Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Vennegrupper - hva gjør en liksom?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-11-13, 20:26   #21
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vennegrupper - hva gjør en liksom?

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Her er vennegrupper fra skoleslutt til SFO er over. Typisk 13.30-16.30 Det er ikke lagt opp til annet enn lett mat og frilek. Den som har vennegruppa henter ungene på skolen og går hjem, foreldrene henter barna selv etter arbeidstid.

Et sånt tidspunkt hadde blitt et problem for meg, jeg jobber jo, og kan ikke bare ta meg fri.

Gammel 11-11-13, 20:29   #22
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Det finnes nok nyanser mellom og synes at vennegrupper er supert og at det er djevelens verk.

Jeg har inntrykk av at det er nesten ingen som gjennomfører rundt omkring her, men mulig jeg tar feil.

De vennegruppe-gjennomføringene jeg har fått med meg har vært enkel mat og frilek et par timer etter SFO-slutt.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-13, 20:52   #23
mamsen74
Aktiv

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Vestfold
mamsen74 er litt kul
Standard

Vennegrupper er hyggelig slik at man blir litt kjent på tvers. Men vi har ikke foreldrekaffe på slutten. Ungene blir bare hentet. Vi hadde kjøttkaker med endel tilbehør slik at de kan dekorere kjøttkakene med pasta, agurk, mais, paprika, gulerøtter etc. Veldig populært å lage "fjes", så ungene var fornøyde. De lekte mest frilek, men fant fram spillet Villkatten på slutten...

mamsen74 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-13, 21:07   #24
lalill
Ute av produksjon

lalill sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
lalill er populærlalill er populærlalill er populærlalill er populær
Standard

Me har berre hatt det ein gang. Då henta me etter sfo, serverte kjøttdeig/tortilla/grønsaker og hadde frileik etterpå. Då det stoppa litt opp satte eg mannen igang med teikning o.l., og så blei det litt film heilt på tampen.

Eg hadde ikkje tenkt på å invitera foreldre, men det blei jo litt samtaler likevel då ungane blei henta.

Gammel 11-11-13, 21:30   #25
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Middag og frilek. Det pleier å gå veldig fint.

Jeg synes vennegrupper er et supert tiltak. Ungene blir bedre kjent med flere i klassen, og vi foreldrene har vekslet noen ord slik at terskelen for å ta kontakt hvis det er noe blir lavere.

Veldig enig. Jeg synes det er veldig hyggelig.

Gammel 11-11-13, 21:36   #26
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Vi tar barna med hjem og serverer middag. Første gang malte barna. Foreldrene kom kl 17.30 til kaffe, brownies og frukt. Det er ikke mer tid enn man trenger, for vi vil gjerne at gjestene reiser 19.30. Familiegruppen har en sosial oppgave felles.

Gammel 11-11-13, 21:36   #27
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er så rar at jeg synes kaffien er den fineste delen.

Gammel 11-11-13, 22:57   #28
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg likte vennegruppe, fint tiltak.

Vi laget mini pizza og så malte de på krus.

Gammel 11-11-13, 23:08   #29
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har fungert supert her! Tar med ungene rett hjem fra skolen (vi bor i gangavstand), lager middag til dem, og etterpå leker de mer eller mindre fritt. Poenget er at de skal bli bedre kjent med barn som de vanligvis ikke leker med, blant annet for at terskelen for mobbing skal bli høyere når det gjelder et større antall barn på trinnet. Det er viktig at en ikke legger opp til så veldig mye ekstraordinært og spennende, så det blir prestisje og høye forventninger til at det skal skje noe kult. Da skaper det fort press blant de andre foreldrene, og dør fort ut. Hold det mest mulig enkelt. Her har ungene fint klart å aktivere seg selv, men noen ganger har de blitt satt i gang med et brettspill, sånn bare for å komme i gang. Jeg bruker å kutte opp litt frukt til dem sånn litt lenger utpå ettermiddagen/kvelden.

