|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
ekstremt trøtt
|
Sv: Vaksiner
Akkurat den skjønner jeg veldig godt og jeg var veldig skeptisk til svineinfluensavaksinen og valgte å ikke la oss vaksinere. Nå funderer jeg veldig på om vi skal vaksinere oss mot flått (husker ikke hva sykdommen heter) og er litt skeptisk, men det viser seg jo at det er kun i Norge den vaksinen er ny så da gjør vi det kanskje....
|
|
|
#22 |
|
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: VaksinerMen de vaksinene vi skal ta er jo ikke nye, og jeg er veldig lite skeptisk til vaksiner - jeg er mye mye mye mer skeptisk til de sykdommene vi eventuelt kan få ved å ikke vaksinere.
|
|
|
#23 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Vi tok heller ikke svineinfluensavaksinen og det er jeg glad for. Uansett utfall hadde jeg gått rundt og lurt på om utmattelsen min skyldtes dette (også). Jeg fikk var med i hjernehinnebetennelsevaksineforsøket på åttitallet og var en av de som ikke fikk placebo. Kjipt. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
ekstremt trøtt
|
Nei det er ikke nye vaksiner og med de tankene du har så syns jeg det er riktig å vaksinere seg.
Samme her. Jeg fikk også den ekte vaksinen den gang.
|
|
|
#25 |
|
Fola Blakken
|
Sv: VaksinerJeg hadde sørget for å få oss vaksinert om vi skulle i bushen, til Bangkok og Hua hin lot jeg det være. Vi har vært tre ganger i Thailand, og adopsjonsforeningen vår anbefalte heller ikke vaksiner på generell basis.
|
|
|
|
#26 |
|
Snikende Ullteppe
Sv: VaksinerVi skal til Koh Samuai, Koh Tao, Koh Phanang og Bangkok. Ingen umiddelbare planer om å løpe i bushen
|
|
|
#27 |
|
...
Medlem siden: Sep 2006
Sv: VaksinerVi følger vaksineanbefalingene til stedene vi besøker så begge ungene har tatt alle anbefalte vaksiner før reiste til Asia og Afrika. Lillebror rakk ikke alle tre dosene på twinrix før vi dro første gang, så vi tok en og to med en mnd i mellom. Det skulle holde for reisen og så tok han den siste dosen en god stund etterpå. Nærmere et år tror jeg.
|
|
|
#28 |
|
I mål
|
Sv: VaksinerVi var på charter til Thailand i forfjor, vi vaksinerte oss, jeg husker ikke helt hva, men fikk fornyet det som trengtes og tok noe hepatitt i tillegg. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
fornøyd
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: VaksinerDet som er en fordel med ihvertfall Twinrix er at om små barn får denne og alle 3 dosene vil de mest sannsynlig ha livslang beskyttelse
|
|
|
|
#30 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
|
|
|
#31 |
|
Snikende Ullteppe
Sv: VaksinerDose 1 av Twinrix er nå satt på alle 3. Dose 2 om en måned og det skulle holde for Thailand. Dose 3 etter 6 måneder for å få optimal beskyttelse. I tillegg må jeg og mannen ha stivkrampe/difteri/kikhoste/polio. Den har ungen fått på skolen.
|
|
|
#32 |
|
⭐️⭐️⭐️
|
Sv: VaksinerJeg syns dere har gjort riktig beslutning, og twinrix gir med stor sannsynlighet livslang beskyttelse når alle doser er tatt.
|
|
|
#33 |
|
Musk
Medlem siden: Dec 2006
Sv: VaksinerVi har alltid vaksinene vaare i orden för vi drar paa reiser. I tillegg er det viktig aa huske paa en god myggspray med deet for de voksne og noe mildere greier for barna. Malaria er det ikke der, men mygg kan spre masse greier, saa det er best at man unngaar aa bli stukket. Noen mygg stikker om dagen, ogsaa, saa man skal ikke bare spraye seg paa kvelden. Dessuten mht mat: |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Snikende Ullteppe
Tusen tusen takk for gode råd.
|
|
|
#35 |
|
Musk
Medlem siden: Dec 2006
Me too. Lur ide aa spörre vaksineklinikken om myggspray. Ingrediensen "deet" som jeg nevnte over her, er det jeg synes funker best, men det er jo sterke greier. Ikke alltid det er noe saerlig mygg, forresten, men det merker du jo fort. Og jeg har blitt stukket flere ganger uten at noe har skjedd, altsaa, saa ingen grunn til panikk. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Introvert optimist
|
Jeg bestilte til oss i går faktisk og da fikk jeg vite at prisen blir 900 kroner pr. voksen for to vaksiner. Den ene med Hepatitt A, den andre med en kombinasjon av difteri, stivkrampe, kikhoste og polio. For ungene som er beskyttet gjennom det normale vaksinasjonsprogrammet trenger vi bare Hepatitt A-vaksine og den koster 300 kroner pr. barn.
|
|
|
#37 |
|
Introvert optimist
|
Sv: VaksinerJeg ser jo nå at jeg var for seint ute med svaret mitt. Vi har i hvert fall fått samme info.
|
|
|
#38 |
|
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
Dette var kjekk info. Vi gjør som dere tror jeg, tar bare for hepatitt A. Vi kommer aldri til å reise på ferie i bushen, verken nå eller senere. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Introvert optimist
|
Konsultasjonsgebyr for de voksen, ikke for barna. Så for oss ble det to ganger 150 kroner.
|
|
|
#40 |
|
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
Sv: VaksinerAh, ok, det er jo greit. Dere endret ikke på vaksinene? Dere tok bare Hepatitt A og påfyll av barnevaksiner? Tok dere hepatitt A igjen innen 1 år, slik at den varer lenger? |
|
|
|
![]() |
|
|