Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du bil?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Har du bil?
Ja, og jeg kunne ikke klart meg uten 104 78,20%
Ja, men jeg kunne fint klart meg uten 16 12,03%
Nei, men jeg skulle ønske jeg hadde 4 3,01%
Nei, jeg klarer meg fint uten 9 6,77%
Deltakere: 133. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-04-07, 14:10   #21
Hannamoren
Bør lage seg en tittel selv

Hannamoren sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har du bil?

Vi er 5, og har to biler. Hadde ikke klart oss uten.

Hannamoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 14:14   #22
amo

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Vi er to voksne og tre barn. Vi har en bil. Den brukes ikke til daglig. Vi kjører stort sett kun når vi skal gjøre ukens handletur, og når vi skal på lengre utflukter, helgeturer og ferie.

Vi har gangavstand til jobb, barnehage og skole. (Det er i alle fall gangavstand i våre øyne, kanskje ikke i alle andres.) Vi har valgt å bosette oss slik at vi ikke er avhengige av bil i det daglige. Vi kunne altså klart oss uten, men det ville låst oss veldig i forhold til å dra på helgebesøk til besteforeldrene, osv.

Sik er det her også.Vi kjører under 5000 km i året og bilen kan stå mange dager uten å være i bruk. Begge har vi bare et par minutter å gå til jobb, skole og forhåpentligvis snart barnehage.
Mannen vil kjøpe el-bil. (Miljødetektiven min ) men jeg synes de er litt i minste laget når vi reiser til foreldrene mine eller handleturer.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 14:27   #23
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Vi blir 3 i oktober, skal bli spennende å se hvordan bilbruken blir da.
Vi har en bil og det er bare jeg som har førerkort. Vi bor ganske sentralt og det er slettes ikke hver dag bilen er i bruk, jeg har gåavstand til jobb og Sambo tar bussen stort sett. Det hender jeg kjører ham, men det er når han begynner sent på kveld eller tidlig på helg (bussen går ikke tidlig søndag). Vi kunne helt sikkert greid oss fint uten bilen, men jeg synes det er veldig kjekt å ha når det kommer til storhandling, familiebesøk og diverse fritidsaktiviteter vi har. Kjøpte ikke bil før vi hadde begynt prøving på mini i magen, så vi hadde noen år uten.

Gammel 18-04-07, 14:53   #24
Olvina
Gjer så godt eg kan

Olvina sin avatar

Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Vi har to bilar. Kollektivtilbodet (les: buss) er nærmast ikkje-eksisterande, så om ein vil til og frå jobb på same dagen, så tek ein bilen. For sikkerheits skuld skal mannen og eg kvar vår veg når vi skal på jobb, så då må det bli slik det er, dessverre.

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 14:58   #25
lille my
Erfaren

lille my sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
lille my er populærlille my er populærlille my er populærlille my er populær
Standard

Vi er 2 voksne og 3 barn og har en bil.Mannen har firmabil, men med bare 3 seter.
Vi hadde nok ikke klart oss uten bil da det er veldig dårlig bussforbindelse til barnehagen hvor 2 av ungene går.
Og så syns jeg det er praktisk i forhold til handling, besøke venner og familie og komme seg rundt til div. ærend.

Gammel 18-04-07, 15:09   #26
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har en bil, og vurderer to biler. Jeg svarte at vi ikke kunne klart oss uten, men selvfølgelig kunne vi det, men det hadde vært forferdelig upraktisk tidsmessig, jobbmessig og mht storhandling og handling av større ting på Ikea etc. Bringing og henting og besøk hadde også blir veldig tungvint. Vi bor på et tettsted/liten by 3 mil utenfor Oslo, og begge jobber foreløpig i Oslo sentrum. Vi har 10 minutters gangavstand til barnehage og tog, men man skal jo opp og ned, så sum sumarum ved henting og bringing hadde gjort det vanskelig med jobbtidene.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 15:10   #27
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Vi er to voksne og et barn. Vi har bil, men tar tbane/buss til jobben. Barnehagen er i gangavstand. Bilen bruker vi (les:mannen) når vi skal handle, rekke mange ting på en formiddag, på besøk etc. Også bruker han den når han jobber nattevakter og når han jobber helg.

Vi var ufrivillig uten bil en treukersperiode i fjor, og det er helt uaktuelt for oss å ikke ha en bil tilgjengelig. Nå driver jeg og tar lappen, og da kommer jeg kanskje til å kjøre til jobb noen dager i uka. Vi har absolutt ingen planer om å skaffe oss en bil til.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 16:13   #28
Vanilja
Ikke fullt så fin

Vanilja sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 13
Vanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt likt
Standard

Ja. Kjøpte meg i stad.

Vanilja er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 16:19   #29
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi har 2 biler og er helt avhengig av begge to,

Gammel 18-04-07, 16:19   #30
gurgle
Inhabil

gurgle sin avatar

gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Vi er to voksne og snart to barn, samt en hund. Vi har to biler (og helt avhengig ja).

