|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Bedreviter
|
Sv: [Terroren] Har du skjermet barna for at det har skjedd noe?De har vært skjermet i den grad at TV-en ikke har vært på, men selvsagt er de informert om det som har skjedd. (Fireåringen kunne for øvrig ikke brydd seg mindre, men niåringen er sterkt opprørt og "sjitforbanna".) |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: [Terroren] Har du skjermet barna for at det har skjedd noe?Vi har snakket om det med 8-åringen. Han har spurt om ting og fått svar. Og vi har vært i sentrum med blomster med begge barnen. Treåringen vet at det var en bombe og en man som ble satt i fengsel men hun vet nok ikke så mye mer (og hun er null intressert). |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: [Terroren] Har du skjermet barna for at det har skjedd noe?Ja, mine to erskjermet, de vet ikke.
|
|
|
#24 |
|
can-jur
|
Sv: [Terroren] Har du skjermet barna for at det har skjedd noe?Jeg snakket litt med de to eldste før jeg reiste (reiste bort fra alle sammen søndag, det var VONDT VONDT VONDT!) og regner med å plukke opp igjen tråden når jeg kommer hjem. Forhåpentligvis har mormor, farmor og pappaen snakket litt med dem og skjermet dem fra TV og radio. Skal se supernytt med eldste i allefall.
|
|
|
|
#25 |
|
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: [Terroren] Har du skjermet barna for at det har skjedd noe?Det er viktig å fortelle noe, men hva og hvordan skal man tenke nøye gjennom. Psykologer, deriblant barneombudet, anbefaler at vi snakker med ungene og da bør vi gjøre det. Hendelsene er viktige, de er en del av Norgeshistorien og også hver enkelts historie. Når ungene blir større kan det godt være at de spør om hvor de selv var da det skjedde, dette bør vi kunne svare på. Vi bør også kunne svare på andre hva og hvorfor som kan komme i ettertid. Det er viktig å være en del av Norge og de virktige tingene som skjer. Det som skjedde for en uke siden kommer alltid til å være en del av oss, og nordmenn spesielt.
|
|
|
|
#26 |
|
... med mjuke pigger...
Sv: [Terroren] Har du skjermet barna for at det har skjedd noe?
Det er skummelt, barna kan danne sine egne bilder med stor dose fantasi, som kan være mye mer skremmende enn virkeligheten. Foreldres oppgave er å skape trygghet. Om barna ikke får høre om det i trygge omgivelser, kan det skape frykt å høre det fra noen andre. Siden foreldrene ikke snakket om det, kan det forstås som at man heller ikke skal spørre de om noe, men beskytte foreldrene fra det skumle.
|
|
|
|
#27 |
|
Sv: [Terroren] Har du skjermet barna for at det har skjedd noe?Men seriøst, mener dere at jeg skal ta nesten-treåringene på fanget og forklare at en bombe (stooooort pang) sprengte et sted han ikke vet hvor er, og st en mann skøyt pang på mange mennesker så de døde?
|
|
|
#28 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Det er slik jeg også føler det, spesielt med så store barn som i skolealder.
|
|
|
#29 |
|
... med mjuke pigger...
Hvis jeg husker riktig nå, så anbefaler barnombudet å snakker med unger fra femårsalderen.
|
|
|
|
#30 |
|
maler
|
Nei, plutten er i hvertfall lykkelig uvitende. En unge som ikke har tidsbegrepet inne og ikke abstrakter trenger ikke den typen kunnskap tenker jeg.
|
|
|
#31 |
|
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, det synes jeg ikke høres fornuftig ut, så små barna dine er. Treåringen vår, som snart är 4, klarer å forstå at det var en bombe som gjorde at noen døde og at derfor er bestemor (og mange andre) lei seg men der omtrent er hennes oppfattningsevne (og intresse). Hun hadde ikke skjønt noe av det tror jeg, for et år siden. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
... med mjuke pigger...
Sv: [Terroren] Har du skjermet barna for at det har skjedd noe?Malama
|
|
|
|
#33 |
|
Sv: [Terroren] Har du skjermet barna for at det har skjedd noe?Jeg har aldri direkte nektet ham, men bedt ham om å ikke sikte på folk. Han skyter med fingrene, pinner, leker, whatever, det bare føles så ekkelt at han når han er uenig med faren skyter på ham. Før han begynte med det pleide han slå. Det er altså den "uenig, jeg tyr til vold"-adferden vi snakker med ham om.
|
|
|
#34 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Sv: [Terroren] Har du skjermet barna for at det har skjedd noe?Vi kunne ikke unngått at barna fikk vite det, siden vi kom inn til Gardermoen og ble møtt av nyhetn der, samt et vakthold som var økende der, og livredde ansatte på flyplassen. Vi hadde uansett ikke kommet til å skjermet dem. De er så store at de får med seg ting uansett.
|
|
|
#35 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: [Terroren] Har du skjermet barna for at det har skjedd noe?Jeg synes ikke det er nødvendig at en treåring vet om dette. Svigerinnen min syntes derimot det var veldig viktig at hennes treåring fikk vite det meste. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
... med mjuke pigger...
Sv: [Terroren] Har du skjermet barna for at det har skjedd noe?Det er det som er poenget: Informasjon tilpasset alder, utvikling og personlighet.
|
|
|
|
#37 |
|
flisespikker
|
Sv: [Terroren] Har du skjermet barna for at det har skjedd noe?Poden (8,5) ble informert om bomben fredag ettermiddag, også at mitt kontor var ett av dem som ble ødelagt i eksplosjonen. Så reiste vi fra ham, så det har vært mine foreldre som har tatt seg av å forklare ham litt om det som skjedde på Utøya. De har ikke aktivt gått inn for å fortelle ham det, bare svart på spørsmål, tror jeg, men han har jo fått med seg en del (både om selve hendelsen og bl.a. om "rosetoget") fra TV og aviser. Pappaen og jeg har også snakket litegranne med ham på telefon om saken, men han har ikke vært interessert i å snakke så mye om det. Han har sagt litt om at gjerningsmannen må være "splitter pine gal", og så har han såvidt snakket om min situasjon, om at jeg ikke kan være på kontoret mitt, siden det er ødelagt, slik at jeg må sitte et annet sted og jobbe. Jeg ser for meg at jeg kommer til å snakke mer med ham om saken og beslektede temaer når han kommer hjem i slutten av neste uke.
|
|
|
#38 |
|
Tittel og tittel....
|
Jeg har som sagt ikke fortalt noe særlig til min 08modell. Han var til stede når jeg snakket med storebroren på 6, men han brydde seg ikke, og har ikke spurt noen ting, og er seg selv.
|
|
|
|
#39 |
|
Bedreviter
|
Sv: [Terroren] Har du skjermet barna for at det har skjedd noe?Malama: Jeg ville ikke sagt noe til en treåring, nei. Det er ikke sikkert jeg ville informert fireåringen heller, hvis hun ikke hadde hatt en storesøster som selvsagt måtte få beskjed. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Passiv
|
Sv: [Terroren] Har du skjermet barna for at det har skjedd noe?Vi har skjermet barna totalt. Ettåringen ville ikke forstått noe uansett, men vi har også valgt å skjerme han på 4,5. Vi har unngått tv, radio og aviser i tiden han er våken og ikke snakket om det. Hvis han spør skal vi selvsagt svare. Jeg tenker at det ikke er noe fasitsvar på hva man bør gjøre el ikke. Det kommer helt an på barnet og situasjonen rundt. |
|
![]() |
|
|