Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

En kronikk om status"lek" for å øke bevisstheten om brystkreft

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-02-13, 17:55   #21
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Re: En kronikk om status"lek" for å øke bevisstheten om brystkreft

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Enig! Og jeg får heller ikke de meldingene lenger - jeg er nemlig blant de 1% som faktisk ikke gidder å drive med meningsløse kjedebrev...

(Men, jeg må bare fortelle om mannen min i helga. Han er ikke så mye på facebook, og heldige han har tydeligvis ikke så mange venner som poster sånne statuser. Så han sa til meg: "Du, jeg lurer på om det kanskje ikke går så bra med Per og Lise for tiden?" Jeg: "Hvordan da?" Mannen: "Jeg så bare at Lise sa hun skulle dra til St. Petersburg og være der i 2,5 år." )

Mannen min følger ikke med på dustete kjedebrev. Han fikk en av disse "reise bort" meldingene og svarte på det i samme ånd. Så fikk han en Privat melding om at det gjaldt brystkreft. Noen vonde minutter trodde han at hans søster hadde fått brystkreft. Hun hiver seg på alt hun tror er trendy på FB. Veldig dårlig håndtert. Men IRL er hun snill og klok.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-13, 22:20   #22
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En kronikk om status"lek" for å øke bevisstheten om brystkreft

Her har eg posta lenke til kronikken, og jammen er det ikkje ei som skal til New York i 19 månadar som liker kronikken. Eg trur eg har fått stadfesta at ho liker alt som blir posta.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-13, 22:28   #23
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Bobbelur her inne hadde skrevet et glimrende svar (jeg tror muligens hun hadde fått det av noen andre, muligens her inne) som jeg fikk stjele og sette på egen status.
Det inneholder bl.a. link til nettbutikken til Kreftforeningen.

Noen av de som allerede har delt det imbesile kjedebrevet har trykket 'liker' og noen er så idioter at de FREMDELES sender meg dette brevet i innboksen.
Og jeg er med Darth og er en av de såkalte 1% som ikke svarer/sender videre disse brevene.

Gammel 11-02-13, 22:28   #24
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Her har eg posta lenke til kronikken, og jammen er det ikkje ei som skal til New York i 19 månadar som liker kronikken. Eg trur eg har fått stadfesta at ho liker alt som blir posta.

Eller kanskje hun faktisk SKAL til New York i 19 måneder...?

Gammel 11-02-13, 22:37   #25
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

Eller kanskje hun faktisk SKAL til New York i 19 måneder...?

Det kan jo hende...

The glass is refillable.
Gammel 11-02-13, 22:40   #26
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Men, man øker jo bevisstheten om brystkreft, i alle fall de som leker leken og leser meldingen. Men, hjelper det? Påstår ei jeg kjenner.

Gammel 11-02-13, 22:41   #27
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at ironisk nok så ser det jo ut til at dette kjedebrevet for en gangs skyld faktisk HAR en positiv effekt. Med så mange som reagerer med å poste kontonummer og link til rosa sløyfe eller tips om hvordan undersøke egne bryster, så må det jo bli ganske mye riktig oppmerksomhet til slutt.

Gammel 11-02-13, 22:46   #28
Isbjørn

Isbjørn sin avatar

Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Ja, det er jo sant. Men, kjedebrevet i seg selv gjør liten nytte. Kanskje flere sjekker seg selv?

Gammel 11-02-13, 23:00   #29
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg likte den veldig godt og delte den så fort jeg så linken på FB. Det var selvfølgelig en FP`r som la den ut.

En av de som kommenterte og likte den var min nylig brystkreftopererte kollega. Hun syntes ikke de reisestatusene hjelp henne stort, gitt.

Gammel 12-02-13, 07:37   #30
Isbjørn

Isbjørn sin avatar

Standard

Akkurat.

Gammel 12-02-13, 08:53   #31
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har fått en pm i år, og svarte krasst. Jeg skrev også en status med kontonummeret til Kreftforeningen.

Gammel 12-02-13, 09:21   #32
mina
Strikker

mina sin avatar

Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Jeg har sett et par-tre av disse "London i 15 mnd"-statusene i det siste. Jeg har skjønt at det må være noe kjedebrev/kodegreier, men jeg kan ikke si at jeg har fått økt min bevissthet om brystkreft av dette.

