Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Forskere advarer mot fancy matpakketrend

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-09-12, 14:28   #1
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskere advarer mot fancy matpakketrend

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Med min arbeidrerklassebygdoppvekst som møter byfenomenforventninger er jeg ambivalent mot denne kjøpingen på dette ebay, og går for en litt enklere variant som likevel gir hjerteegg ♥
http://www.gagdonkey.com/people/how-...rt-shaped-egg/

Kult! Man kan gjøre det ting man allered har selv i arbeiderklassebygda - en klut, litt hyssing og den smaleste enden av en fiskestang.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 14:30   #2
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Kult! Man kan gjøre det ting man allered har selv i arbeiderklassebygda - en klut, litt hyssing og den smaleste enden av en fiskestang.

Jepp, holde litt på folkeligheta, lzm.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 13:15   #3
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er Bærumsfrue. Se hva barnet mitt spiser. Klassekameratene skjønner nok at hun er litt bedre enn dem. Innerst inne.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 04-09-12, 13:18   #4
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er Bærumsfrue. Se hva barnet mitt spiser. Klassekameratene skjønner nok at hun er litt bedre enn dem. Innerst inne.

Du er åpenbart også arbeidsledig og/eller har heltidsansatt kokk.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 13:22   #5
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mine matpakker var tørre kneippskiver med bringebærsyltetøy eller baconost. Jeg spiste dem aldri, og er ikke kresen i utgangspunktet. Så mine får mat som smaker godt med seg.

særlig at det ser like fancy ut når det blir pakket opp igjen etter å ha blitt shaken og stirred på skoleveien!

Gammel 04-09-12, 13:24   #6
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sure Eplet, her.

særlig at det ser like fancy ut når det blir pakket opp igjen etter å ha blitt shaken og stirred på skoleveien!

Matpakken blir selvsagt fraktet og levert i horisontal stilling, passe avkjølt, av familiens sjåfør, ved lunsjtid. Hun er Bærums-frue, sa hun jo.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 13:28   #7
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Nå angrer jeg på at jeg flyttet fra Bærum. Her på sørlandet er matboksene så triste og dønn allminnelige.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 13:41   #8
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Drømmedama, her.

Nå angrer jeg på at jeg flyttet fra Bærum. Her på sørlandet er matboksene så triste og dønn allminnelige.

Huff.

Om matboksene skaper skiller, så er vel det heller mellom foreldre som henger på forum og leser mammablogger og de som ikke gjør det enn skiller basert på klasse.

Gammel 04-09-12, 13:28   #9
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men, er vi enige om at matpakker ala dette er å dra det "litt" langt og at man da prøver å gjøre noe mer enn å sørge for at småspise barn får i seg sunn mat på skolen?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 13:30   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Men, er vi enige om at matpakker ala dette er å dra det "litt" langt og at man da prøver å gjøre noe mer enn å sørge for at småspise barn får i seg sunn mat på skolen?

Tror du matpakker som det der er en norm blant norske foreldre?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 13:34   #11
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Tror du matpakker som det der er en norm blant norske foreldre?

Jeg håper inderlig ikke det!

Nå ble jeg sittende å google bilder av matbokser og ble innmari sulten

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 13:34   #12
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg tror kanskje ikke at matinntaket er hovedmotivasjonen for å lage en slik matpakke, men for å være ærlig så aner jeg ikke. Som sagt har jeg aldri sett en sånn matpakke irl, kun på bilder.
Jeg lurer dog veldig på hvor vanlig dette er i Japan? Er dette dagligdags? Jeg vet (altså, har lest..) at "de" er opptatt av estetikken, kanskje mer enn av smaken. Jeg leste et intervju et sted (Foreldre & Barn, tror jeg) hvor en norsk mann med japansk kone fortalte at han i Japan hadde blitt servert mye pent som smakte lite. Det tror jeg ikke er så vanlig her til lands, og for min del fjerner det så å si hele poenget med innholdsrik matpakke.

