Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Internettstemming - hvordan kan det være greit?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-09-13, 10:45   #21
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Internettstemming - hvordan kan det være greit?

Eg er eigentleg einig med pappaen din, Polyanna, men akkurat i dag skulle eg ønske eg budde i ein av forsøkskommunane.

- bill.mrk. Sjuk på valdagen.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 10:47   #22
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med tanke på den sloppy sikkerheten som er ellers i det offentlige, ikke minst i prestisjeprosjekter - Altinn, anyone, så er jeg superskeptisk.

Sånn i tillegg til alt det med hemmelig valg osv.

Gammel 09-09-13, 10:51   #23
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå som jeg faktisk har tenkt meg om, så er jeg enig med BM - digitalt valg i avlukke blir for dyrt å lage sikkert, hemmelig og etterprøvbart. Da er det nok mer å hente på å utforme sedlene bedre for maskinell opptelling (uten at jeg egentlig vet noe særlig om hvordan det gjøres i dag og hvor bra dette funker).

Gammel 09-09-13, 10:59   #24
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Nå som jeg faktisk har tenkt meg om, så er jeg enig med BM - digitalt valg i avlukke blir for dyrt å lage sikkert, hemmelig og etterprøvbart. Da er det nok mer å hente på å utforme sedlene bedre for maskinell opptelling (uten at jeg egentlig vet noe særlig om hvordan det gjøres i dag og hvor bra dette funker).

Det har de allerede gjort, det meste telles maskinelt nå allerede. Det var en av leveransene i eValgprosjektet, tror jeg.

Det har vært påvist at digitalt valg i avlukke er utsatt stor risiko for hacking, for å holde sikkerheten oppe i ethvert valglokale fra det settes opp til det tas ned blir for omfattende.

Gammel 09-09-13, 11:02   #25
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Nei hjelpes, tenk hvilke fare for demokratiet det ville være om absolutt ALLE grupper mennesker lett skulle kunne stemme ved valg!
Tenk om folk kunne gjøre sin plikt med et tastetrykk fra egen bolig eller institusjon? Hvorfor tilrettelegge for folk i så stor grad med elektroniske offentlige tjenester og tilbud? Hvor langt skal dette gå, egentlig?

Ok, noen eksempler: folk med sterkt nedsatt funksjonsevne, eldre mennesker, rusmisbrukere, kvinner som lever i forhold der frihet til å gå ut stort sett er begrenset til butikken og i det store og hele, - late sofavelgere som rett og slett bare ikke gidder gå til valglokale. Hvis alle disse "svake" gruppene fikk stemme ville jo valgdeltakelsen til og med kanskje økt betraktlig, og det er jo slettes ikke et godt tegn. Personlig ville jeg nok tro at mange av disse folkene, særlig sistenevte gruppe, i stor grad ville stemt FrP så jeg er veldig glad valg er forbeholdt oss oss friske "oppegående mennekser" (i alle mulige betydninger av ordet) funksjonsfriske mennekser som fysisk gidder gå til valglokale.

Sorry, jeg måtte bare.

Jeg er helt enig med dere og frykter elektronisk valg fra stua (like mye som jeg frykter stemmerett for 16 åringer) men det er virkelig veldig mange aspekter med dagens valgordning som er SVÆRT EKSKLUDERENDE for veldig mange grupper mennesker. Det er lav valgdeltakelse blandt alle de grupper nevnt ovenfor og i UK f.eks er dette kartlagt gjennom e-Government prosjektet og konklusjonen var vel at elektronisk valg i vesentlig stor grad vil gjøre det mulig for veldig mange mennesker å delta i valg, som ikke kan det i dag av ulike årsaker. Veldig sammensatt men veldig klar konklusjon.

Bare et eksempel som nevnt her: noen her nevner problemet med at mange kvinner styres av sine menn og ikke eget valg. Vel, hva med alle kvinnene i f.eks Oslo i dag som ikke stemmer fordi de rett og slett ikke engang får lov til å gå til valglokale? Jeg tror det er et minst like stort problem for demokratiet.

Jeg bare drar opp dette fordi jeg synes det er påfallenede hvor lite "inkluderingshensyn" det er tatt her. Det er virkelig ikke bare å "gå å stemme" for fryktelig mange grupper mennesker i samfunnet. Dessverre er det ofte dårligstilte "svake" grupper det er snakk om.

Men sånn ellers, helt enig med faren til Polyanna.

Sist redigert av Lisa : 09-09-13 kl 11:09.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 11:04   #26
Chiffre
Profesjonelt paranoid

Chiffre sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men hvorfor i alle dager ser dette ut til å bli gjennomført likevel? Hvorfor er det ikke mer larm?

