Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Nyere norske bøker: Hva er dine favoritter?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-08-12, 14:23   #21
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nyere norske bøker: Hva er dine favoritter?

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Ingvar Ambjørnsen, Hvite niggere

Oi, er den innenfor altså? Ja, det er den selvfølgelig. Da ramler Helene Uri ut av min liste i alle fall.

Gammel 08-08-12, 14:28   #22
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Raskt tenkt. Og det kunne nok blitt andre.

Dag Solstad: Gymnaslærer Pedersen (1982)
Lars Saabye Christensen: Beatles (1984)
Rune Belsvik: Dustefjerten (1991)
Carl Frode Tiller: Innsirkling 1 og 2 (2007 og 2010)
Helga Flatland: "Bli hvis du kan. Reis hvis du må." og "Alle vil hjem. Ingen vil tilbake." (2010 og 2011)

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 14:47   #23
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Anne Karin Elstad: "Senere Lena"
Gunnar Staalesen: Trilogien "Morgenrøden" etc.
Carl Frode Tiller: "Innsirkling" og "Innsirkling 2"
Lars Saabye Christensen: "Beatles"
Vidar Sundstøl: Minnesota-trilogien

Mange fine utelatt her!

Gammel 08-08-12, 14:54   #24
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Carl Frode Tiller: Innsirkling
Gaute Heivoll : Før jeg brenner ned
Tore Renberg: Kompani Orheim
Johan Harstad: Buzz Aldrin, hvor ble det av deg i alt mylderet...
Olaug Nilssen : Få meg på, for faen

Tok bare med nyere bøker, lest i voksen alder.

Gammel 08-08-12, 14:56   #25
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn uten å ha fundert lenge over det:

Ingvar Ambjørnsen: Elling-serien
Karl Ove Knausgård: Min kamp-serien
Roy Jacobsen: Vidunderbarn
Dag Solstad: Gymnaslærer Pedersen
Frode Renberg: Mannen som elsket Yngve og Kompani Orheim
Per Petterson: Ut og stjæle hester

Ikke la det aller beste bli det godes fiende

Sist redigert av Divine : 08-08-12 kl 18:18. Årsak: Har tenkt litt ... og derfor endret litt
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 14:57   #26
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Kanskje nevnt, men Før jeg brenner ned av heivoll. Og innsirkling 2 av thiller. Beatles. Det dyrebare.

Gammel 08-08-12, 14:57   #27
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Akseliane, her.

Gunnar Staalesen: Trilogien "Morgenrøden" etc.

Jada.

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Bergljot Hobæk Haff: Skammen

Jada.

Opprinnelig lagt inn av venla, her.

Johan Harstad: Buzz Aldrin, hvor ble det av deg i alt mylderet...

Og jada. Jeg tror jeg gir opp!

(Men ærlig talt, Få meg på for faen? )

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 14:59   #28
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg likte Få meg på, for faen riktig så godt. Forresten må jeg lese Buzz Aldrin en gang.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 15:05   #29
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Beklager, det er egentlig ufint av meg å kommentere sånt i denne tråden. Det er bare en av de mest fjollete (og lettvinne) bøkene jeg har lest.

Gammel 08-08-12, 15:07   #30
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

(Men ærlig talt, Få meg på for faen? )

Tipper jeg leste den på en annen måte en deg. Synes den var morsom og tok bygdeungdom på kornet.

Gammel 08-08-12, 15:08   #31
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syntes verken den var fjollete eller lettvint.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 15:11   #32
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ikke lest veldig mye, men håper jeg kan få bidra allikevel.

Jeg synes Tom Kristensen sine krimbøker er gode, spesielt er det 'Profitøren' som har satt seg.

Trilogien med 'morgenrød' osv med Gunnar Staalesen er med på min liste

Alt med Harry Hole, men bøkene 3-5 var de aller beste (Snømannen synes jeg er oppskrytt, men skal man lese HH, må man jo lese alt)

Roy Jacobsen - Seierherrene

Dette er de som jeg nok synes er de beste (har ikke lest Knausgaard eller Jostein Gaarder)

Ellers vil jeg tipse om Knut Faldbakkens krimromaner, som er OK krim (selv om jeg synes at de gamle romanene hans var kjemperare og zpezzielle)

Gammel 08-08-12, 15:14   #33
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Beklager, det er egentlig ufint av meg å kommentere sånt i denne tråden. Det er bare en av de mest fjollete (og lettvinne) bøkene jeg har lest.

