Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Barn og besøksrett?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-03-07, 20:58   #21
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn og besøksrett?

Nei, det er nok bare ikke sånn gitt. Det er lov å komme med kompromisser. Det er til og med lov til å bakke vekk fra sine prinsipper til fordel for barnet. Tenk det du!

Gammel 30-03-07, 20:58   #22
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så lenge mor forsøker å begrense fars besøksrett så syns jeg ikke synd på henne.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-07, 20:59   #23
bollerulla
Nybegynner

Medlem siden: Mar 2007
bollerulla er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Det gjelder ikke meg.
Når mor og far ikke blir enig, havner det i retten. Sånn er det.

bollerulla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-07, 21:01   #24
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du har bestemt deg på forhånd. Jeg foreslår at du tar deg en tur innom aleneforeldreforeningen eller noe, der du vil få støtte rundt forslagene dine, slik at du kan føle deg bedre når du begynner misbruket av ditt barns rett til å se sin far.

Gammel 30-03-07, 21:01   #25
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 23
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av bollerulla, her.

Blir nok en hard kamp i retten, jeg håper selvsagt at det blir til barnets beste tilslutt.

Hva sa jeg? Barnets beste, gitt.

Gammel 30-03-07, 21:07   #26
bollerulla
Nybegynner

Standard

Besøksretten må nødvendigvis bli begrenset når det blir så lang reisevei for barnet.

At det blir flytting er jeg helt enig i. Har vært litt for mye ubehagelige opplevelser både for barnet og mor, fra fars side.
At det blir flytting til kjente omgivelser er jo bra for begge. Flytte til et helt ukjent sted, er jo ikke noe gunstig.

Jeg sier det fordi jeg veit forhistorien til denne flyttingen.

Gammel 30-03-07, 21:07   #27
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En rettssak er ikke til barnets beste. Det er heller ikke det å begrense fars samvær.

Gammel 30-03-07, 21:10   #28
bollerulla
Nybegynner

Standard

Helt enig ang rettsak. Men hvis det ikke blir enighet,blir det rettssak
Ingen ønsker vel det.

Gammel 30-03-07, 21:12   #29
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Æsj, nå kjenner jeg at jeg blir ganske irritert. Hvorfor skal det være fars feil at mor ønsker å flytte.

Nei, det er ikke nødvendig å begrense samværet ved flytting. Men det koster ganske mye mer å gjennomføre. Og det må mor være med på å betale hvis hun skal flytte.

Det er fortsatt ikke barnets beste at mor forsøker å begrense samværet. Det er til barnets beste at mor holde barnet utenfor eventuell konflikt med far og bidrar til kontakt mellom far og barn, ikke motarbeider det.

Gammel 30-03-07, 21:22   #30
bollerulla
Nybegynner

Standard

Grunnen til mor flytter er fars behandling av mor , psykisk. Her er alle som
kjenner bakgrunnen til denne flyttinge enig.

Mors forslag var bare et forslag.
Kan hende utfallet blir helt anderledes.
Jeg synes de fleste svar her går veldig mye ut på at mor gjør det helt galt
og flytte. Mor flytter, og da var mitt spørsmål ,om noen hadde erfaringer om dette med og sende små barn med fly,osv

Gammel 30-03-07, 21:31   #31
Observatøren

Observatøren sin avatar

Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes de fleste svar her går veldig mye ut på at mor gjør det helt galt
og flytte. Mor flytter, og da var mitt spørsmål ,om noen hadde erfaringer om dette med og sende små barn med fly,osv

Men det var jo det du lurte på?

Kan far evt. i en rettsak (tror det havner der), få det slik som det har vært ang besøksretten ?
Må da bli sendt med fly alene og hele pakka....
Eller står det veldig sterkt det at hun er bare 4 år?

Er usikker på dette.

Håper noen kan svare meg, mulig noen har erfaring selv.

Uansett virker det ikke som det tas hensyn til barnet i det hele tatt.

Gammel 30-03-07, 21:35   #32
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Det har du vel også fått svar på. Barnet kan ikke reise alene før det er fem, mor må være med å betale og hun kan ikke begrense fars besøksrett uten videre.

Gammel 30-03-07, 21:43   #33
bollerulla
Nybegynner

Standard

Jepp, det startet slik.
Men så kom det mange svar ang mors flytting.

Tror ikke det er en god løsning for barnet med den ordningen de har i dag, når de er flyttet. Blir for mye reising osv.

Mor gjør ikke dette for og holde far vekk fra barnet. Det kan virke slik, men mor har gjordt alt for at fra kunnet hatt barnet så mye far bare ha villet.
Men ikke en time mere enn avtalt har far hatt barnet.

Håper de kommer til en ordning som passet for alle . Barnet kommer først.

Og når det er blitt slik at mor og barnet flytter langt, må det gå ann og finne en best mulig løsning på dette.

Gammel 30-03-07, 21:46   #34
Observatøren

Observatøren sin avatar

Standard

Men det hadde jo ikke vært et problem dersom mor ikke flyttet?

