Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Er du eventyrlysten?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Se resultatene: Er du eventyrlysten?
JA! 44 40,00%
Jeg liker tanken på eventyr, men i praksis er det ikke like stas 30 27,27%
Nei, det er jeg ikke 29 26,36%
Annet 7 6,36%
Deltakere: 110. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-07-11, 23:54   #21
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du eventyrlysten?

Nja? Nei? Jeg vil karakterisere meg selv som nysgjerrig, men ikke eventyrlysten. Og det innebærer for meg at jeg selvfølgelig vil smake på froskelår, men ikke hoppe i strikk. Eventyrlysten, da tenker jeg at det må være et element av (reell eller følt) fare, mens nysgjerrig er å prøve nye ting uten det elementet.

Gammel 28-07-11, 23:54   #22
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja? Jeg var trygghetsjunkie før i alle fall. Men jeg merker at det gjorde noe å flytte til USA. Jeg kuttet på mange måter navlestrengen og har ikke samme behovet for å ha røtter i nabolaget der jeg vokste opp. Jeg liker spennende mat, jeg liker å reise, og jeg tar berg- og dalbaner jeg aldri hadde våget å ta før. Så i praksis er jeg mye er eventyrlysten nå enn før, selv om jeg ikke er den som står aller først i køen for absolutt alt som er nytt og spennende.

Gammel 29-07-11, 00:02   #23
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nja. Det kommer helt an på hva man mener som eventyrlysten. Jeg reiser gjerne verden rundt til nye steder, men krever en viss grad av komfort og sikkerhet. Sikkert en god del mindre enn mange andre, men definitivt mer enn den jevne backpacker. Jeg smaker på det meste av mat, men har liten interesse av mat man bare serverer til turister som vil skryte av det hjemme; som slangebloddrinker og levende mus. Snegler har jeg spist siden jeg var liten, og har smakt på sprøstekte gresshopper.

Jeg kommer aldri til å kaste meg ut i strikk eller fallskjerm, men er mer eventyrlysten enn de som foretrekker hotell. Så midt på treet.

Mannen min mener for øvrig at jeg er for high maintenance for campinghytter i Sverige, og han hadde rett. Selv om jeg har sovet på harde misjonssenger trukket i plast i et rom fyllt av edderkopper i Afrika.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 00:08   #24
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De tingene jeg nevnte i første innlegg var egentlig ment som et forslag til hva eventyrlyst kan være. Jeg antar at folk har en formening selv, om de er av den eventyrlystne sorten eller ei, om det så gjelder helt andre ting. Det kan jo være eventyrlyst bare det å måtte flytte innimellom, fordi det må skje noe.

Selv har jeg funnet ut at jeg ikke er eventyrlysten. Og sliter med at jeg ikke tar hensyn til det, jeg synes støtt jeg havner i situasjoner hvor jeg gjør ting som skremmer vettet av meg, eller er bare slitsomt selv om det er ment å være gøy. Jeg tar meg i å drømme om fred og ro og en støvklut eller en bok. Jeg trodde jeg syntes det var gøy å få oppleve litt av hvert, men egentlig er det altså bare slitsomt.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 00:42   #25
Agurke
Fabelaktig

Agurke sin avatar

Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Det Maverick sa.

Gammel 29-07-11, 01:44   #26
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ganske eventyrlysten når det gjelder reising, og liker det underlige, uventede, ubegripelige og uprøvde. For eksempel trives jeg noe voldsomt når ting ikke går som planlagt og man må finne på en annen løsning. (Sist sett under generalstreiken i Athen i juni; jeg syntes et av turens høydepunkter var å problemløse seg ut av det avsperrede sentrumet og fuske seg om bord i en egentlig full båt fra Rafina. )

Direkte fare liker jeg ikke, men jeg liker litt rot og uvisse.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 09:02   #27
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Absolutt. Har lagt merke til at jeg er mistenkelig fornoeyd med tilvaerelsen naar jeg sitter paa et lasteplan/jeep /hest/ etc humpende ut etellerannet sted hvor hvasomhelst kan skje.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 09:05   #28
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Jeg tar meg i å drømme om fred og ro og en støvklut eller en bok.

For meg kan det å lese en bok være en del av et eventyr. Jeg leser ofte bøker som utfordrer meg. Et eksempel jeg bruker ofte er "Mørke midt på dagen" av Andrew Solomon (halvfaglig bok om depresjon), i starten beskriver den tortur og jeg ble fysisk kvalm av den (det er ikke så veldig ofte jeg blir det). Den boken berørte meg mye mer en feks drapene på Utøya. Men det er ikke så rart, for angående Utøya tok jeg et valg om å holde en viss avstand til det som skjedde, jeg har blant annet ikke sett på TV, mens med denne boken valgte jeg å ta den inn over meg. Jeg kunne ha lagt den vekk, men gjorde det ikke.

Gammel 29-07-11, 12:49   #29
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg får ikke til å svare i pollen, for jeg elsker å reise til nye steder og treffe nye mennesker og i det hele tatt oppleve nye ting - men jeg er samtidig forsiktig anlagt og ville hatet å skulle prøve en risikosport eller å reise til setedr der det ikke er trygt.

Jeg er ikke rastløs, jeg trives veldig godt i egen hverdag og i eget selskap med en bok i timesvis, samtidig som jeg har et jevnt behov for å se nye nyanser, oppleve nye ting, ha samtaler jeg ikke har hatt før, se byer jeg ikke har sett før.

