Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Et lite spørsmål

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-08-12, 08:17   #21
Noname
Nybegynner

Medlem siden: Aug 2012
Noname har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Et lite spørsmål

Kan vel si såpass som at hovedgrunnen til min bekymring er at barna har liten kontroll selv..

Noname er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 08:24   #22
Noname
Nybegynner

Standard

Ahh shit, nå som andre har nevnt det.. Ridning er det jeg bekymrer meg over. Det at et dyr står for sikkerheten til mine barn. Kjenner til ei jente som ble lam etter en veps hadde skremt hennes hest. Jeg er klar over det er flere som er redd både mus og edderkopper, men det at man frykter et dyr av helt andre proposjoner, er ironisk nok latterlig for folk flest..

Men lite jeg kan gjøre med det.. Jeg vil bare beskytte mine barn.

Gammel 20-08-12, 08:29   #23
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 182
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har sagt nei til ridning, men med begrunnelse om at jeg ikke synes prisen står i samsvar med interessen. Hadde det vært det eneste hun var opptatt av, så hadde det vært greit.

Atv er ikke greit for meg, men det har det heller aldri vært spørsmål om.

Det at vi får mindre kontroll over ungene og at de har mindre kontroll i forhold til alt rundt er en del av det å vokse opp og bli selvstendig. Det kan være skummelt, men det er sånn det skal være. Jeg kjenner litt for mange høneforeldre, og blir tidvis litt oppgitt over hvor farlig absolutt alt kan være.

Gammel 20-08-12, 08:31   #24
Veritas
Det norske

Veritas sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Østlandet
Veritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smart
Standard

De fleste ulykker skjer i hjemmet. Så det er kanskje større risiko for at barna dine skader seg der, enn på ridningen. Høres ut som dette handler om kontroll, du liker ikke at du ikke er der og har kontroll over barna dine.
Det er vel folk der som passer på barna og lærer dem å ri? Det er jo ikke akkurat som om de hiver ungene oppå hesten og sier bye bye, ri dere en tur?
Prøv å slappe av litt, dette går helt sikkert mye bedre enn du tror.

Gammel 20-08-12, 08:33   #25
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn i utgangspunktet så vil jeg aldri sette mine egne nevroser foran barnas ve og vel. Jeg kunne aldri latt være å sende dem på svømmekurs fordi jeg hadde vannskrekk, for eksempel.
Ulykker kan skje hvor som helst, de kan bli påkjørt på vei til skolen - vi kan ikke dekke alle eventualiteter. Men vi kan lære dem å være trygge og å tenke sikkerhet og så må resten rett og slett være opp til Gud, skjebnen eller hva man nå tror på.

Gammel 20-08-12, 08:33   #26
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om man ikke er hestevant selv, så kan jeg til en viss grad forstå at det kan virke avskrekkende. Nå er jo en fritidsaktivitet noe man greit kan styre unna, og med ridning synes jeg jo at økonomi er et relevant argument.

Jeg kan forstå ønsket om å beskytte og bevare, men jeg tror også man gjerne kan jobbe med seg selv på området. Jeg er ikke tilhenger av å la egen frykt hemme barna. Vi kjenner noen som mistet barnet sitt i bilulykke i år. Vi kjører med barna i bil likevel, selv om jeg kjente det i magen lenge etterpå.

Gammel 20-08-12, 08:36   #27
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg regner med at barna dine ikke får lov å være med å kjøre bil?
Der er man helt prisgitt at andre mennesker ikke har ruset seg, drukket, er for trøtte osv osv..

Om de virkelig vil så kommer de til å ri bak din rygg uansett, er man bitt av hestebasillen så går det ikke over av seg selv. Er de ikke intressert så går det over ganske fort. Å drive med hest er møkkete, svett og lukter

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 08:37   #28
Noname
Nybegynner

Standard

Ulykker kan skje over hele fjøla av aktiviteter, ja så klart. Men da er man prisgitt seg selv og ikke et dyr.

-Et dyr.

Gammel 20-08-12, 08:39   #29
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er i grunn ikke veldig mye mer skeptisk til å være prisgitt dyr, enn veldig mange mennesker.

Gammel 20-08-12, 08:39   #30
Noname
Nybegynner

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg regner med at barna dine ikke får lov å være med å kjøre bil?

hærlig

Gammel 20-08-12, 08:40   #31
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Noname, her.

Ulykker kan skje over hele fjøla av aktiviteter, ja så klart. Men da er man prisgitt seg selv og ikke et dyr.

-Et dyr.

Ja, et dyr som både er temt og vandt med å blir håndtert av mennesker.
Vi snakker ikke om tikkende bomber her, men dyr som generelt er rolige og omsorgsfulle og setter pris både på mennesker og den jobben de gjør.

