Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Barnevennlige fiskeretter

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-01-13, 14:37   #21
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnevennlige fiskeretter

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Panerte laksebiter, tacosaus/dressing og grønnsaker i lefse er godt likt her også. Minsten foretrekker dog å spise lefsen først, og så innholdet. Men gjerne for meg.

Som min ene spiser taco det. Lefsa først, så LITT agurk og mais, litt kjøttdeig og ost og så "jeg er mett mamma." (Han andre gafler i seg tacotubs med fult innhold. Guttunge med matvett!)

Takk for mange gode tips folkens. Jeg ser laks går ofte igjen. Gutta har ikke likt laks til nå, men det har nok med min tilberedning vil jeg tro.
Jeg får prøve igjen. JEG elsker fisk og faren til ungene blir like positivt overrasket hver gang han får en fiskerett: "Det ER jo godt jo." :vant med morens ihjelkokte sei fra gammelt av:

Gammel 08-01-13, 14:40   #22
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

:vant med morens ihjelkokte sei fra gammelt av:

Jeg tror veldig mange i vår generasjon fikk fiskeopplevelsene ødelagt ved middagsbordet på 70-80 tallet. Ihjelkokt fisk med dertil ihjelkokte grønnsaker.

Hvis dine liker tacoretter, så kan du forsøke dette: Kjøp en pakke som heter Crispy Chicken (eller noe i den duren), og bruk laks i stedet for kylling. Ofte en løsning jeg går for på hytteturer hvor det ikke ligger an til de helt store matlagingseventyrene.

Gammel 08-01-13, 15:15   #23
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Dampet torsk er også populært her. Jeg legger torsk på damprist, salter og skviser limesaft over. Serverer med poteter og grønsaker og saus. (En av de sjeldne gangene jeg bruker posesaus. Kjøper hollandaise eller en jeg tror heter fiskesaus, fresher opp med litt lime- eller sitronsaft.)

"Baccalao" med fersk torsk eller sei i stedet for klippfisk er også godt.

Gammel 08-01-13, 15:19   #24
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Tjorven sin solskinnsgryte er en slager her i heimen http://www.foreldreportalen.no/forum...light=solskinn

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-13, 15:28   #25
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Som min ene spiser taco det. Lefsa først, så LITT agurk og mais, litt kjøttdeig og ost og så "jeg er mett mamma." (Han andre gafler i seg tacotubs med fult innhold. Guttunge med matvett!)

Takk for mange gode tips folkens. Jeg ser laks går ofte igjen. Gutta har ikke likt laks til nå, men det har nok med min tilberedning vil jeg tro.
Jeg får prøve igjen. JEG elsker fisk og faren til ungene blir like positivt overrasket hver gang han får en fiskerett: "Det ER jo godt jo." :vant med morens ihjelkokte sei fra gammelt av:

Jeg vil absolutt anbefale å kjøpe skikkelig laks fra fiskebutikk, steke det med godt krydder f.eks i smør/olje og la det steke på middels tempratur nesten helt igjennom på en side før man snur de.. De får man en helt ny opplevelse på fisk - snakker av erfaring

Laks i f.eks wok kan funke, torsk med pesto ovndbakt i ovnen, laksetaco, laks i tortillalefse..

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-13, 15:31   #26
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjøp gode, ferske laksefileter, ja. Evt. salmalaks. Det er noe helt annet enn frossenlaks og den slags.

Gammel 08-01-13, 15:34   #27
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Våre barn liker ikke laks plutselig, men må prøve kjøpe salmalaks eller noe, for å se om det hjelper. Vi burde helt klart spist mer fisk.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-13, 15:48   #28
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Mine gutter elsker sushi, men det er jo dyrt å kjøpe og tidkrevende å lage, så vi har begynt med det vi kaller rotesushi: Jeg koker sushiris og blander inn sushi-su som for vanlig sushi (japansk riseddik tilsatt sukker). Jeg legger risen i et stort fat og blander eventuelt inn finsnittet vårløk og nori (svarte tangflak) eller annet man måtte ønske, men det er ikke nødvendig hvis ungene misliker slikt. Så legger jeg salmalaks på toppen, skåret i tynne skiver eller strimler, og blander det lett inn. Risen trenger ikke være kald først. Spises med soyasaus, og de voksne kan ha det tilbehøret de ønsker i etterpå (mer vårløk, nori, syltet ingefær eller annet). Nesten like godt som sushi.

