Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Husholdningens budsjett og regnskap

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-06-12, 07:03   #1
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husholdningens budsjett og regnskap

Vi har fast trekk frå begge sin lønnskonto til felles "utgiftskonto". Her legg vi inn alt som kjem av rekningar (lån, straum, forsikring etc...) og har etterkvart også bygga opp ein buffer mot uforutsette utgifter på denne kontoen. Utover dette fører vi ikkje rekneskap eller budsjett. Men viss vi har lyst å kjøpe unødvendige ting (ferieturar, interiør-greier, klede etc.), hender det vi rekner over kva vi har igjen og kva vi kan bruke med godt samvit.

Eg har lurt på å føre rekneskap for ein månad, for å sjå kor pengane blir av, av og til.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 07:14   #2
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Vi har ikke budsjett eller regnskap foreløpig i hvert fall, men god kontroll likevel. Bruker kredittkort veldig lite, og kun hvis vi vet at vi kan betale alt tilbake i god tid innen fristen. Ikke i nærheten av Luksusfellen, i hvert fall.

Gammel 20-06-12, 07:50   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, vi verken budsjetterer eller fører regnskap (enda jeg er økonom).

Vi tjener greit, men bruker mindre penger enn vi tjener enda vi føler at vi unner oss mye. Og vi har bufferkontoer som gjør at det ikke er krise om vaskemaskinen og komfyren ryker.

For eksempel så liker vi å reise, så hver måned setter både jeg og mannen av 2500 kroner hver på en egen reisekonto, for å få fordelt utgiften ut over året. Så en viss form for planlegging driver vi jo med. Hvis det kommer trangere tider, så er vel dette det første punktet hvor det kuttes.

Gammel 20-06-12, 08:28   #4
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Empirisk budsjett ettersom vi i 13 år har satt over en fast sum hver til felleskonto for å dekke løpende utgifter. Den månedlige summen har blitt justert i løpet av årene for å reflektere endret utgiftsmønster (et bhg-barn til osv.).

Gammel 20-06-12, 09:04   #5
Skjevo
Erfaren

Skjevo sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Skjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populær
Standard

Vi fører budsjett. Vi betaler inn størstedelen av lønnen vår til en fellespott. Et fast beløp settes på regningskonto til faste utgifter som strøm, barnehage, Nrk osv. Fast sum til forbrukskonto til mat, fritid og drivstoff. Denne kontoen følger jeg med på jevnlig slik at pengene holder måneden ut. Tidligere holdt jeg nøye regnskap ukentlig, men det orker jeg ikke lenger. Ser ut som om vi har lært en viss nøkternhet av å ha en fast sum å forholde oss til. Videre har jeg en konto hvor jeg setter av et fast beløp til gaver gjennom året (herunder også nok penger til en bursdagsfeiring på lekeland for eldstemann). En konto til klær og utstyr til barna. Det er både bevisstgjørende (barneklær er mitt svake punkt) og genialt m.t.p. innkjøp av salgsvarer utenfor sesong, eller å cashe ut en stor sum på nye vintersko uten at det merkes på økonomien.

Vi sparer på to måter: Betaler ekstra avdrag på boliglånet, samt at vi setter av noen tusen hver måned til en kombinert ferie- og bufferkonto.
De pengene som er igjen etter å ha betalt inn til fellesen skal dekke klær, tannlege, frisør og egne fritidssysler.

Vi har middels god inntekt og må strukturere forbruket for å få en oversiktlig og forutsigbar hverdag.

Gammel 20-06-12, 09:13   #6
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Budsjett og budsjett, vi har et system med forskjellige kontoer til forskjellige formål. Det aller viktigste er regningskontoen, der setter vi inn et fast beløp hver måned, og det er vidunderlig å slippe å lure på om dette er den måneden forsikringsregningene kommer. Så har vi en felles sparekonto og en felles reisekonto. Siden jeg er en enkel sjel som ikke bruker penger jeg ikke ser, holder jeg meg også med en tull-og-tøys-konto og en konto for nødvendige klær til meg og ungene, hvor jeg setter inn faste beløp hver måned.

Det hender vi regner over hvor pengene har gått siste måned, men bare når vi føler oss litt uforklarlig fattige.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 09:14   #7
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men har du en egen konto for unødvendige klær?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 09:16   #8
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Men har du en egen konto for unødvendige klær?

Jepp, det er tull-og-tøys-kontoen.

Gammel 20-06-12, 09:15   #9
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, vi har verken budsjett eller regnskap. Men vi har regningakonto og matkonto. Dit føres det penger hver gang vi får lønn. Er langt fra lukusfellen vi også, selv i vi sikkert kunne vært flinkere med penger. Vi har høy inntekt.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-12, 10:15   #10
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Vi har hverken budsjett eller regnskap, men har likevel kontroll på økonomien vår. Vi har penger nok til det vi trenger, alle regninger betales straks de kommer og vi har ingen lån utover boliglån og studielån.

Gammel 22-06-12, 10:51   #11
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Vi er så heldige å være født uten shoppinggenet, så hos oss fungerer det rett og slett at vi kjøper det vi trenger, og resten sparer vi. Det blir et solid overskudd hver måned. Vi har ikke budsjett og ikke regnskap.

