Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Din første voksenroman?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-11-12, 21:37   #21
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.968
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din første voksenroman?

Jeg husker ikke.

Forøvrig er det fascinerende å se hva dere lest i svært ung alder. Mulig tidene var annerledes da, eller at tilgangen på litteratur var mer begrenset. Jeg vet ikke, men jeg jobber blant annet med barn, leseopplæring og litteratur. Det er svært uvanlig at barn leser på denne måten nå. Jeg tror knapt at det forekommer. For det første er litteraturinteressen på et annet nivå, men barn i småskolen har overhodet ikke leseferdigheter til å greie å lese den type litteratur dere nevner. Mulig det finnes unntak, men jeg har jobbet med dette lenge og har ikke sett det. Jeg LUSer barn jevnlig, skjønt ikke så mye nå lenger, og jeg forholder meg til anbefalinger og definisjoner som Senter for leseforskning til enhver tid kommer med.

Jeg betviler ikke at det dere forteller om i tråden stemmer. Men leser barn kvalitativt dårligere enn før? Det er mye forskning på dette også, men når det gjelder barn i småskolen vil jeg si at jeg ikke mener det.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 21:38   #22
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.497
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din første voksenroman?

Jeg leste en Varg Veum-bok og Haisommer i 9-10-årsalderen. Begge ga meg mareritt, og foret interessen for popkultur.

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg leste Agatha Christie fra jeg var sju, da.

Ja, det er sant, det var jeg også tidlig ute med. Men jeg så aldri på det som voksenbøker, egentlig.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 21:39   #23
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.868
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Din første voksenroman?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg husker ikke.

Forøvrig er det fascinerende å se hva dere lest i svært ung alder. Mulig tidene var annerledes da, eller at tilgangen på litteratur var mer begrenset. Jeg vet ikke, men jeg jobber blant annet med barn, leseopplæring og litteratur. Det er svært uvanlig at barn leser på denne måten nå. Jeg tror knapt at det forekommer. For det første er litteraturinteressen på et annet nivå, men barn i småskolen har overhodet ikke leseferdigheter til å greie å lese den type litteratur dere nevner. Mulig det finnes unntak, men jeg har jobbet med dette lenge og har ikke sett det. Jeg LUSer barn jevnlig, skjønt ikke så mye nå lenger, og jeg forholder meg til anbefalinger og definisjoner som Senter for leseforskning til enhver tid kommer med.

Jeg betviler ikke at det dere forteller om i tråden stemmer. Men leser barn kvalitativt dårligere enn før? Det er mye forskning på dette også, men når det gjelder barn i småskolen vil jeg si at jeg ikke mener det.

Jeg vil tro det er de som leste "avansert" som barn som svarer i tråden? Sånn at den neppe er særlig representativ.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 21:40   #24
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.713
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Din første voksenroman?

Jeg leste endel tuppen og lillemor bøker husker jeg.

Jeg husker ikke hvor gammel jeg var, men tipper rundt slutten av barneskole/beg av ungsomsskolen at jeg leste "Hard asfalt" og "Å være ung er forjævlig". De bøkene gjorde voldsomt inntrykk på meg, og jeg holdt meg langt unna alt som hadde med hasj og annet dop. Det var endel av det rundt der jeg vokste opp, så jeg kunne dumpet borti om jeg ville. Jeg holdt meg langt unna heldigvis.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 21:41   #25
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.968
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din første voksenroman?

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Jeg vil tro det er de som leste "avansert" som barn som svarer i tråden? Sånn at den neppe er særlig representativ.

Ja, det er klart. Men jeg tror det har med tilgang på litteratur å gjøre. Jeg mener det knapt finnes et barn som leser slik litteratur i sju-åtteårsalderen i dag, heller ikke ved ni eller ti år. Det finnes likevel avanserte lesere i ung alder, men de leser en annen type litteratur.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 21:41   #26
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.914
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din første voksenroman?

Jeg leste mye tidligere enn poden. Jeg begynte å lese som fireåring, og elsket det fra første stund. Hans leseinteresse er langt mer moderat. Jeg leste for all del også mye barnebøker, omtrent alt de hadde på skolen og biblioteket, men jeg ville lese alt jeg kom over. Jeg håper poden blir glad i å lese, men jeg tror ikke han blir lik meg. Lesing er en lidenskap for meg, jeg brukte bare et døgn på den siste Harry Potter-boken.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 21:42   #27
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.761
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Din første voksenroman?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg husker ikke.

