Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Tema i barnetv-serien Dauinger :sjokk:

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-11-12, 23:13   #21
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tema i barnetv-serien Dauinger. :sjokk:

Jeg tror det er lurt å se serien sammen med barnet hvis de er i syvårsalderen. Da kan en forklare underveis og prate om handlingen.

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-12, 23:16   #22
Heddamor

Heddamor sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Heddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Den boken jeg så i bokhandleren i dag tror jeg bare het Dauinger.

Dauinger er uthevet på fremsiden av pocketen som nå er i salg, men tittelen står under. Bokserien heter Dauinger, akkurat som tv-serien.

Gammel 17-11-12, 23:22   #23
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heddamor, her.

Dauinger er uthevet på fremsiden av pocketen som nå er i salg, men tittelen står under. Bokserien heter Dauinger, akkurat som tv-serien.

Er det noen av dere som har lest bøkene?
Som kan spoile meg litt av utfallet der?

Gammel 17-11-12, 23:23   #24
Heddamor

Heddamor sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Heddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Høyt&Lavt, her.

Jeg tror kanskje aldersgrensa de har satt har mer med at de skal modne nok til å kunne prates med= skjønne litt av hva som skjer.

Klart at aldersgrensen har med sånne ting å gjøre. Men uansett ville aldri en så skummel bok blitt satt fra 7 år, uavhengig av hvor enkelt fordøyelig boken hadde vært for øvrig.

Gammel 17-11-12, 23:26   #25
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heddamor, her.

Klart at aldersgrensen har med sånne ting å gjøre. Men uansett ville aldri en så skummel bok blitt satt fra 7 år, uavhengig av hvor enkelt fordøyelig boken hadde vært for øvrig.

Jeg synes egentlig 7års grense er litt lite på denne serien, kanskje mest fordi barnet kan trenge en del samtaler med voksen, og temaene rett og slett er vanskelig å forklare. De har liksom dratt det litt langt i retning Åndenes Makt i barnetv-versjon. Kors, krusifiks, vips vekk, religion/liv etter døden, ja, mye... Tenker på at det kanskje er en del barn som har sett dette uten at foreldrene aner hva det dreier seg om...
Og jeg klandrer jo ikke foreldrene, for det pleier jo å være nokså streite saker kl 18.30 på nrk super.

Gammel 17-11-12, 23:31   #26
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fant episoden her, i tilfelle noen vil se den:

http://tv.nrk.no/serie/dauinger

Ser det kun ligger episode 4-8 der, man får altså ikke se 1-3 på nett?

Gammel 17-11-12, 23:34   #27
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hmm. Hørte ikke min syvåring sa noe spes. Jeg har bare sett 1-2 episoder.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-12, 23:38   #28
dutte
fornyet

dutte sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Far out east
dutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Min 4,5 åring har såvidt tittet litt på denne. Ikveld kom det spørsmål om hvorfor gutten lå i senga med rør nedi halsen, og hvem som hadde drept han/ hvorfor. Litt vanskelig å svare på, men han synes det var spennende med "spøkelse", og og forsto nok noe av handlingen underveis. Men han er jo absolutt for ung skjønner jeg nå. Til sammenlikning så observerer han jo andre grusomheter også, dagens forside på vg blant annet. Den krevde jo en ordentlig prat om hva som hadde skjedd.

dutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-12, 23:38   #29
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Fant episoden her, i tilfelle noen vil se den:

http://tv.nrk.no/serie/dauinger

Ser det kun ligger episode 4-8 der, man får altså ikke se 1-3 på nett?

Jeg fant episode 1 istad, da jeg søkte etter boktittelen? Mener at det stod at den skulle være tilgjengelig til 17.12?

Gammel 17-11-12, 23:41   #30
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Khadija min blir åtte i januar, og hun elsker denne serien.

På slutten i dag sa hun bare at "så heldig han var, barna i Syria er ikke så heldige, mamma"...

Gammel 17-11-12, 23:45   #31
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Khadija min blir åtte i januar, og hun elsker denne serien.

På slutten i dag sa hun bare at "så heldig han var, barna i Syria er ikke så heldige, mamma"...

Men har du sett den? Så du hvordan den sluttet idag? Vet ikke om jeg henger med hvorfor han var så heldig? Kan du vekke barnet ditt og spøøre hva hun mente? Jeg har nemlig et behov idag for å analysere i fillebiter.

Pluss et bittelite behov for å fjase litt med den dystre stemningen jeg ble sittende med etter episoden.

Gammel 17-11-12, 23:55   #32
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg så bare med ett halvt øye, så da de tok ut tuben, slo av skjermen og det, og faren spurte hvorfor han pustet.

Det hun mente sa hun (jeg spurte henne der og da faktisk) var at han døde stille og fint i en seng sånn som bestemoren hennes (min mor), og ikke ble drept sånn som barna i Syria.

Hun er veldig opptatt av Syria om dagen.

Gammel 18-11-12, 07:02   #33
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Jeg har barn som uansett er for små til å se serien, men er det bare meg som synes at tittelen, Dauinger, er aldeles forskrekkelig?

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-12, 07:50   #34
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men døde han altså? Snuppa sa han pustet.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-12, 08:17   #35
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har ikke sett siste episode, men vet at barn legger vekt på andre ting enn voksne. Dødslekene er makaber siden barn må drepe hverandre, barn liker spenningen. I Dauinger foregår store deler av handlingen med spøkelser, og det er døde. Siden hovedpersonen ikke forsvinner ved å dø, tror jeg ikke barn ser det som tragisk. Vi voksne tenker på alt det som død betyr, savn, sorg osv.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-12, 10:33   #36
Februarmamsen
Superduperaktiv

Februarmamsen sin avatar

Hvor: Østfold
Februarmamsen er litt kulFebruarmamsen er litt kulFebruarmamsen er litt kul
Standard

Synes serien var bra jeg. Gutten døde ikke og viste faren at han var der. Gutten ligger fortsatt i koma. Det blir flere sesonger siden gutten fortsatt er et sted mellom liv og død.

Gammel 18-11-12, 10:37   #37
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tema i barnetv-serien Dauinger :sjokk:

Min tiåring er kanskje litt sart, for hun tør ikke se på Dauinger.

Gammel 18-11-12, 10:43   #38
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Niåringen har sett på, i dag ville han sitte på fanget deler av episoden. Han snakker mye om den med kamerater, og de aksepterer tydeligvis at de er "dauinger". Jeg har ikke sett hele episoder, men har ikke latt seksåringen min se den.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-12, 10:48   #39
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Ah, nå skjønte jeg plutselig hvorfor minste sa "Har vi dauinger her" da noe som lå aldeles usikkert på kjøkkenbordet, raste...

Gammel 18-11-12, 10:49   #40
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Februarmamsen, her.

Synes serien var bra jeg. Gutten døde ikke og viste faren at han var der. Gutten ligger fortsatt i koma. Det blir flere sesonger siden gutten fortsatt er et sted mellom liv og død.

Jeg forstod det også sånn at han IKKE døde.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:10.