Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Flat pavlova (Nigellaoppskrift)

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-07-12, 02:03   #21
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Flat pavlova (Nigellaoppskrift)

Opprinnelig lagt inn av Ruslebiffen, her.

Selv om bunnen ser ut som en diger frisbee, tror jeg den funker utmerket som trøstemat for gravide.

Jeg kan love deg - jeg er ikke picky når det kommer til slikt

Du snakker nå forøvrig med en som lagde browniesrøre kun for å spise den ja, som røre, i forrige svsk

Gammel 12-07-12, 08:25   #22
indie
Bør lage seg en tittel selv

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg kan ikke noe om matkjemi, men bet meg merke i at du pisket eggehvitene helt stive før du tok i sukker. Hvor stive mener du da, så stive at det ikke er noe bevegelse i det lengre, at den smuldrer på en måte, om du skjønner hva jeg mener? Har alltid hørt at du bare skal piske eggehvitene opp, men ikke overpiske eggehvitene før du har i sukker. Vet ikke hva det har å si da.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-12, 09:44   #23
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du får vel bedre marengsmasse om du ikke stivpisker eggehvitene først? Er ikke det beste å piske til den skummer litt, så tilsette sukker litt etter litt og piske til den er seig-fluffy, tar som regel minst 10 minutter. Jeg har ikke prøvd å ha kakao oppi der, men jeg vil tro en sånn marengsmasse skal tåle det greit?

Jeg slet bigtime med å lage sjokolademousse, det var også en sånn vendeprosess og jeg fikk rett og slett ikke blandet den sjokoladen nok med egget uten at egget falt sammen.

Gammel 12-07-12, 10:27   #24
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har du en ordentlig god slikkepott? Jeg har fra Rösle og det er noe annet enn en del av de møkkaslikkepottene som er der ute. Hva slags mikser har du? Etter at jeg fikk Mr. Ken Wood inn på kjøkkenet blir krem og marengs så fluffy at det er en fryd. Kanskje du skulle laget denne i en diger springform?

Gammel 12-07-12, 11:03   #25
Ruslebiffen
biffvase

Ruslebiffen sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Her hagler det inn med tips, tusen takk!

Katta og Indie:
Jeg trodde eggehvitene skal piskes svært stive, men mulig jeg har misforstått? Noen flere som har innspill på det?

Harriet:
Jeg har Kenwood jeg også, med stålbolle. Major Titanum tror jeg. Jeg har nok en litt kjip slikkepott, en sånn helt enkel sak fra en eller annen kjøkkenbutikk. Kanskje jeg rett og slett må innom Kitchn el.l. og kjøpe ny i dag?

Jeg prøver meg på nytt senere i dag. Om jeg har ny slikkepott eller ei vites ikke, men det jeg uansett satser på er å være litt snillere når jeg vender inn kakao/eddik/sjokolade, kanskje ha enda litt høyere starttemperatur enn 180 grader og sjekke litt mer ut om hvor stivpisket eggehvitene skal være. Jeg så på en Nigellavideo i natt (jada.... jeg blir litt opphengt når jeg ikke får til ting ), og det så ut til at hun pisket både hviter og marengsmasse mindre enn meg. Det var dog litt vanskelig å se siden oppløsningen på videoen var litt dårlig, men jeg synes massen så noe mindre stiv ut.

Gammel 12-07-12, 11:05   #26
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis du pisker sukkeret inn på et noe tidligere tidspunkt, blir marengsmassen i og for seg litt mindre fluffy, men den blir seigere. Jeg synes det er bedre å jobbe med.

Gammel 12-07-12, 11:08   #27
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hvis du pisker sukkeret inn på et noe tidligere tidspunkt, blir marengsmassen i og for seg litt mindre fluffy, men den blir seigere. Jeg synes det er bedre å jobbe med.

Ja, jeg gjør også det. Sukker og eggehviter inn på likt og så blir den blank og deilig å jobbe med.

Gammel 12-07-12, 11:10   #28
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg pleier å piske litt først, og så tilsette sukkeret i 3-4 omganger. Det pleier å bli veldig bra.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-12, 11:12   #29
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg pleier å piske litt først, og så tilsette sukkeret i 3-4 omganger. Det pleier å bli veldig bra.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-12, 11:14   #30
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Ja, omtrent sånn. Eller alt samtidig ganske tidlig. Blir ikke så veldig stor forskjell.

