg) var små, hjemme hos barndomsvenninnen min gjorde de det på den måten, og hun har tydeligvis bare fortsatt med det. Men det var på syttitallet da oppvaskmaskin var nokså nytt, det skal jo absolutt ikke være nødvendig. Så mye mer styr, og med samme resultat uansett.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-13, 09:16   #8
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har egentlig aldri tenkt over at det tar noe tid å rydde kjøkkenet etter middag?

Jeg starter med ren kjøkkenbenk når jeg begynner å lage middag. Med mindre oppvaskmaskinen er i gang og det står noe på benken som ikke fikk plass. Jeg rydder vekk gryter og annet etterhvert. Om oppvaskmaskinen er i gang så settes de i vasken så lenge. Etter middag bærer vi ut fra bordet alle sammen. Fat, glass og bestikk settes rett i maskinen. Er den i gang, så settes det på benken så lenge. Vi skyller hvis det er veldig fett eller om det er matrester, men ellers går alt rett i maskinen. Dekketøy med matrester får stå til kvelden fordi vi ofte spiser middagsrester til kveldsmat. Dersom det er middagsrester som er verd å fryse ned så gjør vi det og da går dekketøyet i maskinen det og. Det tar vel ca 5 minutter og gjøres samtidig som vi lager kaffe.

Den egentlig jobben er å tømme og fylle oppvaskmaskinen, men selv om det er kjedelig så tar det ikke mer enn ca fem minutter.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-13, 09:41   #9
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg kjenner noen som egentlig så å si vasker opp for hånd før de setter ting i oppvaskmaskinen, i tillegg vasker de masse for hånd som f.eks. gryter. Jeg husker denne måten å bruke oppvaskmaskinen på fra vedkommende (og jeg) var små, hjemme hos barndomsvenninnen min gjorde de det på den måten, og hun har tydeligvis bare fortsatt med det. Men det var på syttitallet da oppvaskmaskin var nokså nytt, det skal jo absolutt ikke være nødvendig. Så mye mer styr, og med samme resultat uansett.

For ikke å snakke om energiforbruket.

Gammel 06-12-13, 11:09   #10
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Et kvarters tid. Den som har laget middag, slipper rydding.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-13, 12:59   #11
Mira

Mira sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

På travle ettermiddager rydder vi ikke av før vi drar ut.
Sånn ellers rydder jeg ut av oppvaskmaskina imens jeg lager middag. Da er det bare for barna å skylla av å sette inn eter middag. Jeg tar det som er igjen og det er ikke mye.

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-13, 13:38   #12
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg misliker å la ting stå i kummen, for vi har bare en kum, og den brukes hele tiden.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 21:52   #13
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den oppvaskmaskina kan ikke være helt god.

Gammel 04-12-13, 22:33   #14
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Den oppvaskmaskina kan ikke være helt god.

Som sagt, da har ingen jeg har prøvd vært gode.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 22:10   #15
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Skyller ikke mye jeg heller, skrapet bort middagsrester, og inn i maskinen med det. Går vanligvis 10 minutter til opprydding.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 22:21   #16
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Det varierer, fra 5-15 minutt vil jeg tro. Som regel så rydder jeg(vi) underveis, men det er jo ikke alltid det går. Skyller om tallerknene er virkelig grisete, men ofte settes de bare rett inn i maskinen. Gryter går som regel også i opp vaskmaskinen.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 22:28   #17
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Bruker ikke mye tid. Er alene og må dermed gjøre alt. Stort sett går alt i oppvaskmaskin. Skyller ikke først.

Gammel 04-12-13, 22:58   #18
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Alt for mye, vi rydder hele tida, men det blir aldri bra. Gir vel opp for tidlig.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-13, 23:00   #19
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Det eneste jeg skyller er vel egentlig havregrøt. Det blir lim over natta.

Men rydde kjøkkenet etter middag? Nei, det bruker vi ikke tid på. Sette inn i maskinen... nja, før vi legger oss helst. Vaske opp, njta, tja, ha, antakelig når vi skal lage middag i morgen. Kjøkkenbenkene? Hva har de med saken å gjøre?

Gammel 04-12-13, 23:12   #20
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Alt fra 2 -30 min tenker jeg, alt ettersom hva vi har tid til og hvor mye rot det er. Typisk bruker vi eller dvs en av oss 10-15 min tipper jeg. Vi tar eventuelt det som er igjen når det er kveldsmat- tid for barna.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:10.