|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Er dette lureri?
Dette er jo et sjerneeksempel på hvorfor man ikke skal trykke på linker i sånne eposter, for selv om det ser ut til at linken går til dnb sine sider så ser en her at det er bare juks, for man tror man trykker på www.dnb.no og så trykker man på kayaks2go.com.
![]() |
#22 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Er dette lureri?Og når jeg er inne på å advare, når man får "jobbtilbud" på epost, hvor de skriver at de trenger noen til å gjøre en enkel økonomijobb for et selskap ett eller annet lurt sted i verden, så er det også svindelforsøk, men av et annet slag. Det de da er på jakt etter er mennesker som er villige til å flytte penger for en, såkalt "mule". Da mottar man penger som kjeltringer har stjålet fra en eller annen stakkars nettbank og så skal man ta ut disse pengene i kontanter (for å fjerne elektronisk spor) og overføre via Forex eller tilsvarende. Disse mulene er kjempelette å spore, og er de som sitter med skjegget i postkassen, for bakmennene er mye vanskeligere å ta enn idiotene som tror at lettjente penger er helt ufarlig.
![]() |
#23 |
Bedreviter
|
Moralen er vel egentlig latterlig enkel der: ikke tro på fremmede som vil gi deg penger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ouch. Google translate? "merke til" må være oversettelse av notice.
![]() |
#25 |
Hertuginne
|
Jupp. Men i epostene som sendes ut (jeg har mottatt min del av dem) ser det ut til at de vil gi deg en økonomijobb, og lønna di er en prosentandel av de pengene du overfører. Og som svogeren min sier, man kan aldri undervurdere folk nok.
![]() |
#26 |
Hertuginne
|
![]() |
#27 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er dette lureri?Og i slike meldinger som Fakse viser til kan de ha lagt inn skript som får DNBs virkelige side til å komme opp, noe som er tillitsvekkende, og så skal du fylle inn et popup-skjema med info som har DNB-like utseende. Disse to sammen lurer mange! Ellers er det veldig mange lure tips i Teos innlegg, phishing er no herk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Er dette lureri?Bare for å ha sagt det: Jeg ville ikke ha klikket dersom jeg ikke fikk noen svar her, altså.
![]() |
#30 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Er dette lureri?Jeg fikk den samme mailen igjen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Profesjonelt paranoid
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hehe, den var ikke dum. The form needs to be opened in a malware-enabled browser. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|