Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Tjostolv Moland er død

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-08-13, 21:07   #21
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tjostolv Moland er død

Det har blitt nevnt at andre land har "tradisjoner" for mere udiplomatiske metoder som bestikkelser/løspenger. Et spesifikk eksempel som ble nevnt var Belgia.

UD har forøvrig hatt helårsverk ansatt kun for å jobbe med denne saken så det er tøv å si at ingenting har blitt gjort. Hvis alle norske fanger rundt omkring i verden skulle fått like mye ressursbruk fra norske myndigheter ville det ha blitt ramaskrik! (Men selvfølgelig, denne saken er spesiell og de er dødsdømte, but still ....)

Sist redigert av Lisa : 19-08-13 kl 21:13.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-13, 21:19   #22
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Jeg hørte på radioen i dag at Furuholden påstått hadde sagt at Norge burde brukt ukonvensjonelle midler for å få disse to ut av Kongo. Underforstått: For eksempel betalt løsepenger. Er det noen andre som har hørt dette eller aller helst har sett dette skrevet noen plass?

Ja, det var intervju med Furuholmen på 17.30 på P4 idag, han gikk bort i fra dette med løsepenger/korrupsjon. Men han mente at Norge burde ha tatt kontakt med land i Nord-Europa som har linjer inn til Kongo, for UD og Norge har ikke klart å komme i dialog med hverken statsminister eller president i Kongo. Han nevnte at b.la. Belgia hadde linjer og dialog med landets ledere og burde derfor ha innsikt i hvordan man kan samarbeide med dette landet.
*Slik jeg forstod ham ihvertfall*.

Barth Eide var også tilstede på 17.30, han fortalte i klartekst at Norge ALDRI kom til å betale løsepenger/penger under bordet for norske fanger i andre land, men at det var ett samarbeid mellom Storbritannia og Norge, siden French også har ett britisk statsborgerskap. Hvilket jeg støtter ham i, men dersom det er slik at andre Nord-Europeiske land, andre enn Norge og Storbritannia, har lykkes med å få utlevert fanger fra Kongo tidligere, så burde man kanskje komme i dialog med disse, der støtter jeg Furuholmen. Dette burde ha vært gjort i en tidelig fase av hele saken, dvs. all kritikk rettes mot daværende utenriksminister Støre, som på daværende tidspunkt hverken ønsket å uttale seg om saken eller å kommentere saken. Det er vel der den krasseste kritikken kommer - mot Støre.

Her kan man lese familiene French og Moland sine tanker og følelser rundt saken: http://www.freefrenchandmoland.com/
(Nei, denne siden er ikke nyansert fra flere hold, men en families tanker).

Sist redigert av Fløyel : 19-08-13 kl 21:26.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-13, 23:47   #23
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Godt å høre at Furuholmen gikk bort fra løsepenger, for jeg merker at jeg personlig trekker en ganske klar grense akkurat der. Jeg finner det fryktelig merkelig om en advokat skulle kritisere Norge for å ikke ville drive med løsepenger eller korrupsjon.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-13, 11:32   #24
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Utenriksmedarbeider i NRK, Tomm Kristiansen, har skrevet en god kommentar om saken: http://www.nrk.no/ytring/guttene-som...ngo-1.11190514

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-13, 12:57   #25
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

...og nå tror de (Kongo) French har drept Moland! Så fint.

Gammel 20-08-13, 13:03   #26
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bomull, her.

Kanskje en dødsstraff til?

Jeg har ikke fulgt så veldig med, jeg vet ikke om rettsaken var rettferdig eller noe, og jeg vet ikke helt hva jeg mener med "rettferdig" heller.

Men det plager meg holdningsproblemet den bortskjemte befolkningen bosatt i Norge har, at det spiller ikke noen rolle hva vi gjør, ansvaret hviler likevel på myndighetene.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-13, 13:07   #27
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Utenriksmedarbeider i NRK, Tomm Kristiansen, har skrevet en god kommentar om saken: http://www.nrk.no/ytring/guttene-som...ngo-1.11190514

Den var velskrevet og interessant.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-13, 15:40   #28
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men er det så usansynlig da?

