Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hva gjør dere med hullete/flekkete klær?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-13, 14:59   #21
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva gjør dere med hullete/flekkete klær?

Bestemødrene lapper og syr hull for oss. : nikker: Jeg liker ikke at ungene har hullete klær.

Jeg lar ikke ungene bruke klær som er skitne, flekkete klær går til vask.

Permanente flekker, altså flekker som ikke går av i vask, forsøker jeg ta livet sv med flekkfjernerterapi/farging/lapper eller jeg lærer meg leve med de. Jeg kaster ikke ellers ok tøy pga en flekk.

Ungene mine liker forøvrig ikke joggebukser.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 15:17   #22
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Mine går i barnehagen og ettåringen er sånn passe treffsikker når det kommer til spising. På hans bodyer er det noen flekker jeg ikke får bort og de får bare være. Han vokser jo fort ut av størrelsen uansett. Førskolegutten har en tendens til å få små hull på knærne og han bruker de også i barnehagen. I en periode så fikk han hull på ALT og ullbudsjettet hadde vært enormt om vi ikke skulle bruke noe med små hull i.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 15:29   #23
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Ser at jeg faktisk ikke er nøyaktig i måten jeg formulerer meg på, ikke at det forundrer meg.

For egentlig tenkte jeg på reparerte hull. De synes vel bedre enn små hull som ikke er fikset på, særlig hvis man ikke har truffet akkurat på fargen når de er reparert. Men ut fra svarene så lurer jeg jo faktisk på begge deler.

Gammel 24-11-13, 15:33   #24
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg foretrekker joggebukser i barnehagen, for å slippe å ha på stive bukser under dressen.

Ullundertøy bruker vi til det omtrent ikke henger sammen. Gensere med små flekker legges i skiftetøyet i barnehagen. Hullete klær har vi ikke så mye av, de vokser som regel ut av klærne før det blir hull.

Gammel 24-11-13, 15:38   #25
Veslemøya

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Vi bruker joggebukser på skolen. Hvorfor skulle vi ikke det? og jeg er alt for opptatt av fremtiden til mine og dine barn at jeg kaster klær på grunn av flekker eller småhull. Jeg bruker også klær med små flekker av akrylmaling fra kunst og håndverkstimer.

Gammel 24-11-13, 15:39   #26
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Ser at jeg faktisk ikke er nøyaktig i måten jeg formulerer meg på, ikke at det forundrer meg.

For egentlig tenkte jeg på reparerte hull. De synes vel bedre enn små hull som ikke er fikset på, særlig hvis man ikke har truffet akkurat på fargen når de er reparert. Men ut fra svarene så lurer jeg jo faktisk på begge deler.

Legger ikke merke til. Så lenge barna selv vil gå med dem så er det jo strålende.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 15:46   #27
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Om eg hadde nekta lillesøster å gå med joggebukse, hadde ho nok gått naken i protest. Ho elsker dei, og det hjelper ikkje kor mange baggy, mjuke bukser ho har i skapet, det er joggebukse som teller.
No er lillesøster ein unge som kan øydelegga kler ved første bruk, så billige joggebukser er heilt ok. Det same er flekker. Hull derimot er ikkje ok.
Klær med stygge flekker vert sortert ut og brukt til maleklær. No før jul er det mykje lim og glitter i omløp, og då er det greit med klær som "toler" det.
Skal me på besøk eller noko, må ho skifte. Seinast i sist veke kom ho heim frå skulen med bytteklær frå innerst til ytterst, pga. at ho hadde tryna i gjørma.

Gammel 24-11-13, 15:50   #28
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker heller ikke joggebukser på skolen. Myke klær, men jeg vil de skal se ordentlig ut. Joggebukse er treningsklær og ikke noe for skole og jobb. Nå skal det sies at mine barn ikke har etterlyst heller, så jeg ser at jeg er litt kjepphøy.

Hullete bukser lapper jeg/har som hytteklær/klipper av til shorts, klær med flekker varierer ut fra omfang.

Gammel 24-11-13, 15:56   #29
millact

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Han går i bhg enda, så hva som er gangbart i skolen har jeg ikke tenkt på, men store deler av vintersesongen bor han i ullbukser fra janus, det er jo joggebukser, varme og behagelige på en gang. Jeg tenker det må være gangbart neste vinter også, selv om han da er skolegutt?

Ja. slik gikk min jente i 1. klasse i alle fall, mulig i fjor også, husker ikke helt.

Gammel 24-11-13, 16:01   #30
millact

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Mine sliter mye på klær, begge to. Bare i høst har eldste fått hull på tre bukser! En er nå lappet av mormor, en brukes til de dagene de er på uteskole og en blir kanskje lappet evt brukt som shorts bare.

Hullete sokker går rett i søpla, samme med ulltøy, men det er fordi de har nok til at jeg ikke "trenger" å spare det.

De kan godt bruke klær med flekker, altså hvis de er vasket, men det er gjerne ikke førstevalget? Men ofte brukes det som skiftetøy i bhg eller skole.

Gammel 24-11-13, 17:20   #31
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Wow.

Eg har søner som går i joggebukser, og eg lar dei også gå i olabukser med hol på knærne, for det får dei etter to dagers bruk.

