Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Valg av meglerfirma - hjelp!

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-05-07, 10:48   #1
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Valg av meglerfirma - hjelp!

Vi skal selge leiligheten vår og har akkurat entret en ny verden av meglerutgifter og annonseringer osv. Her er det myye å ta hensyn til, og vi føler oss nesten rådville. Vi står nå mellom to meglerfirmaer, si A og B.

A tilbyr i utgangspunktet en meglerprovisjon av salgssummen med tillegg av fellesgjeld på 2%, men har gått ned til 1,7%. I tillegg kommer diverse gebyrer på kr 9150, fotograf og internetannonsering på 6900, og en stor annonsering i Aftenposten og deres eiendomsavis på 19900 kr. Hvis vi tar utgangspunkt i et salg på 2 000 000, og en fellesgjeld på 200 000 vil hele beløpet ende på 73350 kr. En svimlende sum!

B tilbyr en meglerprovisjon av salgssummen uten fellesgjeld på 1,5%. I tillegg kommer fotograf, internettannonsering, nabobrev, lokalavvisen og deres eiendomsavis på 4300 kr (det følger med en liten annonsering i Aftenposten som man kan øke dersom ønskelig - alt fra 5000 til 20 000) og diverse gebyrer på 7800. Tar man samme utgangspunkt i et salg på 2 000 000 vil dette ende på 41500 kr.

Spørsmålet koker ned i hvem som kan gi oss best pris. A er nok best på markedsføring, spesielt med tanke på at de gir oss en relativt stor annonse i Aftenposten. Internet ligger de like godt representert som B. B annonserer derimot bedre lokalt, da de kjenner markedet spesielt godt her (selger vel 3/4 av boligene i borettslaget) og har kontor i det lokale senteret. Mange av fireroms'ene her blir solgt til andre i borettslaget med mindre leiligheter. Prismessig er A klart dyrere enn B, men jeg uroer meg for at B hviler litt på sine laubær ettersom de har solgt så mye her!? Kanskje A dermed klarer å få mer få mer for leiligheten?

Samtidig ser jeg at de pengene jeg sparer på å bruke B dekker hele flyttingen vår, inkl bæring og pakking..

Noen gode råd å komme med?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:18.