Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

En skinasjon i forfall?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-12, 14:47   #21
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: En skinasjon i forfall?

Ja, begge de to eldste jubler når vi skal på skitur. Minstemann har lyst til å gå han også (så vidt 2 år), men han er ikke så flink enda akkuart. Vi bor i "skiland" med snø fra oktober til april (vanligvis), så skimiljøet her er stort og antall barn på skitrening om vinteren overgår antall barn som er på fotballtrening om sommeren.

Ellers er jeg så streng og sær at jeg forlanger at ungene blir med på det vi har bestemt, og jeg forlanger at de gjør det med et smil. Det gjør de også så godt som alltid, uansett hva vi finner på. Tipper de får mer selvstendige meninger når de blir større, men da håper jeg grunnlaget er lagt.

Gammel 29-01-12, 14:47   #22
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen her i huset liker gå på ski. Ingen av oss voksne likte gå på ski i barndommen. Ingen av oss liker snø.

Det er en gedigen misforståelse at vi har havnet i et snøhelv(piip) hvor man blir skulet stygt på fordi vi ikke jubler over nysnøen og spretter ut i skaugen med ski og kakao så snart det ligger hvitt på bakken.

Gammel 29-01-12, 14:48   #23
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Her i huset er det absolutt ingen som spretter opp om morran for å stå på ski. Jeg gjorde ikke det som barn heller jeg altså. Og jeg er sjikkli gammal. 1969-modell.

Husets 12-åring liker å gå på ski da, men hun er ikke så ivrig at hun spretter opp en søndagsmorra.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 15:34   #24
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner at jeg, på generelt grunnlag, er takknemlig for å ikke ha barn som "spretter opp søndag morgen". :takke meg til en familie av B-mennesker:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 15:36   #25
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kitty Bastard, her.

Jeg husker ikke alle spratt ut på søndags morgen, men jeg husker at gamle folk insisterte på at vi skulle sprette ut på søndags morgen, for atte vi var jo frisk, norsk ungdom, og frisk norsk ungdom skal gå på ski uansett om de liker det eller ikke, for det er sånt vi gjør, vi er NORDMENN og vi står på ski, og hvis vi ikke står på ski så vinner svenskene, og vi vet jo alle hva som skjer da, og Kong Olav hadde ikke likt dette, han tok trikken han!

Gammel 29-01-12, 16:11   #26
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den er ikke i forfall her i bygda, i hvert fall. Jeg er vokst opp med lite skigåing pga snømangel i umiddelbar nærhet, men bor nå i snømekka og koser meg. Ungene elsker det også. Vi drar ikke på milelange turer. Her er ski også integrert i skolen (fast uteskole) og barnehagen.

Vi spretter ikke opp tidlig i helgene for det, altså.

Gammel 29-01-12, 16:23   #27
Fjols
Bør lage seg en tittel selv

Fjols sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Ski,vi elsker ski
Men vi er ikke ihuga skigåere likevel,i fjor var vi ikke en gang på ski.
I år har vi nye ski og skal bruke skihytta ofte.
Ungene er med på skicup så de liker ski ja.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 16:39   #28
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Vi bor I friskusland, her er alle på ski hele tiden, sånn omtrent. Vi tar som regel et par turer i uka hele sesongen, i tillegg til langrennstrening (eldste) og skiskole (minste). Enn så lenge syns begge ungene det er strålende moro. Mannen er ingen ski-fan, men har er utlending så dermed unnskyldt. Han er med innimellom, da.

Vi spretter ikke nødvendigvis tidlig opp for å gå på ski, men det er mange rundt her som gjør det, vi pleier å møte på de når de er på vei hjem, og vi på vei ut.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 16:44   #29
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er på lik linje med Maverick, men har innsett at jeg må vel bli med etterhvert når ungene skal ut. Jeg vil jo at ungene skal like det. Jeg tror at grunnen til at jeg ikke er glad i det er fordi jeg er i så dårlig form.

Gammel 29-01-12, 16:50   #30
malou
Logistikkdronning

malou sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
malou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Spratt dere ut av senga en søndagsmorgen for å gå på ski da du var liten altså?