Sist gang tredjeklassejenta var hjemme hos ene gutten på vennegruppa ble vi foreldrene invitert inn på kveldsmat ved henting, slik at vi også kunne bli litt bedre kjent. Det var utrolig koselig! Det har ellers vært vanlig å komme inn og ta en kaffe- eller tekopp ved henting. Ikke bare fordi det er hyggelig, men vi ble også oppfordret til det av skolen, som en del av opplegget (altså som et anti-mobbetiltak). Barn får enda høyere terskel for å plage andre barn når de ser at foreldrene kjenner hverandre. Det viser seg også at det er mindre sjangse for at unger plager dem som er på vennegruppe med deres beste venner, i tillegg til sine egne vennegruppemedlemmer, så det med vennegrupper kan ha veldig positive ringvirkninger, hvis bare foreldrene gidder å følge opp.

Sist redigert av My : 11-11-13 kl 23:15.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-13, 00:09   #30
Arran
Under cover

Arran sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Takk for alle innspill, både rent praktiske og de som går på vennegruppas funksjon. For vår del tenker jeg at dette har noe for seg. Etter snart halvannet skoleår, så har jeg fremdeles ikke full oversikt over ungene i klassen, langt mindre foreldrene. Da tenker jeg at dette har noe for seg.

Middag blir enkelt og greit pasta med kjøttsaus, og så legger vi opp til frilek med brettspill i bakhånd. Og kaffe/te til de foreldrene som tar seg tid til det ved henting. Dessuten så er både samboeren min og pappaen til jentungen her mens vennegruppa er her, sånn at vi alle tre får bli litt mer kjent med ungene og evt foreldrene.

Sist redigert av Arran : 12-11-13 kl 00:15.
Arran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-13, 00:11   #31
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Høres bra ut!

Gammel 12-11-13, 00:17   #32
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kos dere!

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-13, 00:27   #33
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg blir gretten og lei meg av sutring over at vennegrupper er djevelens verk. Ja, tenk så ille at man må bli kjent med foreldre i klassen ungene skal gå i, i kanskje 10 år. Bu-friggin-hu.

Som foreldre har man ansvar for at miljøet rundt barna er godt, og forskning viser at hvis foreldre kjenner hverandre er terskelen for å ta kontakt ved problemer lavere. I tillegg finnes det barn som slett ikke blir invitert hjem til andre hele tiden, enten fordi andre foreldre ikke syns det er verdt å gjøre, eller fordi egne foreldre ikke tar tak. Vi har hatt vennegruppe med barn som aldri, i løpet av sitt åtteårige liv, har vært på besøk hos andre.

Også mener man small talk med andre noen kvelder i året er djevelens verk? Da trenger man en justering av perspektivet sitt, ass.

Jeg blir også provosert av folk som ikke gidder å følge opp et så enkelt tiltak som har vist seg å ha så stor effekt på det sosiale miljøet barnet er en del av, fordi de selv ikke synes det er toppen på lykke å bruke noen minutter av livet sitt til å småprate høflig med andre foreldre. Folk som ikke ser nytten av å gjøre mer enn de selv har glede av.

Høres ut som et veldig greit opplegg Arran, som de fleste burde greie å gjennomføre i neste omgang! Håper det blir vellykket!

Gammel 12-11-13, 12:56   #34
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

[quote=Knerten;3844482]...
På denne tiden her av året egner pepperkakebaking seg også ypperlig.
...quote]

Det blir pepperkakebaking når vi har vennegruppe i neste uke.

For meg, som ikke er så flink sosialt som alle andre, synes jeg at det å treffe foreldrene er et passestort forum for å bli bedre kjent med de andre foreldrene.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-13, 13:13   #35
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

OlleVia er litt kulOlleVia er litt kul
Standard

Er ikke vennegrupper her, og det er litt synd. Jeg tenker litt sånn hjælp bare med tanken også. Men mest at det er koselig og en super måte å bli kjent med de andre ungene på. Ikke minst foreldrene.

Ser bare det hvor mye bedre jeg kjenner foreldrene til jentene i klassen til datteren, det har jo med 3 år med barnebursdag der vi har invitert alle jentene, er ok det altså. Litt smalltalk med andre foreldre bør en tåle synest jeg.

