Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

[Oppskrift] Perfekt sukkerbrød - hver gang, fra mormor

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-10-12, 18:06   #1
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

[Oppskrift] Perfekt sukkerbrød - hver gang, fra mormor

Jeg har enda til gode å ha et problem med denne, den funker alltid. Jeg har aldri tenkt over temperaturer på egg eller noe slikt, jeg tar egget fra der det er og blander det sammen i forhold til oppskriften. Av og til bruker jeg sikt, det er smart egentlig sånn ift ugreier i melet, men ofte bare dumper jeg melet oppi alt på en gang også. Funker det og.

Mormors Sukkerbrød som ALLTID funker:

1 egg
1 dl sukker
1.5 dl fint hvetemel
1 ts bakepulver
1/2 dl kaldt vann

Gang opp oppskriften etter behov; Jeg bruker 3 egg til 22cm, 4 egg til 24 cm, og 5 egg til 26-cm springform. Da får du en høy og fin sukkerbunn, ca 6 cm. Til langpanne får du ta deg et lite regnstykke så får du hvor mange egg du tenger for å få tilsvarende høyde (legg det ut på forumet så slipper du ta det selv )

Pisk egg+sukker til eggedosis. Ha mel og bakepulver i litersmålet og rør litt i med ei skjei så du får blandet det litt. Sikt forsiktig i mens du rører inn med en slikkepott, (eller slik jeg gjør og som man egentlig ikke skal gjøre, dump det litt etter litt rett fra litersmålet oppi eggedosisen på laveste hastighet med vispen). Rør deretter forsiktig i vannet til røren er helt jevn.

Ha i godt smurt springform, jeg pleier å smøre med smør/margarin, og deretter mette smøret med mel ved å ha oppi litt mel og riste rundt. Da løsner den så fint atte.
Sett midt i KALD stekeovn. Sett stekeovnen på 175-200 grader MED varmluft. Skal stekes i 30-40 minutter. Jepp, det står KALD stekeovn, den skal varmes opp med kaka inni.

Kaka er ferdig når den har "sluppet" kantene så det er litt glipe ut mot springformen, og når den ikke "gynger" når du rister litt forsiktig i den. Du kan fint åpne ovnen for å ta litt i kakeforma - denne kakebunnen klapper ikke sammen.
Legg evt. over litt bakepapir hvis du synes den blir mørk.
Ta ut, la avkjøle i forma en stund før du løsner og lar avkjøle på rist.
Et voila!!

Sist redigert av m^2 : 24-10-12 kl 18:24.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:30.