Valg av meglerfirma - hjelp!
Vi skal selge leiligheten vår og har akkurat entret en ny verden av meglerutgifter og annonseringer osv. Her er det myye å ta hensyn til, og vi føler oss nesten rådville. Vi står nå mellom to meglerfirmaer, si A og B.
A tilbyr i utgangspunktet en meglerprovisjon av salgssummen med tillegg av fellesgjeld på 2%, men har gått ned til 1,7%. I tillegg kommer diverse gebyrer på kr 9150, fotograf og internetannonsering på 6900, og en stor annonsering i Aftenposten og deres eiendomsavis på 19900 kr. Hvis vi tar utgangspunkt i et salg på 2 000 000, og en fellesgjeld på 200 000 vil hele beløpet ende på 73350 kr. En svimlende sum!
B tilbyr en meglerprovisjon av salgssummen uten fellesgjeld på 1,5%. I tillegg kommer fotograf, internettannonsering, nabobrev, lokalavvisen og deres eiendomsavis på 4300 kr (det følger med en liten annonsering i Aftenposten som man kan øke dersom ønskelig - alt fra 5000 til 20 000) og diverse gebyrer på 7800. Tar man samme utgangspunkt i et salg på 2 000 000 vil dette ende på 41500 kr.
Spørsmålet koker ned i hvem som kan gi oss best pris. A er nok best på markedsføring, spesielt med tanke på at de gir oss en relativt stor annonse i Aftenposten. Internet ligger de like godt representert som B. B annonserer derimot bedre lokalt, da de kjenner markedet spesielt godt her (selger vel 3/4 av boligene i borettslaget) og har kontor i det lokale senteret. Mange av fireroms'ene her blir solgt til andre i borettslaget med mindre leiligheter. Prismessig er A klart dyrere enn B, men jeg uroer meg for at B hviler litt på sine laubær ettersom de har solgt så mye her!? Kanskje A dermed klarer å få mer få mer for leiligheten?
Samtidig ser jeg at de pengene jeg sparer på å bruke B dekker hele flyttingen vår, inkl bæring og pakking..
Noen gode råd å komme med?