Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Din beste lussekattoppskrift?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-12-11, 11:20   #1
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Din beste lussekattoppskrift?

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Og hvor kjøper jeg helst safran?

Innvandrerbutikker er det beste stedet synes jeg.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 12:02   #2
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Jeg vurderer å prøve disse. De har fått skryt for å være gode.

http://www.tine.no/oppskrifter/jul/j...ms?lussekatter

Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 13:45   #3
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjøpte svindyr safran på apoteket

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 15:30   #4
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Jeg har fått i gave, Safran fra Tunisa. Kan bruke det??
I Tines oppskrift står det 1g, hvor mye er det da? Målt med t-skje.

Gammel 12-12-11, 15:47   #5
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Grøten, her.

Kanskje. Sjekk at det er skikkelig safran. På en del markeder i middelhavslandenen selger de noe som de kaller safran men som ikke er det. Har sett både gult pulver som helt garantert er gurkemeie, og noen røde "tråder" som helt stive og rette, i stede for bølgete slik safran skal være. Har du sett ekte safrantråder en gang så vet du hvordan de skal se ut.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 15:54   #6
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det jeg hadde var ca 0,25 g og det var veldig veldig lite. 1 g er kanskje i underkant av en halv teskje?

Har laget deigen med det jeg hadde av safran, de blir forhåpentligvis litt gulere enn boller.

Gammel 12-12-11, 16:10   #7
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da har jeg laget deig ut i fra denne oppskriften. Deigen SER iallefall perfekt ut

Gammel 12-12-11, 17:47   #8
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Standard

Det jeg har er pulver. Helt finmalt og er rød/orange. Da er det kanskje ikke Safran da?
Bør jeg droppe å ha det i kanskje??

Gammel 12-12-11, 17:55   #9
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Det jeg har er pulver. Helt finmalt og er rød/orange. Da er det kanskje ikke Safran da?
Bør jeg droppe å ha det i kanskje??

Det er safran

Gammel 12-12-11, 17:56   #10
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Det er safran

Takk!

Gammel 12-12-11, 18:34   #11
Slettet bruker
Passiv

Standard

Men det er i morgen man skal ha dem?

Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 18:37   #12
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det sto at de smaker best lunkne, så da måtte vi jo spise de nå

Jeg synes også gjærdeig er best uten safran, men barna var happy.

Gammel 12-12-11, 19:40   #13
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Jeg bruker min vanlige bankers bolledeig, puttet i litt safran og fikk luftige, gode og absolutt ikke tørre lussekatter.

Gammel 12-12-11, 19:43   #14
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

: plystre: De smaker best i dag, men vi får vel spare noen til lussegjestene som kommer i morgen.

Gammel 12-12-11, 20:21   #15
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Standard

Våre blei gode og luftige, men ikke så gule. Tro hva vi har hatt i bollene.
Kan anbefale Tine.no oppskriften, i alle fall.

Gammel 12-12-11, 20:26   #16
Siwa
Bør lage seg en tittel selv

Siwa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Jeg bruker boller på 1-2-3 og tilsetter gurkemeie, og vips så blir det nydelige og ikke minst spiselige "lussekatter"

storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 17:59   #17
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Safran smaker og lukter sure sokker, gurkemeie smaker jord og skogbunn.
De beste bollene må ergo bli en god bolleoppskrift med konditorfarge i.

Gammel 12-12-11, 20:30   #18
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg brukte oppskriften fra den bloggen, ble kjempegode, selv med margarin i stedet for smør.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 21:35   #19
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvorfor er det kardemomme i både oppskriften fra Trines matblogg og TINE.no? Vil det ikke smake veldig likt julebrød da?

Jeg har bare 0,5 g safran, da bør jeg helst halvere oppskriften? (Begge de to oppskriftene bruker 1 g safran)

Eller gå for Toffskijs oppskrift med 0,5 g safran og ikke noe kardemomme. What to do...

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 21:36   #20
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lussekatter etter Toffskijs oppskrift ble kjempegode. Vi måtte jo prøvesmake en hver i dag.

Jeg brukte forøvrig et helt gram med safran og da ble de akkurat som de skulle være synes jeg. Men jeg liker safran da.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:40.