Jeg har til gode å treffe noen med peiling på IT-sikkerhet som synes elektroniske valg er en god idé, men det er jo bare nerder, så hva vet vel de?
«Vet du hvem som lager lovene som regulerer internett i Norge? Det er til dels de samme folka som roper deg ned fra rommet ditt fordi de trenger hjelp til å trykke "like" på et bilde på Facebook.»
http://www.aftenposten.no/meninger/D...t-7302801.html

For øvrig er det slett ikke vanskelig å lage en sikker datamaskin, bare følg denne enkle firetrinns bruksanvisningen:
1. Skru av all ekstern kommunikasjon.
2. Trekk ut strømpluggen og fjern batteriet.
3. Støp inn i betong.
4. Senk på minst 300 meters dyp et sted i Sognefjorden.

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 12:18   #27
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chiffre, her.

For øvrig er det slett ikke vanskelig å lage en sikker datamaskin, bare følg denne enkle firetrinns bruksanvisningen:
1. Skru av all ekstern kommunikasjon.
2. Trekk ut strømpluggen og fjern batteriet.
3. Støp inn i betong.
4. Senk på minst 300 meters dyp et sted i Sognefjorden.

Gammel 09-09-13, 12:22   #28
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Chiffre, her.

Jeg har til gode å treffe noen med peiling på IT-sikkerhet som synes elektroniske valg er en god idé, men det er jo bare nerder, så hva vet vel de?

Med unntak av han som er ansvarlig for IT-sikkerhet i eValg, kanskje? Han har jo gått ut utallige ganger og sagt at de skal lage en løsning som er sikker nok.

Synes forøvrig dette sitatet, hentet fra TU er ganske festlig:

Sitat:

Bortsett fra krypteringsproblemet, har e-valgsystemet fungert som planlagt.

Ehhhh, ja, men det sier kanskje ikke så mye?

Gammel 09-09-13, 12:30   #29
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Bortsett fra at de lekker når de kommer i vann, så fungerer livbåtene KJEMPEFINT!"

"Bortsett fra at vingene ikke tåler så godt å være i stor høyde, så er dette VELDIG trygge fly!"

Gammel 09-09-13, 12:34   #30
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 09-09-13, 13:36   #31
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er veldig imot.

Gammel 09-09-13, 13:50   #32
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lisa:
* Folk med nedsatt funksjonevne kan få stemme hjemme. Vanligvis er det hjemmehjelpen som tar kontakt med kommunen.
* Eldre kan stemme hjemme.
* Alle som bor på insitusjon får tilbud om å stemme der. I Bergen har man nå utvidet dette til at man også tilbyr stemmegiving på Kafe Magdalena og andre samlingssteder for rusmisbrukere.
* Kvinner som ikke får lov til å gå ut av huset får sannsynligvis ikke lov til å selv bestemme hvem de skal stemme på over internett heller. Jeg beklager om jeg er følelseskald nå, men jeg synes det er verre om disse stemmer på et parti de ikke selv ønsker enn om de ikke stemmer.
* Late sofavelgere får komme seg opp av sofaen. I de fleste kommuner er nå stemmemulighetene så store at om man ikke er på et kjøpesenter eller et bibliotek eller i nærheten av rådhuset i løpet av de fire ukene det pågår så må man nesten gå inn og vurdere hvor stor interesse man har av å stemme.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 18:42   #33
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er selvfølgelig for hemmelige papirvalg.

Jeg er derimot litt usikker på om vi bør innføre stemmeplikt dersom valgdeltakelsen blir for lav.

Det jeg kunne ønske meg var at hver stemmeseddel hadde en liten quiz på baksiden av arket, slik at bare de stemmene hvor man hadde vist at man skjønte hva stemmen gikk til var gyldig

Gammel 09-09-13, 19:10   #34
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg er selvfølgelig for hemmelige papirvalg.

Jeg er derimot litt usikker på om vi bør innføre stemmeplikt dersom valgdeltakelsen blir for lav.

Det jeg kunne ønske meg var at hver stemmeseddel hadde en liten quiz på baksiden av arket, slik at bare de stemmene hvor man hadde vist at man skjønte hva stemmen gikk til var gyldig

IQ-grenser for stemming!

The glass is refillable.
Gammel 09-09-13, 19:14   #35
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

IQ-grenser for stemming!

Nope. Et samfunn får det stortinget det fortjener, og dersom vi som samfunn ikke klarer å løfte folks politiske fortåelse til et nivå som gjør dem i stand til å lese og forstå et partiprogram, så fortjener ikke samfunnet bedre enn en regjering med FrP. :it takes a village osv:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 19:17   #36
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Nope. Et samfunn får det stortinget det fortjener, og dersom vi som samfunn ikke klarer å løfte folks politiske fortåelse til et nivå som gjør dem i stand til å lese og forstå et partiprogram, så fortjener ikke samfunnet bedre enn en regjering med FrP. :it takes a village osv:

Godt poeng. (Eg fjasa, bare for å presisere det).

The glass is refillable.
Gammel 09-09-13, 19:18   #37
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønte det altså.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
evalg, valg

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:59.