|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Nybegynner
Medlem siden: Aug 2012
![]() |
![]() Sv: Et lite spørsmålKan vel si såpass som at hovedgrunnen til min bekymring er at barna har liten kontroll selv.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Nybegynner
![]() |
![]() Sv: Et lite spørsmålAhh shit, nå som andre har nevnt det.. Ridning er det jeg bekymrer meg over. Det at et dyr står for sikkerheten til mine barn. Kjenner til ei jente som ble lam etter en veps hadde skremt hennes hest. Jeg er klar over det er flere som er redd både mus og edderkopper, men det at man frykter et dyr av helt andre proposjoner, er ironisk nok latterlig for folk flest.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Et lite spørsmålJeg har sagt nei til ridning, men med begrunnelse om at jeg ikke synes prisen står i samsvar med interessen. Hadde det vært det eneste hun var opptatt av, så hadde det vært greit.
![]() |
![]() |
#24 |
Det norske
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Et lite spørsmålDe fleste ulykker skjer i hjemmet. Så det er kanskje større risiko for at barna dine skader seg der, enn på ridningen. Høres ut som dette handler om kontroll, du liker ikke at du ikke er der og har kontroll over barna dine.
![]() |
#25 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Et lite spørsmålSånn i utgangspunktet så vil jeg aldri sette mine egne nevroser foran barnas ve og vel. Jeg kunne aldri latt være å sende dem på svømmekurs fordi jeg hadde vannskrekk, for eksempel.
![]() |
#26 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Et lite spørsmålOm man ikke er hestevant selv, så kan jeg til en viss grad forstå at det kan virke avskrekkende. Nå er jo en fritidsaktivitet noe man greit kan styre unna, og med ridning synes jeg jo at økonomi er et relevant argument.
![]() |
![]() |
#27 |
can-jur
|
![]() Sv: Et lite spørsmålJeg regner med at barna dine ikke får lov å være med å kjøre bil?
![]() |
![]() |
#28 |
Nybegynner
![]() |
![]() Sv: Et lite spørsmålUlykker kan skje over hele fjøla av aktiviteter, ja så klart. Men da er man prisgitt seg selv og ikke et dyr. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Et lite spørsmålJeg er i grunn ikke veldig mye mer skeptisk til å være prisgitt dyr, enn veldig mange mennesker.
![]() |
![]() |
#31 |
can-jur
|
![]() Sv: Et lite spørsmål
Ja, et dyr som både er temt og vandt med å blir håndtert av mennesker.
![]() |
![]() |
#32 |
can-jur
|
Nemlig! Dyr er i allefall helt ærlige, har aldri onde hensikter, ikke drikker de og ikke er de voldelige. Ikke har jeg hørt om at de misbruker barn heller.
![]() |
![]() |
#33 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Et lite spørsmålJeg skjønner deg godt, og kjenner på noe av det samme med Storesøster. Hun rir. Men, hun har ridd i snart 6 år, og dette er hovedinteressen hennes. Jeg har vært nødt til å bite i meg tvil, og jeg innse at min egen mangel på hesteerfaring står bak mange av de negative tankene. Hest er egentlig en fantastisk aktivitet, både for kropp og sjel, og intellektuelt så vet jeg at dette er BRA for henne. Hun henger i stallen flere ganger i uka.
![]() |
#34 |
Nybegynner
![]() |
![]() Sv: Et lite spørsmålMen ser iallefall det er andre som er enige i at frykt veier mer enn lyst.. Det var det jeg lurte på om jeg var svært alene om å tenke. Så takk for svar |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Personlig pessimist
|
Men her mener jeg man må skille mellom din frykt og andres lyst. Om det hadde vært du som vurderte å ri, så er jeg enig i at frykten din er et godt argument for å la være. Jeg er mer i tvil om din frykt burde få begrense andre.
![]() |
![]() |
#36 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Et lite spørsmålJeg kan forstå frykten, men jeg er en av dem som likevel har sagt ja og har en meget fornøyd 10-åring som flyr avgårde til stallen så snart hun kan. Det er mange positive ting med ridning slik jeg ser det, som veier godt opp for den risikoen det måtte være. Det jeg liker godt med det er at de lærer seg å ta i et skikkelig tak, det er jo så mye mer enn å sitte på hesteryggen de driver med. De lærer seg også å stelle for et dyr som er 100 % avhengi av at man stiller opp. Det er noe fint også, å se den lille spinkle tiåringen ta i med hele kroppen for å vise kjempehesten hvor den skal gå og hvem som bestemmer. Jeg fatter det ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Et lite spørsmålDet stod i avisa (Aftenposten) i sommer at hestejenter gjør det bedre i arbeidslivet enn resten av befolkningen. Med begrunnelsen at de får mye ansvar i ung alder og lærer seg å ta i et tak. Jeg kan se det poenget.
![]() |
![]() |
#38 |
superbruker
|
Jeg er ikke hestevant. Likevel sendte jeg mine barn på rideleir i en alder av 3,5 år og 5,5 år, det var på kun på dagtid. Året etter var alle tre ungene på rideleir. Siden har eldste jenta vært bitt av hestegalskapen. Vi har hatt en skade som krevde legetilsyn. Hun fallt av hesten og ble tråkket på armen i tumultene. Det var heldigvis ikke brudd. Når det er sagt så har vi måtte dra på lege og røntgen på grunn av skader på forballbanen oftere. Hva er farligst?
![]() |
#39 |
Helt vanlig
|
![]() Sv: Et lite spørsmålDet er da bare å la det være vel, om interessen henger knallhardt ved så får du heller revurdere. For det ville virkelig vært en av mine største tap her i livet om mine foreldre skulle nektet med dette da jeg var ung.
![]() |
|
|