Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

"MÅ-lese"-bøker til barn

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-04-13, 14:54   #21
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "MÅ-lese"- bøker til barn

Bukkene bruse har jeg selv til 4-åringen, men jeg har god erfaring med å bruke den i første klasse.

Gammel 24-04-13, 15:01   #22
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har nok barn som er forholdsvis barnslige i litteratursmaken, i hvert fall lillesøster. Hun hørte riktignok på Dr. Proktor da jeg leste for storesøster for mange år siden. Men hun synes den er kjempemorsom nå, når jeg leser den for henne.

Og bukkene bruse i badeland leste vi sist om igjen i fjor, da var hun 8. Den er jo så morsom at jeg har glede av den (og jeg er 41). Roald Dahl synes jeg også at man kan lese i alle aldersgrupper.

Jeg synes ikke at det er nødvendig å være redd for å holde på barnebøkene, selv om det selvsagt også er fint å gå videre til nye ting.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 15:10   #23
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Je

Jeg synes ikke at det er nødvendig å være redd for å holde på barnebøkene, selv om det selvsagt også er fint å gå videre til nye ting.

Ikke jeg heller. :leser Anne fra Bjørkely på nytt for tiden:

Storesøster (12) elsket Dustedagboka.
Lewis sin Løven, heksa og klesskapet er et must og som oftest en suksess hos barn (og voksne).

Gammel 24-04-13, 15:13   #24
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Mine syntes bøkene om Kaptein Supertruse var morsomme...

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 16:00   #25
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Re: "MÅ-lese"- bøker til barn

Vet ikke om jeg vil kalle det for "må-lese"-bøker, men Cornelia Funke falt veldig i smak hos 12-årigen. Hun har lest Blekkhjerte-trilogien og Reckless (likte ikke denne like godt som Blekkhjerte-trilogien).

Jeg ser ingen nynorsklitteratur - jeg har kjøpt Drakeguten av Asbjørn Rydland, men ikke lest den enda. Fantasy på nynorsk. Planen er å få ungene til å lese den, for å få nynorsktrening.

Percy Jackson er også populært blant gutter og jenter.

17 bud for et grenseløst lykkelig liv av Jon Ewo - anbefaler 12-åringen her i skrivende stund.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 16:06   #26
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: "MÅ-lese"- bøker til barn

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg ser ingen nynorsklitteratur - jeg har kjøpt Drakeguten av Asbjørn Rydland, men ikke lest den enda. Fantasy på nynorsk. Planen er å få ungene til å lese den, for å få nynorsktrening.

Dustefjerten vet jeg mange synes er morsom; vi har ikke lest bøkene selv, men jeg vurderer å skaffe den for nettopp nynorsktrening.

Gammel 24-04-13, 16:14   #27
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt kan man holde på bøker lenge, og jeg er helt enig i at bøkene som er nevnt kan være aktuelle langt opp i alder, fra alle trinn, barna må selvsagt gjerne lese Gruffalo til de er 15, for min del. Men jeg forstod hovedinnlegger dithen at hun var ute etter bøker som fenget, og jeg synes virkelig det er synd hvis barna på småtrinnet ikke skal tilbys det hun skisserer som mellomtrinnsbøker, men nøye seg medf Gruffalo og Kardemommeby, ikke noe galt sagt om disse selvsagt. Jeg tror umulig min gutt kan være den eneste som liker Roald Dahl før han er 10 liksom. Han ville ikke likt noe som helst av småtrinn-lista, og det kan han umulig være alene om.
LasseMaja-bøkene er jo veldig lettleste, og jeg vet om veldig mange som leser disse selv i 1.-2. klasse.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-13, 12:37   #28
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg viste lista til rektor og hun ble kjempegira. Det vi tenker er at denne samlinga kan ligge som et forslag til lærere og så kan man samle undervisningsopplegg på nett.

Jeg har også tatt for meg norskverket vårt og delt inn tekster ift. tema. Har dere bøker/tekster som passer til temaene sorg, spenning, fantasy, oppdagelser, flukt, dikt mm. så blir jeg veldig glad.