Har ikke lest boken, men sett filmen og den var vanvittig morsom. Den tok veldig mye på kornet - og noe gled jo over i slapstickhumor, men jeg kjente igjen mye. Brusen inne, spriten ute. Jeg lo godt, i alle fall.

Gammel 08-08-12, 15:14   #34
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av venla, her.

Tipper jeg leste den på en annen måte en deg. Synes den var morsom og tok bygdeungdom på kornet.

Antakelig skjønte jeg den ikke i det hele tatt. Den ble lest i sin helhet på flyet mellom Førde og Gardermoen og irriterte meg grønn. For øvrig er denne boka (sammen med Arne Hjeltnes' Ivar Nimme samt Oddvar Torsheim) blant hovedgrunnene til at jeg har innsett at det må finnes en egen vestlandshumor som jeg ikke skjønner bæra av.

Gammel 08-08-12, 15:16   #35
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Ivar Nimme var jo kjempefestlig. Ikke god nok til å være på favorittlista, men jeg har anbefalt boka til andre vestlendinger.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 15:20   #36
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Ivar Nimme var jo kjempefestlig. Ikke god nok til å være på favorittlista, men jeg har anbefalt boka til andre vestlendinger.

Så mye for den like smaken jeg syntes jeg kunne skue!

Gammel 08-08-12, 17:41   #37
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg tenker plutseleg at eg har gløymd så mange gode bøker, når eg les denne tråden. Kva heiter den boka til Jostein Gaarder, om ho jenta som skal døy? Den er veldig fin.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes det er veldig vanskelig selv, og det er vanskelig å komme på bøker på stående fot. Jeg likte også Beatles veldig godt (og nevnte den også i den gamle tråden, uten kronologisk begrensning), og så liker jeg Bringsværd veldig godt, men synes ikke egentlig noen enkeltroman av ham hører hjemme på listen. (Unntatt de første to Ruffen-bøkene, og de er for gamle i denne sammenhengen.) St. Croix-trilogien til Gerd Brantenberg bør kanskje med. Og så har jeg ikke lest noe av f.eks. Tore Renberg og Frode Grytten, som jeg tror jeg burde.

Men jeg vil gjerne ha litt diskusjon og tips i tråden før jeg kommer med en endelig liste, og derfor synes jeg det kan være fritt frem for å endre listene sine for dere andre også, en stund.

Frode Grytten er svært lesverdig, men styr unna Saganatt, den er på ingen måte like god som novellesamlingane hans. Bikubesong og Rom ved havet, rom i byen er dei eg har likt best.

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg likte Få meg på, for faen riktig så godt. Forresten må jeg lese Buzz Aldrin en gang.

Buzz Aldrin.. gløymde eg då eg skreiv lista mi, den fortener ein plass høgt oppe.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 18:06   #38
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Eg tenker plutseleg at eg har gløymd så mange gode bøker, når eg les denne tråden. Kva heiter den boka til Jostein Gaarder, om ho jenta som skal døy? Den er veldig fin.

I et speil, i en gåte

Gammel 08-08-12, 18:08   #39
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

I et speil, i en gåte

Takk. Den trur eg eg må lese om igjen.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 18:14   #40
him
Leser

him sin avatar

Standard

Takk. Den trur eg eg må lese om igjen.

Hmm .. Kanskje jeg skulle lese den? Jeg har den liggende.

Frode Grytten er svært lesverdig, men styr unna Saganatt, den er på ingen måte like god som novellesamlingane hans. Bikubesong og Rom ved havet, rom i byen er dei eg har likt best.

Jeg hørte "Rom ved havet, rom i byen" som lydbok, og jeg mislikte sterkt formatet. Jeg syntes ikke "stemmene" passet. Jeg synes at med Frode Grytten sine bøker så er "tonen" som man leser i veldig viktig, og her ble det kollisjon i mitt hode.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:33.