Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hallovenn vs Halloween? (med poll)

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Skal dine barn på Halloween-runde?
Ja, såklart! 85 50,00%
Ja, må vel følge strømmen 26 15,29%
Nei, vi velger HalloVenn-fest istedet 10 5,88%
Nei, vi slukker lys og later som vi ikke er hjemme 14 8,24%
Vi har ikke barn som deltar, men vi åpner opp og pøser på med godteri 19 11,18%
Her hos oss er det ingen barn som går Halloween-runde, heller ikke vårt/våre 16 9,41%
Deltakere: 170. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-10-12, 22:58   #1
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hallovenn vs Halloween? (med poll)

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Ja, er det noe rart da? Halloween er den 31. oktober, samme hvilken dag det er.

Dersom noen velger å ta det en fredag, noen en lørdag, noen en søndag og resten på den riktige dagen, hvordan i svartedauden skal man da vite når man skal stå klar med godteriet hjemme? Jeg hadde såklart ikke smelt døra igjen, men om barn kommer hit før eller etter selve dagen, sier jeg vennlig at Halloween er den 31, og det er da vi har godteri til dem. Irriterer meg grenseløst over at folk driver og flytter på dagen altså.

Jeg er også egentlig møkkalei av sytet om hvor "kommersielt" Halloween er. Bytte ut Halloween med "HalloVenn"? Djeez.

Jeg er enig med deg i alt. Barna (de fleste) tåler å være oppe lenge en skoledag og de tåler å spise godteri en ukedag. Og på HalloVenn skal man også kle seg ut, på hvilken måte er det noe mindre kommersielt? Det er vel neppe slik at folk kjøre Halloween-kostymer men lager HalloVenn-kostymene selv.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 09:15   #2
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Jeg har "alltid" trodd at det bare var jeg som syntes at Hallovenn var et helt på trynet arrangement.

Tidligere var jeg negativ til Halloween, skjønte ikke vitsen og var forkjemper for å holde på julebukktradisjonen i stedet. Nå har jeg snudd, jeg skjønner ikke vitsen med å være gretten og holde ungene utenfor denne tradisjonen. (Jeg velger å kalle det tradisjon, for det har det nok blitt her i landet.) Femåringen har blitt opplært av kusinene sine som er noen år eldre, og gleder seg kjempe til å kle seg ut om en uke. Hun og nabojenta skal være noe rååååsa. Dersom de vil gå på dører skal de få gå i gata her.

For ordens skyld, jeg er fortsatt større julebukk-fan eller halloween-fan. Men det ene trenger ikke gå på bekostning av det andre.

Gammel 23-10-12, 22:58   #3
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Fest må man gjerne ta i helga, men å ringe på hos naboer tar man 31.10. Ikke før, ikke etter.

Gammel 23-10-12, 22:58   #4
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Fest må man gjerne ta i helga, men å ringe på hos naboer tar man 31.10. Ikke før, ikke etter.

Gammel 23-10-12, 22:58   #5
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har aldri hatt barn her annet enn 31. oktober, heldigvis. Jeg slokker lyset når yngste legges. I fjor hadde vi rundt 80 barn her. Hadde heldigvis kjøpt masse godteri. Tror nok vi har nok i år også, satser på det.

Mine fikk spise noen få ting i fjor før leggetid, resten ble spart til helgen. Det godtok de, ikke noe problem. Mener å huske at vi gikk ut ca halv seks, muligens var det litt før, og var hjemme igjen til normal leggetid.

Gammel 23-10-12, 22:59   #6
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Vi skal på Allehelgensfest i kirka (det heter ikke Hallo venn her, men går ut på det samme). Først er det grupper inndelt etter alder, så mat, så kino. Det er veldig koselig. Uten utkledning, så ingen av de minte blir skremte. Møter opp ca 70 unger fra 3-10 år hvert år.

Gammel 23-10-12, 23:00   #7
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bor i en stikkvei i periferien, så vi blir ikke akkurat nedrent av Halloweenere. Men nå har vi fått en del småunger i veien, så nå samles vi og går sammen. De fleste ungene er ganske små, så det er ikke mange husene de går til. I fjor hadde vi kun denne gjengen på døra, og det meste vi har hatt er vel tre besøk, tror jeg.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-12, 23:07   #8
Vind
Erfaren

Vind sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Vind er populærVind er populærVind er populærVind er populær
Standard

Barna mine får feire Halloween, og jeg er litt skeptisk til Hallo venn? Hva er vitsen, liksom?

Nå kan jeg legge til at vi har bodd i utlandet og blitt påvirket av amerikanere, som elsker Halloween. Så Halloween er vel like stort for barna mine som, tja, nyttårsaftenen.

