Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Tyrkia i juli - hvor varmt?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-05-12, 22:02   #21
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tyrkia i juli - hvor varmt?

UV-drakt kan være smart ja. Bruk i alle fall høyeste mulige faktor, selv om du mener de normalt tåler sol godt. Og ta med mye solkrem, for solkremen på resorten er grisedyr!

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-12, 22:04   #22
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for tipset. Jeg bruker uansett bare solkremer og sånt som ikke er testet på dyr, så det kjøpes hjemme før vi drar. Må bare kjøpe nok og høy nok faktor.
Men UVdrakt skal kjøpes inn til mini, han tåler solen mye dårligere enn storesøster, som har arvet den "italienske gyldne huden" fra sin farsside.

Gammel 22-05-12, 22:05   #23
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Vi var i Tyrkia i fjor, og da angret vi faktisk på at vi ikke hadde med tynne jakker til å slenge over skuldrene om kvelden. Dette var i slutten av juni da. Det var varmt nok, men jeg (og ungene) ble likevel litt hutrete i 20-22-tiden (utendørs underholdning) og vi kjøpte noen jakker der nede til dette formålet, faktisk. Ikke syns jeg luftfuktigheten var særlig ille heller, vi kunne fint tørke tøy ute over natta. Det var mye verre på Rhodos i august året før. Men kanskje det er betydelig forskjell fra juni til juli? Vi var i Bodrum, forresten.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-12, 22:07   #24
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hmm. Jeg kan jo for sikkerhets skyld ta med noen par sokker og en tynn jakke, skader jo ikke, akkurat.

Gammel 22-05-12, 22:12   #25
MokkMokk

MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Hmm. Jeg kan jo for sikkerhets skyld ta med noen par sokker og en tynn jakke, skader jo ikke, akkurat.

Jeg blir ihvertfall lett litt frysen på kveldene om jeg er mange timer i sola på dagen. Og det er jeg når jeg er i syden, kan godt ligge strak i sola i 40+ og tenke "bring it on!"

Gammel 22-05-12, 22:12   #26
Frida
Evig optimist

Frida sin avatar

Frida er litt kulFrida er litt kul
Standard

Var i Tyrkia i juli for endel år siden og temperaturen lå på 47-48 grader i de 2 ukene vi var der.Jakke var det siste jeg ønsket meg

Gammel 22-05-12, 22:20   #27
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Dere reiser 15.juli ja?
Det trengs ikke langermet for å si det sånn. Vi har vært i Tyrkia 3 ganger i juli. Og det er overhodet ikke behov for varme klær. Om det skulle komme til å komme et lite vindpust, vil det i beste fall føles litt forfriskende.

Og ikke heng tøy ut om natten for å tørke nei. Den feilen gjorde vi en gang også. Alt var kliss vått om morgenen. Luftfuktigheten er veldig høy.

Vi var i Pegasos world i fjor. Gled dere!

Ha med mer solkrem enn du tror dere kan komme til å få brukt for ja. Det går mer enn dere tror. Vi smører og smører hvert år, men vi ender stort sett opp med å bade med tskjorte en dag hver oss. UV klær er nok lurt til ungene ja.
Jeg måtte kjøpe en flaske med solkrem der i fjor. Vel, det er nok ikke det smarteste jeg har gjort. Det var Nivea og tilsynelatende lik den vi hadde brukt opp. Jeg fikk et voldsomt utslett over store deler av kroppen. Det klødde så jeg trodde jeg skulle bli aldeles gal. Hadde vi ikke reist hjem når vi gjorde, hadde jeg oppsøkt lege.

Jeg ringte legevakten på vei hjem fra flyplassen. Rett inn, fikk to sprøyter og trodde det skulle bli bra. To dager senere var jeg tilbake og fikk tablettkur og kortison. Det gikk da vekk etterhvert.
Kombinasjonen av solkremen, varmen, klorvann og gummimadrass tror jeg ikke helt var tingen for meg. Det var iflg legene helt klart en kraftig allergisk reaksjon på ett eller annet.

Gammel 22-05-12, 22:20   #28
Lyppa

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er en skikkelig frossenpinn, og har vært i Tyrkia i august. Det eneste jeg strengt tatt hadde behov for var singleter, kort shorts og sokker til bruk på hotellrommet på kveldstid. Det var rett og slett kokvarmt og fuktig, å ha sommerkjole uten ermer på seg på kveldstid var uutholdelig. Neste gang pakker jeg mange flere singletter og omtrent ingenting annet. På flyet var det kaldt, hadde en cardigan jeg brukte der.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-12, 22:24   #29
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Oj, Bloppy, så ekkelt! Godt det gikk bra med deg!

Gammel 22-05-12, 22:24   #30
MokkMokk

Standard

Det var ikke SÅ varmt da vi var der i juni, altså. Bikket 40 grader ene dagen, ellers var vi på tredvetallet på dagtid som regel. Så det virker som juli er en del varmere, ja. Men har man på cardigans o.l. til flyet så har man jo dette med seg uansett.

