|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Glamorøs
|
Sv: Unger uten regntøy i barnehagenBarnehagen må ta dette direkte med foreldrene, en til en. Hvis det fremdeles gjentar seg syns jeg det grenser til omsorgssvikt og de bør ta det videre. Jeg kjenner jeg syns barnehagen bør manne seg opp litt, og lurer på hva de gjør i virkelig vanskelige situasjoner om de synd dette er beklemt.
|
|
|
#22 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Unger uten regntøy i barnehagen
Det er akkurat sånn det blir i vår barnehage også. De sender ut veldig generelle meldinger. Jeg snakket med dem både om matboksen til knerten inneholdt nok mat og om tøyet hans var i orden. Det var ikke oss de ville nå. Så da er det nok bedre å heller kommunisere direkte med de det gjelder, selv om jeg skjønner at det er litt ubehagelig.
|
|
|
|
#23 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Unger uten regntøy i barnehagenI vår barnehage har de lånetøy. Det samme på SFO. Det er donert tøy, eller ting som har blitt liggende i glemmekassen så lenge at de kunne overta det. Å bidra til at barnehagen har noe er jo bare hyggelig. Vi har selv hatt uhell og annet som har gjort at de har måttet låne noe. Så det kan jo være nyttig for enhver. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sånne lapper har de for bleier, våtservietter og generelt "skifttøy". Slike har hengt hos oss også, og det synes jeg er helt greit.
|
|
|
|
#25 |
|
I mål
|
Jeg er litt enig. Jeg må si at av alt mulig det kan være vrient å si til foreldre må "barnet ditt trenger regntøy" være noe av det greiere. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Det er vel kanskje når du må si dette for 5. gang uten å ha nådd frem tidligere og forklare at det går ut over de andre barna at det blir litt vanskeligere.
|
|
|
|
#27 |
|
Glamorøs
|
Det går jo utover barnet uten regntøy også. Da må man kalle inn til samtale og prøve å komme til bunns i hvorfor dette gjentar seg. Det er eneste måten å finne en løsning, enten på ene eller andre måten.
|
|
|
#28 |
|
superbruker
|
Sv: Unger uten regntøy i barnehagenBarnehagen må gi beskjed til de foreldrene det gjelder at barna mangler klær, tydelig. Hvis det er et problem at de samme barna heller ikke har med mat til 15-måltidet bør de kanskje sende bekymringsmelding til barnevernet. Dette grenser til/er omsorgsvikt. Alle barn trenger nok klær til å ikke fryse og bli våte når de er ute og de trenger mat. Jeg tror barnehagen må ta seg selv i nakken.
|
|
|
#29 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Sv: Unger uten regntøy i barnehagenFor en underlig problemstilling. Vi har ikke lånetøy hos oss. Det har vi ikke plass til og det er da heller ikke bhgens oppgave å ha dette.
|
|
|
#30 |
|
Gal kattedame
|
Sv: Unger uten regntøy i barnehagenHos begge de barnehagene jeg har hatt unger får vi lapp på hylla om noe mangler, enkelt og ufarlig. Akkurat samme lapp som når det mangler bleier, underøy ect., men noen ganger en lapp med mer presis "bestilling" som at det mangler en stikk under foten på regnbuksa, at dressen begynner å bli trang ect.
|
|
|
#31 |
|
Gal kattedame
|
Det er til disse vi har hylla med lånetøy.
|
|
|
#32 |
|
Whatever, never mind
|
Da må barnehagen bare ta denne vanskelige samtalen. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Unger uten regntøy i barnehagenHer må man kommunisere direkte ja, for generelle beskjeder holder ikke. På min småbarnsavdeling er det mange ferske foreldre og jeg har flere ganger fortalt de det gjelder at "nå trenger Lise vanntette støvler" eller "nå trenger Per regntøy for han blir så varm i vinterdressen sin". Ellers har vi låneklær - de blir lite brukt, men det hender, spesielt til de barna med utenlandske foreldre. Foreldre med andre tradisjoner for uteaktivitet.
|
|
|
#34 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Det krever ganske mye plass å oppbevare lånetøy i barnehagen og vil disse foreldrene noensinne lære seg å ta med tøy til egne barn om barnehagen subsidierer de med det de trenger?
|
|
|
#35 |
|
Drømmer
|
Sv: Unger uten regntøy i barnehagenDer jeg jobber sier vi fra til de det gjelder, ikke alltid det hjelper da. Der poden går får man lapp på hylla om man mangler noe, jeg vet de er frustrerte der borte fordi foreldre ikke tar med det barna trenger. Lånetøyet forsvinner også. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Unger uten regntøy i barnehagenDet er klart det er fint om barnehagen har lånetøy som til nøds kan brukes. Men jeg synes ikke det er noen god løsning på at enkelte barn konsekvent mangler yttertøy. Det må i så fall være et supplerende tiltak. Barnehagen må ta disse samtalene med foreldrene det gjelder, samme hvor ubehagelige de måtte være.
|
|
|
|
#37 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Unger uten regntøy i barnehagenDu kan ta det opp, dette med dårlig bekledning, og du kan kreve til du blir blå i fjeset, men likevel er det enkelte mennesker det rett og slett ikke synker inn til, dette at barna trenger godt arbeidstøy i barnehagen, dette er inkludert gode dresser, fleese eller ull, skjerf, lue og votter på vinterstid, og godt med regntøy, som ikke er for smått, eller så digert at ungen ikke kan gå - ja, for det er kjekt å ha noe å vokse i - eller hullete, samt gummistøvler i regntiden - og nei, gummistøvler funker ikke om vinteren.
|
|
|
#38 |
|
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Unger uten regntøy i barnehagenJeg har fått middler fra fattigdomskassen i kommunen til å kjøpe til et barn. Det ble da kjøpt inn mellomlag, dress, votter sko osv vi skrev barnehagens navn på. Det ble ikke diskutert med foreldrene til barnet. Da hadde vi hat mange samtaler med foreldrene først. Når barnet hadde klær brukte vi de, når det ikke hadde brukte vi det vi hadde kjøpt. Vi hadde ikke lånetøy som passet derfor måtte det kjøpes. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Unger uten regntøy i barnehagenForeldre som ikkje følgjer opp til tross for gjentatte beskjedar er gjerne eit symptom på andre problem, enten økonomi eller omsorgssviktproblematikk. Ein ser det på alle alderstrinn, gjerne kombinert med andre og meir alvorlege signal om at det er noko gale i heimen. Det er ein lang prosess å involvere barnevernet, og om dette er gjort eller ikkje, vil aldri dei andre foreldra få vite. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Unger uten regntøy i barnehagenBai sier det veldig godt - andre foreldre ser våte barn, de vil aldri få vite mer enn nettopp dette. Vi annonserer ikke offentlig hva vi sier til foreldre som sliter med dette, vi forteller ingen hvilke tiltak som evt er satt i gang/settes i gang. Andre foreldre kan bare spekulere og mumle, og gjerne beskylde barnehagen for å være unvikende og tiltaksløs, dere vil aldri uansett få vite fra oss hva som gjøres i det skjulte.
|
![]() |
|
|