|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Mmm, skeptisk
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinnerJeg tror de foreldrene som ikke har skjønt dette er de samme foreldrene som lar ungene svi av 100.000 kr på iPad-spill
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinnerÅh lån meg en prikk til Heiko a : prittyplease:
00 04 10 Sist redigert av era : 17-09-12 kl 21:20. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinnerGrei liste, men jeg må innrømme at jeg likevel er komfortabel med å ha tatt poden ut av skolen utenom ferien. Vi dro med oss kopier fra bøkene hans, fulgte ukeplanen, og han gjorde lekser hver dag. Jeg tror ikke det ga ham inntrykk av at skolen er uviktig.
|
|
|
|
#4 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinnerJeg reagerte på den kategoriske overskriften "skolevinner."
|
|
|
#5 |
|
This is normal!
|
Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinner
Det gjelder vel stort sett alle overskriftene i Dagbladet, og er en av grunnene til at jeg aldri kjøper avisen.
|
|
|
|
#7 |
|
|
Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinnerGrei liste det, kan vel krysse av på alle punkt.
|
|
|
#8 |
|
maler
|
Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinnerJeg ble litt sånn:
|
|
|
#9 |
|
Introvert optimist
|
Man sitter med dem hvis de trenger det for å konsentrere seg og fullføre leksene uten å bruke hele kvelden. Hvis de greier å være disiplinerte nok til å gjøre dette selv er det jo ingen vits i å gjete dem. Da holder det i massevis å se over.
|
|
|
#10 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinnerEnkle og selvsagte tips for oss her hjemme. Det hjelper nok at vi er som FP-ere flest, med en forelder i skoleverket og generelt ressursterke når det kommer til utdanning og kunnskap.
|
|
|
#11 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Ja, det der har forundret meg litt også. Ikke i min jobb, her har jo de fleste, med mer eller mindre suksess, ansvar for egne lekser og læring, men på skolen til ungene mine. Vi får nesten hver uke melding på ukeplanen til 7.klassingen om at "alle må huske å prioritere leksene og se etter at de er gjort" osv og jeg må innrømme at jeg har tenkt at det er litt unødvendig å skrive det hver gang fordi det umulig kan gjelde mer enn et par elever, (minoritetsspråklige de fleste av dem) og det ville vært mer fruktbart å ta det direkte med de elevene og foreldrene det gjelder. Hvis de ikke ser etter at leksene er gjort, er det vel ikke så sannsynlig at de leser ukeplanen heller? Vel, da det sto på ukeplanen for femte uke på rad i år (og etter x antall uke i vår) spurte jeg tolvåringen om hva som egentlig foregikk i klassen siden "ingen" gjorde lekser, og han kunne fortelle at verken Per, Ole, Kristian eller Lise pleide å gjøre lekser, og her snakker vi om ressursterke foreldre, iallfall når man tenker på jobb og utdannelse. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinnerTja Rine. Jeg var et sånt barn selv, på 80-tallet. Ressursterk pappa, som kjeftet på meg med jevne mellomrom fordi leksene ikke ble gjort. Og noen veldig pinlige og ugreie konferansetimer der vi snakket om det samme. Gjør lekser, øv til prøvene og skriv litt penere! Jeg lovet forbedring hver gang.
|
|
|
#13 |
|
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinnerJeg har også tenkt på å ta han ut av leksehjelpen. For en ufaglært vikar som skal ha oppsyn med 25-30 elever, da blir det bare å passe på at de ikke bråker. Og gutten min forstyrrer ikke noen, men han kan sitte som i sin egen verden og leke med et viskelær en halv time eller mer. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Slik blir barnet ditt en skolevinnerJada, og vi følger ikke lista kategorisk. Vi har tatt skolegutten ut av skolen for ferie, et i følge oss gjennomtenkt valg som ble fulgt opp med skolearbeid. Og vi sjonglerer innimellom med leksene for å få hverdagen til å gå opp. Men da prøver vi å være i forkant, og tar dobbel norsklekse den dagen matteboka er glemt igjen på skolen.
|
|
|
#15 |
|
Bedreviter
|
Jeg har en datter som sliter på flere måter; hun har lese- og skrivevansker, samtidig som hun har konsentrasjonsvansker, slik som din. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Erfaren nok
|
|
|
|
#17 |
|
Bedreviter
|
Det har du sikkert rett i, men utover det er det en ekstra utfordring å skulle hjelpe barn som ikke lærer etter normal kurve. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Erfaren nok
|
|
|
|
#19 |
|
Glamorøs
|
jeg skjønner at det er et sårt tema, men syns du leser med vrangbriller. Dere jobber jo faktisk med leksene, i motsetning til foreldre som lar det seile sin egen sjø.
Jeg leste det som at skole og lekser skulle høyere opp på prioriteringstigen, generelt sett, ikke at man ble skoletapere om man gjorde barneteater og lekser i motsatt rekkefølge.
|
|
|
#20 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Ja, det gjorde jeg også. |
|
|