Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Husholdningens budsjett og regnskap

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-06-12, 08:16   #21
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husholdningens budsjett og regnskap

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Men har du en egen konto for unødvendige klær?

Jepp, det er tull-og-tøys-kontoen.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 08:18   #22
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Nei vi har ikke budsjett, og fører ikke regnskap. Men i likhet med flere her, har vi en regningskonto der det går et fast trekk. Også er jeg så heldig å være gift med en mann som ikke er glad i å handle. Så det tar jeg meg av

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 08:18   #23
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Ikke budsjett, ikke regnskap - men har god oversikt i hodet. Har omtrent 10000 igjen hver måned, så det er rom for uforutsette utgifter.

Gammel 20-06-12, 08:24   #24
Left
Passiv

Standard

Jeg har ikke et nitidig budsjett nei, men har rimelig god oversikt over hva jeg har av utgifter, og ikke minst inntekter. Langt unna Luksusfellen.
Har akkurat kjøpt eget hus som enslig forsørger, og det tilsier vel at jeg har grei oversikt, ellers ville jeg jo ikke fått lån.
Jeg likte Pelle sin måte å gjøre det på, så når jeg får strømregningen nå om ikke så lenge, så skal jeg gjøre det samme. Jeg vet ikke hvor mye strøm man bruker her enda, men regner i hvert fall 2500,- hver mnd.
Alle utgifter lagt sammen, og så delt på 12. Og den summen skal overføres hver mnd.

Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 08:28   #25
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Dette var et tema mannen min kunne vært interessert i. Han kunne faktisk formulert seg sånn også. Og vært troende til å velge et sånt nick. ER du mannen min? Er dette bare enda en måte å få meg til å innrømme at jeg har brukt for mye penger på IKEA igjen? Hva kommer den neste tråden din til å hete - "Ivar Kamprad - geni eller slu jævel?"?

Hvis ikke: Hei og sånn. Matilda. Jeg er bare paranoid når de er ute etter meg. Du må gjerne introdusere deg her. Vi har et eget økonomiunderforum her, som alle med mer enn ni innlegg får tilgang til. Velkommen til forumet!

Ellers: Njæh. Vi hadde et budsjett, det hender vi tar et røsk og ser over hva vi har brukt, men vi er blitt litt sløve oppi nattevåk og småbarnsstress. Det går i hovedsak bra fordi vi har råd til det og klarer oss fint likevel, men vi burde jo ta oss sammen og få litt mer kontroll på hva pengene går til, og la være å kjøpe sånt vi egentlig ikke trenger. Iskremmaskin, for eksempel. Og nei, jeg trengte vel strengt tatt ikke det oliventreet i går.

Gammel 20-06-12, 08:29   #26
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har verken hatt budsjett eller regnskap, men har tenkt å begynne med begge deler nå som jeg bor for meg selv og har flyttet hjem til Norge. I alle fall til jeg får en oversikt over inntekter og utgifter.

Gammel 20-06-12, 08:35   #27
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Har ført regnskap siden jeg ble alene. Jeg lagde meg et excelark som er tilpasset hva jeg bruker penger på. Det tok en stund å få den som jeg ville, men nå er det bare å sette inn hva i riktig post. Etterhvert har det blitt en vane, og bruker bare 5 minutter ekstra de gangene jeg er logget inn i nettbanken. Veldig greit i forhold til banken. Tror det hjalp at jeg hadde så god oversikt.

Har en ca budsjett i samme slengen, basert på tidligere års sum. Det stemmer ganske greit, men det hender jeg opp/nedjusterer beløpene litt.

Men jeg har aldri vært et shopping-menneske, og er litt gjerrig. Så har jeg fått en kjæreste som er ganske lik meg der, så det må skje noe aldeles ekstraordinært om vi havner i luksusfellen. Må nok gjøre om på regnskapet mitt når vi blir to voksne i husholdningen igjen.

Gammel 20-06-12, 08:35   #28
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Har kontroll. Vet de faste utgiftene, og deler på 12 og overfører nok hver måned. Resten styrer vi ikke, men vi er aldri blakke.

Gammel 20-06-12, 08:35   #29
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Har budsjett, og hvis forbrukskontoene går i null eller har penger igjen på slutten av måneden, har jegg jammen regnskap også. Cluet med et budsjett er jo at det skal gjenspeile det du faktisk bruker på forskjellige poster, og regnskapet er til for å sjekke at det var det som skjedde.