Av ren nysgjerrighet: Hvordan kommer de fram til by og varighet? Hemmelig?

Gammel 12-02-13, 09:25   #33
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mina, her.

Jeg har sett et par-tre av disse "London i 15 mnd"-statusene i det siste. Jeg har skjønt at det må være noe kjedebrev/kodegreier, men jeg kan ikke si at jeg har fått økt min bevissthet om brystkreft av dette.

Av ren nysgjerrighet: Hvordan kommer de fram til by og varighet? Hemmelig?

Man får et slikt brev i PM-boksen sin.

Sitat:

Hei alle flotte FB- kvinner. Det er den tiden på året igjen.... sett fokus på bryst-kreft!
Husker du i fjor? Da skulle vi skrive i status-feltet hvilken farge vi hadde på BHen. I fjor var det så mange som deltok at det ble nevnt i nyhetene...
En slik vedvarende oppdatering av status minner alle på hvorfor vi gjør dette og hjelper å sette fokus på et viktig tema.
IKKE fortelle noen menn hva statusen betyr.. bare la dem gjette!! Vær snill å kopiere denne teksten og send den til alle dine kvinnelige venner (i en melding!). Du tar den måneden og dagen du er født. I status-feltet skal det stå: “Jeg skal dra til Mexico i 21 måneder”. Dagen du ble født skal være hvor mange måneder du skal være borte. Stedet du skal dra er bestemt ut i fra den måneden du ble født. God tur!
Send denne meldingen til BARE KVINNER, så ser vi hvor langt det går. I fjor, den med BHen, gikk rundt hele verden.
Januar - Mexico
Februar - London
Mars - Miami
April - Dominikanske Republikk
Mai - Frankriket
Juni - St. Petersburg
Juli - Østerriket
August - Tyskland
September - New York
Oktober - Amsterdam
November - Las Vegas
Desember - Columbia
Send videre! Vis at du bryr deg

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-13, 09:36   #34
mosol
Nytt år, nye muligheter

mosol sin avatar

Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Den første statusen jeg så i år som var som dette lå hos en god venninne som bor på den andre siden av kloden for tiden. Hun har bodd mye i utlandet, og da hun skrev at hun skulle til Frankrike i ni måneder ble jeg helt . Dit er det jo ikke så langt. Følte meg ganske dum da jeg kom på greia.

Men dere, irriterer dere dere like mye over movemberbartene som gutta holder på med?

Gammel 12-02-13, 09:40   #35
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Movemberbartene er ikke "hemlige for damer" og superfnisemorsomt, lissom. Så nei, det blir en helt annen liga.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-13, 09:41   #36
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av mosol, her.

Den første statusen jeg så i år som var som dette lå hos en god venninne som bor på den andre siden av kloden for tiden. Hun har bodd mye i utlandet, og da hun skrev at hun skulle til Frankrike i ni måneder ble jeg helt . Dit er det jo ikke så langt. Følte meg ganske dum da jeg kom på greia.

Men dere, irriterer dere dere like mye over movemberbartene som gutta holder på med?

Jeg har også gått på den, og skrev en lang greie på veggen hennes der jeg gratulerte osv. Følte meg bra teit da, og hjalp vel ikke nevneverdig på hvor kule jeg synes disse meldingene er...

Gammel 12-02-13, 10:16   #37
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men jeg hadde ikke hatt noe imot å reise til Miami i 10 måneder.

Slike ting på FB er bare flaut og teit.

Gammel 12-02-13, 10:27   #38
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når den startet opp igjen posten en venninne at hun skulle fire måneder til NY - og hun er godt utdannet og har en jobb som fører henne til alle verdenshjørner, så jeg gratulerte selvsagt og syntes hun var en heldiggris som får nuligheter til slikt. Også var det bare tøys og jeg hadde glemt hele greia fra sist.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-13, 10:53   #39
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av mosol, her.

Movember inneber jo og ei kronerulling. Venner gir penger medan barten gror og dei betaler inn når dei tar barten, til kreftsaka, så det er veldig annleis.

The glass is refillable.
Gammel 12-02-13, 10:57   #40
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har nå delt huffington post-kronikken og den ble umiddelbart delt videre, blant annet av min venninne som mistet mannen sin i kreft for et par år siden.

Hvem er det egentlig som har startet disse kampanjene? Det er vel ikke kreftforeningen?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:44.