Men OM de skulle få lov så bør du holde deg LANGT unna. Er du så redd plukker dyra opp det og du kan indirekte skremme dem og foråsake en ulykke.

Gammel 20-08-12, 08:42   #32
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg er i grunn ikke veldig mye mer skeptisk til å være prisgitt dyr, enn veldig mange mennesker.

Nemlig! Dyr er i allefall helt ærlige, har aldri onde hensikter, ikke drikker de og ikke er de voldelige. Ikke har jeg hørt om at de misbruker barn heller.

Gammel 20-08-12, 08:43   #33
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner deg godt, og kjenner på noe av det samme med Storesøster. Hun rir. Men, hun har ridd i snart 6 år, og dette er hovedinteressen hennes. Jeg har vært nødt til å bite i meg tvil, og jeg innse at min egen mangel på hesteerfaring står bak mange av de negative tankene. Hest er egentlig en fantastisk aktivitet, både for kropp og sjel, og intellektuelt så vet jeg at dette er BRA for henne. Hun henger i stallen flere ganger i uka.

Hva med å lese denne linken: www.nrk.no/programmer/tv/puls/3502444.html

Gammel 20-08-12, 08:43   #34
Noname
Nybegynner

Standard

Men ser iallefall det er andre som er enige i at frykt veier mer enn lyst.. Det var det jeg lurte på om jeg var svært alene om å tenke. Så takk for svar

Gammel 20-08-12, 08:45   #35
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Men ser iallefall det er andre som er enige i at frykt veier mer enn lyst.. Det var det jeg lurte på om jeg var svært alene om å tenke. Så takk for svar

Men her mener jeg man må skille mellom din frykt og andres lyst. Om det hadde vært du som vurderte å ri, så er jeg enig i at frykten din er et godt argument for å la være. Jeg er mer i tvil om din frykt burde få begrense andre.

Gammel 20-08-12, 08:53   #36
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan forstå frykten, men jeg er en av dem som likevel har sagt ja og har en meget fornøyd 10-åring som flyr avgårde til stallen så snart hun kan. Det er mange positive ting med ridning slik jeg ser det, som veier godt opp for den risikoen det måtte være. Det jeg liker godt med det er at de lærer seg å ta i et skikkelig tak, det er jo så mye mer enn å sitte på hesteryggen de driver med. De lærer seg også å stelle for et dyr som er 100 % avhengi av at man stiller opp. Det er noe fint også, å se den lille spinkle tiåringen ta i med hele kroppen for å vise kjempehesten hvor den skal gå og hvem som bestemmer. Jeg fatter det ikke. Også se hvor glad hun er i hestene og gladelig bruker fritiden sin på å stelle dem og spa møkk.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 08:57   #37
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 182
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det stod i avisa (Aftenposten) i sommer at hestejenter gjør det bedre i arbeidslivet enn resten av befolkningen. Med begrunnelsen at de får mye ansvar i ung alder og lærer seg å ta i et tak. Jeg kan se det poenget.

Gammel 20-08-12, 09:12   #38
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Ahh shit, nå som andre har nevnt det.. Ridning er det jeg bekymrer meg over. Det at et dyr står for sikkerheten til mine barn. Kjenner til ei jente som ble lam etter en veps hadde skremt hennes hest. Jeg er klar over det er flere som er redd både mus og edderkopper, men det at man frykter et dyr av helt andre proposjoner, er ironisk nok latterlig for folk flest..

Men lite jeg kan gjøre med det.. Jeg vil bare beskytte mine barn.

Jeg er ikke hestevant. Likevel sendte jeg mine barn på rideleir i en alder av 3,5 år og 5,5 år, det var på kun på dagtid. Året etter var alle tre ungene på rideleir. Siden har eldste jenta vært bitt av hestegalskapen. Vi har hatt en skade som krevde legetilsyn. Hun fallt av hesten og ble tråkket på armen i tumultene. Det var heldigvis ikke brudd. Når det er sagt så har vi måtte dra på lege og røntgen på grunn av skader på forballbanen oftere. Hva er farligst?

Gammel 20-08-12, 09:16   #39
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er da bare å la det være vel, om interessen henger knallhardt ved så får du heller revurdere. For det ville virkelig vært en av mine største tap her i livet om mine foreldre skulle nektet med dette da jeg var ung.

Mine barn har ridd siden før de kunne gå og får premie hver gang de faller av så jeg innser jo at jeg egentlig er helt på viddene som svarer i denne tråden.

Gammel 20-08-12, 10:12   #40
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 224
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Premie for å falle av?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:40.