Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Lær meg om rødvin - hodepine og garvesyre

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-10-13, 22:29   #21
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg om rødvin - hodepine og garvesyre

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Takk for tips. Da skal jeg i allefall ikke begynne med en treliters dunk av den Falling Feather-vinen.

Nei, gjør ikke det. Den smaker veldig godt, men det hjelper jo ikke. Ellers synes jeg Zinfire er veldig godt, og den tåler jeg også. Det er vinen til Kiss.

Gammel 23-10-13, 22:32   #22
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg får vanvittig mageknip av rødvin, og en mildere, men klart beslektet versjon av å drikke rosévin. Mengden er heller ikke avgjørende, dessverre. På Vinmonopolet foreslo de å se etter viner som var lave på garvesyre, og fra varmere klimaer (husker ikke teorien bak), men dette er typisk nok viner jeg ikke trekkes mot. Nå drikker jeg en skvett Fleurie (1/2 glass), og det blir interessant å se hvordan formen er i morgen.

Gammel 23-10-13, 22:34   #23
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Jeg får vanvittig mageknip av rødvin, og en mildere, men klart beslektet versjon av å drikke rosévin. Mengden er heller ikke avgjørende, dessverre. På Vinmonopolet foreslo de å se etter viner som var lave på garvesyre, og fra varmere klimaer (husker ikke teorien bak), men dette er typisk nok viner jeg ikke trekkes mot. Nå drikker jeg en skvett Fleurie (1/2 glass), og det blir interessant å se hvordan formen er i morgen.

Hvis det er mageknip i tarmsystemet og ikke mageknip som magesyrevondt kan det like gjerne være aminer du reagerer på som garvesyre.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-13, 22:39   #24
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Det er vanskelig å beskrive, men det føles ikke som syrerelatert vondt, som jeg har hatt litt tidligere. Det er rett og slett knip,og det varer gjerne hele dagen. Jeg foretrekker tørre, syrerike hvitviner, også, og reagerer null og niks på dem, så jeg tenkte selv i retning at det var noe i fargestoffene jeg reagerte på, spesielt siden rosévin gir en mye mildere versjon av mageknip.

Gammel 23-10-13, 23:44   #25
MokkMokk

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Jeg drikker som regel rikelig med vann når jeg drikker rødvin, det holder hodepinen unna i de fleste tilfeller, selv med "tunge" vintyper. Minst ett glass vann per glass med rødvin. Nå drikker jeg i hovedsak italienske viner da (ripasso/valpolicella). Glemmer jeg vannet, har jeg nærmest garantert hodepine dagen derpå, ihvertfall etter kvelder med flere enn 1-2 glass.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-13, 23:48   #26
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg holder meg til italienske, stort sett og får aldri hodepine. Det kan jo være verdt å slenge innpå en allergitablett, zyrtec, feks. Min søster, som jobber på polet, har gode erfaringer med det. Hun var tidligere plaget med hodepine.

Jeg ville prøvd Masi Campofiorin, Chianti Ruffino eller Tommasi Valpolicella.

Gammel 23-10-13, 23:57   #27
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg snakker ikke om hodepine dagen derpå eller fordi man blir dehydrert, men en nesten umiddelbar hodepine som setter inn kort tid etter de første slurkene. Det føles ganske absurd, egentlig.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-13, 00:30   #28
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Jeg snakker ikke om hodepine dagen derpå eller fordi man blir dehydrert, men en nesten umiddelbar hodepine som setter inn kort tid etter de første slurkene. Det føles ganske absurd, egentlig.

Jepp, jeg har det akkurat sånn. Senest på fredag hadde jeg ei venninne på besøk med en fransk vin vi skulle drikke. To slurker, det knøt seg i nakken og oppetter hodet, jeg måtte gi glasset mitt til mannen og hente et glass Vidigal istedet. (Han luktet på vinen og sa at det kunne han ha fortalt meg. ) Det går heldigvis som regel bra om jeg slutter med det samme jeg kjenner symptomene.

Gammel 24-10-13, 11:44   #29
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner hvilke viner andre kan få hodepine av. Jeg har litt pollenallergi og får samme symptom av enkelte viner. Blir varm og hoven i ansiktet, kjenner jeg blir tett i nesen osv.

Gammel 24-10-13, 11:46   #30
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vidigal får eg haudepine av å berre sjå flaska til, så det er nok litt ulikt frå person til person. Som andre skrive her, italienske, lette vinar er ofte god sort.

Gammel 24-10-13, 11:53   #31
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

To slurker, det knøt seg i nakken og oppetter hodet, jeg måtte gi glasset mitt til mannen og hente et glass Vidigal istedet.

Ja, det er akkurat sånn.

Ang. hvor druene er dyrket har visst noe med pH-verdien i jordsmonnet som virker inn på ett eller annet.