Gammel 22-05-12, 22:25   #31
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ja, juli i Norge er jo stort sett regn og høst, så jeg drar nok i relativt varme klær ja.

Drar sent på kvelden herfra, så da er det nok endel kjølig uansett. Flyet går ca. 22.30 herfra, om jeg ikke husker feil.

Gammel 22-05-12, 23:45   #32
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Hjelpes. Tror dere det kan være lurt å ha UV-drakt på fireåringen? Hvor selger de slike, som beskytter godt?

H&M, Lindex, POP, apotekene, Europris.

Gammel 22-05-12, 23:52   #33
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Det er rart med det, men etter 10 dager med 30 grader på Sardinia, blir vi kalde og hutrer en morgen på vei til bilen. Det var bare 23 grader den morgenen. . Holdt lenge med veldig tynn cardigan. Tyrkia er minst like varmt. UV drakt og ikke minst UV caps med kappe bak var gode å ha.

Gammel 23-05-12, 08:18   #34
Left
Passiv

Standard

Åh, jeg er misunnelig. Side er fantastisk bra, og vi likte oss så godt der. Har vært der 3 ggr, og kommer til å reise igjen så fort anledningen byr seg.

Nei, jeg stemmer i med de andre. Du trenger ikke varme klær annet enn på flyet nedover/tilbake.
Jeg ville også kjøpt UV-drakt til minsten ja. Da slipper du smøring på uvillig unge, annet enn på armer og bein, ansikt + samt at den beskytter bedre enn solkrem.
De hadde taxfree da vi reiste. Kunne bestille, så lå den i flysetet da vi kom ombord.

Svar med sitat
Gammel 23-05-12, 09:27   #35
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var i Side i juli 2001, da var det supert! 42 grader og nydelig i vannet. Vi var uten barn den gangen, så vi hadde jo bare oss selv å tenke på i fht smøring og hydrering.

Skikkelig smøreregime med jevne mellomrom, drikkeregime og siesta er veien å gå for en vellykket sydenferie på knallvarmt sted.

Da vi var i Side kjedet vi oss litt etter en stund, og dro opp i fjellene og raftet. Der oppe var det kaldt klart elvevann, frisk luft og superdupert. Nå ser jeg de har begynt å organisere bussturer fra Side, bare søk på Rafting Side, så får du opp ulike alternativer. De hadde store flåter som er kult for barn og det var ikke spesielt røft, for oss som kjenner Vosso, Sjoa, etc. Ganske rolig og barnevennlig, grunt vann. Det kan være et fint avbrekk til bare strandliv.

Side er en gammel romersk garnisonsby og har den klassiske garnisonsbyoppbyggingen med sirkus og hele pakken. De har ikke tatt så godt vare på alt, men her og der finner du spor.

Gammel 23-05-12, 09:30   #36
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville definitivt tatt med UV-tøy til barna, ja.

Gammel 23-05-12, 09:50   #37
Selma
blid

Selma sin avatar

Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

UV-tøy til minstemann kan sikker være lurt ja. I tillegg - en skikkelig runde med solkrem før man går ut om morgenen. Da får solkremen trekke skikkelig inn før ungene hopper uti bassenget

Gammel 23-05-12, 09:54   #38
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ta med UV-tøy til barna. Jeg har bestandig det med til alle tre ungene. Mine unger elsker å være i sola og bading, så det er ikke snakk om at de vil ta noen pauser de timene midt på dagen når sola er sterkest.

PoP har UV-tøy og apoteket har. Til jentene som bruker str. 12 år i klær så har jeg kjøpt UV-tskjorter på Stormberg. Tror også disse kjedebutikkene har fått en del nå de siste årene.

Det blir garantert så varmt og hvis dere skal litt rundt så må du nesten ha med en god del skift av tynt tøy, for en blir så svett at ei t-skjorte ikke nytter å bruke 2 ganger omtrent. Men det er jo deilig når det er så varmt synes jeg da. Til ungene så passer jeg på å ha med en del tynne kjoler og trøyer som akkurat dekker skuldrene eller går rett over skuldrene. Ikke stroppetopper. Du trenger ikke noe varmt tøy i det hele tatt. Ville reist i capribukse og lange sokker, evnt. kjole og leggings, så trenger dere ikke ha med noe bukse. Ta med ei collegejakke/cardigan til å ha på når dere reiser og på flyet og også på bussen når de kjører aircondition på fullt. Pass i alle fall å ha på klær som det er lett å få av seg til mindre når dere kommer ut der nede i Tyrkia.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-12, 21:58   #39
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Til informasjon har også H&M UV tøy. Jeg kjøpte der til Pompen i dag. Ikke ille pris heller. Og det står faktor 50 på trøya. Jeg tror ikke de tør det om det ikke er reelt.

Dere må sjekke ut is showet i Side by på kvelden. Snuppa var så fasinert av det! Også må dere besøke ruinene. Fantastisk!

Gammel 26-05-12, 20:21   #40
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har aldri hatt uv-tøy. Det er kanskje praktisk, men er ikke et must. Ungene mine har aldri blitt brent. De har skandinavisk hud med litt fregner begge to.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:09.