Gammel 18-04-07, 16:23   #31
konemor
Erfaren

konemor sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Vi har 2 biler og kunne ikke klart oss uten. Prøvde oss med en bil en stund når jeg var hjemme med minsten, men etter at jeg begynte på jobb igjen så ble det for travelt. Dårlige bussforbindelser og ikke noe tog.
Skulle fint klart meg uten bil hadde jeg f eks bodd i Oslo, men her vi bor så er vi avhengig av bil.

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 17:08   #32
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, jeg har bil, og vi kunne ikke klart oss uten den ene private vi har i tillegg til firmabilen hans.

Gammel 18-04-07, 17:10   #33
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har én bil og føler oss rimelig avhengig av den, ja.
Vi bor ca 20 min. med buss fra sentrum, og til tross for godt kollektivtilbud sparer vi ca halvannen time daglig ved å benytte bil til/fra jobb og barnehage. Hadde vi hatt barnehage i nærheten hadde vi følt oss langt mindre avhengig av bilen, men vi hadde uansett valgt å beholde den.

Vi prøver å begrense bruken noe, men jeg må absolutt tilstå at vi veldig, veldig ofte kunne benyttet buss istedet for bil, for eksempel når vi skal besøke venner. Men når vi først har bilen blir det veldig fristende å kjøre framfor å ta buss til sentrum, bytte buss og så reise dit vi skal.
Men altså - vi sykler en del i sommerhalvåret og tar gjerne buss til byen ol.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 17:15   #34
gurgle
Inhabil

gurgle sin avatar

gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av konemor, her.

Skulle fint klart meg uten bil hadde jeg f eks bodd i Oslo, men her vi bor så er vi avhengig av bil.

Vi bor veldig sentralt i Oslo. Med buss så bruker jeg 45 minutter til jobben (som også er i Oslo), med bil bruker jeg +/- 10 minutter. Ikke snakk om at jeg kaster bort så mye av min dag på å sitte på en overfylt buss.

Gammel 18-04-07, 17:21   #35
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er to voksne og én baby, og har bil - en eldre Toyota. Jeg kunne fint klart meg uten, kollektivfrik som jeg er, men mannen er nok av en annen oppfatning. Vi ville nok ha kommet langt med å være medlemmer av en såkalt bilring. Mannens familie bor to timers kjøring unna, mens det går lokalbuss hjem til min familie. Vi bor i Groruddalen.

Gammel 18-04-07, 17:26   #36
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Ja. Jeg har bil. Jeg har ingen sjans til å klare å sjonglere en verden full av fem barn, skole som ligger mange mil unna, og jobb uten bil. Riktignok har jeg en god sykkelavstand til jobb, men det hjelper ikke når jeg ofte skal dit rett fra skolen som ligger flere mil unna.

Vi har tre biler. En som benyttes som familiebil (7-seter), en som jeg bruker som "studentbil" og en bil som er arbeidsbilen til amormannen (2-seter). Dette gir mest fleksibilitet i vår hverdag.

Gammel 18-04-07, 17:31   #37
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi har to biler, og er to voksne og ett barn. Vi hadde ikke klart oss uten. Det hadde nok vært greit til og fra jobb og barnehage, men i det øyeblikket jeg skulle besøke noen, i en butikk utenfor gangavstand eller lignende så hadde jeg slitt litt.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 17:34   #38
scilla

scilla sin avatar

scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har også tre biler på to voksne og to barn. Kunne selvfølgelig klart oss med to, men den siste bilen brukes bare på sommer'n .

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 17:41   #39
Doxa
hmmm

Doxa sin avatar

Blogginnlegg: 1
Doxa er populærDoxa er populærDoxa er populærDoxa er populær
Standard

Vi er to voksne, to barn og to hunder, og vi har i to biler, men vi kunne klart oss fint med bare en.
Jeg sykler endel til jobben, så familiebilen blir brukt dagl i.o.m. sambo jobber et stykke fra der vi bor. *dårlig korresponderende kolletivtilbud*
Bil nr 2 er et resultat av min bil-dille.

Doxa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 17:59   #40
Hermine
From Gokk With Love

Hermine sin avatar

Hvor: Alta
Hermine er litt kulHermine er litt kulHermine er litt kul
Standard

Vi er en familie på 5 og vi har 2 biler.
Vi har en nyere 7-seter og en 35 år gammel BMW. Sistnevnte brukes bare på sommerstid, i nærområdet og uten barn.

Jeg bor i gangavstand fra jobben, men mannen må bruke bilen daglig til og fra.
Vi bruker bilen både når vi skal besøke familiene våre som bor langt unna, og til ferieturer i nabolandene.

Hadde ikke klart oss uten bil.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:45.