|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
| Se resultatene: Skal dine barn på Halloween-runde? | |||
| Ja, såklart! |
|
85 | 50,00% |
| Ja, må vel følge strømmen |
|
26 | 15,29% |
| Nei, vi velger HalloVenn-fest istedet |
|
10 | 5,88% |
| Nei, vi slukker lys og later som vi ikke er hjemme |
|
14 | 8,24% |
| Vi har ikke barn som deltar, men vi åpner opp og pøser på med godteri |
|
19 | 11,18% |
| Her hos oss er det ingen barn som går Halloween-runde, heller ikke vårt/våre |
|
16 | 9,41% |
| Deltakere: 170. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hallovenn vs Halloween? (med poll)
Jeg er enig med deg i alt. Barna (de fleste) tåler å være oppe lenge en skoledag og de tåler å spise godteri en ukedag. Og på HalloVenn skal man også kle seg ut, på hvilken måte er det noe mindre kommersielt? Det er vel neppe slik at folk kjøre Halloween-kostymer men lager HalloVenn-kostymene selv.
|
|
|
|
#2 |
|
koko
|
Sv: Hallovenn vs Halloween? (med poll)Jeg har "alltid" trodd at det bare var jeg som syntes at Hallovenn var et helt på trynet arrangement.
|
|
|
#3 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hallovenn vs Halloween? (med poll)Fest må man gjerne ta i helga, men å ringe på hos naboer tar man 31.10. Ikke før, ikke etter.
|
|
|
#5 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Hallovenn vs Halloween? (med poll)Vi har aldri hatt barn her annet enn 31. oktober, heldigvis. Jeg slokker lyset når yngste legges. I fjor hadde vi rundt 80 barn her. Hadde heldigvis kjøpt masse godteri. Tror nok vi har nok i år også, satser på det.
|
|
|
#6 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Sv: Hallovenn vs Halloween? (med poll)Vi skal på Allehelgensfest i kirka (det heter ikke Hallo venn her, men går ut på det samme). Først er det grupper inndelt etter alder, så mat, så kino. Det er veldig koselig. Uten utkledning, så ingen av de minte blir skremte. Møter opp ca 70 unger fra 3-10 år hvert år.
|
|
|
|
#7 |
|
Textrovert
|
Sv: Hallovenn vs Halloween? (med poll)Vi bor i en stikkvei i periferien, så vi blir ikke akkurat nedrent av Halloweenere. Men nå har vi fått en del småunger i veien, så nå samles vi og går sammen. De fleste ungene er ganske små, så det er ikke mange husene de går til. I fjor hadde vi kun denne gjengen på døra, og det meste vi har hatt er vel tre besøk, tror jeg.
|
|
|
#8 |
|
Erfaren
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hallovenn vs Halloween? (med poll)Barna mine får feire Halloween, og jeg er litt skeptisk til Hallo venn? Hva er vitsen, liksom? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Vitsen er å lage et alternativ for dem som ikke liker det skumle, eller det kommersielle eller tigginga som enkelte mener h-feiringa er fullt av. Etter min mening er det ikke noe å være så veldig skeptisk til.
|
|
|
|
#10 |
|
Tidsklemt
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hallovenn vs Halloween? (med poll)Jeg tenker om Halloween at det er mine ungers barndom som leves nå, og de skal få med seg det som er vanlig for et barn av 2010-tallet.
|
|
|
|
#11 |
|
Erfaren
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Vel, da bør de kanskje være skeptisk til jul også. Jul har jo navnet etter jol, gammel hedensk høytid, og de fleste bruker unødvendig mye penger på jule-pynt/mat/klær/ pakker, og i tillegg er det tigging på dørene, julebukker. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Med & uten trylleformel.
|
Ja, det er jo dette jeg er enig i.
|
|
|
|
#14 |
|
|
Jeg sa ikke at jeg ikke godtar det, jeg bare lurte på hvem som egentlig står bak og hva motivene er. For oss er det uaktuelt å delta på fester på menighetshuset eller i pinsemenigheten, men hva andre gjør bryr jeg meg ikke om. Jeg er ikke overvettes begeistret for Halloween jeg heller, men jeg har innsett at det har kommet for å bli, så jeg kjøper nå inn snop og kommer helt sikkert til å kjøpe gresskar og sånne greier når ungene blir større. En kan liksom ikke stange mot en "ny" tradisjon i 20 år bare fordi det ikke var sånn da vi var barn, og selv om jeg synes det er mye koseligere med jule-/nyttårsbukk. Men altså, HalloVenn eller Halloween bryr meg mindre. Hallo Vin høres veldig fint ut, bare ikke i år.
|
|
|
|
#15 |
|
Sånn passe sane
|
Sv: Hallovenn vs Halloween? (med poll)Vi har feiret Halloween i USA og det er helt fantastisk. I utgangspunktet var jeg også skeptisk, men jeg synes det er en morsom og hyggelig tradisjon. Nå på høsten, spesielt slutten av oktober og november, er det jo litt mørkt og trist og ikke minst lenge til jul. Da er det morsomt at det skjer noe slikt. Jeg skjønner ikke hva du mener med at det er en egogreie og aner ikke hva Hallovenn er.
|
|
|
#16 |
|
Sv: Hallovenn vs Halloween? (med poll)Vi skal også i kirka på søndag, men det er ikke noe hallovenn eller noe sånn da så vidt jeg vet. Knerten er invitert og stiller med foreldre, besteforeldre og faddere. Han er fire år og skal få fireårsbok. Helt uten utkledning, det er sikkert.
|
|
|
#17 |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Det vi skal på søndag er i aller høyest grad en ganske vanlig guidstjeneste. Bortsett fra at det altså er utdeling av fireårsbok.
|
|
|
#19 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Hallovenn vs Halloween? (med poll)Også er det ikke slik at julebukk utgår fordi Halloween har blitt en greie. De fleste i nabolaget her har tålt begge helt greit. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
|
ÅH? Julebukker har jeg ikke sett på mange, mange år. Og jeg synes det var en fin tradisjon.
|
|
![]() |
|
|