Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hva bærer man nyfødte i?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-09-11, 12:36   #21
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva bærer man nyfødte i?

Opprinnelig lagt inn av United, her.

Varmt med sjal på sommeren, kanskje?

Nei, eg vil ikkje seie det, men det er jo avhengig av kva materiale sjalet er i. Me hadde bomull og brukte det både vår, sommar og haust. Det skal dog seiast at me ikkje er bortskjemt med varme somrar her.

Gammel 02-09-11, 12:38   #22
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Meitaien har jo hull på siden til bena. Vil ikke en pitteliten kunne falle ut der? Eller knyter man det igjen, på et vis? Og er froskestilling bra for så små? Ser for meg en liten, sammenkrøllet klump som trives bedre i et sjal. Bare at jeg ikke ser for meg meg balende med et flere meter langt sjal. Artig for andre sikkert - som i den VG(?)-reklamen med det unge paret. Lommeslynge er kanskje tingen da...

Man knyter slik at babyen ikke ramler ut og froskestilling passer godt til nyfødte. De er vant til å ligge slik inni magen. Som sagt, vi hadde Sunniva i meitaien fra starten. Jeg knyttet meitaien ganske stramt og hun hadde støtte både i ryggen og til hodet. Hun sovnet storsett alltid når vi bar henne og klagde aldri.

Gammel 02-09-11, 12:40   #23
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Hehe, jeg skulle akkurat til å skrive en protest, for minsten ble hvertfall 3-4 måneder før Manduca var aktuelt. Men så var han da på størrelse med din som nyfødt. Så da stemmer det jo ganske godt.

Ja, han blei fort for stor til å ligge på tvers i sjalet, jeg har ganske smal overkropp. Froskestilling i sjal var det vi brukte mest, da fikk han jo fortsatt god støtte til hodet, en periode sovnet han nesten bare sånn. Pappen syntes nok det var litt lettere med Manduca, men han lærte seg kjapt å knyte sjal også. Vi er ikke så habile knytere noen av oss, men akkurat elastisk sjal til nyfødt er jo ganske overkommelig og helt uslåelig, synes jeg.

Gammel 02-09-11, 12:43   #24
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns sjal er helt uovertruffent til å bære nyfødt i. Jeg vet enkelte aldri blir fortrolig med å knyte sjal, andre lærer det på fem minutter. Det kan være verdt å gi det en sjanse.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 12:46   #25
Slettet bruker
Passiv

Standard

Er det bare min som ikke liker seg i sjal? Han blir kjempesur hver gang vi prøver.

Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 12:51   #26
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Er det bare min som ikke liker seg i sjal? Han blir kjempesur hver gang vi prøver.

Min liker det heller ikke. Protest, protest. Det er fullt mulig jeg gjør noe galt, men jeg har prøvd flere ganger. I Becoen derimot, der slapper hun godt av og sovner. Den er med nyfødtinnlegg. Nå er vel ikke 2 måneder nyfødt, men vi har brukt den siden hun var.. tja, en måned? Funker fint. Jeg skal få teste og låne en Meitai i dag, håper det kan funke bedre enn sjal. Greit å variere litt!

Gammel 02-09-11, 12:54   #27
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Hvordan har han bena? Det kan ha noe å si. Barn med låsninger kan også mislike å bli holdt tett fast. Ellers vet jeg ikke grunner til at de skal mislike seg.

Min første erfaring med å bære i sjal hadde jeg med nesteldstesøster. Nesten hver gang jeg puttet henne i sjalet hylte hun en kort stund, før hun falt til ro og sovnet og sov gjerne i flere timer. Dette gjorde meg litt usikker på hele greia, som dessuten var fryktelig alternativt den gang.

Gammel 02-09-11, 12:59   #28
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Kanskje jeg må prøve igjen og se om hun roer seg etter en stund, da. Sjalet er så fint og mykt, jeg vil bruke det.

Gammel 02-09-11, 13:07   #29
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Kanskje jeg må prøve igjen og se om hun roer seg etter en stund, da. Sjalet er så fint og mykt, jeg vil bruke det.