Gammel 20-08-13, 15:55   #29
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke overrasket for å si det slik. Det har jo vært mye oppe i media at soningsforholdene ikke er bra, og det har også vært flere saker på at Moland har vært syk. (Uten at jeg vet om det har noe med saken å gjøre). Ellers synes jeg ikke dødsfallet er relevant for saken i seg selv eller om Norge kunne ha gjort mer for å få til en ordning slik at de kunne ha sonet i Norge.

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Men det plager meg holdningsproblemet den bortskjemte befolkningen bosatt i Norge har, at det spiller ikke noen rolle hva vi gjør, ansvaret hviler likevel på myndighetene.

I forhold til denne spesifikke saken?

Gammel 20-08-13, 15:58   #30
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke bare denne, nei. Men det er greit å bruke den som eksempel, jeg hører folk snakke med store bokstaver til hverandre over tafattheten Norge har vist som ikke henter dem hjem. Og jeg synes tonen er overførbar til andre situasjoner også, det at andre må rydde opp for oss.

Gammel 20-08-13, 16:36   #31
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Ikke bare denne, nei. Men det er greit å bruke den som eksempel, jeg hører folk snakke med store bokstaver til hverandre over tafattheten Norge har vist som ikke henter dem hjem. Og jeg synes tonen er overførbar til andre situasjoner også, det at andre må rydde opp for oss.

Alt er Jens og AP sin skyld, utifra kommentarfeltene.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-13, 16:39   #32
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Ikke sant. På Fb får regjeringa også skylda, leser jeg!

Gammel 20-08-13, 16:51   #33
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

OK, da skjønte jeg hva du mente.

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg leser ikke kommentarfeltene, skjønner det er en litt annen fremstilling der.

Gammel 20-08-13, 18:05   #34
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig enig i dette. Folk sier i alvor at "man burde sendt noen til å hente dem", altså i realiteten erklære krig mot Kongo.

Jeg synes veldig synd på familiene til disse og jeg synes det er forferdelig at fanger kan behandles sånn som de gjør i kongolesiske fengsler.

Men folk må skjønne at Norge slutter ved den norske grensen. Jeg drar ikke til Saudi Arabia og kjører bil som kvinne heller. Man må forholde seg til det landet man er i.

Gammel 20-08-13, 18:06   #35
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Men er det så usansynlig da?

Det skal jeg ikke uttale meg om, men veldig greit å havne i trøbbel igjen da. Ikke akkurat en høydare, hvis han håper å komme hjem en gang. Okke som tenker jeg.

Gammel 20-08-13, 18:25   #36
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Det skal jeg ikke uttale meg om, men veldig greit å havne i trøbbel igjen da. Ikke akkurat en høydare, hvis han håper å komme hjem en gang. Okke som tenker jeg.

Er det ikke? Han har vel aldri vært nærmere en hjemsendelse enn nå?

Gammel 20-08-13, 18:45   #37
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg er veldig enig i dette. Folk sier i alvor at "man burde sendt noen til å hente dem", altså i realiteten erklære krig mot Kongo.

Jeg synes veldig synd på familiene til disse og jeg synes det er forferdelig at fanger kan behandles sånn som de gjør i kongolesiske fengsler.

Men folk må skjønne at Norge slutter ved den norske grensen. Jeg drar ikke til Saudi Arabia og kjører bil som kvinne heller. Man må forholde seg til det landet man er i.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-13, 18:56   #38
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jepp, veldig enig.

Gammel 20-08-13, 19:03   #39
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Det er jeg ikke enig i. Hva med hun som ble voldtatt i Dubai? Hva om jeg i ren tankeløshet trasker alene rundt uten hijab i Teheran? Jeg syns ikke det er riktig å ikke kjempe for menneskerettigheter i andre land enn sitt eget - også på statsnivå. Både generelt og når det gjelder norske statsborgere.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-13, 19:09   #40
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ang dødsfallet til Moland: Jeg tror ikke jeg ville drept det eneste mennesket jeg hadde en nær relasjon til i en slik setting? Man vet jo aldri, men utifra det man vet så har det har rabla litt for Moland før og om man legger på omstendighetene rundt saken og forholdene de lever under, så virker jo selvmord rimelig sannsynlig. Kanskje mer sannsynlig enn at French har tatt livet av han.

Men man vet jo aldri.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:39.