|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Husholdningens budsjett og regnskapVi har fast trekk frå begge sin lønnskonto til felles "utgiftskonto". Her legg vi inn alt som kjem av rekningar (lån, straum, forsikring etc...) og har etterkvart også bygga opp ein buffer mot uforutsette utgifter på denne kontoen. Utover dette fører vi ikkje rekneskap eller budsjett. Men viss vi har lyst å kjøpe unødvendige ting (ferieturar, interiør-greier, klede etc.), hender det vi rekner over kva vi har igjen og kva vi kan bruke med godt samvit. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Husholdningens budsjett og regnskapVi har ikke budsjett eller regnskap foreløpig i hvert fall, men god kontroll likevel. Bruker kredittkort veldig lite, og kun hvis vi vet at vi kan betale alt tilbake i god tid innen fristen. Ikke i nærheten av Luksusfellen, i hvert fall.
|
|
|
|
#3 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Husholdningens budsjett og regnskapNei, vi verken budsjetterer eller fører regnskap (enda jeg er økonom).
|
|
|
|
#4 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Husholdningens budsjett og regnskapEmpirisk budsjett ettersom vi i 13 år har satt over en fast sum hver til felleskonto for å dekke løpende utgifter. Den månedlige summen har blitt justert i løpet av årene for å reflektere endret utgiftsmønster (et bhg-barn til osv.).
|
|
|
#5 |
|
Erfaren
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Husholdningens budsjett og regnskapVi fører budsjett. Vi betaler inn størstedelen av lønnen vår til en fellespott. Et fast beløp settes på regningskonto til faste utgifter som strøm, barnehage, Nrk osv. Fast sum til forbrukskonto til mat, fritid og drivstoff. Denne kontoen følger jeg med på jevnlig slik at pengene holder måneden ut. Tidligere holdt jeg nøye regnskap ukentlig, men det orker jeg ikke lenger. Ser ut som om vi har lært en viss nøkternhet av å ha en fast sum å forholde oss til. Videre har jeg en konto hvor jeg setter av et fast beløp til gaver gjennom året (herunder også nok penger til en bursdagsfeiring på lekeland for eldstemann). En konto til klær og utstyr til barna. Det er både bevisstgjørende (barneklær er mitt svake punkt) og genialt m.t.p. innkjøp av salgsvarer utenfor sesong, eller å cashe ut en stor sum på nye vintersko uten at det merkes på økonomien.
|
|
|
#6 |
|
kamerat
|
Sv: Husholdningens budsjett og regnskapBudsjett og budsjett, vi har et system med forskjellige kontoer til forskjellige formål. Det aller viktigste er regningskontoen, der setter vi inn et fast beløp hver måned, og det er vidunderlig å slippe å lure på om dette er den måneden forsikringsregningene kommer. Så har vi en felles sparekonto og en felles reisekonto. Siden jeg er en enkel sjel som ikke bruker penger jeg ikke ser, holder jeg meg også med en tull-og-tøys-konto og en konto for nødvendige klær til meg og ungene, hvor jeg setter inn faste beløp hver måned.
|
|
|
#8 |
|
kamerat
|
Sv: Husholdningens budsjett og regnskap
Jepp, det er tull-og-tøys-kontoen.
|
|
|
#9 |
|
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Husholdningens budsjett og regnskapNei, vi har verken budsjett eller regnskap. Men vi har regningakonto og matkonto. Dit føres det penger hver gang vi får lønn. Er langt fra lukusfellen vi også, selv i vi sikkert kunne vært flinkere med penger. Vi har høy inntekt. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
Sv: Husholdningens budsjett og regnskapVi har hverken budsjett eller regnskap, men har likevel kontroll på økonomien vår. Vi har penger nok til det vi trenger, alle regninger betales straks de kommer og vi har ingen lån utover boliglån og studielån.
|
|
|
#11 |
|
Er frisk!
|
Sv: Husholdningens budsjett og regnskapVi er så heldige å være født uten shoppinggenet, så hos oss fungerer det rett og slett at vi kjøper det vi trenger, og resten sparer vi. Det blir et solid overskudd hver måned. Vi har ikke budsjett og ikke regnskap.
|
|
|
|
#12 |
|
Borte
|
Sv: Husholdningens budsjett og regnskapIkke regnskap, ikke budsjett, men vi har regningskonto og god kontroll. Langt fra Luksusfellen.
|
|
|
#13 |
|
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Sv: Husholdningens budsjett og regnskapNei vi har ikke budsjett, og fører ikke regnskap. Men i likhet med flere her, har vi en regningskonto der det går et fast trekk. Også er jeg så heldig å være gift med en mann som ikke er glad i å handle. Så det tar jeg meg av
|
|
|
#14 |
|
Passiv
|
Sv: Husholdningens budsjett og regnskapJeg har ikke et nitidig budsjett nei, men har rimelig god oversikt over hva jeg har av utgifter, og ikke minst inntekter. Langt unna Luksusfellen. |
|
|
|
#15 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Husholdningens budsjett og regnskapDette var et tema mannen min kunne vært interessert i. Han kunne faktisk formulert seg sånn også. Og vært troende til å velge et sånt nick. ER du mannen min? Er dette bare enda en måte å få meg til å innrømme at jeg har brukt for mye penger på IKEA igjen? Hva kommer den neste tråden din til å hete - "Ivar Kamprad - geni eller slu jævel?"?
|
|
|
|
#16 |
|
kamerat
|
Døh. Alle trenger iskremmaskin.
|
|
|
#17 |
|
Dig for victory!
|
Når Toffen sier det, så.
|
|
|
|
#18 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Jun 2012
![]() |
Ja, Matilda. Jeg har lagt merke til at du henger så mye på dette forumet, at jeg fant ut dette var den eneste måten jeg kunne få oppmerksomheten din på
Det at jeg er paranoid betyr ikke at de ikke er ute etter meg... Det er planen etterhvert. Fint! Da skal jeg ta en kikk der når jeg har skrevet mer enn ni innlegg |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Dig for victory!
|
Mannen min har allerede avkreftet at du er han/han er deg (
— Roald Dahl, Matilda Sist redigert av Matilda : 21-06-12 kl 10:03. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Shake it out!
|
Sv: Husholdningens budsjett og regnskapHar verken hatt budsjett eller regnskap, men har tenkt å begynne med begge deler nå som jeg bor for meg selv og har flyttet hjem til Norge. I alle fall til jeg får en oversikt over inntekter og utgifter.
|
![]() |
| Emneord |
| budsjett, kroner, luksusfellen, regnskap, økonomi |
|
|