Det kan kanskje være verdt å gi det et forsøk til. Jeg vet ikke hvorfor jenta mi hylte slik. Hun hadde en låsning i ryggen, det kan kanskje tenkes at det kunne være årsaken. Det stresset meg veldig når hun hylte slik, men jeg erfarte raskt at det ga seg i løpet av et par tre minutter, og da sov hun så lenge og godt etterpå at hun måtte jo ha det fint allikevel.

Gammel 02-09-11, 13:14   #30
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Mine protesterte litt i sjal til å begynne med. Det ble fem minutter med dype knebøy på mor. Men så ble det bedre og de begynte å like seg. Vips, så sov de der lange stunder av gangen, spiste litt pupp, sov mer, titta litt osv.

Gammel 02-09-11, 13:38   #31
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har brukt elastisk sjal til baby. Mei Tai liker jeg ikke noe særlig før de er ganske store. Jeg liker ergo også.

Gammel 02-09-11, 14:04   #32
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Froskestillig fungerte dårleg for Poden, så me tjuvstarta med beina ut og det virka langt meir komfortabelt for han roa seg med det.

Gammel 02-09-11, 14:11   #33
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Ingenting er som bittebaby i elastisk sjal.

Og bevegelse er tingen for bittiser som ikke skjønner greia umiddelbart. Gyngende, store bevegelser, en lett hånd på babyhodet, nynne litt dypt, prøve å flytte fokus vekk fra baby og bare la henne duve med. Vips, baby i drømmeland, var erfaringen hos oss.

Gammel 02-09-11, 15:03   #34
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

I mitt tilfelle: Armene.
Lillebror ble helt krakilsk om jeg prøvde meg med denslags nymotens greier, det var kun armene mine/mannens/svigermors som var gode nok til bæring. Håper du slipper litt lettere unna.

Gammel 02-09-11, 19:58   #35
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men er ikke sjal veldig vanskelig å knytte? Det ser jo fantastisk deilig ut med slike sjal, vi hadde en på jobb (mann ja) som gikk rundt med sin nyfødte i sjal på jobb mens mammaen var litt sjaber etter fødsel. Det så utrolig fint ut. Og praktisk når ungen først satt fast der.

Gammel 02-09-11, 20:02   #36
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det går kjempegreit å knyte det på, jeg kan anbefale kurs med Honeybunny.

Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 21:01   #37
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke vanskelig å knyte, nei. Jeg var også redd for det, men det gikk veldig greit.

Gammel 02-09-11, 21:11   #38
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

[quote=United;2944313]Meitaien har jo hull på siden til bena. Vil ikke en pitteliten kunne falle ut der? Eller knyter man det igjen, på et vis? quote]

Man tar bare skuldrestroppene forbi på siden, twister bak ryggen på babyen og tilbake over sidene og knyter bak ryggen på bæreren. Da tetter man igjen sidehullene.

Gammel 02-09-11, 22:18   #39
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Er det forskjell på dem? Har en meitai, men den er for stor for en nyfødt, tror jeg.

Hva er grunnen til at sjal ikke kan brukes? Elastisk sjal er helt fantastisk å bruke, både når det gjelder det praktiske og når det gjelder kos. Ofte vil det å raskt putte ungen i sjal samt dype knebøy eller eventuelt å raskt komme seg litt rundt for å gå, gjøre at ungen roer seg ned.

Hva er det som gjør at meitaien virker for stor? Når du bærer ungen på magen krysser man vanligvis skulderstroppene bak på egen rygg, tar dem fram over ungens rygg, krysser stroppene over babyens rygg og tar stroppene bak for å knyte på egen rygg. Da kan ikke ungen falle ut på siden.

Hvis du skal bære med beina ut (og ikke i froskestilling), så kan du samle sammen meitai-panelet nederst og eventuelt også brette meitaien én gang for å ikke få for langt panel. Bærer du i froskestilling vil det ofte være grei lengde på panelet, ettersom ungen da kommer lengre opp.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 19:03   #40
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Ja, også er det viktig å påpeke at man bruker forkle-knyting når man bærer i frosk i en MT, synes jeg. Dvs at man knyter på seg MT-en som om det var et forkle (hengende fra livet og ned). Da får man en lomme som babyen sitter nedi.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:00.