Gammel 12-07-12, 11:30   #31
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ville prøvd å piske inn sukkeret tidligere, og droppe sjokoladebitene. Jeg har aldri hatt sjokoladebiter i min bunn, og aldri hatt problemer med at bunnen flyter utover. Kanskje det er noe med fettet i sjokoladen?

Gammel 12-07-12, 11:50   #32
indie

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her er noen flere tips:
http://baking911.com/quick-guide/how...ues-egg-whites

" Do not overbeat the egg whites; if they are beaten too stiff, they lose their gloss and look curdled. Unfortunately, there is no more stretch left for them to rise when baked -- some or will pop during the whipping stage and will collapse."

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-12, 11:59   #33
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg er ikke så forsiktig som dere, men jeg lager fantastisk luftig og god marengs. *skryter av meg selv* Jeg pisker eggehvitene stive, har oppi sukker, pisker det sammen. Tilsetter evt. andre ting - fortsatt med mikser, men i siste tilsetningsrunde er jeg rask, altså, det er viktig å ikke holde på lenge. Smører det utover plata. Går helt strålende hver gang, har aldri opplevd at marengsen har rent utover - den blåser seg fint opp, akkurat som den skal. Vende inn med slikkepott finnes ikke i min verden.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-12, 17:48   #34
Engasjert
Stressa før

Engasjert sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Jeg pisker eggehvitene og halvparten av sukkeret halvveis stivt, og så tilsetter jeg resten av sukkeret og vaniljesukker (min oppskrift inneholder ikke noe annet enn dette). Så pisker jeg det til det blir en seig-stiv krem. Ikke sånn som med bare eggehviter, men mer en blank røre. Blir kjempegod marengs av det

Gammel 12-07-12, 18:10   #35
lucifine

Medlem siden: Dec 2007
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Forferdelig dårlig gjort av meg å lese denne tråden når jeg VET det ikke er sjans for å få hverken pavlova eller marengs i dag..

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-12, 15:41   #36
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Hvordan går det, Ruslebiffen?

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-12, 13:31   #37
Ruslebiffen
biffvase

Ruslebiffen sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Jeg har nesten fortrengt det, men takk som spør.

Denne gangen piskesket jeg eggehvitene mye mindre enn vanlig, var enda mer forsiktig med innvendingen av sjokolade/kakao/eddik, og satte inn pavlovaen på 200 grader (i stedet for 180) og skrudde så ned til 150 grader. Den holdt seg superfin i formen inntil den hadde stått i 30-40 minutter, men da begynte den å sige utover. Den ble ikke like flat og stor som gangen forut, men høy og fin som på bildet ble den altså ikke.

Jeg vurderer å bake den med færre eggehviter og la ovnen stå på 200 grader litt lengre neste gang, sånn at det blir mindre marengsmasse å holde på plass for "skallet", samt at "skallet" blir tykkere raskere.

Men smaken var upåklagelig.

Gammel 31-07-12, 13:39   #38
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kan det vere at du må vende inn sjokolade enda meir forsiktig? Eg brukar ein stor slikkepott, og SNUR massen med veldig rolige bevegelsar. Rører ikkje, men vender massen rundt sin eigen akse på ein måte. Som om ein snur på ein ball. Ein må berre sjekke at det blir fordelt til slutt, og kanskje bryte opp litt i senter av "ballen" av og til. Ellers gjer eg som du, og har fått ok sjokolade-pavlova.

Gammel 31-07-12, 13:41   #39
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo stivere marengs, jo mindre flyter den utover.
Min flyter ikke utover det kvekk, den holder seg pent innenfor blyantstrekene hver gang.
Jeg pisker først sammen eggehvitene til det er blitt skum, så tilsetter jeg sukker litt etter litt. Når det er stivt, slik at det står topper i det, så tilsetter jeg/vender forsiktig inn eddik og maizena. Jeg har ikke prøvd med sjokolade, enda.

Gammel 31-07-12, 13:46   #40
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Min pavlova med sjokolade blir også flat og seig i motsetning til de uten som blir høye og luftige. Jeg har også lært at man skal piske eggehvittene lenge for at marengsen ikke skal sige sammen - pussig. Det fungerer svært bra vanligvis i hvert fall, men det er lenge siden jeg har laget sjokoladepavlova.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:08.