Ang. allergisymptomer; jeg får det av all alkohol. Det er visst en slags "lureallergi", kroppen tror at man blir utsatt for det man er allergisk mot, og forsterker syptomene.

Gammel 24-10-13, 11:57   #32
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Vidigal får eg haudepine av å berre sjå flaska til, så det er nok litt ulikt frå person til person. Som andre skrive her, italienske, lette vinar er ofte god sort.

Ja det er nok veldig ulike ting man reagerer på. Sulfitt, garvesyre og de forskjellige aminene. Nå vet jeg ikke hvor like aminene er, men om en vin er lav på histamin så kan den ha andre aminer ser jeg for meg.

Aminer er vanskelig. Jeg vil tro at det lett kan variere fra avling til avling. På en del frukter er nivået lavere jo mer moden frukten er. For eksempel kan en del tåle modne bananer, men klø i munnen av grønne.
Kanskje det også har noe å si for druer?

Gammel 24-10-13, 13:48   #33
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er akkurat sånn.

Ang. hvor druene er dyrket har visst noe med pH-verdien i jordsmonnet som virker inn på ett eller annet.

Ang. allergisymptomer; jeg får det av all alkohol. Det er visst en slags "lureallergi", kroppen tror at man blir utsatt for det man er allergisk mot, og forsterker syptomene.

Har du merket om det også forsterkes i f.eks. pollensesongen? Kryssallergi er et vanlig fenomen for mange allergikere.

Samtidig tar jo mange antihistaminer i den perioden, og blir dermed mindre plaget. Svigermorforskning er ikke enkelt, det heller.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-13, 13:57   #34
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Har du merket om det også forsterkes i f.eks. pollensesongen? Kryssallergi er et vanlig fenomen for mange allergikere.

Samtidig tar jo mange antihistaminer i den perioden, og blir dermed mindre plaget. Svigermorforskning er ikke enkelt, det heller.

Jeg har pollenallergi, og tar medisiner litt av og på (når jeg husker hvorfor jeg er så tett. ). Men nå er det så lenge siden jeg har drukket rødvin, og i og med at det ikke er alle jeg får hodepine av så har jeg ikke det beste forskningsgrunnlaget.

Både pappa og jeg nyser av all alkohol, året rundt. Jeg kan ikke ta zyrtec, for da sovner jeg bare, men har noen andre allergipiller. Men det er kanskje mer eller mindre det samme i alle?

Gammel 24-10-13, 14:15   #35
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Hvis du ikke er allergisk mot rødvin, kan det være verdt å prøve viner med færre eller ingen tilsetningsstoffer. Finnes fra økologisk, biodynamisk og til naturvin. Biodynamisk er etter Rudolf Steiner metoden, natuvin er tilsatt ingenting. En lett god Italiensk naturvin er Asinoi, merket Non Dos.

En sommalier på kjent sted i Østfold mente at svovel var noe herk for hodet, og at pappvin er tilsatt mer svovel enn flaskevin, fordi lagring på papp krever mer konserveringsmiddel.

Du finner mye bra om du googler naturvin, både A Magasinet og D2 har skrevet endel om det i det siste, eks
http://blog.winesworld.no/ukens-vint...-naturvin/472/

Gammel 24-10-13, 14:26   #36
Guava

Guava sin avatar

Standard

Altså allergiliknende reaksjoner på rødvin som kommer av aminer har lite med tilsetningsstoffer å gjøre.

Vår erfaring med et barn som er atopisk og svært sensitivt for biogene aminer er at behandlet, konservert og tilsatt mat funker bedre enn det ubehandla naturlige.

Gammel 24-10-13, 14:29   #37
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Altså allergiliknende reaksjoner på rødvin som kommer av aminer har lite med tilsetningsstoffer å gjøre.

Vår erfaring med et barn som er atopisk og svært sensitivt for biogene aminer er at behandlet, konservert og tilsatt mat funker bedre enn det ubehandla naturlige.

Det visste jeg ikke. Men skriver også, hvis du ikke er allergisk. Som i at hvis hodepinen skyldes annet enn allergi.

Gammel 24-10-13, 15:24   #38
Ideida
Nybegynner

Medlem siden: Oct 2013
Ideida har et hav av muligheter foran seg
Standard

Takk for tips! Akkurat det jeg hadde bruk for nå rett før helga braker løs

Ideida er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-13, 15:25   #39
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Jeg leste i DN i dag at den smaken av svovelen som er i kartongvinen luftes vekk etter kun kort tid i glasset. 5 minutter, så er den lik den på flaske.

Gammel 24-10-13, 15:31   #40
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg leste i DN i dag at den smaken av svovelen som er i kartongvinen luftes vekk etter kun kort tid i glasset. 5 minutter, så er den lik den på flaske.

Ergo er det smart å ikke drikke vinen rett fra kartongen.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:44.