Det skal jeg love deg vi gjorde! Skidressen ferdig tørka og skiene pent oppstilt til bruk neste dag. Snø og ski var jo grunnen til å holde ut en lang vinter! Vi gikk på ski til skolen og holdt på med ski til det var stupmørkt.

malou er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 16:50   #31
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Begge ungene er glad i å gå på ski, men det er ikke milelange turer med blodsmak i munnen vi bedriver, det fikk jeg nok av som jentunge. Vi tar på skiene utenfor døra og går inn i skogen, tar en runde i lysløypa hvis vi gidder og koser oss ute. Terskelen for å snu og gå hjem er lav, men det hører med til sjeldenhetene at de ikke vil.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 16:51   #32
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Ja mine gjør det, men må er det stein hard snø og masse is så å gå på ski rundt huset er umuligog -13 grader hos oss, var -16 gradere ene plassen vi bruker å gå,der det e løype,så i dag har vi inne dag(turbo har astma og skal kke gjøre aktiviteter når det er så kaldt). Forige søndag var det -20

Jeg går ikke på ski (kan ikke pga ryggen) men går på siden eller midt i løya,her nede det er turområde og er trykt skispor og "gå spor"

Her vi bor er ikke skinasjon i forfall.Masse folk som går på ski,er med i klubber ,konkurrerer på ski og skiskyting.Skiskyting er blir veldig populært hos de unge

jeg har aldri likt å gå på ski, sikkert pga ryggen(medfødt bæsj rygg). Mann er sånn snowbord "unge"

Gammel 29-01-12, 16:55   #33
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har virkelig ikke noe behov for å opprettholde noen skitradisjoner, i alle fall ikke med tvang. Jeg er vokst opp med både lyst-betong og ulystbetont skigåing. Jeg er forsåvidt også vokst opp med å bli truet med på stranda om sommeren. Moralen er at man kan presse barna med på en del i helgene, men jeg tror man også har godt av å få lov til å daffe en hel dag hvis man trenger det. Jeg har nettopp kjøpt meg ski fordi Kløver har blitt så flink (uten vår inngripen) at hun trenger noen å gå sammen med. Og jeg tror det kan bli litt gøy, faktisk.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 17:14   #34
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Jeg hadde vel en periode fra jeg var kanskje 8 til 11 hvor jeg ikke ville være med på skitur. Dette etter at man i februar til mai var på fjellet bortimot hver helg.

Det var ganske enkelt gørr kjedelig å være med gamlingene på tur. I dag liker jeg å ta en tur av og til. Jeg ønsker at ungene skal ha grunnleggende ferdigheter inne. Skal vel sies at her vi bor, så har vel den gjennomsnittlige 10. åringen bedre skiferdigheter enn meg og går raskere. Er et ganske "spinvilt" skimiljø her. Men jeg mistenker at en del av ungene som er i løypta flere ganger i uka nok også etter hvert nå ikke synes det er så veldig morsomt.....

Gammel 29-01-12, 17:15   #35
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Den er ikke i forfall her i bygda, i hvert fall. Jeg er vokst opp med lite skigåing pga snømangel i umiddelbar nærhet, men bor nå i snømekka og koser meg. Ungene elsker det også. Vi drar ikke på milelange turer. Her er ski også integrert i skolen (fast uteskole) og barnehagen.

Vi spretter ikke opp tidlig i helgene for det, altså.

Jeg oppvokst i et snømekka med en far som likte skiturer. Heldigvis var alltid fokus at vi skulle ha det koselig på tur, og jeg har mange gode minner. Jeg prøver å overføre turglede til barna mine.

Men jeg er heller ikke en som spretter opp om morgenen i helga, jeg elsker å ta livet med ro også, dermed blir det gjerne en liten tur midtvinters og lengre turer etterhvert som dagen blir lengre.

For meg handler dette om å finne en lystbetont måte å bevege seg på, og det er både enkelt og flott om mine barn blir glade i å gå på ski fordi vi bor i et snøhøl. Og for meg som mamma er det veldig greit om de ikke spretter opp av senga og skal ut straks og med en gang.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 17:35   #36
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er det kun pjokken som «spretter» om morgenen i grunn
Vi er ingen ihuga skifamilie, men vi er på turer av og til. Men da er det koseturer, med kakao og sjokolade
Ingen av barna tvinges med, de er nok mer enn oss voksne i grunn.

