Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Matnyttårsforsetter: Hva skal du prøve i 2012?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-01-12, 20:59   #21
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Matnyttårsforsetter: Hva skal du prøve i 2012?

Jeg vil lage mer mat helt fra grunnen, og bruke flere teknikker for å lage mat. Feks har jeg lyst å confittere kjøtt og fisk. Skumsteking er og snaddergodt, men jeg har aldri prøvd det. Og gode sauser fra vin.

Og minst 2 ganger fancy dining med min kjære.

Gammel 01-01-12, 21:04   #22
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Og så skal jeg lage indisk mat!

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 21:05   #23
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Flere middagsgjester først og fremst. Dernest mer fiskemiddager. Og jeg har aldri laget ribbe, jeg ser for meg at jeg må til pers neste jul. Hummer er desidert på listen. Vi har god tilgang på sjømat og må være flinkere til å benytte oss av dette.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 21:05   #24
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Har også lyst til å tørre å prøve mer spenstig mat i år. Og invitere folk, ja. Det er jo så koselig.

Gammel 01-01-12, 21:11   #25
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Confitere ja, det hadde vært noe. Kanskje målet skal være at jeg skal confitere "noe".

Gammel 01-01-12, 21:15   #26
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jeg burde sikkert ha som forsett å finne ut hva det er å confittere noe, eller kanskje noen kan forklare?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 21:16   #27
konsulenten
Passiv

Standard

1) Koke min første hummer jeg og. Banna bein.
2) Lage Maximiliadronningen. Det er en kake jeg ikke har fått med meg det ordentlige navnet på, den figurerer som Maximiliadronningen i mine notater (gir kanskje mening for noen. ) Noterte meg oppskriften i et nettforum for flere år siden, og den frister vettet av meg hver gang jeg leser den. Men hittil har jeg ikke mannet meg opp til å prøve. Det står at det er en del jobb. Men i år, i år skal jeg klinke til!
3) Dampe alt som dampes kan. Jeg har en dampovn som jeg er sikker på er gull, men har hittil ikke vært flink nok til å bruke den.
3) Lage pasta fra skrætsj. Altså fra mel og vann osv.

Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 21:20   #28
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Jeg burde sikkert ha som forsett å finne ut hva det er å confittere noe, eller kanskje noen kan forklare?

Fra Wikipedia:

Sitat:

Confitering eller konfitering er en gammel konserverings- og matlagingsmetode som innebærer at man først salter og deretter langsomt koker kjøtt, fugl eller fisk i fett. Hensikten er å gjøre kjøttet mørt og smakfullt. En vanlig fettype til confitering er andefett.
Confitering skjer ved lavere temperatur og tar lengre tid enn fritering.
Confitering er spesielt vanlig i det franske kjøkken, da kanskje spesielt ved tilberedelse av andelår.

Her er noen oppskrifter:
http://www.alleoppskrifter.no/s/confitere.html

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 21:21   #29
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Jeg vil lage mer mat helt fra grunnen, og bruke flere teknikker for å lage mat. Feks har jeg lyst å confittere kjøtt og fisk. Skumsteking er og snaddergodt, men jeg har aldri prøvd det. .

Skumsteking?

Gammel 01-01-12, 21:22   #30
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Salte og koke i fett, altså. Vel, det høres jo godt ut.

Gammel 01-01-12, 21:23   #31
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Jeg har tenkt å bli invitert bort på middag oftere.

Si ifra når du er i Oslo, da, så kan du bli invitert til meg.

Jeg skal også bli flinkere med fisk. Jeg synes jeg har fått ganske god dreis på kjøtt, men jeg famler litt med fisken ennå.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 21:23   #32
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å, og så vil jeg grave min første laks! Hjemmegravd laks er jo fantastisk!

Gammel 01-01-12, 21:25   #33
konsulenten
Passiv

Standard

Rødbeter! Jeg har kun smakt syltede rødbeter på glass. Jeg vil lage et eller annet selv, av ferske rødbeter.

Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 21:26   #34
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Borsjtsj er jo kjempegodt. Man blir ganske rød på fingrene. :avslører:

Gammel 01-01-12, 21:27   #35
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

I år skal jeg ikke bare dra på fisketur, i år skal jeg få fisk også. Egen-tilberedt egenfisket fisk er det beste i hele verden, og spesielt eksotisk for meg som er innlandsjente.

Gammel 01-01-12, 21:27   #36
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Si ifra når du er i Oslo, da, så kan du bli invitert til meg.

Jeg skal også bli flinkere med fisk. Jeg synes jeg har fått ganske god dreis på kjøtt, men jeg famler litt med fisken ennå.

Jeg har blitt bedre med fisk, men jeg har fremdeles stort forbedringspotensiale. Jeg sliter med å finne på kreativt og godt tilbehør.

Gammel 01-01-12, 21:29   #37
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil lære meg noen flere gode vegetarretter.
Jeg vil lage flere gode retter med scampi. (oppskrifter mottas med takk. )

Gammel 01-01-12, 21:32   #38
Molly
Bør lage seg en tittel selv

Molly sin avatar

Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg skal lære meg å lage indisk mat fra bunnen av. Også skal jeg utfordre smaksløkene til barna oftere.

Gammel 01-01-12, 21:33   #39
konsulenten
Passiv

Standard

Godt tilbehør til ovnsbakt torskefilet, jeg testet dette for en uke siden:
Mens torsken bakte seg svisjet jeg i stekepanna: løkringer, hele cherrytomater, en boks butter beans (ikke spør meg hva de heter på norsk) og en pose spinat. Hadde også ovnsstekte potetbåter til men neste gang vil jeg heller prøve ris.

Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 21:51   #40
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal også bli flinkere til å ha middagsgjester, særlig på hverdager.

Vi pleide å være veldig flinke. Men 2011 har vært et tungt år på mange måter og da har litt av det sosiale engasjementet mitt også falt ned. I 2012 må jeg enten klare å endre det som plager meg eller lære å leve med det og komme tilbake til mitt sosiale jeg.

Gjester minst tre ganger i måneden (hverdag og helg tilsammen) må være målet tror jeg.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:42.