Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Sommeroppbevaring av barn

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-06-13, 15:17   #1
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sommeroppbevaring av barn

Dette synes jeg blir for dumt. Virkeligheten er jo ikke sånn at alle kan ta ulønnet fri for å være sammen med ungene i skoleferien?

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-13, 15:55   #2
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Datteren min skal pine seg igjennom fotballskole siste uka før skolestart, i år som i fjor stakkars. Regner egentlig med at de smilene hun hadde plastret rundt fjeset da hun kom hjem på ettermiddagen i fjor bare var enorm lettelse over endelig å ha kommet seg bort fra ballhelvetet hun måtte gjennomleve hver dag. Men jeg tvinger henne avgårde likevel, jeg satte henne tross alt ikke til verden for å tilbringe tid med henne, men for at jeg skulle ha noe jeg kunne skryte av på jobb, og nok en anledning til å flashe den høye utdannelsen og den store formuen min. Noe annet skulle virkelig ta seg ut.

Gammel 21-06-13, 16:16   #3
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min er for stor til SFO så her tvinges hun avgårde på dagsdansecamp den første uken og på musikk-camp med overnatting mot slutten av ferien. Det koster oss 6.000,-.

Morsomt at den artikkelen kom i dag, siden det har vært skrevet så mye om de som tar ut barna for å dra på billigere ferier utenom skoleferien. Hvis de voksne bruker opp ferien sin på å dra avgårde utenom skoleferien, så må de jo betale i dyre dommer for aktiviteter for ungene i skoleferien og da går vel egentlig den billige sydenturen opp i spinninga og så er man like langt.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-13, 16:18   #4
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Morsomt at den artikkelen kom i dag, siden det har vært skrevet så mye om de som tar ut barna for å dra på billigere ferier utenom skoleferien. Hvis de voksne bruker opp ferien sin på å dra avgårde utenom skoleferien, så må de jo betale i dyre dommer for aktiviteter for ungene i skoleferien og da går vel egentlig den billige sydenturen opp i spinninga og så er man like langt.

Godt poeng.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-13, 21:34   #5
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Mine har lang sommerferie siden jeg er student.
Mellomste skal allikevel en uke på leir på gård(dagtid), hun gleder seg vilt.
Eldste skal en uke på leir, med overnatting, og gleder seg like mye. Dette er ikke fordi jeg ikke vil tilbringe tid med dem, tvert imot. Ved å "dele" de litt så får jeg også verdifull alenetid med de, og også to og to sammen. Og de får mulighet til å dyrke sine interesser og knytte nye vennskap.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-13, 16:17   #6
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å ha ungene gående på selvstyr hjemme kan være bra oppbevaring det også. Det er en utfordring at skoleferien og ferien for foreldre ikke harmonerer i utstrekning i det hele tatt, og da er det veldig fint at det finnes aktiviteter barna kan være med på som reduserer dette problemet. Selvfølgelig velger man noe barna kunne tenke seg å være med på. Men selv hvis det ikke er yndlingsaktiviteten de får velge seg kan det være veldig mye bedre enn å gå hjemme for endel unger. Mine skal på friluftsuke, leir og taekwondoleir. Da blir sommeren passe lang.

Gammel 21-06-13, 21:41   #7
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min datter var på rideleir i fjor, og syntes hun var en heldiggris. Jeg var også på leir da jeg var liten, selv med hjemmeværende mor. En skam, når jeg tenker på det. Hun burde bakt boller og gått tur i skog og mark med meg i stedet.

Gammel 21-06-13, 22:18   #8
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Denne diskusjonen blir så fremmed for meg. Jeg har aldri vært på annet enn leirskole med skolen da jeg var liten. Her vi bor er det ikke Sfo tilbud på sommeren. Da må man kjøpe dagplasser og det blir kjempedyrt. Sommerskole, leirer og sånn har jeg ikke hørt om så tror ikke det er så mye sånt. Frøkna her kommer til å måtte suse hjemme i sommer foruten om de tre ukene vi skal på bilferie. Det blir sikkert ganske trasig i noen perioder der mange av vennene er på ferie.