Så jeg er eventyrlysten - men ikke en grenseløs sådan.

Gammel 29-07-11, 12:53   #30
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg svarte nei, selvom jeg kan svare ja på eksemplene i HI.
Jeg elsker å reise, se og lukte nye steder, trenger ikke se severdighetene men vil heller skape min egen opplevelse og så aldri Markusplassen i Venezia fordi den ble ignorert til fordel for en lokal kunstutstilling vi fant fordi vi soste rundt i noen bakgater der folk hadde tid til å snakke litt og det var en katt som ville klappes.

Men jeg svarte nei likevel fordi jeg er ekstremt risikoavers. Jeg er helt koko dårlig på å takle for dårlig sikkerhetsmargin på alle andre fronter enn fart og motorsykler. (Der kan jeg til gjengjeld ta av en del. )

Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 13:06   #31
Bobbelur
...we have cookies

Bobbelur sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

"Annet" - jeg er litt både og.
Jeg er litt bekymret for å skulle finne frem på fremmede flyplasser, ukjente steder og bli kjent med mennesker som jeg ikke aner noe om. Samtidig gikk det kjempefint å reise til England på kongress - jeg klarte meg fint og ble kjent med masse flotte mennesker.
Jeg liker å utfordre meg selv på nye strikkeoppskrifter, ny mat, heftige turer i 'skumle' bergogdalbaner, men server meg laks og jeg smaker ikke engang på den.
Ut på tur med ryggsekk, sovepose og telt og jeg planlegger lite, men blir superirritert når jeg oppdager at "Nå har vi faen meg mistet stien!". Vel, det siste er jo mest fordi det å traske i terreng uten sti er så slitsomt.

Jeg er nok mer eventyrlysten på enkelte områder enn min partner, men jeg er ikke den som oppsøker adrenalinkick eller eksotiske reisemål. Det må være utfordrende nok, men ikke for mye. Om dere skjønner?

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 13:12   #32
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

For meg kan det å lese en bok være en del av et eventyr.

Godt poeng. Jeg har lest bøker som har forandret meg i så stor grad på innsiden, at det skulle godt gjøres at en ytre handling ville ført til samme forandring.

Jeg kjenner noen som er så mye på farta at de aldri gir seg ro til å se innover. Det å gå i dypet av seg selv krever like mye eller mer mot som å reise til et avsidesliggende sted.

Så i teorien kan en tilsynelatende trygghetssøkende person som sitter hjemme med nesen i en bok være ute på et langt mer nervepirrende, utfordrende og skummelt eventyr en hun som vinker uredd til familien og legger ut på backpackertur til ukjente land.

Selv prøver jeg å strekke meg både innover og utover, men jeg liker å ha jevnlig kontakt med min trygge base og jeg trives ikke om omstendighetene er helt uforutsigbare - det fører til angst og uro for min del.

Sist redigert av Pebbles : 29-07-11 kl 19:29.
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 16:50   #33
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, i svært liten grad.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 17:12   #34
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg er i grunnen det, bare jeg har sikkerhetsnettet i orden. Årene med småbarn satte ned tempoet kraftig, men nå begynner det å bli litt mer fart her igjen. Ungene er med på alt!

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 19:09   #35
Marlen
Superaktiv

Marlen sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Sunnhordland
Marlen er litt kul
Standard

Nei, over hodet ikke.

Gammel 29-07-11, 20:32   #36
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Ja jeg er eventyrlysten, og impulsiv. Liker ikke at alt skal være så planlagt. Jeg liker ikke risiko og ekstremsport, men å finne på snåle og annerledes ting, reise og sånn, det liker jeg.

Gammel 29-07-11, 21:55   #37
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har små mange små småbarn for tiden at de helt store eventyrene blir det ikke akkurat nå. Men ellers er jeg en avslappet happy-go-lucky-person og synes det å finne frem, finne ut av det eller det å fikse opp i kaos er kjempegøy. Jeg håper ungene mine blir sånn også, at de ikke blir stresset av ting ikke går etter planen eller må underholdes konstant.

Jeg kan smake på hva som helst, er lite redd av meg, men liker et minste minimum av sikkerhet og komfort.

Gammel 29-07-11, 22:17   #38
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

For tiden er jeg mindre eventyrlysten og kaosglad enn jeg bruker være, og er heller ganske hverdagskjær.

Direkte risikosøkende har jeg aldri vært, men jeg liker at ting skjer rundt meg og jeg liker i utgangspunktet å håndtere og takle kaos.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 22:19   #39
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Nei, jeg er ikke spesielt eventyrlysten. Reiser ikke så mye, og savner det heller ikke. Klart noen ting liker jeg, jeg liker å smake på ny mat(til en viss grad), jeg liker å bli kjent med nye folk.

Gammel 29-07-11, 22:54   #40
Christa
Bør lage seg en tittel selv

Christa sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Jeg liker å reise, oppdage nye steder. Før barn så var det haiking og packpacking for alle penga. Lokal transport selvf og aldri, aldri at jeg skulle på noe alà Sunwing Resort, men den kamelen har jeg spist opp.
Jeg liker å smake på ny mat og prøve meg frem hvis jeg er i et nytt land med, for meg fremmed matkultur. Liker og finne de lokale stedene.
Men når det kommer til sport er jeg pyse. Ikke noe bungy jump på meg.
Så det er både og.

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:03.