Gammel 20-06-12, 09:16   #12
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke regnskap, ikke budsjett, men vi har regningskonto og god kontroll. Langt fra Luksusfellen.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 09:18   #13
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Nei vi har ikke budsjett, og fører ikke regnskap. Men i likhet med flere her, har vi en regningskonto der det går et fast trekk. Også er jeg så heldig å være gift med en mann som ikke er glad i å handle. Så det tar jeg meg av

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 09:24   #14
Left
Passiv

Standard

Jeg har ikke et nitidig budsjett nei, men har rimelig god oversikt over hva jeg har av utgifter, og ikke minst inntekter. Langt unna Luksusfellen.
Har akkurat kjøpt eget hus som enslig forsørger, og det tilsier vel at jeg har grei oversikt, ellers ville jeg jo ikke fått lån.
Jeg likte Pelle sin måte å gjøre det på, så når jeg får strømregningen nå om ikke så lenge, så skal jeg gjøre det samme. Jeg vet ikke hvor mye strøm man bruker her enda, men regner i hvert fall 2500,- hver mnd.
Alle utgifter lagt sammen, og så delt på 12. Og den summen skal overføres hver mnd.

Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 09:28   #15
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Dette var et tema mannen min kunne vært interessert i. Han kunne faktisk formulert seg sånn også. Og vært troende til å velge et sånt nick. ER du mannen min? Er dette bare enda en måte å få meg til å innrømme at jeg har brukt for mye penger på IKEA igjen? Hva kommer den neste tråden din til å hete - "Ivar Kamprad - geni eller slu jævel?"?

Hvis ikke: Hei og sånn. Matilda. Jeg er bare paranoid når de er ute etter meg. Du må gjerne introdusere deg her. Vi har et eget økonomiunderforum her, som alle med mer enn ni innlegg får tilgang til. Velkommen til forumet!

Ellers: Njæh. Vi hadde et budsjett, det hender vi tar et røsk og ser over hva vi har brukt, men vi er blitt litt sløve oppi nattevåk og småbarnsstress. Det går i hovedsak bra fordi vi har råd til det og klarer oss fint likevel, men vi burde jo ta oss sammen og få litt mer kontroll på hva pengene går til, og la være å kjøpe sånt vi egentlig ikke trenger. Iskremmaskin, for eksempel. Og nei, jeg trengte vel strengt tatt ikke det oliventreet i går.

Gammel 20-06-12, 09:42   #16
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Iskremmaskin, for eksempel.

Døh. Alle trenger iskremmaskin.

Gammel 20-06-12, 09:59   #17
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Døh. Alle trenger iskremmaskin.

Når Toffen sier det, så.

(Jeg skal bruke den også, ikke bare ha den i skapet. Snart. I dag, kanskje. Den bringebærsorbeten, muligens?)

Gammel 20-06-12, 23:44   #18
fptom
Nybegynner

Medlem siden: Jun 2012
fptom har et hav av muligheter foran seg
Standard

Dette var et tema mannen min kunne vært interessert i. Han kunne faktisk formulert seg sånn også. Og vært troende til å velge et sånt nick. ER du mannen min?

Ja, Matilda. Jeg har lagt merke til at du henger så mye på dette forumet, at jeg fant ut dette var den eneste måten jeg kunne få oppmerksomheten din på
Neida

Hvis ikke: Hei og sånn. Matilda. Jeg er bare paranoid når de er ute etter meg.

Det at jeg er paranoid betyr ikke at de ikke er ute etter meg...

Du må gjerne introdusere deg her.

Det er planen etterhvert.

Vi har et eget økonomiunderforum her, som alle med mer enn ni innlegg får tilgang til. Velkommen til forumet!

Fint! Da skal jeg ta en kikk der når jeg har skrevet mer enn ni innlegg

fptom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 09:49   #19
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av fptom, her.

Ja, Matilda. Jeg har lagt merke til at du henger så mye på dette forumet, at jeg fant ut dette var den eneste måten jeg kunne få oppmerksomheten din på
Neida

Mannen min har allerede avkreftet at du er han/han er deg (), så jeg har ro i sjela, og planlegger neste IKEA-tur.

(Han får lov å melde seg inn her, da, han bare vil ikke.)

Forresten har vi også regningskonto med faste trekk fra lønnskontoer, bruker avtalegiro på mye og har fast trekk til sparing. Det som står igjen på brukskontoene våre er det stort sett greit å bruke opp om man har lyst, uten at noen dermed må gå sultne eller mangle noe. Alle regninger betales når de skal, vi legger i alle fall ikke noe til side med vilje. Vi bruker kredittkort, men ikke til hva som helst, og skyldig beløp betales i sin helhet når det kommer faktura.

Jeg ser jo folk rundt meg som prioriterer pengene sine til andre ting enn jeg ville ha gjort, for å si det forsiktig. Jeg ville ikke ha brukt penger på ferier, fest og moro og byttet bil hvert år, om jeg sleit med å betale huslånet, for eksempel.

Sist redigert av Matilda : 21-06-12 kl 10:03.
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 09:29   #20
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har verken hatt budsjett eller regnskap, men har tenkt å begynne med begge deler nå som jeg bor for meg selv og har flyttet hjem til Norge. I alle fall til jeg får en oversikt over inntekter og utgifter.

Emneord
budsjett, kroner, luksusfellen, regnskap, økonomi

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:21.