|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Foreldreprotest mot nivådelt undervisningSakser inn denne:
Det er her kjernen i problemet ligger for vår skole i allefall. Min sønn har vært på laveste mestringsnivå i engelsk, norsk og naturfag fordi han har lese- og skrivevansker. Ikke fordi han ikke mestrer faget med riktig tilrettelegging. Hvorfor skal ikke han få tilgang til like vanskelige norsktekster å tolke som andre elever? Jo, fordi det krever tilrettelegging i form av lydbok eller opplesing av teksten. Og naturfagen ble også nivådelt fordi den ble parallelagt med engelsken. Og fordi han er på et lavt nivå i engelsk kom han også på et lavt nivå i naturfag.
![]() |
#22 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Foreldreprotest mot nivådelt undervisningPå en skole i nærheten her så hadde de for noen år siden slike nivådelte grupper (ikke TIEY, tror jeg), og gruppene hadde de talende navnene i gata: "Tiger", "Elefant", "Skilpadde", etc., med Tiger for de flinke og Skilpadde for de som hadde litt langsomt for det.
![]() |
#23 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Foreldreprotest mot nivådelt undervisning
"Ny start" har de på vår skole også, men jeg tror ikke at det trer i kraft før en gang i løpet av 2. klasse hos oss. Og da mener jeg det er sagt at det skjer på tvers av hele trinnet.
![]() |
![]() |
#24 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Ny Start fungerer som et intensivkurs og er pedagogisk begrunnet. Man skal ikke være i Ny start lenger enn et vist antall timer.
![]() |
#25 |
ej ikke møjkets heije
|
Dette går da ikke an!
![]() |
![]() |
#26 |
Glamorøs
|
Ja, det er fra andre klasse her også, og samler elever fra begge klassene. Gruppene våre har også dyrenavn, men jeg har ikke reflektert over noe symbolikk i navnene.
![]() |
#27 |
Off the map.
|
![]() Sv: Foreldreprotest mot nivådelt undervisningDen lille erfaringen jeg har med TIEY fra osloskolen var at det kun betydde grupper. Tror ikke de delte inn etter nivå, så jeg synes ikke det var så veldig nyttig. Men om de faktisk nivådeler, så synes jeg det høres bra ut.
![]() |
#28 |
Yes, we can!!
|
Jeg vil tro at det ble endret. Det er noen år siden nå.
![]() |
#29 |
Off the map.
|
![]() Sv: Foreldreprotest mot nivådelt undervisning[quote=Tjorven;3364947Snuppa er flink på skolen, og vi er klinkende klare på at selv om det er lov til å være stolt over det man kan er det strengt forbudt å rakke ned på andre som ikke kan like mye. En av snuppas venninner har uttrykt litt sorg over å ikke være på den beste gruppa mens andre ikke bryr seg.[/quote]
![]() |
#30 |
ej ikke møjkets heije
|
Jeg håper at dette er noe de blir litt flinkere på etterhvert. Knerten kan ikke forstå hvorfor ikke alle i barnehagen kan lese. "Det er jo bare å si alle bokstavene etter hverandre og så er ordet der." Nei, for tenk; det er ikke sånn for alle.
![]() |
![]() |
#31 |
flisespikker
|
![]() Sv: Foreldreprotest mot nivådelt undervisningMan kan da ikke bruke Skilpadde om dem som har litt tregt for det!
![]() |
#32 |
superbruker
|
![]() Sv: Foreldreprotest mot nivådelt undervisningJeg syns at nivådeling er en god ting. Når jeg gikk på skolen var det nivådeling i engelsk og matte. Det fungerte veldig bra og det var ingen mobbing av de som var i dårligste gruppe. Matten var sånn at man hvis man gjorde det bra på en prøve fikk man flytte opp en gruppe. Gjorde man det dårlig flyttet man ned. Engelsken var mer statisk. Valgte man (læreren hadde avgjørende ordet om man fikk begynne der) advanced english fremfor vanlig engelsk ble man der hele året. Det var en mye mindre gruppe som hadde den vanskelige gruppen. Flertallet hadde vanlig engelsk. Dette var på ungdomskolen men det fungerte veldig bra.
![]() |
#33 |
Yes, we can!!
|
Den var litt søt.
Nei, ikke sant??
![]() |
#34 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |