|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Så dere Skavlan nå?
Vel, Bjørn Ulveus er også ateist, og var gjest i programmet. Han klarte helt fint å være i samme rom som en mormoner uten å ty til ufin framtreden. Før Dawkins kom inn snakket ateisten Bjørn helt fint med mormoneren Brandon - om religion. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Librocubicularist
|
Det gjer ein ikkje, men eg synest likevel Dawkins var ufin i måten han debatterte på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Så det man generelt bør gjøre er å gå rundt å late som man respekterer folk selv om man ikke gjør det?
![]() |
#24 |
En, av to-tre
Jeg driter egentlig i om folk respekterer hverandre eller ikke, - men jeg syns det er viktig at man oppfører seg bra mot hverandre, og jeg syns det er viktig at man ikke latterliggjør tilfeldige personer som man møter på sin vei bare fordi man kan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Mmm, skeptisk
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Så dere Skavlan nå?Jeg så innslaget og hadde ingen problemer med det Dawkins sa og gjorde. Dawkins visste heller ikke at Flowers måtte gå like etter at han kom på og derfor ikke kunne legge fram sine motargumenter, noe Dawkins beklaget sterkt.
![]() |
#26 |
Introvert textrovert
|
Veldig enig!
![]() |
#27 |
På (opp?)tur
|
Ja, faktisk! Forteller du alle du syns er idioter hva du mener om dem? Om en ikke møter folk på deres nivå, er det kvalmt, og ikke på noen måte noe å heie på. Man vinner ikke frem med sitt syn, en oppnår bare publisitet og å ydmyke den andre. Det syns jeg bent frem er jævlig ufint!
![]() |
#28 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Dette var min tanke da jeg så det. Pinlig å sette en kjendis som tilfeldigvis også er mormoner i en debatt mot en så kjent, også i diskusjonsstil, religionskritiker. Dawkins jobber med dette, driver forskning på området. Flowers synger i The Killers og går i kirken på søndag. Det ble kleint fordi det ikke var noen likevekt mellom debattantene, og det synes jeg Skavlanredaksjonen bør ta på sin kappe.
![]() |
#29 |
Ekvilist
|
Man må jo gjøre som man vil. Det og ikke respektere folk på bakgrunn av at de har et annet syn på religion og tro enn en selv, er etter min mening ganske usympatisk. En ting er å være uenig eller å ha liten respekt for ulike religiøse retninger. Jeg kjenner f.eks selv at jeg har lite respekt for scientologkirken etter det jeg har lest og hørt i mange herrens år. Det betyr ikke at jeg ikke respekterer folkene som er aktive der sånn generelt, og at jeg synes jeg kan tillate meg å behandle dem ufint.
![]() |
#30 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
I mange sammenhenger, ja (så klart). Man kan faktisk framstå som mer troverdig og med mer integritet om man klarer denne ballansen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Mmm, skeptisk
Det var vel ikke det Dawkins gjorde? Det han sa var at Mormons bok er et falsum og at Joseph Smith var en svindler. To synspunkter som nok ikke er helt tatt ut av løse luften.
![]() |
#32 |
Librocubicularist
|
Ein treng ikkje respektere folk, men ein kan snakke til dei på ein respektfull måte. I alle fall i ei slik setting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Librocubicularist
|
Det trur eg og. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
En, av to-tre
Men hadde det gjort noen forskjell - om Flowers hadde hatt tid til å komme med motargumenter? |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
På (opp?)tur
|
Det første, om å oppføre seg respektfullt, var et svar til mrc. Ellers enig.
![]() |
#36 |
Mmm, skeptisk
Neppe, men så er det heller ikke poenget. Poenget er at Flowers burde hatt mulighet til å komme med sitt synspunkt. Og det er kanskje litt teit at Skavlan la opp til dette med en pop-artist som neppe er voldsomt reflektert over en religion han antagelig er født inn i og en professor som har dedikert livet sitt til å bekjempe vrangforestillinger (for å si det litt krast).
![]() |
#37 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Så dere Skavlan nå?Med tanke på hvem som var i studioet der, var han klar over at det kom til å bli en diskusjon rundt religion.
![]() |
#38 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Tja, Killersvokalisten presterte jo å si at han (Dawkins) ikke hadde gjort nok research og det var jo unektelig litt komisk.
Kanskje litt, styrkeforholdet ble litt ujevnt, kan man si. Samtidig sa jo Dawkins at han syntes det var greit å pakke sannheten litt inn til barn, f.eks, (hva skjer med kaninen når den dør?) spørsmålet er vel hvor lenge voksne skal få tro på julenissen? Kanskje bør man la alle få tro på hva de vil uten å blande seg? |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Getting in tune
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Så dere Skavlan nå?Dawkins beklaget og sa han ikke visste at det ikke var mere tid til diskusjon. Dette er helt og holdent programleders ansvar, spør du meg. Han bør vite hvem han inviterer...
![]() |
#40 |
Med nebb og klør
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
![]() ![]() |
![]() Sv: Så dere Skavlan nå?Vi så programmet og reagerte også på måten det hele var lagt opp. Syns ikke Dawkins var ufin, men ganske krass mot en tydelig uforberedt vokalist som poengterte at hans agenda var å promotere bandet, og opplevde til tross for dette at journalister var mer opptatt av religionen hans enn musikken. Forståelig nok, men dette er et verdensledende band og jeg syns det var direkte ufint av Skavland-redaksjonen å opptre så kynisk.
![]() |
|
|