Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Smokkefrie barn

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-09-12, 20:37   #21
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.697
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Smokkefrie barn

Én smokke- elsker, og én som ikke tar smokk her også. Han som tok smokk sov bedre. Han som ikke tar har ingenting å kose/ trøste seg med på natta, så da blir vi løpende frem og tilbake.

Trygghet i fht andre mennesker? Der er de nokså like.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 20:43   #22
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.697
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Smokkefrie barn

For å være helt ærlig, så synes jeg tankegangen er litt søkt, om du mener smokkebruk eller ei har betydning for hvor sosial barnet er.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 20:45   #23
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.552
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Smokkefrie barn

Jeg tror ikke det er noen sammenheng. Min første brukte smokk, nr 2 ikke. Nr 1 sov hele natta mye tidligere enn lillebroren, som i stedet for smokk var avhengig av pupp. Begge er trygge unger, og ganske vanlig utadvendte.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 20:46   #24
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.686
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smokkefrie barn

Jeg hadde usedvanlig trygg og tillitsfull unge, det ble kommentert av alle som traff ham. Det varte helt til for noen uker siden.

Han bruker smokk, forresten. Som nyfødt valgte han tommelen, men det jobbet jeg en del med å bli kvitt.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 20:49   #25
MammaHeksa
Superduperaktiv
 
MammaHeksa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2012
Innlegg: 707
MammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populær
Standard

Sv: Smokkefrie barn

Aner ikke om smokken spiller inn, da mine tre unger neppe er mange nok til at jeg kan føre statistikk.

Også skal man være veldig forsiktig med å sammenligne unger, uansett hvor uskyldig tanken bak er. Spesielt stesøsken.

MammaHeksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 21:12   #26
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Smokkefrie barn

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Mulig jeg leser for mye inn i dette, men fremstillingen av superharmoniske kjæreste og stedatter ble litt rar for meg. Håper du ikke drar for mange sammenligninger mellom barna sånn ellers.

.

Tanken slo meg også. Det lå noe mellom linjene som ikke føltes godt. Å skulle framheve et barn foran et annet, er sjelden ok. Foreldre pleier som regel å være opptatt av det positive, ulikheter til tross. Det er ikke så interessant om den ene bruker smokk eller den andre ikke, det er uvesentlig om den ene gjemmer seg bak mamma, mens den andre liker alle. Hvert barn er unikt som det er med hele seg, og må sees som det.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 21:15   #27
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Smokkefrie barn

Største her brukte ikke smokk. Hun både var og er ei trygg og sosial jente.

Minste brukte smokk, etter et iherdig press fra meg. Han brukte meg som smokk når han sov, noe som ikke var holdbart da ei storesøster også krevde mor litt.
Han også både var og er en trygg og sosial gutt.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 08:03   #28
Rune Brown
Aktiv
 
Rune Brown sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 233
Rune Brown er litt kul
Standard

Sv: Smokkefrie barn

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Tanken slo meg også. Det lå noe mellom linjene som ikke føltes godt. Å skulle framheve et barn foran et annet, er sjelden ok. Foreldre pleier som regel å være opptatt av det positive, ulikheter til tross. Det er ikke så interessant om den ene bruker smokk eller den andre ikke, det er uvesentlig om den ene gjemmer seg bak mamma, mens den andre liker alle. Hvert barn er unikt som det er med hele seg, og må sees som det.

Åhærre, sånn forbaska gjennomtolkning asså, her på FP skal man virkelig passe på hva man skriver. Men du virkelig at du syns jeg "skal være forsiktig med sammenlikningen" og at man framhever et barn foran et annet?

Den ene brukte smokk, den den andre gjør ikke.
Det ene barnet var et tryggere og noe mer selvsikkert barn.

Dette er to faktaopplysninger, som ikke trenger og tolkes opp og ned. Må innrømme at jeg blir litt oppgitt over en del av det folk skriver her inne.

__________________
Signatur fjernet pga. brudd på signaturregler. Veronal, moderator
Rune Brown er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 08:10   #29
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.914
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smokkefrie barn

Det er jo du som fortolker sammenhengen mellom smokkebruk og barnas personlighet. Og du kan ikke egentlig kalle det faktaopplysninger, for din oppfattelse av barna er jo høyst subjektiv.

Det blir like relevant som om jeg skulle skrive "Vi har et barn med stritt hår og et barn med krøller. Det ene barnet er forsiktig og prøvende av seg, og det andre barnet er utadvendt og frimodig. Jeg tror det har med hårstrukturen å gjøre."

Og jeg reagerte også på fremstillingen av forskjellene på barna. Det virker rimelig opplagt at et trygt og smokkefritt barn er å foretrekke? Og slike preferanser bør foreldre være veldig forsiktig med å uttrykke, for barna merker det. Du kaller det ene barnet "din kjære Thyra", mens det andre bare er "min stedatter". Kanskje noe av uttryggheten hennes ligger der?

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 08:22   #30
Rune Brown
Aktiv
 
Rune Brown sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 233
Rune Brown er litt kul
Standard

Sv: Smokkefrie barn

Min samboer og jeg har 18 år erfaring tilsammen fra barnehage, og at barn som bruker smokk gråter mer enn barn som ikke bruker smokk, er nok en faktaopplysning.
Kanskje burde jeg ikke brukt husstanden som eksempel, men mente overhodet ikke å lage noen forskjeller mellom de to.
Så la den delen av det ligge.

