Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jagerfly lavt over byen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-04-12, 11:05   #21
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jagerfly lavt over byen

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Militære fly flyr også over kirken ved begravelser da militære fra luftvåpnet blir gravlagt. I en bestemt formasjon. Tror ikke de er pliktig til å informere om dette annet enn i forhold til lufttrafikken. :bidrar:

Ok, det har jeg vel lest en gang ja.
Og det kan også være at en person fikk drømmen sin oppfylt; å fly et F16-fly over byen sin.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-12, 11:19   #22
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Både vi og andre jeg kjenner har hatt herculesen omtrent ned i hagen ved runde årstallsfeiringer

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-12, 11:31   #23
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Vi bor rett ved en militær flyplass og det hender de er ut og øver men ikke ofte. Man hører de bra ja.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-12, 11:47   #24
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har tilbrakt alle mine barndoms- ungdoms og ung voksen somre på ei øy, som tilfeldigvis ligger midt i øvelseskjøringsruta til F16 fra Ørlandet. De kom alltid minst 2 i slengen, og de fløy så lavt at jeg følte for å kaste meg ned på bakken da de kom. Steike hvor det drønna over hodene på oss. Men hver gang ble jeg stående å se etter dem og tenke "kult!"

Her vi bor nå er det ofte helikoptere fra militæret, tror jeg i hvertfall, all den tid de kommer minst to eller fler og flyr lavt og i gruppe, og ser svarte ut. Både jeg og ungene i barnehagen syns det er knallgøy når de kommer.

Jagerfly lager støy ja, og det kan virke skummelt når de kommer sånn uventet, men de må nå få lov å øve, syns jeg, når vi først har et flyforsvar. Blir barna redde, er det ikke stort annet å gjøre enn å sette seg ned og forklare hva det er som kom flygende. De fleste unger godtar kjapt ting om de får en ordentlig forklaring og en forsikring om at det slett ikke er farlig.

Gammel 23-04-12, 22:44   #25
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Heller noe man bør snakke om for senere hvis det skulle være noe enn å klage.

Etter min personlige mening ser man alt for lite til jagerflyene i dag - ikke sett i henhold til at jeg har et ønske om å se dem, men fordi jeg mener de ikke har ressurser for å øve nok. Men med det sagt - fra jeg var liten unge har jeg elsket å se dem, og et sterkt minne er når som 5-6 fikk se to F-16 komme langs elva der vi hadde hytta. Ja, bråka noe satans, men skikkelig tøft ;-) Problemet er kanskje i dag at man ser lite til disse flyene kontra for 25-30 år siden, når de var mye mer på vingene og man hadde over tre ganger så mange operative fly... (på en god dag er det vel kanskje 15 F-16 fly i hele norge som kan komme seg på vingene slik situasjonen er nå...)

De kommende F-35-flyene kommer forresten til å støye mer enn det F-16 gjør.

*gleder seg til flyshow på Kjeller og Rygge til sommeren, og irriterer seg litt over at Bodø-showet ikke er noe senere, for da hadde jeg dratt på det når jeg er på besøk nordover *

Gammel 23-04-12, 23:31   #26
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Når er det på Kjeller mrc?

Gammel 24-04-12, 00:16   #27
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av star, her.

http://kjeller2012.no/

en del forskjellig som skjer, men flyshowet er først til høsten.

Gammel 24-04-12, 00:21   #28
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fly!!!! :bidrar:

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-12, 00:32   #29
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ble stående på rødt lys ved Kjeller flyplass når ett jagerfly tok av, jeg trodde bilen skulle blåses av veien. Og når de drar over boligfeltet her rister det i glass-skapene. Men hva får man gjort? Jeg tror det er minimalt.

Gammel 24-04-12, 00:34   #30
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Ai, mye som skjer på Kjeller ja. Synd det er så langt unna.

Vi skal på et show på Ørlandet i juni. Guttungen gleder seg stort, og jeg må innrømme at jeg også gjør det.

Ang det å være redd når fly kommer lavt, så finnes ikke jeg redd dette, men ved en anledning så fikk jeg meg en støkk i noen sekunder...

Det var bare få dager etter 9/11. Jeg og en venninne er ute hjemme hos henne. Vi blir obs på flydur, og dette blir øredøvende. Vi snur oss i retning lyden, og ser der et digert 4-motors fly som kommer LAVT, rett over hodet på oss, og det flyr i retning sentrum her.

Flyet går rett over oss, så alt jeg ser er buken på det, og jeg må innrømme at jeg tenkte tusen tanker et kort øyeblikk. Helt til jeg får sett det fra en litt annen vinkel, og da ser at det er et Awax-fly som tydelig er ute på oppdrag.

En annen episode her i byen, som ikke skremte oss, men tydeligvis mange andre, var da det var en leteaksjon oppe i marka her på kveldstid. Seakingen var satt inn i søket, og det er jo et helikopter som bråker mer enn andre helikoptre.

De fløy lavt oppe i skogen, og de søkte med skarpe lys. Vi både hørte og så at dette var seakingen, men avisene her var nedringt av folk som ikke så og hørte dette. Noen trodde det var en UFO, mens andre igjen trodde det var invasjon og en påbegynnende krig.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-12, 00:38   #31
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Kjeller Flyplass har 100 års jubileum og dette feires søndag 3. juni med "Flydagen 2012". Det er satt av mye midler til denne dagen og det skal markeres skikkelig.

Gammel 25-04-12, 16:46   #32
TripptrappTREsko
Bondesjakk(matt!?)

TripptrappTREsko sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
TripptrappTREsko har et hav av muligheter foran seg
Standard

Vi bor også i by, tett på flyplass, så dette har jeg opplevd noen ganger. Barna er fremdeles så små, at de ikke forbinder jagerfly med krig, men jeg har det ikke så godt med jagerfly selv... Da jeg var lita var det en del militærøvelser i området der hvor vi bodde. Det har satt et evig støkk i meg, så jeg blir faktisk ganske nervøs når det kommer jagerfly eller militærkjøretøy i kolonne på veiene. Når luftsirena går har jeg mest lyst til å hente ungene i barnehagen... Jeg tror mitt problem kommer av at mine foreldre ikke informerte meg særlig godt da jeg var lita, samt at min mor også ble nervøs under øvelsene (har hun fortalt i ettertid).

Det viktigste er vel å INFORMERE barna hvis de blir redde. Rett og slett.

Viktig å huske på at forsvarets piloter skal ha lov til å trene i realistiske omgivelser. Eller noe sånt...

TripptrappTREsko er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:35.