Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Når pynter dere juletreet?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-11, 20:45   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når pynter dere juletreet?

En eller annen gang den siste uken før jul.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 20:48   #2
Selma
blid

Selma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Tidlig på ettermiddagen lillejulaften. Resten av julepyntingen tas på kvelden den 22. des så da er det bare juletreet som gjenstår lillejulaften

Gammel 11-12-11, 21:23   #3
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Lille julaften.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 20:47   #4
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo når juletreet er pyntet at jula begynner. For meg hadde det vært virkelig feil å ha det stående i hele desember.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 20:48   #5
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Lille julaften, all pynting foregår da. Fram til det har vi adventspynt. Vi pleier å ta en vanlig helgerengjøring først, i år skal vaskehjelpa få ta det, så jeg skal bare pynte og kose meg. Det eneste som er stress før jul er i grunnen å stryke duker - i år skal jeg bare stryke én, og den tar jeg tidlig på dagen. Det siste man skal gjøre av forberedeleser den dagen er å pynte tre med tv på i bakgrunnen, og så skal man sette seg og nyte og se ferdig førjulsprogrammene.

Gammel 11-12-11, 21:07   #6
Barbarella
Bør lage seg en tittel selv

Barbarella sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 1
Barbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt likt
Standard

I år blir det 21. desember pga. tett program i dagene etter, men vanligvis pynter vi lillejulaften.

Gammel 11-12-11, 21:12   #7
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lille julaften. Og mine døtre synes at jeg er slem. "Alle andre" pynter nemlig mye tidligere.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 21:13   #8
mina
Strikker

mina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Vi har brukt å pynte lille julaften, men i fjor gjorde vi det den 22. fordi vi reiste bort den 23.
Hvis vi er kommet langt nok i rydding og rengjøring kan det godt hende vi pynter den 22. i år også. Jeg synes lille julaften har brukt å være alt for stressende, så jeg hadde likt å være ferdig dagen før.

Gammel 12-12-11, 07:16   #9
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Vi kjøper tre og har på lys og stjerne en uke og to før jul, men resten av pynten kommer som regel ikke på før lillejulaften. Jeg synes forresten at treet er utrolig fint med bare lys og stjerne, men det ender nok med at det blir pyntet til trengsel i år også.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 10:31   #10
Husfruen
Erfaren

Husfruen sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Husfruen er litt kul
Standard

For meg er det i ventetiden at treet er finest. Ja, det er jo fint i jula også. Men jeg vil jo ha kosen med det litt mer enn en uke. Derfor pyntes treet til 1.søndag i advent.

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 10:03   #11
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Husfruen, her.

For meg er det i ventetiden at treet er finest. Ja, det er jo fint i jula også. Men jeg vil jo ha kosen med det litt mer enn en uke. Derfor pyntes treet til 1.søndag i advent.

Jeg håper du har kunstig tre eller er veldig flink med vanning. Det gjelder forsåvidt alle som pynter tidlig eller lar treet stå lenge. Tørre juletrær er ekstremt brannfarlige. Man rekker ikke si brannslokkingsapparat, langt mindre hente ett før det er overtent.

(Kilde: youtube.com)

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 14:41   #12
Husfruen
Erfaren

Husfruen sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Husfruen er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Jeg håper du har kunstig tre eller er veldig flink med vanning. Det gjelder forsåvidt alle som pynter tidlig eller lar treet stå lenge. Tørre juletrær er ekstremt brannfarlige. Man rekker ikke si brannslokkingsapparat, langt mindre hente ett før det er overtent.

(Kilde: youtube.com)

Jeg har kunstig tre, ja. Hadde aldri hatt et ekte tre stående så lenge

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 18:20   #13
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Men man har da masse annet like brannfarlig i huset, vel? Jeg har til enhver tid mange store og mindre greiner her og der. Knusktørt. I det hele tatt er det nok mye knusktørt i mitt hus. Men man har det jo ikke i nærheten av lys?

Ja, hvis du tenker på elektriske lys, så tar jeg som en selvfølge at de kun står på når noen er hjemme.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 20:32   #14
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Men man har da masse annet like brannfarlig i huset, vel? Jeg har til enhver tid mange store og mindre greiner her og der. Knusktørt. I det hele tatt er det nok mye knusktørt i mitt hus. Men man har det jo ikke i nærheten av lys?

Ja, hvis du tenker på elektriske lys, så tar jeg som en selvfølge at de kun står på når noen er hjemme.

Man har vel lite som er så stort og så eksplosivt brannfarlig som et tørt juletre i hus. Det er jo etterhvert kommet ganske mye flammehemmende stoffer i tekstiler og møbler, og det brukes materialer i hus som ikke skal brenne så lett. Og tørre juletrær er jo ikke akkurat uunngåelig, man kan jo rett og slett være litt nøye med vanningen, så holder det seg friskt og dermed mye mindre brannfarlig. Det er ikke så vanlig å advare mot dette i Norge fordi det ikke er så mange som har trærne så lenge inne. Ser stadig advarsler mot dette nå før jul på amerikanske mailinglister og forum, siden det der er mye vanligere å sette opp treet tidligere.

Og juletrelys er jo ikke det eneste som kan antenne, vi har jo mye som kan skape brann av elektriske dippedutter i hus, og ekstra mye nå før jul, så om brannen starter liten og forsiktig et sted i nærheten av treet kan det fort spre seg til hele stua om gnistene når treet.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 09:20   #15
Rose
Bør lage seg en tittel selv

Rose sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Rose er populærRose er populærRose er populærRose er populær
Standard

Vi har pleid å pynte det lillejulaften men hvert år så er det alltid stress så i år har vi tenkt å gjøre det noen dager før så det blir kos. Er alltid så mye å gjøre lillejulaften. Itillegg skal vi spise grøt med mandel i lillejulaften sammen med min familie så da får vi ikke tid den dagen.

Syns det er så koselig med juletre og etter julaften er man begynt å bli litt lei julen.

Gammel 14-12-11, 15:28   #16
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det varierer litt. I år tenker vi ta treet inn på mandag og pynte det på tirsdag. Tar det bort i begynnelsen av januar.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 17:54   #17
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Her pyntes det rundt den 20. Tror vi pynter det i løpet av noen dager nå sånn at det er gjort før fødsel og de første dagene etter. Blir fødselen nå så får vi det til etterpå. Vi har aldri pyntet så sent som 23. Selv om jeg vet at det er veldig vanlig.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 20:55   #18
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Lillejulaften, men i år orker jeg ikke ha juletre siden ungene reiser bort.

Gammel 11-12-11, 21:02   #19
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

I prinsippet lille julaften. men vi reiser bort lille julaften, så vi må pynte treet tidligere enn det. Kanskje vi gjør det siste helgen før jul.

Gammel 11-12-11, 21:05   #20
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Lillejulaften på ettermiddag/kveld. Setter fram litt mer julepynt/ juleduker også da. Rubbel og bit åker ut like etter nyttår.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:38.