Gammel 08-01-13, 15:52   #29
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Mine gutter elsker sushi, men det er jo dyrt å kjøpe og tidkrevende å lage, så vi har begynt med det vi kaller rotesushi: Jeg koker sushiris og blander inn sushi-su som for vanlig sushi (japansk riseddik tilsatt sukker). Jeg legger risen i et stort fat og blander eventuelt inn finsnittet vårløk og nori (svarte tangflak) eller annet man måtte ønske, men det er ikke nødvendig hvis ungene misliker slikt. Så legger jeg salmalaks på toppen, skåret i tynne skiver eller strimler, og blander det lett inn. Risen trenger ikke være kald først. Spises med soyasaus, og de voksne kan ha det tilbehøret de ønsker i etterpå (mer vårløk, nori, syltet ingefær eller annet). Nesten like godt som sushi.

I samme gate er det ganske greit å håndrulle sushi – bland sushiris, skjær opp fisk og ønsket tilbehør, del noriflak i kvarter, og så kan alle rulle seg kremmerhus med det de ønsker oppi.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-13, 15:58   #30
Novla

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Så lurt, Tangina! D.v.s. jeg tipper småen her uansett kun vil spise risen, men det høres ut som noe mor og far kan elske.

Gammel 08-01-13, 15:59   #31
tjolahopp
Erfaren

Medlem siden: Nov 2011
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg kan ikke fordra å lage mat, men denne her klarer selv jeg å få til:
http://www.salma.no/oppskrifter/stek...e-fra%C3%AEche

Med poteter og/eller grønnsaker til. Det går fort, og smaker bra. Jeg har enda ikke klart å ødelegge fisken så den blir tørr.

Ellers har vi av og til laget risotto med fisk til. Da moser jeg fisken og blander den inn med risotten til ungen, mens vi spiser fisken i stykker sammen med risottoen. Da tror han at han slipper fisken. Det gjelder å ha litt smak i risotten og en litt smakløs fisk.

Vi har noen fiskemåltider i uka, men for et års tid siden, bestemte guttungen seg for at han ikke likte fisk. Så nå lurer vi det i ham av og til og andre ganger serverer vi maten som den er og oppfordrer til å smake. Her om dagen var retten jeg la inn link til over, en stor hit. Vi kalte det rosa torsk, for nå om dagen mener han at han liker torsk men ikke fisk.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-13, 16:02   #32
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Så lurt, Tangina! D.v.s. jeg tipper småen her uansett kun vil spise risen, men det høres ut som noe mor og far kan elske.

Fortell ungen at fisken bare er for voksne. Worked for us. :stort sushibudsjett:

Gammel 08-01-13, 16:03   #33
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg tror veldig mange i vår generasjon fikk fiskeopplevelsene ødelagt ved middagsbordet på 70-80 tallet. Ihjelkokt fisk med dertil ihjelkokte grønnsaker.

Kokt torsk med kokte poteter og slappkokte gulrøtter. Jo takk.
Her i huset er fiskegrateng (God gammeldags fra Findus) en av favorittene, Ville kan godt foreslå den hvis vi spør hva hun vil ha til middag.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-13, 16:10   #34
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Fortell ungen at fisken bare er for voksne. Worked for us. :stort sushibudsjett:

Samme her. Hver fredag fikk ungene pizza mens vi spiste sushi, for det var noe "bare de voksne likte", og de ble mer og mer nysgjerrige på sushien vår. Den ene begynte å like laksesushi og den andre makiruller, men nå spiser begge alt, og hvis alle skal bli mette av sushi, må vi ha mins tre "familie-pakker".

Gammel 08-01-13, 16:12   #35
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Etter Japan-ferien vår klager Prima dessuten over at de har så kjedelig utvalg hos den vanlige sushipusheren vår. «Har de ikke noen litt mer interessante typer sushi?» Jeg diskuterer med meg selv om jeg skal ta henne med på Alex, eller om jeg absolutt ikke skal gjøre det.

Gammel 08-01-13, 16:13   #36
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Standard

Etter Japan-ferien vår klager Prima dessuten over at de har så kjedelig utvalg hos den vanlige sushipusheren vår. «Har de ikke noen litt mer interessante typer sushi?» Jeg diskuterer med meg selv om jeg skal ta henne med på Alex, eller om jeg absolutt ikke skal gjøre det.

Det synes jeg høres skummelt ut ...

Gammel 08-01-13, 16:27   #37
Novla

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

*noterer*

Gammel 08-01-13, 16:30   #38
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Det synes jeg høres skummelt ut ...

Dyrt vs. moro.

Gammel 08-01-13, 16:48   #39
Nip

Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Så fint

Vi burde helt klart lage sushi oftere hjemme

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-13, 18:48   #40
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kan fortelle om at laks med pastasaus og pasta var en vellykket middag her i dag.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:51.