Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Må/bør man gå på julebord?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-11-11, 16:43   #21
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må/bør man gå på julebord?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det er ingen god grunn, men neste uke skal jeg tilbringe 4 kvelder sammen med kollegene mine. Både teambuilding, middager og kundearrangementer. Så det er jo ikke slik at jeg aldri ser dem på kveldstid.

.

Da stiller det seg litt annerledes, synes jeg. Vi har veldig få sosiale arrangementer (vi må jo betale alt selv, julebordet også) så da blir det ikke så mange muligheter til å treffes utenom jobben.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 16:47   #22
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Alle må få lov til å gjøre hva de selv vil, men jeg går ikke glipp av vårt julebord, fantastisk god mat, god underholdning og masse gode kollegaer med følge. I fjor var jeg hjemme i 6 tiden om morgenen.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 16:47   #23
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er helt legalt å takke nei, selv om man ikke har en spesiell grunn, mener jeg.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 16:48   #24
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Nei, man må ikke. Julebord er slett ikke for alle.

Denne er jeg enig i. Noen jobber har et visst krav til deltagelse i sosiale arrangementer, som gjør at man må stille. Men det gjelder jo ikke de fleste, og da synes jeg det er greit å ikke være med. Men jeg ville kanskje følt meg mer forpliktet dersom det var små forhold, med kun en liten gruppe kollegaer. (Min forrige arbeidsgiver var et gigantfirma, hvor vi hadde julebord med sikkert 500 mennesker. Det må da være helt frivillig å være med på, slike digre arrangementer kan forbeholdes de som liker sånt. )

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 17:01   #25
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Jeg liker virkelig ikke å gå på julebord, synes rett og slett det er kjedelig, så jeg holder meg hjemme. Når jeg i tillegg er ekstremt kveldstrøtt er ikke dette en setting som passer for meg. Heller en ekstra dag på jobb enn et julebord.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 17:02   #26
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Man må ikke. Jeg velger å ikke gå. Det kunne faktisk ikke falt meg inn å gå på det. Alle er samlet, dvs at en ca 120 pers er invitert. Jeg melder meg konsekvent ikke på sånne store events. Vi må betale alt selv pluss at en del har med kake samt det vi skal drikke. For det første blir det dyrt. Jeg prioriterer heller å bruker pengene mine på andre ting. For det andre misliker jeg sterkt sånne store tilstelninger. Jeg har det ikke gøy og syns at det er fryktelig slitsomt. Summasumarun, det er uaktuelt for meg å gå.

Gammel 17-11-11, 17:03   #27
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg strekker meg langt for å være med på sosiale arrangementer med jobben - jeg drar selv om jeg er sliten. (Men ikke om jeg er utslitt eller det på annen måte ville være et urimelig løft).

Jeg synes et godt sosialt arbeidsmiljø er noe alle er ansvarlige for å bidra til. Men jeg tenker aldri negativt om de som ikke møter - jeg har nok med å hygge meg selv og har kun fokus på de som dukker opp.

Det er mange andre måter å bidra til et sosialt miljø på arbeidsplassen også. Og hvis det å droppe julebordet er det som skal til for å skape balanse i en hektisk periode, så synes jeg man skal gjøre nettopp det.

Gammel 17-11-11, 17:36   #28
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, man må ikke. Men det kan være en lur ting å gjøre med tanke på arbeidsmiljøet. Jeg skjønner deg imidlertid godt når det har vært såpass mye i det siste.

Gammel 17-11-11, 17:44   #29
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Nei man må ikke, men man faller vel litt utenfor sosialt sett om man ikke er med?

Det føler i alle fall jeg, som skal jobbe kveld/dag for andre gang på rad når avdelingen har julebord.

Gammel 17-11-11, 17:45   #30
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Da stiller det seg litt annerledes, synes jeg. Vi har veldig få sosiale arrangementer (vi må jo betale alt selv, julebordet også) så da blir det ikke så mange muligheter til å treffes utenom jobben.

Det er nettopp det som ofte er i det private, man arrangerer flust med fagdager og seminarer, med påfølgende sosialt på kvelden, som ikke egentlig blir så 100 % frivillig. Blir det mange slike, så er det ikke alltid jeg får det til, selv om jeg synes det kan være kjempehyggelig. Hadde jeg ikke orket når julebordsesongen var igang, så hadde jeg heller slappet av hjemme.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 17:49   #31
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er synd om man velger bort alt av sosiale jobbevenementer uten at det er noen spesiell grunn til det. Har man flere sosiale tilstelninger på relativt kort tid, synes jeg det er langt mer legitimt å droppe ett eller flere av dem.

Jeg droppet selv det arrangementet som heter "julebord" i etaten min, det som var for flere hundre ansatte, var på et sted jeg ikke hadde lyst til å gå på, og dessuten hadde egenandel. Jeg skal derimot gå på tre middager med påfølgende bar- eller pubtur sammen med seksjonen eller avdelingen min i løpet av november og desember. Hvis julebordet var det eneste førjulsarrangementet, hadde jeg gått på det.

