Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvordan uttales focaccia?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-05-13, 10:48   #21
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales foccacia?

Opprinnelig lagt inn av halaisa, her.

Svigermor sier fokkachino.....

Det blir på en måte en mini-foccacia det da!

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 11:03   #22
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hurra, noen tok agnet! Jeg har en veldig sær s, den er apiko-dental (tungespissen mot undertennene, faktisk). Lamino-alveolar s er mye vanligere (tungebladet mot den lille hylla bak fortennene oppe).

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 11:04   #23
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fonetikk.

Gammel 03-05-13, 11:18   #24
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Hurra, noen tok agnet! Jeg har en veldig sær s, den er apiko-dental (tungespissen mot undertennene, faktisk). Lamino-alveolar s er mye vanligere (tungebladet mot den lille hylla bak fortennene oppe).

Tenk, S'en min har et eget navn.

Gammel 03-05-13, 11:19   #25
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Tenk, S'en min har et eget navn.

Ja, den er vel litt din også, toffen.

Gammel 03-05-13, 11:23   #26
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hehe, jeg tok også agnet, jeg bare var litt seint ute. Apiko-dental s? Det klarer jeg knapt nok å lage.

Gammel 03-05-13, 11:35   #27
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales Foccacia?

Faktisk ikke – tsj-lyden ([tʃ]) er å regne som en affrikat, det vil si en konsonant som starter som en plosiv (p, t, k, b, d, g) og ender som en frikativ (hvislelyd, som s, sj [ʃ], kj [ç] osv.). Så lyden starter med en t (som du lager ved å stoppe luftstrømmen ved å plassere tunga på området bak tennene, alveloli), men slutter som en ʃ (som du lager ved å plassere tunga litt lenger bak i munnen og slippe opp litt sånn at deler av luftstrømmen ut – en postalveolar frikativ). Altså har du aldri tunga i den posisjonen du har den når du produserer s, som i hvert fall for meg er dental (jeg uttaler den med tungespissen mot tennene).

Sorry, måtte bare.

Du er så søt!

- Jeg sier Fokkatcha.

Ei venninne av meg sier fokkachino. - sånn for å gjøre det litt særegent.

Gammel 03-05-13, 12:12   #28
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

… men uansett hvordan man artikulerer s, man er ikke innom den lyden når man uttaler [tʃ] – jeg mener man starter med t, trekker tunga litt tilbake, og så åpner man til ʃ. I motsetning til når man uttaler affrikaten ts, da blir tunga værende på samme plass, og så åpner man til s.

:rambling on:

Gammel 03-05-13, 12:20   #29
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

For en deilig tråd!

Fonetikk var favorittkurset da jeg tok grunnfag. Bare synd jeg bruker det så lite i praksis. Får bake focaccia i stedet!

Sist redigert av Matilda : 03-05-13 kl 17:47. Årsak: Kan åpenbart ikke italiensk/er lettpåvirkelig
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 12:24   #30
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Nå har jeg sittet i 5 minutter og testet ut s-lyder og tungeplassering og har kommet til at jeg sier s på samme måte som Toffskij.

Gammel 03-05-13, 12:26   #31
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fersken, her.

Nå har jeg sittet i 5 minutter og testet ut s-lyder og tungeplassering og har kommet til at jeg sier s på samme måte som Toffskij.

Det er fredag. Da passer det å eksperimentere med artikulasjonsmåter.

Gammel 03-05-13, 12:31   #32
Isprinsessen
Bør lage seg en tittel selv

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Jeg har også sittet å prøvd meg på s lyd og tunga er mot tennerene nede.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 12:32   #33
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

… men uansett hvordan man artikulerer s, man er ikke innom den lyden når man uttaler [tʃ] – jeg mener man starter med t, trekker tunga litt tilbake, og så åpner man til ʃ. I motsetning til når man uttaler affrikaten ts, da blir tunga værende på samme plass, og så åpner man til s.

:rambling on:

Nei, det er det jeg også mener, på en mye mindre elegant måte.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 12:33   #34
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 356
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 12:44   #35
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales Foccacia?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Du uttaler jo en S hvis du sier fåkkatcha? Det blir jo det samme som å uttale atsjo, for eksempel, S-lyden er jo inkludert.

Nei, det er ikke samme lyd. Jeg har ikke tastatur til lydskrift nå, men det er samme lyd som først i "ski". Ikke det samme som s-lyden. (Det er forskjellen på grafem og fonem).

Jeg sier, som de fleste her, [fo'katsja] (mangler som sagt den lange s-en i lydskrift), men cappuccino uttales jo ikke likt, og det er litt rart, for cc blir tsj i italiensk vanligvis. Og ch uttales som k. Hm, tror forresten c bare blir tsj med påfølgende i-lyd, og ikke når a etterfølger. Må gjennoppfriske hukommelsen, skjønner jeg.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 12:48   #36
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Beklager, ser at noen allerede har kommentert det...

Gammel 03-05-13, 14:25   #37
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Omg! Det skrives selvsagt focaccia! Da får jeg jo uttalereglene mine til å stemme likevel!

Gammel 03-05-13, 14:32   #38
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Gammel 03-05-13, 14:54   #39
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

(Kilde: youtube.com)

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 14:55   #40
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Noen må endre overskriften.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:08.