Jeg går av og til gjennom pengebruken hvis det ble tomt for tidlig, men det skjer så sjelden at sist det skjedde var da jeg ble fratjålet 3000 gjennom skimming.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 08:42   #30
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Iskremmaskin, for eksempel.

Døh. Alle trenger iskremmaskin.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 08:46   #31
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Jeg kunne godt vært med på luksusfellen... Har ikke sånn gjeld, men kontroll på ting har jeg ikke. Lurer i blant på om alle andre har gått på en hemmelig økonomi-skole som jeg gikk glipp av... Er ikke slik at jeg driter i det og kjøper alt jeg vil... Jeg bare skjønner ikke hvordan man skal organisere det og se sammenhengen.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 08:46   #32
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi laget i sin tid et regneark med alle årlige utgifter. Disse ble delt på 12 og har gitt det trekket vi har til regningskontoen. Det har blitt justert litt opp og ned etter behov. Det er alt. Vi greier oss fint uten mer enn det.

Jeg tror kanskje du vil finne, HI, at FPs medlemmer er like lite representative for normalbefolkningen som Luksusfellendeltakerne er.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 08:52   #33
Unicorn
Står på egne ben

Unicorn sin avatar

Hvor: Det våte Vestland
Unicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Har satt opp budsjett innimellom, men aldri prøvd hardt å følge de. Har forsøkt å sette opp regnskap og, men det faller fort i fisk, gitt.

Det er flaks, lave utgifter og enda litt mer flaks som gjør at vi greier oss finfint. Økonomisk innsikt, oversikt og kontroll har vi ikke.

Gammel 20-06-12, 08:58   #34
Slettet bruker
Passiv

Standard

Matilda

Jeg har budsjett og trenger ikke regnskap - tallene står jo i budsjettet.

Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 08:59   #35
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Døh. Alle trenger iskremmaskin.

Når Toffen sier det, så.

(Jeg skal bruke den også, ikke bare ha den i skapet. Snart. I dag, kanskje. Den bringebærsorbeten, muligens?)

Gammel 20-06-12, 09:01   #36
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Nei, vi driver ikke med sånt. Vi har alt som kan trekkes automatisk på avtalegiro/efaktura så nært opptil lønning som mulig, og ellers kjøper vi stort sett det vi vil. Jeg tenker at så lenge det er penger igjen på konto på slutten av mnd så går det greit. Mannen har mer oversikt enn jeg har.

Vi har ikke lån på noe annet enn huset (eller mannen har noen tusenlapper igjen på studielånet, men det er borte i løpet av neste år tenker jeg).

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 09:02   #37
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har skrevet budsjett og har div antall kontoer vi fører penger til når vi får lønn. Hvis det ser ut til at tallene ikke stemmer, at vi har mer/mindre penger igjen enn vi tenkte, at noe forandrer seg varig på inntekt eller utgiftssiden, så går vi igjennom budsjettposter og tall på nytt.

Regnskap utover det fører vi ikke.

Gammel 20-06-12, 09:02   #38
Plipp
Getting in tune

Plipp sin avatar

Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Ja, vi har budsjett og vi har regnskap. Og det er ikke alltid de matcher hverandre så godt, man kan jo lure på hvorfor vi gjør disse øvelsene. Jeg har innimellom tenkt at forskjellen på oss og enkelte av luksusfelletilfellene ligger i størrelsen på inntekten. For det er klart det spiller inn når det gjelder hva som tåles av avvik i løpet av et år.

Samme her!

Gammel 20-06-12, 09:05   #39
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Har budsjett, men regnskapet føres bare unntaksvis. Vi har brukbar kontroll, men ikke noe overskudd på slutten av måneden. Ingen av oss har spesielt høy lønn, jeg er 40% ufør, og vi har et relativt stort lån. Men vi er overhodet ikke luksusfelle-kandidater.

Gammel 20-06-12, 09:08   #40
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg gjorde det tidlegare men etter et svært så heftig personlig lønnsoppgjer i fjor gidd eg ikkje lengre. Har både buffer. gi blaffen-sparekonto og pensjonsfond.

Emneord
budsjett, kroner, luksusfellen, regnskap, økonomi

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:46.