Interessant å sjå at fleire Fp-are hadde "tenkt sitt" om dei hadde sett gutane mine på skulen.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 17:25   #32
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen av mine har brukt joggebukser, det har liksom ikke vært noen vinner her i huset, men jeg lapper tøy. Til små og store.
W har hatt dongeribukser som har vært lappet tre ganger!
Ulltøy lapper jeg med en lapp av annet ulltøy, flekker som ikke blir borte får gjerne en lapp eller brodermerke. Alle blir bare lykkelige av det.

Gammel 24-11-13, 17:32   #33
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Men hva gjør at man ikke syns noe om det? Er det tanken på at man bare kan kjøpe nytt? At man selv er vant til at man kler seg pent? Redd for at andre skal synes noe om det?
Jeg er oppriktig bare nysgjerrig altså.

Her lappes hullene på symaskina altså. Med nål og tråd så hadde nok hullet blitt større.

Nå har ikke jeg vært borti at ALLE plaggene er hullete eller flekkete, så det har ikke vært noe snakk om å kjøpe nytt. Flekkete tøy blir brukt som skiftetøy eller tøy vi bruker hjemme eller ved dugnader etc. Jeg er flink til å fjerne flekker før de setter seg, og hull blir reparert (av mormor ). Klær som er lappet er jo ikke lenger hullete, og helt OK.
Hullete olabukser er noe helt annet - man får jo faktisk kjøpt dem ferdig hullet i butikken.

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Hvorfor ikke?

Fordi i mitt hode er joggebukse noe man trener med eller slasker med hjemme. Det fins behagelige klær som ikke er joggebukse, altså.

Gammel 24-11-13, 18:58   #34
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Mine går ekstremt sjeldent i joggings på skolen. Snuppa går med det kun når hun har tentamen. Pompen går med det om de har utegym og ikke skal dusje etterpå. Og da er det hele og rene puma busker som gjelder. Det er de to han har.

Pompen har mange behagelige busker selv om han ikke går i joggebukser altså. Klær med flekker som ikke går bort blir kassert. De får bli noe annet om det går. Mest pussefiller og sånn. Eller de kan syes om. Hull skjer ekstremt sjeldent her i huset. Mest på ulltøy. De blir lappet etter beste evne, og plagget fortsetter å brukes.

Jeg tenker ikke noe annet om andre som gjør annerledes, enn at de gjør nettop det. De velger å gjøre ting på en annen måte enn meg. Og jeg synes kanskje ikke alltid at det er så pent. Men folk er forskjellige, og folk får velge å være opptatt av hva de vil.

Gammel 24-11-13, 19:01   #35
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Fordi i mitt hode er joggebukse noe man trener med eller slasker med hjemme. Det fins behagelige klær som ikke er joggebukse, altså.

Hva tenker du om de som går i joggebukser ellers da? Det gjelder en ganske høy prosentandel av guttene på skolen hos oss. Som forsåvidt trener i de fleste friminutt, de bor jo på fotballbanen.

Gammel 24-11-13, 19:03   #36
Nip

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi kaster det stort sett, blir heldigvis ikke så mye klær med hull eller flekker egentlig så ikke så ofte det trengs For små klær tar vi vare på, gir bort eller selger.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 19:03   #37
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 53
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Unger som går i joggebukser, det blunker jeg ikke av. Men alle mødrene som går i treningstights på butikken, når de henter/leverer på skole/bhg, når de går skravlespaserturer med venninnene sine, det får jeg ikke til å synes at er annet enn rart. (Og jeg nekter å tro at de alltid er på vei til/fra trening og derfor er kledd slik.)

Gammel 24-11-13, 19:26   #38
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hva tenker du om de som går i joggebukser ellers da? Det gjelder en ganske høy prosentandel av guttene på skolen hos oss. Som forsåvidt trener i de fleste friminutt, de bor jo på fotballbanen.

Nei, jeg tenker vel at de syns det er greit å gå i joggebukse ellers også?
Jeg er rett og slett ikke vant med at man går i joggebukse utenfor husets fire vegger med mindre man er på vei til trening.

Gammel 24-11-13, 20:21   #39
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Unger som går i joggebukser, det blunker jeg ikke av. Men alle mødrene som går i treningstights på butikken, når de henter/leverer på skole/bhg, når de går skravlespaserturer med venninnene sine, det får jeg ikke til å synes at er annet enn rart. (Og jeg nekter å tro at de alltid er på vei til/fra trening og derfor er kledd slik.)

Hæ? Jeg trener ofte om morgenen og hvis jeg noengang viser meg offentlig med treningstights uten å trene, så er det kanskje nettopp når jeg følger barn til skolen. Jeg går faktisk skravleturer med tights også. Jeg svetter utrolig fort og liker ikke å måtte vaske buksene mine etter en venninnetur, som jeg fsktisk ellers er nødt til.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 20:52   #40
Odelia

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har vært skikkelig slakk med å bøte hullete ullbukser (longs) det siste halvåret, men de brukes fordet (under andre bukser vel å merke). Generelt liker jeg ikke at de bruker hullete klær, men sender de gjerne i barnehagen med en bukse med et lite hull på knærne innen jeg får reparert de.

Kan også finne på å bruke flekkete klær (spesielt ullgensere hvor nederste delen av ermet er flekkete) så lenge klærne er rene i seg selv. Gjør en innsats for å fjerne flekker på klærne, men ikke alltid det går. Klærne med godt synlige flekker brukes kun til nøds og i barnehagen (sånn i prinsippet, men det hender det slår feil når mannen kler dem siden han ikke enser slikt). Jeg har også farget flekkete tøy.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:05.