Jeg synes egentlig det er litt trist hvis det virkelig er blitt sånn at foreldre med god råd bruker masse penger på fancy sommeropplegg for sine unger. Det forsterker forskjellene veldig og skaper skiller. Jeg skjønner veldig at de gjør det også altså, men jeg skulle ønske skolen heller kunne lage et skikkelig sommeropplegg som alle elevene kunne fått være med på.

Gammel 21-06-13, 23:15   #9
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

OlleVia er litt kulOlleVia er litt kul
Standard

Jeg synest det er så rart at SFO tilbudet skal være så ulikt, dere som har stengt SFO om sommeren, er det stengt gjennom hele skoleferien da?
Her er det stengt 4 uker, altså i juli og det er greitt da.
Men er igrunn positiv til at ungene kan være ei uke på leir om sommeren, om det er noe de liker, så klart. Jeg og noen venninner var på rideleir når vi var yngre og jeg har mange gode minner derfra.

OlleVia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-13, 23:51   #10
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av OlleVia, her.

Jeg synest det er så rart at SFO tilbudet skal være så ulikt, dere som har stengt SFO om sommeren, er det stengt gjennom hele skoleferien da?
Men er igrunn positiv til at ungene kan være ei uke på leir om sommeren, om det er noe de liker, så klart. Jeg og noen venninner var på rideleir når vi var yngre og jeg har mange gode minner derfra.

Her er det bare sfo-tilbud for førsteklassingene. Så frøkna vår er uten tilbud fra nå til skolen starter igjen i august. I år er pappen hjemme med minste i pappaperm så hun blir ikke helt alene. Til neste år, når hun er ferdig med tredjeklasse, må hun være hjemme alene med egen nøkkel. Jeg synes det er tidlig, men vi har ikke familie som har mulighet til å hjelpe til og ingen av oss har mulighet til å ta ferie i åtte-ni uker. Jeg har ikke hørt om andre tilbud i privat regi, men det kan jo hende det finnes noe.

Vi har altså mulighet til å kjøpe dagplass på sfo, men det blir dobbelt som dyrt som ellers.

Gammel 22-06-13, 09:56   #11
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av OlleVia, her.

Her er SFO stengt i juli, men man kan kjøpe plass på SFO i slutten av juli og i begynnelsen av august. Problemet er at dette SFO tilbudet er på en annen skole. Jeg har ingen planer om å sende min førsteklassing dit før skolestart iallefall. Det er nok nytt med skolestart i seg selv.

Det er ikke et stort tilbud om sommeraktiviteter her lokalt. Men det skal være friidrettsskole iallefall. Jeg vurderer å melde på mine to eldste der, men har ikke avgjort noe ennå. Det koster 1000 kroner for en uke.

Ellers skal storesøster en tur til syden med besteforeldrene, det hjelper jo også ferien til å gå opp.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-13, 23:18   #12
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sommer-SFO er et veldig godt tilbud her i byen, men jeg synes det blir lenge for de som er for gamle for SFO også. Så det er veldig fint at det finnes ulike aktivitetstilbud for barn man kan betale dem inn på.

Gammel 22-06-13, 00:12   #13
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Meissa: Det er vel nokså vanlig at man som familie deler litt på ferien slik at man har noen uker alene med barna og ektefellen og gjerne noen uker bare med barna slik at man "strekker" ukene barna er hjemme slik at de slipper å være så mange uker alene.

Her finnes det noe tilbud som håndball-og fotballskole. Redningsselskapet har noe, men da må de være eldre. Så vet jeg det finnes rideleirer.

Min eldste må nok på slike ting etter hvert tenker jeg.

Gammel 22-06-13, 00:13   #14
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Det oppleves ikke som noe de "må" fra ungenes side i hvertfall, mer som noe kult de får lov til.

Gammel 22-06-13, 09:01   #15
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det oppleves ikke som noe de "må" fra ungenes side i hvertfall, mer som noe kult de får lov til.