Vind er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-12, 23:53   #9
Hondacrv

Hondacrv sin avatar

Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vind, her.

Barna mine får feire Halloween, og jeg er litt skeptisk til Hallo venn? Hva er vitsen, liksom?

Nå kan jeg legge til at vi har bodd i utlandet og blitt påvirket av amerikanere, som elsker Halloween. Så Halloween er vel like stort for barna mine som, tja, nyttårsaftenen.

Vitsen er å lage et alternativ for dem som ikke liker det skumle, eller det kommersielle eller tigginga som enkelte mener h-feiringa er fullt av. Etter min mening er det ikke noe å være så veldig skeptisk til.

Gammel 23-10-12, 23:58   #10
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Jeg tenker om Halloween at det er mine ungers barndom som leves nå, og de skal få med seg det som er vanlig for et barn av 2010-tallet.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 00:14   #11
Vind
Erfaren

Vind sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Vind er populærVind er populærVind er populærVind er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Vitsen er å lage et alternativ for dem som ikke liker det skumle, eller det kommersielle eller tigginga som enkelte mener h-feiringa er fullt av. Etter min mening er det ikke noe å være så veldig skeptisk til.

Vel, da bør de kanskje være skeptisk til jul også. Jul har jo navnet etter jol, gammel hedensk høytid, og de fleste bruker unødvendig mye penger på jule-pynt/mat/klær/ pakker, og i tillegg er det tigging på dørene, julebukker.

Vind er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 10:17   #12
Hondacrv

Hondacrv sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Er HalloVenn-greiene noe kirken har lagd, eller? Jeg mener jeg leste noe om det i fjor, at det var delvis fordi en mente det var hedensk med Halloween eller noe sånt? Eller husker jeg feil?

Opprinnelig lagt inn av Vind, her.

Vel, da bør de kanskje være skeptisk til jul også. Jul har jo navnet etter jol, gammel hedensk høytid, og de fleste bruker unødvendig mye penger på jule-pynt/mat/klær/ pakker, og i tillegg er det tigging på dørene, julebukker.

unnskyld, men det ble litt for banalt. Det er vel kanskje noe med budskapet bak det hele som også må med i betraktningen her. Og jeg ER skeptisk til noen av sidene ved jula.
At salget er tapt er helt greit. Jeg har ingenting spesielt imot Halloween, men jeg har heller ikke sansen. Jeg registrerer at Nille flommer over sv masker og sukker resignert.
Når det er sagt, vet jeg ikke om hallo venn er kirkegreier. Det er som sagt ikke det vi kaller det som skjer i menighetshuset her. Og jeg tenker at et alternativ for de som ikke har sansen - hva er det som er så irriterende med det da? Min jente er redd for alt mulige skumle greier, og da er det bedre å ta henne med på noe som er lystbetont for henne enn å sitte her og vente på barn som skal komme på døra og som hun kanskje blir skremt av.
Går det ikke an å godta at man velger det som man tenker er best og gøyest for barna sine?

Gammel 24-10-12, 19:29   #13
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

unnskyld, men det ble litt for banalt. Det er vel kanskje noe med budskapet bak det hele som også må med i betraktningen her. Og jeg ER skeptisk til noen av sidene ved jula.
At salget er tapt er helt greit. Jeg har ingenting spesielt imot Halloween, men jeg har heller ikke sansen. Jeg registrerer at Nille flommer over sv masker og sukker resignert.
Når det er sagt, vet jeg ikke om hallo venn er kirkegreier. Det er som sagt ikke det vi kaller det som skjer i menighetshuset her. Og jeg tenker at et alternativ for de som ikke har sansen - hva er det som er så irriterende med det da? Min jente er redd for alt mulige skumle greier, og da er det bedre å ta henne med på noe som er lystbetont for henne enn å sitte her og vente på barn som skal komme på døra og som hun kanskje blir skremt av.
Går det ikke an å godta at man velger det som man tenker er best og gøyest for barna sine?

Ja, det er jo dette jeg er enig i.
Og at HalloVenn er lagt til samme kveld som Halloween, er jo nettopp fordi det skal være et alternativ til den kvelden. Så ikke det skal stå "fromme" barn og åpne opp døra for alle som ringer på, og må forklare seg fordi de ikke deltar.

Det er så mange som blir provosert av alternativer til alt det vanlige, mainstreame. Hvorfor ikke prøve å se på det på en annen måte, enn at det bare er utreit, puteflaut, banalt eller at det er noe som skaper et skille mellom "snillinger og slemminger".

