|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() |
Sv: Må jeg lage ny gryte? haster littHadde glatt servert den |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Rockesøster
|
Sv: Må jeg lage ny gryte? haster litt
Jeg er ikke Hyacint, men tillater meg å svare likevel. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Må jeg lage ny gryte? haster littRomtemperatur er vel ikke en veldig bakerievennlig temperatur, er det? Det er jo godt under bakterienes kosetemperatur på 37 grader eller deromkring?
|
|
|
#24 |
|
lider av tastleksi
|
Sv: Må jeg lage ny gryte? haster littDen er jo til og med raskt nedkjølt, noe som er viktig dersom man lager mat som altså skal kjøles ned og varmes senere.
|
|
|
#25 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er jo det som du sier her som egentlig ikke stemmer. Det er ikke stor fare for bakterievekst i en overdekket beholder som er kokt opp, kjølt ned raskt og så oppbevart ved 18-20 grader. Fordi det i praksis ikke er bakterier til stede i utgangspunktet fordi den har vært kokt opp, må disse bakteriene komme fra et sted, nemlig luften rundt. Så lenge lokket sitter på er det minimalt med bakterier som slipper inn i gryten. Dessuten er gryten kjølt ned, slik at den bruker tip på å komme opp til romtemperatur. Ved lavere temperaturer enn 18 grader skjer det ikke rask vekst av bakterier, dvs at ved 18-20 greder, vanlig romteperatur, vil det være lav vekst av bakterier i maten. Lav forekomst i utgangspunktet og relativt dårlige vekstbetingelser for bakterier gjør at det ikke er stor fare for bakterievekst i en gryterett tilberedt og oppbevart på denne måten
|
|
|
#26 |
|
Rockesøster
|
Delingen er eksplosjonsartet ved 37 grader, men over 10 grader gir også en veldig hurtig bakteriedeling, alt for hurtig til at man bør spise |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Må jeg lage ny gryte? haster littSom LilleBulla sier: Da må det jo være en god stamme av bakterier der i utgangspunktet. Og det tar tid å komme fra kaldt til romteperert også.
|
|
|
#29 |
|
Rockesøster
|
Det trenger ikke være en god stamme, en eneste rakker er nok. I en gryterett fins jo komponenter som gir gode vekstforhold for bakterier så gryterett i romtemp over natta er ikke lurt. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Sv: Må jeg lage ny gryte? haster litt...egentlig er denne tråden litt grusom - med tanke på at de som def. IKKE ville servert det nå ser mulighetene i at en god del VILLE servert det... |
|
|
|
|
|
#32 |
|
can-jur
|
Sv: Må jeg lage ny gryte? haster littJeg hadde både spist og servert den.
|
|
|
|
#33 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
Sv: Må jeg lage ny gryte? haster littFaren min er utdannet næringsmiddelteknolog og han er langt mer uvøren med mat enn meg! Men han/vi blir aldri syke.
|
|
|
#34 |
|
Leser
|
Ignorance is bliss.
|
|
|
#35 |
|
Lengter etter sola
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Må jeg lage ny gryte? haster littJeg bare lurer...
|
|
|
|
#36 |
|
Keep calm and trot on
Vet du, nå er du utrolig upresis. Ja, det er helt korrekt at det kun trengs en bakterie for at det skal vokse opp en koloni, men mengden bakterier du starter med er helt avgjørende for hvor raskt bakterier formerer seg, og å fremstille dette som irrelevant for om maten er farlig eller ikke er faktisk helt feil. Dersom du får i deg små mengder bakterier ( og det gjør du hele tiden, faktisk er ca 1,5 kg av kroppsvekten din bakterier av ymse slag) vil immunforsvaret ditt ta hånd om de, du må innta såpass store mengder at ikke immunforsvaret klarer å handskes med de. Dessuten vil grundig gjennomvarming av maten før serverign ta hånd om de beskjedne mengdene bakterier som kan ha vokst opp ila natten.
|
|
|
#37 |
|
Rockesøster
|
For meg var det et poeng at maten ikke er oppbevart etter gjeldene råd og retningslinjer, og at man dermed risikerer oppvekst av bakterier som kan gjøre en syk. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Det kan alltid bli verre.
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Må jeg lage ny gryte? haster littHar noen enkler kriterier når det gjelder sånt:
|
|
|
#39 |
|
Keep calm and trot on
Mens jeg hadde konkret kunnskap om bakterier, og ville poengtere at selv om maten ikke er oppbevart etter gjeldene råd og regler, gjør de faktiske forholdene i dette konkrete tilfellet at risikoen er ekstremt lav for at man kan bli syk av det. Det var også en kommentar til at noen slang ut at de hadde kunnskap å basere det på, men iukke sa hva slags kunnskap.
|
|
|
#40 |
|
Rockesøster
|
Jeg er uenig med deg. All den tid maten er lettbedervelig, fuktig og oppbevares i 20-22 grader i mange timer er det en reell fare for oppvekst av bakterier. |
|
|
|
![]() |
|
|