Gammel 30-03-07, 21:46   #35
bollerulla
Nybegynner

Standard

Takker for alle svar.

Gammel 30-03-07, 21:49   #36
bollerulla
Nybegynner

Standard

Hei.

Jeg lurer på noe ang skillsmisse. Barnet er 4 år, har vært hos far hver fjortende
dag, og en overnatting i uken. Ikke en time mere en avtalt.
Nå er mor så utkjørt av en lang skillsmisse, og deling av innbo osv.(tatt over to år, ja det er faktisk mulig).

Mor ønsker og flytte til en helt annen kant av landet, har familie der. Dette fordi hun må komme seg på "beina" igjen, både psykisk og fysisk.
Kan far evt. i en rettsak (tror det havner der), få det slik som det har vært ang besøksretten ?
Må da bli sendt med fly alene og hele pakka....
Eller står det veldig sterkt det at hun er bare 4 år?

Er usikker på dette.

Håper noen kan svare meg, mulig noen har erfaring selv.

Ønsker alle en super påske.

Opprinnelig lagt inn av Saint, her.

Men det hadde jo ikke vært et problem dersom mor ikke flyttet?

Barnet kommmer ikke til og bo hos far og mor flytter. Jo, det hadde blitt et problem.
Tror jeg stopper her. Det er som sagt mye som ikke er skrevet her.

Gammel 30-03-07, 22:13   #37
Carpe Diem

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kjenner til en mor som flyttet til en annen kant av landet etter bruddet med
barnets far. Hun flyttet pga at barnets far truet henne, og regelrett banket henne opp flere ganger. (senest et par år etter skilsmissen) Barnet er fire år, og besøker sin far en uke i mnd. Foreldrene følger barnet på flyreisen, og overleveringen skjer på flyplassen. Utgiftene deles av dem begge. Når barnet begynner på skolen, vil det bli opprettet en ny samværsavtale. Foreldrene har vært i retten, og dette var utfallet.

Etter min mening bør det være svært tungtveiende grunner hvis man skal flytte barnet langt fra pappaen. Forholdet barn - far vil aldri bli bra, hvis de skal treffes så sjeldent som du skisserer.

Gammel 30-03-07, 22:15   #38
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Søskenbarnet mitt bodde i i Bærum og eks dama i trøndelag. Og han hadde sønnen 11 dager i mnd[altså sammenhengende], anna hver påske, 1 mnd om sommeren, enten jul eller nyttårs aften. Osv. Men de tok fly med ungen en vei hver. Fungerte fint i 3 år. Fra ungen var 2 til 5, så flyttet han til trøndelag selv.
Han måtte bo sørpå pga påbegynnt studie greier. Og hun flyttet hjem til familie

Gammel 31-03-07, 08:12   #39
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Om det blir rettsak så vil det aldri bli kjennomført at faren kun får barnet 1 uke om sommerferien i allefall. Da vil han nok ganske garantert får barnet minst 3 uker og gjerne 4 også om han ber om det.
Midtuke samvære vil falle bort av naturlige grunner, men siden barnet er undr skolealeder kan det bli til at faren f.eks kan ha barnet fra torsdag til søndag anhver uke.

Skjønner at en skillsmisse er slitsomt og at hun trenger overskudd, men kan jo ikke helt fatte at en flytting vil gi henne ekstra overskudd jeg da.
Da hadde det vel vært bedre og høre med faren om han i en periode kunne hatt barnet litt mere.

For barnet vil en flytting som fører til minre samvær nok føles som litt fjerning fra faren.
Og en rettsak nå er ikke noe som autimatisk gjør at ting blir slik moren vil.
Utfallet kan like gjerne bli at faren får daglig omsorg siden det er moren som vil flytte.

Gammel 31-03-07, 08:33   #40
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

[quote=Mams;
Skjønner at en skillsmisse er slitsomt og at hun trenger overskudd, men kan jo ikke helt fatte at en flytting vil gi henne ekstra overskudd jeg da.
Da hadde det vel vært bedre og høre med faren om han i en periode kunne hatt barnet litt mere.
[/quote]
Men, ser du ikke at hovedinnlegger har skrevet at far ikke har vist initiativ til å ha barnet mere enn nøyaktig de timene som var avtalt i utgangspunktet?

Synes det virker veldig tydelig at dette ikke er et typisk forhold hvor mor og far bare ikke ville dele resten av livet sammen, men at det er en tungtveiende grunn for at mor vil flytte langt unna barnets far og i nærheten av familien. Når mor er så sliten som det blir beskrevet her pga veldig langvarig brudd og psykisk plaging av barnets far, kan jeg ikke se at de skal være så godt for barnet at mor på død og liv skal bli boende i nærheten av barnets far fordi han skal ha jevnlig kontakt med sitt barn. Har ikke far et ansvar også? Et ansvar for at barnets mor skal ha det bra selv om de ikke er sammen lengre. Et ansvar for å behandle mor med respekt.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11.