Ellers er jeg litt enig med deg Ulvefar, at ungene liker det litt skumle og ikke må skånes fra alt det! Og spøkelseskveld eller en Halloween-fest kan være et alternativ til å gå rundt og mase om godteri. Men syns at mange av de skumleste maskene ikke hører hjemme i lekebutikker eller for barn. "Adults" står det på de gyseligste zombiemaskene - hvorfor selges det da i lekebutikken? Hos 7-åringene er det nesten konkurranse om hvem som har den mest fryktinngytende maska - jeg hater det, etter alle skrekkfilmene jeg har fordøyd i tenårene....

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 20:06   #14
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg sa ikke at jeg ikke godtar det, jeg bare lurte på hvem som egentlig står bak og hva motivene er. For oss er det uaktuelt å delta på fester på menighetshuset eller i pinsemenigheten, men hva andre gjør bryr jeg meg ikke om. Jeg er ikke overvettes begeistret for Halloween jeg heller, men jeg har innsett at det har kommet for å bli, så jeg kjøper nå inn snop og kommer helt sikkert til å kjøpe gresskar og sånne greier når ungene blir større. En kan liksom ikke stange mot en "ny" tradisjon i 20 år bare fordi det ikke var sånn da vi var barn, og selv om jeg synes det er mye koseligere med jule-/nyttårsbukk. Men altså, HalloVenn eller Halloween bryr meg mindre. Hallo Vin høres veldig fint ut, bare ikke i år. /

Gammel 24-10-12, 09:41   #15
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Vi har feiret Halloween i USA og det er helt fantastisk. I utgangspunktet var jeg også skeptisk, men jeg synes det er en morsom og hyggelig tradisjon. Nå på høsten, spesielt slutten av oktober og november, er det jo litt mørkt og trist og ikke minst lenge til jul. Da er det morsomt at det skjer noe slikt. Jeg skjønner ikke hva du mener med at det er en egogreie og aner ikke hva Hallovenn er.

Gammel 23-10-12, 23:08   #16
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vi skal også i kirka på søndag, men det er ikke noe hallovenn eller noe sånn da så vidt jeg vet. Knerten er invitert og stiller med foreldre, besteforeldre og faddere. Han er fire år og skal få fireårsbok. Helt uten utkledning, det er sikkert.

Gammel 23-10-12, 23:50   #17
Hondacrv

Hondacrv sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Vi skal også i kirka på søndag, men det er ikke noe hallovenn eller noe sånn da så vidt jeg vet. Knerten er invitert og stiller med foreldre, besteforeldre og faddere. Han er fire år og skal få fireårsbok. Helt uten utkledning, det er sikkert.

Altså det høres jo ut som en vanlig gudstjeneste. festen vi skal på er den 31. Lagt opp som et klart alternativ til den vanlige Halloween-feiringa.

Gammel 24-10-12, 10:12   #18
Malama

Malama sin avatar

Standard

Altså det høres jo ut som en vanlig gudstjeneste. festen vi skal på er den 31. Lagt opp som et klart alternativ til den vanlige Halloween-feiringa.

Det vi skal på søndag er i aller høyest grad en ganske vanlig guidstjeneste. Bortsett fra at det altså er utdeling av fireårsbok.

Jeg vet ikke noe om at det skjer noe der neste onsdag.

Uansett, nei "HalloVenn" virker slik det er skreveti flere innlegg før meg nå, ganske dumt. Finn gjerne på en høstfest, vennefest whatever, men ikke den dagen med det navnet. Det ble bare... for kleint.

Men jeg er fortsatt usikker på hvordan vi evet makrerer Halloween i år. Mannen er antakelig bortreist, jeg har to små unger (og en hund som bjeffer når det ringer på døra) og Knerten snakker om Halloween som noe GØY (Han husker nemlig festen på lekeplassen i fjor, da vi bodde i et borettslag som markerte det) men han vil kle seg ut som noe snilt, altså...

Jeg vurderer å la ham kle seg ut og dele ut til de som kommer på døra. Dog er jeg usikker på om det kommer noen. Må vel snakke med noe naboer eller noe sånn og høre hva som er vanlig.

Gammel 23-10-12, 23:08   #19
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Også er det ikke slik at julebukk utgår fordi Halloween har blitt en greie. De fleste i nabolaget her har tålt begge helt greit.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-12, 23:10   #20
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Også er det ikke slik at julebukk utgår fordi Halloween har blitt en greie. De fleste i nabolaget her har tålt begge helt greit.

ÅH? Julebukker har jeg ikke sett på mange, mange år. Og jeg synes det var en fin tradisjon.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:38.