Forøvrig er det fascinerende å se hva dere lest i svært ung alder. Mulig tidene var annerledes da, eller at tilgangen på litteratur var mer begrenset. Jeg vet ikke, men jeg jobber blant annet med barn, leseopplæring og litteratur. Det er svært uvanlig at barn leser på denne måten nå. Jeg tror knapt at det forekommer. For det første er litteraturinteressen på et annet nivå, men barn i småskolen har overhodet ikke leseferdigheter til å greie å lese den type litteratur dere nevner. Mulig det finnes unntak, men jeg har jobbet med dette lenge og har ikke sett det. Jeg LUSer barn jevnlig, skjønt ikke så mye nå lenger, og jeg forholder meg til anbefalinger og definisjoner som Senter for leseforskning til enhver tid kommer med.

Jeg betviler ikke at det dere forteller om i tråden stemmer. Men leser barn kvalitativt dårligere enn før? Det er mye forskning på dette også, men når det gjelder barn i småskolen vil jeg si at jeg ikke mener det.

Storesøster er rå på å lese bøker, og eg trur nok ho kunne lest feks. Røtter dersom ho hadde blitt tipsa om den. Men ho er godt over gjennomsnittet på leseferdighetar.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 21:42   #28
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din første voksenroman?

Jeg er jammen ikke sikker, men det var ihvertfall Røtter som var den første vosenromanen som gjorde skikkelig inntrykk på meg. Mye sitter som sprikret fremdeles. Jeg var ikke barn men ung tenåring da jeg leste den.

Jeg synes vel ikke det er et mål i seg selv at barn skal lese voksenromaner, men som så mye annet så kommer det jo helt an på modenheten hos den enkelte. Mange bøker for voksne vil ikke være mye relevate for barn og andre igjen vil være skremmende eller foruroligende. Samtidig finnes det såklart voksenbøker som kan fenge enkelte barn. Leseglede må stå i høysetet. Min tiåring storkoser seg med "En pingles dagbok" for tiden, og jeg kan ikke for øyeblikket tenke meg en voksenbok som ville passet han.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -

Sist redigert av Pebbles : 20-11-12 kl 21:47.
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 21:43   #29
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.899
Blogginnlegg: 348
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din første voksenroman?

Jeg vet at Jane Eyre var en av de første. Og Tatt av vinden. Jeg leste også Kristin Lavransdatter og Vilhelm Mobergs Utvandrerne.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 21:43   #30
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.822
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din første voksenroman?

Jeg husker ikke hvor gammel jeg var, men jeg leste Victoria av Knut Hamsund ganske tidlig, og bøkene om De Tre Musketerer av Dumas.

Mor mi hadde ei omfattende hylle med romaner av ymse slag, så jeg var kanskje 11-12 da jeg gøyv løs på dem.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 21:43   #31
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.212
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din første voksenroman?

Jeg tror tiåringen min leser like bra som jeg gjorde, vi lærte begge å lese da vi var fire. Han har lest tykke bøker i flere år. Men han har ikke begynt å lese voksenbøker. Jeg hadde god tilgang på barne- og ungdomsbøker hjemme og på biblioteket, men begynte likevel ganske fort å få en dragning mot foreldrenes bokhyller. Min tiåring har ikke begynt å orientere seg i den retning ennå, det kan sikkert skyldes at tilbudet av annen underholdning er så mye større. Da tenker jeg både på passende bøker og pc og filmer og spill.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 21:44   #32
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.497
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din første voksenroman?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg betviler ikke at det dere forteller om i tråden stemmer. Men leser barn kvalitativt dårligere enn før? Det er mye forskning på dette også, men når det gjelder barn i småskolen vil jeg si at jeg ikke mener det.

Jeg lærte å lese da jeg var fire, og fra 8-9 år slukte jeg Frøken Detektiv. Men jeg begynte også å gå på jakt i foreldrene mine sine bokhyller, særlig når jeg var på helger hos pappa og jeg hadde mindre barnelitteratur tilgjengelig.

Sønnen min er åtte nå, leser over 120 ord i minuttet, og jeg ser ikke at det skulle være umulig for ham å lese en voksenbok om et par år. Selvsagt vil han ikke skjønne alt, og det gjorde virkelig ikke jeg heller. Men det hindret meg ikke i å lese.

Dea Trier Mørch leste jeg også da jeg var 9-10.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 21:45   #33
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.942
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din første voksenroman?

