|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Vurderer Montessori-skole for sønnen min
Jo, men det er svært, svært lenge til Knerten skal lære noe av mattetimene på skolen. De har overhodet ingen tilrettelegging, og han er nå omtrentlig på 3.klassenivå. Vi regner med at vi står for matteopplæringen av ungene i flere år fremover. De etterspør det og vi har kompetansen.
![]() |
![]() |
#22 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Vurderer Montessori-skole for sønnen minVi har Montessori som nærmeste skole, og hadde plass der til lillesøster. Hun blånektet, og under sterk tvil lot vi henne begynne på nærskolen der hennes heltinne storesøster går.
Sist redigert av Miss Norway : 24-06-12 kl 22:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
flisespikker
|
![]() Sv: Vurderer Montessori-skole for sønnen minJeg har hørt veldig mye bra om Montessori-opplegget, og ville gjerne hatt sønnen min der hvis det hadde vært en skole i en lettere tilgjengelig del av byen. Vi har valgt en annen privatskole (den tyske), og en del av motargumentene er kanskje de samme. Den største ulempen ved å velge noe annet enn nærskolen synes jeg helt klart er å ikke ha klassekamerater i nærområdet. Det er ikke til å legge skjul på at dette er en stor ulempe - hvor stor den er avhenger jo av hvor (langt unna) de andre klassekameratene bor, og i hvilken grad man kan skaffe seg venner i nærområdet på andre måter. Det hjelper at ganske mange av de andre ungene også bor langt unna skolen og de andre kameratene, slik at man er flere i samme båt, og foreldrene jevnt over er innstilt på å legge til rette for at de likevel kan omgås utenom skolen. Og når de blir litt eldre, kan de jo lettere reise kollektivt hjem til hverandre på egen hånd.
![]() |
#25 |
maler
|
Jeg tror veldig få automatisk velger privatskole. Men at man velger før man har prøvd nærskolen synes jeg er helt logisk, det å bytte skole er ikke noe man ønsker å gjøre ofte, man vil helst treffe noe som virker på første forsøk slik at ungen kan beholde klassen sin. Vi var på omvisninger og samtaler med rektor, leste erfaringer og snakket med foreldre i nærmiljøet. Og endte på nærskolen selv om det var under sterk tvil. Og da var reisevei og venner i nærmiljøet viktiste argument, hadde de aktuelle skolene ligget nærmere der vi bor kan det hende utfallet hadde blitt annerledes. Eller hvis vi ikke hadde hatt en veldrevet nærskole. Vi er fortsatt i tvil om vi burde valgt annerledes selv med ulempene med reisevei. Men vi bytter ikke nå med mindre vi flytter.
![]() |
#26 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Vurderer Montessori-skole for sønnen minJeg er så sosialdemokratisk av meg at det ikke i min villeste fantasi ville falle meg inn å velge privatskole. Jeg tenker som så at det faglige skal vi vel alltids få pynta på hjemme hvis det skulle skorte, men verdien av at barn i et nabolag går på samme skole og har felles referanseramme og miljø er det ikke så lett å erstatte. Også tenker jeg at barna mine som er relativt enkle og veltilpassede barn er fine barn å ha i den offentlige skolen og sikkert kan bidra til et godt klassemiljø.
![]() |
#27 |
maler
|
![]() Sv: Vurderer Montessori-skole for sønnen minDet hører med til historien vår at vi var usikre på hvor i byen vi kom til å bo da vi vurderte privatskoler, tanken var at da kunne man beholde skolen på tross av flytting. Jeg angrer litt på det nå, for det er hinsides vanskelig å finne seg et sted å bo innenfor en ganske liten skolekrets.
![]() |
#28 |
bits and pieces
|
![]() Sv: Vurderer Montessori-skole for sønnen minDet var med i vurderingen en kort periode da søskenbarna til gutta har gått/gikk der. Men så flyttet skolen på seg i feil helt feil retning og da var det ihvertfall uaktuelt.