Gammel 04-09-12, 14:21   #13
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av isola, her.

Jeg vet (altså, har lest..) at "de" er opptatt av estetikken, kanskje mer enn av smaken. Jeg leste et intervju et sted (Foreldre & Barn, tror jeg) hvor en norsk mann med japansk kone fortalte at han i Japan hadde blitt servert mye pent som smakte lite. Det tror jeg ikke er så vanlig her til lands, og for min del fjerner det så å si hele poenget med innholdsrik matpakke.

Tøysepremiss. Ja, jeg tror det er ganske gjengs å lage vakre, fantasifulle matbokser i Japan, og japanere er jevnt over ekstremt opptatt av matestetikk. Men herregud, det går hånd i hånd med en fabelaktig råvarebevissthet og et generelt vidunderlig kjøkken. Nordmenn er matneandertalere i forhold til japanerne. Anekdotiske «bevis» fra en norsk dustemann teller ikke.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 14:27   #14
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Blir bare irritert av en sånn tabloid overskrift. "FORSKER ( dette er vel ikke forskning?) ADVARER (faktisk) mot fancy matpakketrend. " Jadda.

Gammel 04-09-12, 14:29   #15
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Tøysepremiss. Ja, jeg tror det er ganske gjengs å lage vakre, fantasifulle matbokser i Japan, og japanere er jevnt over ekstremt opptatt av matestetikk. Men herregud, det går hånd i hånd med en fabelaktig råvarebevissthet og et generelt vidunderlig kjøkken. Nordmenn er matneandertalere i forhold til japanerne. Anekdotiske «bevis» fra en norsk dustemann teller ikke.

Poeng!

Gammel 04-09-12, 14:38   #16
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Ja, jeg har som sagt ikke noe annet enn dette å basere det på, og trodde det kom tydelig fram. Jeg hadde forøvrig ikke noe inntrykk av denne familien som "matneandertalere" (herregud, for et uttrykk..) og artikkelen handlet også om mat og matvaner i forskjellige barnefamilier.

Gammel 04-09-12, 14:46   #17
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg hadde ikke hatt hjerte til å spise dette. Kan jo ikke ødelegge de fine kreasjonene!

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 15:27   #18
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Jeg innrømmer det, jeg har laget fænsy matpakke. Men jeg har gjort det bare en gang, og jeg mener bestemt at en gratis reklamematboks fra Prior veier opp for snobbete katter med baconost

Gammel 04-09-12, 15:29   #19
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Jeg innrømmer det, jeg har laget fænsy matpakke. Men jeg har gjort det bare en gang, og jeg mener bestemt at en gratis reklamematboks fra Prior veier opp for snobbete katter med baconost

Hm. tror du at du er en bedre og rikere mamma enn meg>?

Og Så søte de var, de kattene. Ble de spist? Min pøbelprinsesse kunne ha funnet på å nekte å spise fordi de var så søte og man spiser ikke små kattepuser, lizm.

Sist redigert av Pøblis : 04-09-12 kl 15:35.
Gammel 04-09-12, 15:34   #20
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Hm. tror du at du er en bedre og rikere mamma enn meg>?

Og Så søte de var, de kattene. Ble de spist? Min pøbelprinsesse kunne ha funnet på å nekte å spise fordi de var så søte og man spiser ikke småp kattepuser, lizm.

Grunnen til at de havnet i matpakken til å begynne med, var at vesla nektet å spise brød en periode. Kattene gled ned på høykant, og brødnekten var over. Vanligvis får hun to kjedelige skiver med like kjedelig pålegg, en dvask fiskekake eller noe lignende, samt en liten boks med frukt og grønt. Rikere mamma enn deg? Å nei du, ser du ikke den billige matboksen da? Har et par fine fra Stabburet og Gilde som også er flittig brukt. Bærumsfruene legger nok sine kattebrødskiver med baconost i små nudelkurver i designerbokser tipper jeg

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:45.