__________________
Signatur fjernet pga. brudd på signaturregler. Veronal, moderator
Rune Brown er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 08:23   #31
Rune Brown
Aktiv
 
Rune Brown sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 233
Rune Brown er litt kul
Standard

Sv: Smokkefrie barn

[quote=Niobe;3439808]

Det blir like relevant som om jeg skulle skrive "Vi har et barn med stritt hår og et barn med krøller. Det ene barnet er forsiktig og prøvende av seg, og det andre barnet er utadvendt og frimodig. Jeg tror det har med hårstrukturen å gjøre."

Mener du virkelig det?! En unge finner da ikke trygghet i håret sitt. Det var en fryktelig dårlig sammenlikning min venn.

__________________
Signatur fjernet pga. brudd på signaturregler. Veronal, moderator
Rune Brown er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 08:32   #32
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.686
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smokkefrie barn

Opprinnelig lagt inn av Rune Brown, her.

Min samboer og jeg har 18 år erfaring tilsammen fra barnehage, og at barn som bruker smokk gråter mer enn barn som ikke bruker smokk, er nok en faktaopplysning.

Seriøst??

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 08:33   #33
Rune Brown
Aktiv
 
Rune Brown sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 233
Rune Brown er litt kul
Standard

Sv: Smokkefrie barn

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Seriøst??

Seriøst.

__________________
Signatur fjernet pga. brudd på signaturregler. Veronal, moderator
Rune Brown er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 08:33   #34
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smokkefrie barn

Opprinnelig lagt inn av Rune Brown, her.

Min samboer og jeg har 18 år erfaring tilsammen fra barnehage, og at barn som bruker smokk gråter mer enn barn som ikke bruker smokk, er nok en faktaopplysning.

Men da visste du jo svaret, så det du egentlig ville var å lage en tråd der vi forteller at du har helt rett? Barn uten smokk blir de åpneste, tryggeste og mest fortryllende små skapninger, resten med smokk blir nattevåkere som er utrygge og griner hele tiden.

Jeg har aldri hørt at barn som bruker smokk gråter mer enn andre, men har aldri jobbet i barnehage, så da bør jeg vel ikke uttale meg om det.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 08:34   #35
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.899
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Smokkefrie barn

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Seriøst??



Jeg har også mange års erfaring fra barnehage, den faktaopplysningen der er ikke noe jeg stiller meg bak hvertfall.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 08:34   #36
Rune Brown
Aktiv
 
Rune Brown sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 233
Rune Brown er litt kul
Standard

Sv: Smokkefrie barn

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.



Jeg har også mange års erfaring fra barnehage, den faktaopplysningen der er ikke noe jeg stiller meg bak hvertfall.

Da har jeg kanskje hatt skikkelig uflaks da.

__________________
Signatur fjernet pga. brudd på signaturregler. Veronal, moderator
Rune Brown er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 08:35   #37
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 7.011
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Smokkefrie barn

OMG, dette er et klart eksempel på at mennesker gjerne leter etter sammenhenger selv der det ikke finnes noen i det hele tatt. 100% av alle som dør, har drukket vann, men det gjør ikke at man kan si at vann er dødelig.

Datteren her tok aldri smokk, og brukte i stedet puppen som sovemiddel til hun var to år. Hun er sjenert i mange sammenhenger, og tar ekstremt lett til tårene dersom noe går henne imot. Du skulle vært med oss på Rema 1000 i går, så skulle du fått sett. Mikro er riktignok bare et halvt år gammel, men han tar smokken, og er en mye mer robust type som sjelden gråter.

Dersom dine personlige observasjoner er nok til å anta at det er noen sammenheng mellom personlighet og smokkbruk, vil i så fall mine kunne falsifisere hypotesen din...

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 08:36   #38
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.686
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smokkefrie barn

Du skjønner ikke selv at du og din samboer, er særdeles dårlig egnet til å lage statistikk eller? At dere sannsynligvis ikke evner å være objektive i vurderingene?

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 08:40   #39
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Smokkefrie barn

Mine to jenter har begge brukt smokk. Den ene er utadvendt og ekstremt sosial, den andre mer tilbakeholden og sjenert. Det er sikkert smokken sin skyld, sånt tull som at søsken kan ha ulike personligheter gidder vi ikke forholde oss til

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 08:41   #40
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.686
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smokkefrie barn

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Dersom dine personlige observasjoner er nok til å anta at det er noen sammenheng mellom personlighet og smokkbruk, vil i så fall mine kunne falsifisere hypotesen din...

Mitt barn også. Han gråter svært sjelden, kun når han "har noe å gråte for" (jeg hater det uttrykket, men dere skjønner hva jeg mener), han har sovet godt hele natta gjennom fra han var 1 mnd. gammel. Han ble riktignok ammet og samsovet med, men jeg tror ikke jeg kjenner noen som har hatt så lite trøbbel med sovingen som vi har. Jeg har aldri, ikke en eneste gang, måttet gå inn til ham for å gi ham smokken om natten, og utenom sykdom og et par andre forståelige tilfeller, og selv knapt da, har vi ikke hatt en eneste våkenatt. Han bruker altså både smokk og bamse.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no