Jeg liker å gå på ski når jeg først kommer meg ut, men jeg er ikke den tålmodigste å gå med i grunn.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 17:57   #37
Frances
Lykkelig naiv

Frances sin avatar

Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Jeg liker ikke ski, eier ikke balanse i nedoverbakker. Men synes det er viktig at barna får et godt forhold til det, og har heldigvis lyktes.

Vi spretter for øvrig ikke opp. Ski kan nytes på ettermiddagene også. Best da egentlig, de mest ihuga skientusiastene har da dratt hjem.

Sist redigert av Frances : 29-01-12 kl 18:21.
Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 17:58   #38
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lillegutt er veldig glad i gå på ski, men hater oppoverbakker siden han ikke fikser fiskeben noe særlig og er skeptisk til nedoverbakker, og driver å lære seg plog/stoppe nå. Vi står på slalom langrenn 2-4 ganger i uka, i tillegg til langrenn 1-2 ganger i uka på SFO.

Jeg elsker å stå på ski og har alltid gjort det. Men jeg _går_ på ski, jeg løper ikke, og jeg er ikke flink - bare seig. Jeg sto mye med foreldrene mine /pappa og søsknene mine da jeg var liten, og har gått endel alene både i ungdommen og som voksen også. Studenterhytta og DNT-hytter er ypperlig for slikt.

Jeg husker da golden retrieveren vår var gammel - 13/14 år, og var helt sånn og håpefull og skrøpelige dyret ville absolutt være med da vi skulle ut på tur. Jeg var vel 15 elns tror jeg. Vi gikk 300 meter bort i skaukanten, spiste matpakke og kakao og kaffe og hadde pause, også gikk vi hjem igjen. Stakkars bikkja var utslitt og orket jo ikke lengre enn det. Vi andre gikk ut igjen etterpå...

Jeg har også gått på ski med hund m/u pulk som voksen, det er jo knallgøy! Og så flink og rask man blir til å gå på ski med hund i strikk foran seg

Jeg tror mye av gleden for min del kom av at da vi var helt liten hadde vi akebakke bak huset og det var rett ut på ski ut døra (nordpå), og "fedrene i gata", for det var dem, lagde løyper og renn og aktiviteter og det var greier som skjedde ofte, ofte. Så det var gøy!! Senere bodde vi et sted som var et snøhøl men uten bakker. Så da ble det ingen aking og sånt, måtte være langrenn for å komme seg ut, eller kjøre/ta buss 30 min til slalombakken.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 18:13   #39
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gidder ikke å tvinge moen som helst, jeg respekterer at alle ikke har samme interesser som meg. Vi reiser stort sett alle på skitur, men det blir noen diskusjoner om påkledning underveis. Når vi først er i løypa så liker alle det like godt.

Gammel 29-01-12, 18:36   #40
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eg sliter nok med å ha barn som spretter ut av senga tidleg søndag morgen, om eg ikkje må gå på ski også.

Kva er egentleg greia med at alle skal like å gå på ski? Eg bur på ei øy, vi har kanskje 5 cm snø i 14 dager om vinteren. (Om ein ser vekk frå dei to siste vinterane då.) Og likevel ser folk rart på meg om eg seier at eg ikkje liker å gå på ski. For det er jo såååå gøy jo! Alle elsker det jo! Ut på tur, aldri sur! Nåja, kvar sin smak seier eg. Men eg må jo legga til at eg er vanvittig god på kakao i solveggen.

Ungane likar det, men storesøster er vel den som er ivrigast. Er det snø så går ho i kanskje 30 min. Det er nok det. Lillesøster syns vel helst idéen om ski og skeiser er god, men vert fort lei. Skøyter er gøy derimot, så eg skal invistera i nye skøyter no. Og håpa på skøyteis i nabolaget.

På tirsdag skal skulen på kosemosetur i skiløypa og eg har bestemt at ungane skal ha med akebrett. Så får dei gå på ski, mens eg får den viktige oppgåva å frakta akebrett, mat, kakao, grillpinnar etc. inn til hytta.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:15.