Gammel 22-06-13, 09:34   #16
Trixie

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Her er SFO stengt i juli, men det finnes sommersfo i kommunen.
De to leirene mine skal på koster for øvrig ikke så mye, eldste kr 1150,- og mellomste 1450,-
De gjør det fordi de har lyst da, de må ikke, siden jeg er hjemme, men det kan jo skorte litt på lekekamerater ila sommeren, og der får de hhv mellomste: drive med det de liker og eldste: være med venner.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-13, 10:14   #17
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Her har SFO åpent hele sommeren. De fleste sommerskolene/-leirene i byen er dessuten lagt til første eller siste uka i skoleferien, ikke midt i, når SFO ville vært stengt dersom den stengte. Eldste skal på fotballskole i uke 33, siste uka før skolen begynner. Det er fra 09-15, så vi må samarbeide med andre foreldre om bringing og henting, siden de fleste jobber fra 8-16. Sånn sett hadde det selvsagt vært mye mer praktisk for oss å ha henne på SFO, det er åpent fra 07:30-16:45, og hun kan gå til og fra selv. Til fotballskolen må hun kjøres. Så fotballskolen er ikke et alternativ til å ha henne hjemme, det er ment som en avveksling fra SFO, noe ekstra gøy like før skolen starter igjen, framfor SFO som hun går på hele året. Betaler 1100 kroner for fotballskolen, da får de utdelt t-skjorte og ball, og de får lunsj hver dag.

Jeg tror ikke den som har skrevet artikkelen har sjekket opp så nøye. Er det virkelig et problem at folk sender barna sine til fotball- og håndballskole når de hverken har interesse eller ferdigheter for ballspill? Stort sett er vel dette snakk om unger som spiller fotball eller håndball til vanlig, som har lyst til å lære mer, utvikle seg til bedre spillere, være sammen med venner og holde på med det de er interessert i?

For mange barn tror jeg faktisk disse såkalte "sommeroppbevaringene" er ett av høydepunktene med sommerferien. Selvsagt kan man si at dyre sommerskoler og -leire med på å forsterke forskjellene i samfunnet, men ikke mer enn at noen drar på Cruise, Disneyworld, eller har vært på andre dyre og eksotiske ferier som andre ikke har råd til.

Det dyreste er vel uansett å ta ekstra permisjonsdager uten lønn for å gå hjemme med barna.

Sist redigert av My : 22-06-13 kl 12:53.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-13, 10:08   #18
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er flott med tilbud om diverse sommerleire, jeg, og jeg syns det er litt kipt at her vi bor, er det ikke tilbud om noe som helst, med mindre du spiller fotball eller håndball.

Gammelsosialisten i meg vrir seg litt i smerte over at det er urettferdig at de som har penger nok, også har kule tilbud til barna i sommerferien, tilbud som ikke så ressurssterke familier bare kan drømme om. Det burde finnes rimeligere, evt gratis, morsomme alternativ.

Kynikeren i meg, tupper meg i ræva, og sier at slik har det vært, til alle tider - deal with it.

Ikke noen som helst del av meg syns det er ille å sende unger på leir, om de gjør noe de liker og syns er morsomt, og mimrer tilbake til mang en hyggelig speidertur på sommerstid.

Gammel 22-06-13, 12:51   #19
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Vi prøver fortvilet i siste liten å få plass til mellomsten på friidrettsopplegget de har til uka her i byen. Og det selv om mannen har ferie. Guri, vi er onde foreldre som tror at ungen kommer til å storkose seg.

Gammel 22-06-13, 13:09   #20
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

For en merkelig artikkel. Jeg klarer liksom ikke helt å se hva de vil fram til med den.

Her i kommunen er det tilbud om sommer-SFO hele sommeren. Da slår de vanligvis sammen SFO på to-tre skoler som ligger i nærheten av hverandre og bytter på hvilken skole de er på fra år til år. Det er ikke noe vi egentlig har bruk for siden jeg har "lærerferie", men sommeren etter 1. klasse var ungene der et par uker likevel fordi det ble lenge for dem å gå hjemme. De hadde stor glede av det, selv om det ikke var så mye mer opplegg enn på ordinær SFO. Jeg kan ikke forstå at sånne løsninger skal være et problem, verken for voksne eller barn.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:35.