Jeg er ikke bombesikker, men Jane Eyre var i hvert fall blant de første. Jeg tror jeg var 10-11. I samme alder leste jeg ganske mye Agatha Christie også. Og Vera Henriksens Dronningesagane, fordi min mor sa at jeg ikke fikk lov. Jeg tror det er den eneste gangen hun ar sagt at jeg skulle vente med en bok. Jeg ble selvsagt veldig ansporet til å lese den.

Jeg har nå en 11-åring som leser veldig avansert, men hun leser ikke voksenbøker på samme måten som jeg gjorde. Ikke har det med tilgang på bøker heller. Jeg hadde masse bøker og god tilgang på biblioteket. Men jeg tror ikke hun er interessert på samme måten. Og så er jo ungdomslitteraturtilbudet mye større enn det var da vi var små.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 21:45   #34
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.822
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din første voksenroman?

Jeg tror du er inne på noe der, Filifjonka. Jeg kan ikke huske det var så mye barne-/ungdomstilpasset litteratur da jeg var ung på tidlig 80-tall som det er nå, og som du sier, spill og tv har mye å tilby i konkurranse med bøker.

Guttungen vår leser godt og har lest siden han var fire, men han finnes ikke interessert i voksenbøker. Noe av det kan nok henges på konsentrasjonsvansker. Når jeg leser for ham, f.eks. Hobbiten eller Harry Potter, faller han fort av fordi ham sliter med å holde fokus. Akkurat det syns jeg er litt trist, kjenner jeg.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 21:46   #35
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.212
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din første voksenroman?

Jeg husker moren min prøvde å få meg fra å lese enkelte bøker, med begrunnelsen at jeg ikke kom til å forstå dem. Men jeg leste dem, og joda, jeg forsto jo alt jeg!?

Da jeg leste bøkene om igjen noen år senere merket jeg at jeg forsto litt mer, eller ihvertfall på en annen måte. Men sånn kan det jo være å lese en bok når en er 30 og så når en er 50 også, regner jeg med.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 21:47   #36
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.968
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din første voksenroman?

Jeg sier ikke at det ikke finnes unntak, jeg har selv en åtteåring som leser uvanlig avansert. Men jeg vet bare fra jobbsammenheng at det er svært uvanlig. Veldig uvanlig. Ut fra tråden her skulle man tro at det tidligere var relativt vanlig. Det er det i hvert fall ikke nå.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 21:51   #37
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.212
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din første voksenroman?

Inagh: Når det gjelder Hobbiten så slet jeg med konsentrasjonen selv da jeg leste den høyt i fjor. Den er virkelig langtekkelig og kjedelig.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 21:51   #38
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.822
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din første voksenroman?

Er det noen som vet om det å knekke lesekoden tidlig er arvelig til en viss grad, eller om det bare henger sammen med påvirkning i form av generelt mye høytlesinglesing for barnet?

Jeg leste da jeg var fem, Ernie leste da han var fire, noe Guttungen og gjorde. Ingen lærte oss lese, vi knakk koden sjøl alle tre, men alle tre er også vokst opp med masse bøker rundt oss og ble lest for fra vi var bittesmå.

Og Hobbiten, på linje med Harry Potter, er usigelig kronglete greier på norsk. Jeg gleder meg dypt og inderlig til jeg kanlese det for Guttungen på engelsk.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 21:52   #39
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.914
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din første voksenroman?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg sier ikke at det ikke finnes unntak, jeg har selv en åtteåring som leser uvanlig avansert. Men jeg vet bare fra jobbsammenheng at det er svært uvanlig. Veldig uvanlig. Ut fra tråden her skulle man tro at det tidligere var relativt vanlig. Det er det i hvert fall ikke nå.

Så vidt jeg kan minnes, så var det ikke så vanlig på 80-tallet, heller. Jeg ble i grunn ansett som sær og annerledes.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 21:52   #40
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.968
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din første voksenroman?

Når jeg snakker om tilgang, så mener jeg at tilgangen på ungdomslitteratur er tusen ganger større enn vi noensinne hadde.

Man må forresten lese mye for å utvikles som leser, det er helt sant. Nå synes ikke jeg at LUS er den beste strategien for å vurdere lesing, egentlig, men den illustrerer hva som skjer i en leseutvikling. Mellom to av trinnene (tror det er 14 og 15) er kravet blant annet at man skal ha lest et visst antall bøker. Og på andre trinn (18 a, b og c) er det store kvalitative forskjeller. Noen nivåer må man rett og slett ha alderen med seg. Det handler om emosjonell modning og kjennskap til referanser i samfunnet.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no