Gammel 17-11-11, 17:54   #32
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Så lenge jeg må betale det selv så mener jeg det må være opp til meg selv om jeg ønsker å bruke penger på julebord. I år skal jeg ikke gå. Litt fordi jeg ikke har barnevakt, litt fordi jeg ikke helt er fan av julebord med partner, og mest fordi jeg rett og slett ikke har lyst.

Gammel 17-11-11, 17:57   #33
tante Veronica
Superduperaktiv

tante Veronica sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
tante Veronica er litt kultante Veronica er litt kultante Veronica er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Det er mange andre måter å bidra til et sosialt miljø på arbeidsplassen også. Og hvis det å droppe julebordet er det som skal til for å skape balanse i en hektisk periode, så synes jeg man skal gjøre nettopp det.

Jeg synes Zoe skriver bra i sitt innlegg, og vil fremheve det siste.
Vi er i ulike faser gjennom livet. Når en får familie og barn, endrer ting seg. Førjulstiden kan være ganske så hektisk for mange, med mange arrangementer en skal rekke over. I tillegg til alt som skal ordnes med ellers.

Det må være lov å prioritere en rolig kveld hjemme, dersom man ønsker det, uten å få dårlig samvittighet. Kanskje er det også viktig for forholdet hjemme.

Jeg er enig i at en har medansvar for å skape et sosialt miljø på arbeidsplassen. Men jeg er ikke enig i at det nødvendigvis må skje på fritiden. Ikke alle ønsker å tilbringe fritiden med kollegaene sine heller. Det må være lov å si nei takk.

tante Veronica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 18:02   #34
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg opplever ikke at noen sier at det ikke er lov til å ikke gå på julebord, og antok forsåvidt at spørsmålet til Tjorven var ment som en spissformulering. Selvsagt er det lov til å ikke velge å bruke en kveld på sosialt samvær med kolleger, selvsagt er det et valg. Og skal man velge, vurderer man for og mot, og da synes jeg at argumentene for å gå på julebord er forholdsvis sterke (mindre sterke hvis det, som i Tjorvens tilfelle, er snakk om ett blant flere sosiale arrangementer disse par ukene), slik at det "trengs" forholdsvis sterke argumenter mot for å velge å bli hjemme. Men velger man det, er man naturligvis i sin fulle rett, og ingen kan avkreve begrunnelse eller påstå at den er for dårlig.

Gammel 17-11-11, 18:38   #35
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takke nei til gratis middag på Grefsenkollen?!

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 19:33   #36
Isa
--

Isa sin avatar

Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Nei, jeg synes ikke man må. Og er du med på de andre som skjer, så må jo det være greit.

Hadde det vært den eneste sosiale happeningen i løpet av et år, så hadde jeg nok prioritert det foran sofaen. Tatt tidlig kvelden og vært sjåfør.

Jeg er også usikker på årets julebord. Det er helgetur på fjellet i februar. 4-5 timers kjøretur, alt inkludert og med partner. Jeg synes det er vanskelig å prioritere dette foran en helg med barna. Jeg føler omtrent jeg er den eneste på jobb som tenker sånn.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 19:36   #37
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sier som mange andre, det kommer an på bedriften, hvor stor den er og hvor mange arrangementer en har i løpet av året. I ditt tilfelle, der du skal være sammen med dem så mange kvelder samme uke, hadde jeg glatt sagt nei hvis jeg ikke hadde lyst.

Jeg føler absolutt ikke noen forpliktelse til å gå på julebord på min jobb, men der er vi 2-300 mennesker hvorav ca. 100 stiller, så det blir annerledes. Det er selvsagt mye snakk om det mandagen etter og en vil kanskje føle seg litt uttafor, men det er ikke noen stor greie.

Jeg synes du skal gjøre det du har mest lyst til, jeg.

Gammel 17-11-11, 19:38   #38
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 182
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg tenkte meg at akkurat du ville reagere sånn. Vi var der i fjor også, og jeg tror de senker standarden noe når de skal servere 60-80 stykker på en gang.

Dette er slett ikke første og siste arrangementet i år. Men jeg synes disse store julebordene (alle ansatte er invitert og vi kan bli opptil 100) ikke er like ålreite. Jeg prioriterer heller den sammenkomsten som alle damene i selskapet arrangerer på helt eget initiativ og for egen regning. Vi er 15 stykker, og det synes jeg er en mer oversiktlig og intimt. Jeg egner meg rett og slett best i litt mindre og roligere situasjoner.

Jeg tror det er stor forskjell på offentlig og privat virksomhet. Jeg er ute å spise med jobben min ca 10 ganger i året. Og ofte er det kunder involvert, og da har man ikke noe annet valg enn å stille opp. Det er jobb selv om det går av egen fritid.

Gammel 17-11-11, 20:01   #39
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man må på ingen måte gå på julebord. Hvordan man bruker sin fritid er en frivillig sak. Og det er mye viktigere for arbeidsmiljøet at man er en god kollega resten av året enn om man ofrer familiekvelder og sitter et sted man ikke har lyst til å være.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 20:14   #40
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Ja, akkurat dét er jo litt galskap da.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:31.