|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Passiv
|
Sv: PaleoJeg mente at ville dyr spiser stort sett det samme som de alltid har gjort og klarer seg fint. Husdyr som spiser moderne dyrefor derimot. De hadde hatt det mye bedre på sitt opprinnelig kosthold, det er jeg sikker på. Og det mener jeg gjelder mennesker også. Og jeg mener ikke at mennesker bare skal spise vilt, men at de f.eks. skal spise mye mer innmat (som de har gjort tidligere) istedet for spaghetti (som vi driver med nå). |
|
|
|
#22 |
|
Passiv
|
Sv: Paleo
Jeg er delvis enig i dette. Loren Cordain som skrev boka om Paleo kosthold har jo endret standpunkt om flere ting. Først skulle man ikke spise egg og kun magert kjøtt. Nå er egg ok og fett er ikke farlig likevel. Så man skal ikke bli for opptatt av å følge et slikt kosthold til punkt og prikke, det som er riktig i dag kan være feil i morgen. (Eller: det som ikke er paleo i dag kan være paleo i morgen). Sist redigert av konsulenten : 02-09-13 kl 17:11. |
|
|
|
#23 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#24 |
|
Passiv
|
Sv: PaleoNår det gjelder nyrestein og proteininntak så skriver Cordain en del om dette i Paleo boka, husker jeg etterhvert nå (lenge siden jeg leste den). Han beskriver hva som kan skje ved for høyt proteininntak og hvor mye protein man kan/bør innta pr kg kroppsvekt osv. Hvis man følger hans anvisninger så skulle vel ikke akkurat dette bli noe problem. (Viktig å sette seg litt inn i det før man hiver seg på noe sånt). Ellers er det vel flere retninger innenfor steinalderkost og jeg har inntrykk av at det ofte er slik at proteininntaket ikke er noe større enn i moderne kosthold, men det kan være mer fett på bekostning av karbohydrater. |
|
|
|
#27 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: PaleoTakk for spennende innspill - kom gjerne med flere |
|
|
|
|
|
#29 |
|
ASD
Medlem siden: Mar 2010
Kjøtt, fisk, grønnsaker, egg, frukt.. Kokos i alle varianter ++ lager både brød, kaker, muffins og lapper. Eneste jeg egentlig savner er å kunne bruke litt mer krydder enn det jeg tåler. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
ASD
Sv: PaleoWww.fastpaleo.com er min favoritt side. Finner oppskrifter til det meste der,. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
|
Men mye grønnsaker, bær og frukt har høyt oksalatinnhold. Om man skal leve lavoksalat blir det nødvendigvis begrenset. Nå trenger ikke folk nødvendigvis å leve på lavoksalatkost heller da. Det er bare om man erstatter korn med høy-oksalatmat i større mengden enn man ellers ville bruke så øker risiko for nyrestein. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
ASD
Det er myyyyye grønnsaker, frukt og bær som ikke har et høyt Oksalat innhold. Så lenge man unngår de største kildene som eks Kiwi og spinat pluss litt andre så trenger ikke Oksalat nivået være så høyt. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#35 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Det er vel snart ingen ting som er sunt lengre ... ... Hvete har også høyt niva av oksalat leste jeg, så da går det kanskje opp i opp om man legger om til paleo. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Epikur
|
Sv: PaleoNip: Nå skal jeg være helt gravalvorlig. Kan ikke du prøve å spise helt vanlig sunt, sånn som vanlige folk gjør? Ikke noe spesielt regime, ikke noen spesielle mengder, ikek noen spesiell diett; bare helt vanlig sunn norsk mat? Grovt brød med vanlig magert pålegg, middag med grov ris, poteter eller grov pasta? Godteri på lørdag? Melk? Frokost, lunsj, middag og kvelds? Litt frukt i mellom og godt med grønnsaker på tallerknen?
|
|
|
#37 |
|
Joda, noen ulemper blir det kanskje med det meste... nå spørs det om ulempene er mindre enn ved ett "vanlig norsk kosthold" - som man vet er problematisk for ekstremt mange. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Det har jeg jo alltid gjort tidligere. Jeg er jo vokst opp på ett veldig standard norsk kosthold. Og problemene mine startet jo egentlig i ungdomsalder med søvnvansker, angst og det hele... jeg spiste også normalt (mye brødmat) i halvparten av tiden som syk - og var helt rådvill da jeg tilslutt ikke kom meg opp av sengen pga diare, oppkast, svimmelhet og hodepine og sov nesten hele døgnet til slutt... Det har vært en lang vei ut av det kostholdet, men jeg har følt jeg gradvis har blitt bedre, og har følt at det har hjulpet meg så mye på vei ut av den tilstanden jeg var helt zoombie som knapt klarte å stå i dusjen. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#40 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vet man egentlig at vanlig norsk kosthold er "ekstremt problematisk for veldige mange" ? Det er jo bare tull. Overspising og feil kosthold ja, for mye fett, for mye sukker, for mye karbohydrater, for lite aktivitet ja. Men det er jo ikke det som menes med normalt kosthold?
|
![]() |
|
|