![]() |
![]() |
#29 |
Yes, we can!!
|
Vi har valgt denne skolen, og ser absolutt poenget med små klasser. Både pluss og minus. På plussiden er det utrolig fint å se hvordan forskjellige unger kan finne sammen og "lære" å like hverandre og være sammen på tross av at de er veldig forskjellige. Når det ikke fungerer så er det selvsagt vanskelig, fordi det ER bare den lille gruppen man har å forholde seg til. Noen av dem som har sluttet har beholdt søsken i en annen klasse, der det har fungert fint. Og innimellom kommer tilsiget motsatt vei, der noen ønsker det "lille og trygge".
![]() |
#30 |
bits and pieces
|
Dette gjorde at yngste søskenbarnet til gutta bytta til nærskolen.
![]() |
![]() |
#31 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Altså- jeg er ganske sikker på at den offentlige skolen har kommet litt lengre enn "alle må sitte på pulten sin heeele tiden" den også. Baser, stasjoner, nivåer, grupper. Mitt inntrykk er at det er mye opp til elevene hvor og hvordan de vil jobbe på vår skole også, men matter har de kanskje ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Kidding, right?
|
Det var noe av det som appellerte aller mest, og som vi savner aller mest.
![]() |
![]() |
#33 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Hm, jeg føler at det er det de jobber med på vår offentlige nærskole. Er det fakta at offentlige skoler mangler dette altså?
![]() |
#34 |
ej ikke møjkets heije
|
Dette er av de tingene jeg synes de er gode på på vår skole også. Men jeg tror det i større grad avhenger av den enkelte skole.
![]() |
![]() |
#35 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Vurderer Montessori-skole for sønnen minMontessori har en annen tilnærming. Dagen er organisert rundt barnas biorytmer, med konsentrasjonskrevende arbeid før lunsj feks. Og så er det mindre fokus på "Nå må du gi fra deg xxx for nå har Tina ventet veldig lenge på den, du må dele vettu..." Holder man på med noe/en ting, så er det ditt privilegium å holde på så lenge du vil, uten misunnelse eller mas eller avbrudd. Først når materiellet er tilbake i hyllen er det fritt frem for noen andre.
![]() |
![]() |
#36 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Vurderer Montessori-skole for sønnen minHimmel og hav: Vår nærskole har respekt for andre, og ro og orden som sosiale mål på ukeplanen gjennom hele året, og jeg har inntrykk at at de i stor grad lykkes med det også. Og må de ikke dele i private skoler, sier dere? Ah- det var mat for fordommene mine, altså. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Epikur
|
Det kommer vel veldig an på skolens solsioøkonomiske nedslagsfelt, vil jeg tro. På vår nærskole mangler det ikke, men det er sikkert mange steder det mangler.
![]() |
#38 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Vurderer Montessori-skole for sønnen minVi (mannen) vurderte privatskole, både Montessori og internasjonal skole. Den internasjonele var altfor langt unna, og ikke minst så dyr at jeg nesten kastet opp når jeg så prisene. Montessori er nærmere (6km), men langt nok unna til at det blir for langt å gå, og uten hensiktsmessig offentlig transport (bygda). Jeg har hørt mye bra om skolen, men for oss (meg) var det uten tvil nærskolen. Vi har en fantastisk skole med bare 100 elever, tilpasset opplæring fungerer til en viss grad (supert med læreren de har nå, not so much med læreren de hadde før). |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Vurderer Montessori-skole for sønnen minJeg kunne nok ha sent barna mine til en slik skole dersom det passet seg geografisk, eller at det var et problem på den skolen vi var på med mobbing eller undervisningsopplegg som ikke passet til mine barn.
![]() |
#40 |
This is normal!
|
Dette er er jeg veldig enig i. Privatskole kunne blitt et alternativ hvis barnet mitt hadde det veldig dårlig over tid i offentlig skole og skolen og vi foreldre ikke klarte å gjøre noe med det.
![]() |
![]() |
Emneord |
montesorri, pedagogikk, skole, utdanning |
|
|