OlleVia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-13, 13:21   #36
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Dette starter vi opp med nå i november. Her er det lagt opp til at barna skal komme og være i 2.5 time, hvorav den siste halvtimen er såkalt "tvangssosialisering" med foreldrene. Det er ikke noe jeg synes er jippi, men det kan være ganske nyttig og. Nå har jeg god kontakt med flere foreldre allerede, men det er alltids greit å hilse på de hvis barn normalt ikke leker så mye med ens eget også, tenker jeg. I tillegg er det lagt retningslinjer for at TV/Film/Data ikke er for aktivitet å regne, samtidig som det heller ikke skal være for mye innblanding av de voksne. Så jeg må legge hodet litt i bløt tenker jeg, for å finne passende aktivitet (vi skal ha det i februar) som både har noen føringer samtidig som det skal være noe mer enn bare frilek. Kanskje noe utendørs. Vet sannelig ikke. Godt det er to som skal i ilden før oss.

Gammel 12-11-13, 13:36   #37
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pepperkakebaking var jo genialt. Jeg skal ha vennegruppe for 3.-klassinger i morgen, og de må da være store nok til å være relativt selvgående. Hvor får jeg tak i pepperkakedeig? (Og ikke svar Ikea, pliiiis?)

Gammel 12-11-13, 13:41   #38
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Pepperkakebaking var jo genialt. Jeg skal ha vennegruppe for 3.-klassinger i morgen, og de må da være store nok til å være relativt selvgående. Hvor får jeg tak i pepperkakedeig? (Og ikke svar Ikea, pliiiis?)

Er det ikke sånne ferdigdeiger på typ Kiwi og Rema også, fra Bjerke eller noe!? Vet ikke om de har kommet i salg enda riktignok, men de hadde i alle fall slik ferdigdeig på boks tilsvarende Ikea i fjor.

Gammel 12-11-13, 13:43   #39
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg blir gretten og lei meg av sutring over at vennegrupper er djevelens verk. Ja, tenk så ille at man må bli kjent med foreldre i klassen ungene skal gå i, i kanskje 10 år. Bu-friggin-hu.

Som foreldre har man ansvar for at miljøet rundt barna er godt, og forskning viser at hvis foreldre kjenner hverandre er terskelen for å ta kontakt ved problemer lavere. I tillegg finnes det barn som slett ikke blir invitert hjem til andre hele tiden, enten fordi andre foreldre ikke syns det er verdt å gjøre, eller fordi egne foreldre ikke tar tak. Vi har hatt vennegruppe med barn som aldri, i løpet av sitt åtteårige liv, har vært på besøk hos andre.

Også mener man small talk med andre noen kvelder i året er djevelens verk? Da trenger man en justering av perspektivet sitt, ass.

Veldig, veldig enig!! Å skape kontakt med foreldrene til barnas venner er gull verdt, noe man ser enda mer når tenårene kommer. Da er det viktig å kjenne de andre foreldrene litt, og å ha en grei kommunikasjon om hva barna holder på med, og hvor.

Vi har også hatt vennegrupper, men uten foreldre. Første runde var det mye frilek. Jeg var så heldig at på vår gruppe så var det med en far eller en støttekontakt til den ene, og disse to var ivrige på fotball. Jeg serverte mat, og gjengen gikk ut og spilte fotball.

På senere grupper så var det lagt opp til spillkvelder. Da hadde de med div brettspill, og tiden gikk med på dette. Kjempetrivelig.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-13, 14:01   #40
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere som savner vennegrupper: det er bare å sette i gang. Det var jeg som tok initiativ til gruppene i klassen til knerten. Jeg er ikke klassekontakt eller noe sånt. Jeg fikk ikke vært på foreldremøtet, og tok kontakt med klassekontakten for å høre om det hadde vært diskutert. Det hadde det ikke, men han syntes det var en god idé. Så han kontaktet lærer og få dager etterpå fikk alle e-post om at hvordan dette skulle organiseres og hvem som skulle være i gruppene. Kontaktlærer til knerten hadde utrolig mye positivt å si om hvordan disse gruppene fungerte på læringsmiljøet i klassen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:09.