Gammel 25-04-13, 12:38   #29
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Selvsagt kan man holde på bøker lenge, og jeg er helt enig i at bøkene som er nevnt kan være aktuelle langt opp i alder, fra alle trinn, barna må selvsagt gjerne lese Gruffalo til de er 15, for min del. Men jeg forstod hovedinnlegger dithen at hun var ute etter bøker som fenget, og jeg synes virkelig det er synd hvis barna på småtrinnet ikke skal tilbys det hun skisserer som mellomtrinnsbøker, men nøye seg medf Gruffalo og Kardemommeby, ikke noe galt sagt om disse selvsagt. Jeg tror umulig min gutt kan være den eneste som liker Roald Dahl før han er 10 liksom. Han ville ikke likt noe som helst av småtrinn-lista, og det kan han umulig være alene om.
LasseMaja-bøkene er jo veldig lettleste, og jeg vet om veldig mange som leser disse selv i 1.-2. klasse.

Jeg er ute etter forslag. Om vi har elever som har glede av å lese Harry Potter i andre klasse så skal de selvsagt få det. Dette skal være en bank av bøker/tekster som kan brukes, og som jeg vet andre liker.

Gammel 25-04-13, 12:43   #30
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er en nydelig bok om sorg for barn, jeg tror den egentlig kan fange et stort aldersspenn så tør ikke si noe om det:

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=4912266&rom=MP

Når det gjelder dikt så ville jeg feks tatt med klassikere som Så rart av Inger Hagerup og Morovers av Andre Bjerke.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-13, 12:57   #31
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Fin tråd!
Guttungen på 10 leser ikke selv av ymse årsaker, men hører lydbøker i timesvis hver dag og blir lest høyt for i tillegg.
Favorittene nå om dagen:

Sigbjørn Mostue: Alvetegnet- serien (begynner med Gravbøygen våkner)
Rick Riordan: Percy Jackson-bøkene (er i ferd med å fullføre den siste boka)
Marit Nicolaysen: Svein og rotta-bøkene

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-13, 12:58   #32
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Dette er en nydelig bok om sorg for barn, jeg tror den egentlig kan fange et stort aldersspenn så tør ikke si noe om det:

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=4912266&rom=MP

Når det gjelder dikt så ville jeg feks tatt med klassikere som Så rart av Inger Hagerup og Morovers av Andre Bjerke.

Så rart må være med på lista, ja!

Bøker med tema sorg er kjempeviktig.

Gammel 25-04-13, 13:12   #33
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Re: "MÅ-lese"- bøker til barn

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Dustefjerten vet jeg mange synes er morsom; vi har ikke lest bøkene selv, men jeg vurderer å skaffe den for nettopp nynorsktrening.

Dustefjerten har vi faktisk, men hverken LilleVenn eller jeg orket å lese den, da den var på nynorsk

Jeg innrømmer glatt at akkurat der har jeg en sperre. Jeg har aldri likt nynorsk og synes det er angstrengende/irriterende å lese.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-13, 13:21   #34
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tonje Glimmerdal er skrevet på et nydelig og lettlest nynorsk.

Gammel 25-04-13, 13:26   #35
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ei nydelig høytlesningsbok som passer til aldersgruppen 6-9 år er "Sølvrevene" av Julia Lossius Kahrs. Jeg har lest den flere ganger, den fenger og vekker mange tanker og følelser.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-13, 13:27   #36
Timmi
Aktiv

Timmi sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Timmi er litt kul
Standard

Disse bøkene til Mary Pope Osborne om Jack og Annie og det magiske trehuset har fenget begge mine. Det er 8 bøker i serien. Vi leser høyt nå for yngste som går i 1. klasse.

02 og 06

Sist redigert av Timmi : 25-04-13 kl 14:28.
Timmi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-13, 13:31   #37
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Må abbonere for tips.

Gammel 25-04-13, 14:17   #38
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De jeg sist har lest for de to eldste (9 og 11), er Momo og Den hemmelige hagen. Begge fenget godt.

Gammel 25-04-13, 14:27   #39
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Timmi, her.

Disse bøkene til Mayr Pope Osborne om Jack og Annie og det magiske trehuset har fenget begge mine. Det er 8 bøker i serien. Vi leser høyt nå for yngste som går i 1. klasse.

Dette signerer jeg, storebror har nettopp lest disse 8 selv. Det var venteliste på biblioteket, de er populære.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-13, 14:40   #40
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Standard

Tusen takk, for tips.

Hva leser ungdommene, da?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:08.